Header2

• 16 February 2013 •

Festival Is Over

Ehem..ehem..kembali menghapdet selepas lebih seminggu mencutikan diri..

Assalamualaikum semua. Lagi sekali, Assalamualaikum semua. Haa, jawab pun. Kenal saya lagi tak? Saya H la. H untuk Hahaha. Okey sebelum saya taip dengan lebih lanjut, saya nak ucapkan tahniah kepada Pn. Aisy Nasiha dan Cik Hani Dzatil Asyira sebab mereka berdua notice tentang konsep yang saya buat untuk entry-entry saya. Saya syak orang lain pun sebenarnya notice jugak, cuma malas nak tegur jer.  Itu pendapat saya la. Eh silap, "itu pendapat aku la". Cc: Emak Monster.

Cuti sambutan Chinese New Year meng-gi-ngat-kan saya kepada ex-bos saya. Kiranya bos pertama saya la sejak saya mula bekerja di HSA, Johor. Nama beliau ialah Eric Lim Poh Wing. Bukan Lim Kok Wing okey. Nampok sama tapi bukang dia, bukang dia. Kat tempat kerja, kitorang panggil dia Mr. Eric jer. Mr. Eric Lim.

Dulu masa mula-mula kerja, saya ni jenis yang cepat melawan dan kuat melawan. Bukan melawan sampai tahap gaduh bertumbuk-tumbuk, bukan juga berlawan-lawan kata. Tapi saya protes melalui sikap. Saya tarik muka masam. Saya buat kerja lambat-lambat. Saya jawab acuh tak acuh.  Kiranya boleh didefinisikan sebagai biadap la, tak hormat pada ketua kat tempat kerja. Sebab life saya dari dulu memang macam tu. Kalau saya tak suka sesuatu, saya takkan kata yang saya tak suka. Tapi saya akan berikan hint untuk beritahu yang sebenarnya saya tak suka. Action speak louder..kehkeh.

Si Eric ni pun jenis yang panas baran jugak. Cuma bezanya, dia akan ekspresikan apa yang dia tak puas hati secara direct. Kalau dia tak suka saya buat something, dia akan bagitau yang dia tak suka. Then bila dah habis, kira habis kat situ jer la. Takde nak simpan dalam. Kalau dalam meeting pulak, dia akan fight selagi dia rasa dia ada right untuk fight. Selagi dia rasa point dia betul, dia akan state out pendapat dia sampai ada hujah yang boleh buatkan dia puas hati.

Eric ni jenis yang pandai memujuk jugak kot. Kalau saya sentap ke tarik muka ke apa ke, dia akan ajak saya keluar and slow talk dengan saya. Dan antara ayat yang selalu dia kata ialah, "I know what type you are. The way you talk, the way you act, I know one". Saya cukup tak suka bila dia cakap macam tu. Rasa macam nak jer jawab, "Kau bukannya kenal aku pun. Kau tak tau aku ni macam mana. Kau cakap jer yang kau tahu, tapi sebenarnya kau tak tahu apa-apa". Rasa MACAM nak jawab.

Tapi dalam diam, saya rasa dia memang tahu saya ni macam mana..:)

Seperkara yang pernah dia ajar dan saya still ingat sampai sekarang, ialah tentang decision. Tentang ya atau tidak. Dan implikasi terhadap pernyataan ya atau tidak.

Konsepnya mudah. Dalam hidup, kita akan sentiasa dihadapkan dengan pelbagai persoalan dan pilihan. Either we do or we don't. Sama ada ya ataupun tidak. Pernyataan ya atau tidak tu sebenarnya sangat mudah. Sesiapa pun boleh jawab ya, dan sesiapa pun boleh jawab tidak.

Tapi apa yang lebih penting ialah implikasi terhadap jawapan kita. Seberapa banyak ya adalah ya. Dan seberapa banyak tidak adalah tidak. Maksudnya, kebergantungan sesuatu hal adalah rigid dan terletak pada jawapan kita. So bila kita kata ya, adakah kita mampu tanggung "ya" tersebut sedangkan pendapat orang lain adalah tidak. Begitu juga sebaliknya bila kita sendiri yang berkata tidak, boleh ke kita pertahankan apa yang kita decide sebagai "tidak".

Benda ni kitorang sembang kat kedai kopi. Nampak simple jer, pasal ya dengan tidak. Tapi pada saya, ia lebih daripada tu. Saya belajar pasal keberanian, keyakinan dan berfikir panjang sebelum decide something. Sekian saja cerita saya, terima kasih.

p/s: saya nampak sopan kan? kahkahkah..esok saya balik Kuantan..


