Header2

• 05 January 2014 •

Jemu Jadi Jontraktor

Assalamualaikum dan salam sejahterainya pun.

Hmm..aku baru balik main badminton woi. Itu jer intronya.

Kebelakangan ni aku memang terfikir nak tukar kerja. Dah bosan rasanya kerja bawah contractor. So kalau ada rezeki, cadang-cadang nak try kerja bawah consultant pulak. Kalau dapat la. Reasonnya? Entah. Aku rasa sepanjang hampir 6 tahun kerja bawah contractor ni, seolah-olah takde apa yang aku nak kejar dah. Bukannya nak kata aku dah pandai sangat. Memang tak la. Cuma, aku bosan. Rasa macam nak bertukar angin. Tukar persekitaran.


Cadangnya, lepas Chinese New Year baru aku nak start cari kerja lain. Sebab nak tunggu bonus. Rugi la kalau aku berhenti sekarang. Maksud aku, rugi la kalau bertukar kerja sebelum CNY. Tak dapat la nak merasa pow duit company. Walaupun tak banyak, at least ada la jugak. Dapat la nak cover sikit roadtax dengan insuran kereta.

Tapi, entah. Aku rasa semakin lama aku dah macam tak ada kerja. Bosan gila kot. Kat tempat kerja sekarang ni, structure dah hampir siap. Consider siap la. Yang tinggal pun sap-sap soi punya kerja. Jadi setiap hari aku pergi kerja seolah-olah tak buat kerja. Cuma uruskan paperwork. Dah kerja macam kerani pulak. Taip surat, draft surat, buat monthly report, dan main game kat fb.

Aku dah jarang masuk site sekarang. Seminggu sekali pun jarang. Yer la, sekarang tinggal kerja-kerja architectural. Aku bukannya basic architecture. So apa benda sangat la yang boleh tengok orang ikat bata, plastering, waterproofing, cement render, ceiling, tiling, aluminium cladding, curtain wall, carpet, painting dan sebagainya. Bukan bidang aku dan aku tak berminat nak ambil tahu.

Persoalannya sekarang, aku nak cari kerja kat mana?

Entah. Kalau ikutkan hati, aku seboleh-boleh taknak kerja kat area Selangor ataupun KL. Crowded sangat. Rasa macam bandar besar tu bukan tempat aku. Dengan jammed lagi, dengan aku tak tau jalan lagi. Mau hari-hari aku sesat time nak pergi kerja atau nak balik rumah. Teringat dulu aku daripada Tol Subang nak ke Flat Desa Mentari, aku boleh sesat hampir 2 jam. Eh 2 jam ke 4 jam entah. Tak ingat aku. Tapi sesat la. Aku rasa kalau aku duduk KL, bermakna aku menuju kepada kesesatan yang hakiki. Haishhh!

Tapi itu dulu la. Sekarang ni, aku rasa aku bersedia untuk kerja kat mana-mana. Even kat Selangor ataupun KL. And kalau ada peluang kerja kat Sabah or Sarawak pun, aku nak pergi. Sebab aku dah takde perasaan nak kerja kat sini. Bosan. Jemu sejemu-jemunya.


Kesimpulannya, kalau aku tunggu CNY baru nak start cari kerja, means paling awal pun bulan Mac baru aku akan bertukar kerja. Sebab kena bagi notis 2 bulan sebelum resign. Itu pun kalau lepas CNY aku dapat tawaran kerja. Kalau bulan Mac baru aku dapat tawaran kerja, means aku kat sini sampai bulan Mei la nampaknya.

Persoalannya, perlu ke aku tunggu bonus Tahun Baru Cina?

Dah, itu jer aku nak cerita. Sekian, terima kasih.

* * * * *

Sebenarnya entry ni aku dah taip lama. Hari Rabu - 27 November. Sebab tu aku tulis 'baru balik main badminton'. Tapi macam biasa la, aku simpan, aku kemam, aku rendam dan aku pendam. Last-last hari ni baru rasa nak keluarkan cerita.

Kesimpulannya, tak lama lagi Tahun Baru Cina.
Hoyeah!! Dapat duit raya!!

Oh ya, gambar-gambar tu sekadar hiasan. Sekian, sama-sama.

p/s: Dan entry ni ada sambungan. Ini sambungannya.


9 comments:

  1. gud luck.

    semoga kau keje kat kl

    :)

    ReplyDelete
  2. motif gambar nom.1 tu? tunggu je la duit raya, bukan senang nak dpt duit free2 je orang bagi.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya masa tu saje search gambar "jemu" kat google..ntah macam mana boleh terjumpa pulak gambar tu..:D

      tu bukan kepala rekaan..tu betul2 kejadian..

      Delete
  3. tunggu je angpau. lepas tu cari tempat lain. ada masa kita kena tukar angin kan. bagi den, antara consultant dengan contractor, lagi best contractor walaupun kita boleh belajar banyak dengan consultant. masa jadi AQS kat contractor firm dulu pun, rasa enjoy. :)

    ReplyDelete
  4. H~ moh ler kijo kat kelate. boleh hari-hari kito g tengok lot Man Utd. hiksss

    ReplyDelete
  5. try la keja kat singapore. Aku doakan ko berjaya dpt keja baru.

    ReplyDelete
  6. Tunggu je la CNY, tak lame lagi pon kan? :)

    ReplyDelete
  7. Perlu..duit raya setaun skali je dpt..haha..$$
    Eh, aritu ko ade mntion pasal ko nk g inteview kan?amacam?

    ReplyDelete
  8. Baru ingat nak ajak awak keje kat kelantan, tapi dah ada orang lain yg lebih cepat..

    Harus tunggu. Nak borong jersi yg omey tu kan.. :p

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top