Header2

• 07 January 2014 •

Jobstreet

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ini sambungan untuk entry sebelumnya.

Sebenarnya seawal bulan Disember tahun lepas, aku dah start cari kerja lain. Sebab aku dah betul-betul bosan dan malas nak menunggu sampai Tahun Baru Cina. Berbelas kot aku hantar resume kat Jobstreet, tapi satu pun tak berbalas. Tu takpe la. Belum ada rezeki, nak buat macam mana yer tak.

Cuma yang sedikit peliknya, job-job yang setakat ni aku tak mintak pulak tiba-tiba datang melekat.

* * * * *

Cerita 1: Invitation

Pada 23 Disember, Jobstreet hantar email. Invite aku untuk apply position kerja yang lebih tinggi berbanding sekarang. Which is Project Manager kat Skudai. Means description kerja tu still di bawah contractor la, bukan consultant.

Invitation punya pasal, aku terus apply walaupun sebenarnya aku tak harap sangat untuk dapat job tu. First sebab di bawah skop kerja contractor, sama macam position bos aku sekarang ni. Susah tu nak manage. Bukan semua orang boleh jadi bos. Second sebab deep inside, aku tahu aku tak layak untuk position tu. Tak cukup strong. Tak cukup kental untuk kena tembak dari segenap sisi.

Theoretically, aku tahu jer macam mana skop kerja Project Manager. Bertahun aku buat kerja-kerja management, jadi assistant bos. So boleh faham la sikit-sikit. Tapi itu secara teori. Secara praktikalnya, aku tak pernah manage secara langsung. Tak pernah directly handle sesuatu skop kerja dari awal sampai akhir.

Cuma aku tetap apply sebab nak membiasakan diri dengan interview. Itu jer. Hasilnya, sehari lepas aku apply, esoknya hari Selasa Nora telefon. Set phone interview pada hari Jumaat - 27 Disember. Kena speeking pulak tu, harey betoi..


* * * * *

Cerita 2: Application

Satu lagi yang melekat adalah interview daripada ECERDC. East Coast Economic Region Development Council. Panjang bebenor nama. Yang ni betul-betul pelik. Sebab dia call bagitau aku ada apply kerja melalui Jobstreet. Aku angguk jer. Tapi dalam hati, aku pelik. Sebab dalam senarai berbelas kerja yang aku mintak, langsung tak ada ECERDC atau kompeni-kompeni yang seumpamanya. Double triple multiple check, memang tak ada.

So dari mana dia dapat nama, email, nombor phone dan segala detail aku? Entah, yang tu aku tak tahu. Dipendekkan cerita, awek tu pulak nama Syahira. Dia minta aku datang interview pada Jumaat ni. 10 Januari, pukul 11.00 pagi. Kat KLCC. Kalau dapat, aku akan ditempatkan kat Pahang. Yer la, East Coast kan..

By right memang tak ada masalah untuk aku attend interview tu. Cuma aku takut tak sempat. Kuantan ke KL ada la dalam 3 jam. Campur traffic jam, campur sesat, campur mencari jalan yang lurus, sekurang-kurangnya aku kena ada masa 4 jam di atas jalan. Dan disebabkan itu adalah interview, aku kena la datang lebih awal. So sekurang-kurangnya aku kena ada masa 5 jam. Itu pun kalau segalanya berjalan dengan lancar la.

Sebenarnya boleh jer aku overnight kat KL. Then esok pagi terus pergi interview daripada sana. Tapi sengaja aku taknak ambil option tu. So aku minta tolong anjakkan masa. Syahira cadangkan pukul 5.30 petang, itu pun bergantung kepada kekosongan jadual. Dia akan call balik untuk confirmkan pasal tu.

Petang tadi, Syahira call. Bagitahu bahawa pukul 5.30 petang pun dah fully booked. Jadual dah penuh.

* * * * *

Cerita 3: Recommendation

Aku ada kakak. Dia dah kahwin. Dia kahwin dengan abang ipar aku.

Tengahari tadi, abang ipar aku call. Sambil gelak, dia tanya aku ni memang taknak balik kerja kat Johor ke. Heh, aku ni orang Johor rupanya..hahaha. So aku cakap kat dia, memang sekarang tengah mencari kerja. Oh ya, sebelum-sebelum ni aku memang tak pernah inform kat family pasal nak cari kerja lain. Saje taknak bagitahu. Konon nak bikin suprise kalau tiba-tiba kena kembali ke Johor.

Sembang punya sembang, then abang ipar aku kata yang tempat kawan dia nak pakai engineer. Dia nak recommend aku kerja kat sana. Kerja apa, skop apa, consultant atau contractor, yang tu aku tak tanya. Abang ipar aku kata nak bagi nombor kawan dia kat aku, suruh aku call sendiri. Tanya apa yang aku rasa nak tanya.

* * * * *

Conclusionnya

1. Phone interview hari tu rasanya gagal. Kot. Aku speaking pun standard kindergarden, jangan harap la nak dapat yer tak..hahaha. So takpe. Kalau tak dapat lagi aku suka.

2. ECERDC punya interview Jumaat ni kensel. Status aku sekarang ni KIV. Syahira akan cuba set interview pada tarikh yang lain. Sayang ko lebih la Syahira..kehkeh.

3. Abang ipar aku belum forward nombor kawan dia.

4. Cerita 3 tu baru jer dapat petang tadi. So memang takde kaitan langsung la dengan tajuk Jobstreet.

5. Sekian, terima kasih. Dah, itu jer.

p/s: mujur Jumaat ni kensel..


9 comments:

  1. Fail kot errkk..kot baru, blom confirm fail kan...mane tau rezeki ko, jadi pm la...ahaha..lpas tu blk negeri la ko ye...

    ReplyDelete
  2. Fail kot errkk..kot baru, blom confirm fail kan...mane tau rezeki ko, jadi pm la...ahaha..lpas tu blk negeri la ko ye...

    ReplyDelete
  3. Mcm same je..since bln 12 ak da cari kje baru. N still cari lagi..dah attend dlm 5 interview still belum ade rezki.. :/ oh ya..semoga cpt dpt kje baru n kmbali ke johor. Boleh lah ko kwn rpat dgn liyaa ek

    CHuu

    ReplyDelete
  4. Sayang ko lebih jugak.. kehkeh

    ReplyDelete
  5. ala... kfc mcm mana?

    hahaha!

    ReplyDelete
  6. kikiki... hai h :)

    *lambai2*

    ReplyDelete
  7. pakcikkk! balik la joho pakcik oi! yok la yok la. keje dgn developer.

    ReplyDelete
  8. 1. ye aje ko speaking ala kindergarden...ntah2 berhabuk. haha

    2. KIV pun KIV la...janji Syahira ada. eh?! kenapa kalau jadi ko tak nak overnight kL? kan lebih mudah.tapi yang mudah itu tak mencabar ek. haha

    3. abg ipar ko baru nak tanya2 kot...kalau ada rezeki balik johor adalah tu H. tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  9. ada rezeki nanti, adalah tu...

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top