117 comments:

  1. Replies
    1. erkk..welcome home..>"<

      Delete
    2. Mcm gitu ke karektor ko? Suka protes dgn tarik muka masam? Ololo... So sweet. Nanti dgn wife mesti akan selalu buat cenggitu. Caya le cakap hakakkk...

      So, kesimpulannya bos ko si eric leong tu ko suka ke tidak?

      Delete
    3. erkk..jenuh la wife aku nak pujuk kalau camtu..:D

      kesimpulannya aku xsuka kat dia..tapi aku xbenci pun..

      Delete
  2. Sopannyaaa cikgu XD

    ReplyDelete
  3. eh...dah ada orang cop, baru nak try my luck :D ok nak ambung baca. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa MACAM nak jawab.
      En H, saya andaikan anda adalah seorang Melayu with a good upbringing. No I dont think the way u protest is "rude", its more of Malay culture yang simpan dalam hati and try to swallow the ketidakpuashatian. But in the same time, we rebel.
      Setiap hari kita perlu buat that yes/no choices, not easy kan but sometimes better than "open choice".
      Send to: "allHreader"
      banyak dah aku mengarut ni.

      Delete
    2. aku mmg cuba elak drpd ekspresikan rasa x puas hati tu secara direct..sebab aku rasa kalau say it out, benda akan jadi makin teruk..time tu kalau nak bertumbuk pun aku xpeduli dah, walaupun terang2 aku kalah..hahaha

      Delete
  4. decision making. benda yang tak ramai tau.. dan mampu apply dalam kehidupan. beruntung kalau dapat macam ex-bos kau tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu aku muda lagi..aku anggap apa yg aku buat ialah betul..so bila dia cakap camtu, buat aku fikir apa akan jadi kalau benda tu sebenarnya salah..

      Delete
  5. sepatutnya tajuk entry letak "Ya, ya. Tidak, tidak."

    haha

    ReplyDelete
  6. waaa... perangai kita sama.. bila xsuka xckp direct tp akan buat dgn perbuatan.. hahaha.... even mak aq pong slalu tgur aq jgk.. dia kata klu nak busung buat la prangai mcm tu slalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btw selamat bkerja kembali... hahaha... jgn cuti lama2 nnt mood nak keja tu xde...

      Delete
    2. hahaha..tu la..kira macam zaman kanak2 la..kalau xsuka buat perangai..tunjukkan protes cara macam tu..:D

      Delete
    3. bukan tym xsuka je H.. bila aq nak sesuatu barang tp xdpt aq akan buat perangai jgk.. dr rajin ke malas... hahaha.. smpai la skrg ni...

      Delete
    4. sebenarnya umur kau brpa Lina? -_-"

      Delete
    5. tua dah 42 d terbalikkan,, ekekekeke

      Delete
    6. haa..tau pun..dh tu knpa menyamar jdi budak kecik? :p

      Delete
    7. hahahha kecik la tu...

      Delete
  7. Salam.

    Aku rasa agak kekok bila ko guna 'saya' H.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku nak sopan sikit pun xleh..:p

      Delete
  8. err malam ni bolaaaaa awak tak turun larkin ke? err saya komen takde kaitan maap ye. kbye. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak la..Darul Takzim FC tu main teruk..nama jer player kebangsaan, tapi permainan x macam player kebangsaan langsung..passing memanjang ke laut..grrrr

      Delete
    2. kannn. passing memanjang lepastu passing jauh-jauh pulak tu. grrr jugak. haha. aku baru berkobar nak turun stadium lawan Lions nanti.

      Delete
    3. mujur jugak aku xdtg tengok masa diorang lawan Pahang aritu..kalau x kompem kena gelak..hahaha

      Delete
    4. alah kau ni takut kena gelak, pemalu sangat. booo booo. hahaha

      Delete
    5. eh aok kan org Pahang. takkan lah kena gelak. kahkahkah..

      Delete
    6. mmg la koi org pahang..tapi gi stadium koi tetap sorak ke Darul Takzim tau..hahaha

      Delete
  9. dalam situasi yg pelbagai,mesti kita akan belajar something daripadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kdg2 nmpk benda tu macam xde apa2..tapi kita still akan terbelajar..:)

      Delete
  10. hai "SAYA" sopannya "SAYA". tergamam kita. hakhak.


    senang cakap tak selalunya YA dimulut YA juga dihati begitu juga dengan TIDAK. kerana pada sesetengah keadaan kita cakap lain tapi hati cakap lain. hidup ini banyak pilihan bukan walaupun sekadar nak pilih YA atau TIDAK....ya tak?? HAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..saya sopan kan? hiks

      Ya dimulut, Ya jugak dihati tu lain..hehe..tapi boleh consider jugak kot..how much yes is yes and how much no is no..ya tapi sebenarnya tidak..hahaha

      Delete
  11. kata2 reaksi dari bahasa tubuh & memek muka tu lebih menyakiti hati orang lain berbanding kata2.. sebabnya kita tak boleh nak tuduh apa2 sebab takde bukti selagi dia tak berkata2. bagi saya la.. hahahahaha

    P/S : saya nampak macam ada ketidakselesaan dalam entri ni.. adakah tuan pentulis cuba jadi org lain dalam penulisannya.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cuba untuk menjadi seorang yg flexible dan lebih sopan drpd biasa..hahaha

      Delete
  12. huhuhu...

    aku selalu kena marah dengan Ncik Bos Botak aku. sebab die panggil aku engineer perempuan yang suka lengahkan decision. ibarat aku tak buat decision.

    betul ko cakap. hidup ni perlu antara ya dan tak. tu je. tapi implikasi akan datang, lu pk sendiri macam mana kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la..kita dlm bidang engineering ni kdg2 susah nak decide just antara Ya atau Tidak..sbb bila kita kata Ya atau Tidak, tanggungjawab tu akan jatuh kat bahu kita..

      "Boleh proceed ke tidak?"

      Delete
    2. Sbb tu aku dah takut nak jadi consultant. Bos lama pun, bukan nak motivate. Buat aku jadik lagi down ada la (d)

      Delete
    3. aku cadang nak buat Ir. la..hehehe

      Delete
    4. H jom buat Ir sama-sama. kire ko taip semua paperwork hebat-hebat bagi kat aku la...

      hehehe.

      Delete
    5. kalau beli jer Ir. tu xleh ke? kehkeh

      Delete
    6. huahua. tak mampu den nak beli...

      ko letak rege kaw kaw punye kan?

      Delete
    7. haha..member2 punya pasal, aku bagi special price..:p

      Delete
  13. Wahhhhh...betul ke H yg buat entry ni?
    rasa macam SEPUPU H je yang buat ni..
    tak macam H pun..! Heeeeee... ^_^

    YA atau TIDAK - nampak mudah bukan..
    Tapi sebenarnya bila bhadapan dgn satu soalan yg sukar,
    ianya akan jadi rumittt sangat2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..definitely..dalam situasi2 tertentu, Ya atau Tidak tu dah macam beban yg sgt2 besar..

      Delete
  14. hahaa .. kita sama .. bila saya tak suka sesuatu saya tak direct kata. tapi saya tunjuk melalui tingkah. kira protes pun , dia jugaklah tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dira cakap je direct.. lepas tu kalau tak suka, protes jugak.. hahahaha.. ni semua mak cik dira lah yg ngajo.. kih kih kih ...

      Delete
    2. cakap direct tu macam ganas sgt kot..macam kita tembak org betul2 depan muka..mcm jatuhkan maruah org pun ada jugak..hehehe

      Delete
  15. ya..
    nmpak ada kesopanan & kesusilaan kat situ..
    sumtimes kan H..ya atau tidak ni juga bgantung pada situasi...
    kalo Ai x puas hati tp pd ms tu tiada power tuk katakan "tidak" makanya mulut ai ni akan auto muncung dgn sdirinya tanda protes.dan selalu juga boss ai akan kata "dah2..xpyh nk muncung sgt mulut tu" .kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..memang bergantung pada situasi..tapi kan, walaupun kita xde 'power', tapi sometimes bila tiba masanya, kita akan ada strong will utk katakan 'tidak'..:)

      Delete
    2. hagak2kan..boleh sangkut bape hanger dekat muncung tu.. >0<

      Delete
    3. usahkan kata hanger..terus sidai selimut pun boleh..:p

      Delete
  16. Sejibik macam mak cik dira.. hahahahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Safe journey, H. Semoga selamat dalam perjalanan.. :)

      Delete
    2. erkk..entah2 H ni mmg makcik dira kot..hahaha

      Delete
  17. sopannya dia gunakan kan "saya" hihi. biasala tu kan. orang banyak perangai dan ragamnya. tapi dari diorang la kita boleh belajar something yang sangat berguna =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa..baru tau ke saya ni sopan? hikhik

      Delete
  18. Tak aci betul balek Kuantan sebelum belanja aku (d)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..kau dtg la Kuantan..kompem aku belanja..:D

      Delete
    2. Arghhhh!! Kau memang :-w

      Delete
    3. kompom belanje eh? nak tumpang 2kaki,la..
      bila nih? bila nih?

      Delete
    4. kompem..

      mukan nyanji tapi pasti!!

      Delete
  19. hurmmm, sopan?? Tak dapat nak gambarkannya... ><

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba kau tengok Beto Kusyairi..camtu la..kehkeh

      Delete
    2. perlu ke nak digambarkan sebagai Beto..

      ish2..lain kot..HAHA..:D

      Delete
  20. sopan tu nanti la sya pikirkan :p

    *eh sya kalo marah or bengang kat tempat kerja terus buka jobstreet cari kerja lain haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba fikir laju2..>"<

      kat tempat sy ni ada keje kosong..nak x? :p

      Delete
    2. sebagai ape? kalo cleaner takmo la hahaa

      Delete
    3. errr..surirumah..hahaha

      Delete
  21. serius encik h gadu tumbuk2??

    ReplyDelete
    Replies
    1. haishhh..mana ada tumbuk2..x baca betul2 ea? hehehe

      Delete
  22. Replies
    1. erkk..betul..betul..

      apa yg biar betul tu? hehe

      Delete
  23. sopan? haa sopan sopan. sangat. >"<

    ReplyDelete
    Replies
    1. sopan. baik. tak suka buli2 orang. hem. hem.

      Delete
  24. every single yes or no have to rely on relevant justification. not blindly, thinking wisely, analysis it. if yes - do and if no - dont.

    bos aku senior 10 tahun dr aku selalu kata aku degil x nk dngr ckap orng tua. Mgkin tmpt aku ni pentingkan fahaman seniority... well aku jawab "saya bukan degil encik.. tapi kita hanya berlainan pendapat".. itulah penting fungsi berdiskusi and choose the right one.

    ReplyDelete
    Replies
    1. quite okey la kalau camtu..sebab ko still boleh stand up pendapat sendiri..aku kalau bos dah bg pendapat dia, aku iyakan jer..malas nk bg pendapat sendiri..kehkeh

      kecuali la kalau bos tnya pndapat aku, time tu baru aku bgtau apa yg aku fikir, and let him decide..

      Delete
  25. Hamboi kemain nampok benau dialect hang, kahkah.
    Haha bila orang dah kata, "I know what type you are. The way you talk, the way you act, I know one". aku rasa gelabah ayam terus, seolah hidup sentiasa diperhatikan, nak tipu pun takut. Lulz.

    Oh, hang orang Kuantan kew? ai kat kuantan jugaks ni. hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku xde la gelabah..cuma aku rasa rimas kot..rasa macam annoying jer bila org kata dia kenal aku camne..:D

      erkk..koi mmg org kuantan..aok kuantan gak ke?

      Delete
  26. i know what type u are. ko ni pensenyap sangat kot h.. try to make your yes a true yes, and a no a true no. u know what i mean .. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku mmg pensenyap, pendiam dan pemalu..hehehe

      Delete
  27. Err.. awak sopan sangat lah.. tahniah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa kan? nak ngorat kita lettew..kahkahkah

      Delete
    2. eh, cmne awak tau agenda rahsia kitew? maluunyeeeee....

      Delete
    3. itew tnya kat Fatma..:p

      Delete
  28. sesuatu yang simple,tapi susah untuk kita make a decision :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..how far we should go dgn decision tu..:)

      Delete
  29. kalau marah sangat saya rasa cam mata saya masuk habuk (bak kata bundle). huhuhu..

    selamat bekerja esok H. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahahaha..drama swasta sungguh la chic na ni..:p

      Delete
  30. mm.. Ya atau Tidak. Tapi still kena buat keputusan. Takkisahlah keputusan tu betul atau salah. Kalau salah, boleh belajar dari kesalahan tersebut..
    Org yg berani buat keputusan dan bersedia mengambil risiko selepas itu adalah org yg sy respect..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy xbrpa berani sgt nk buat keputusan..tapi bila sy dah decide smthing. insyaAllah sy akan take all the risk..

      Delete
  31. ada g beraya umah beliau x??

    hurmm, sopan btl entry ni ye.. cam masuk ke alam lain pulak..

    sy lak jenis xsuka org kata gitu.. mcm kenal sgt luar dlm kite.. sbb sy tamak.. sy cume nk sy je yg tau psl diri sy.. boley??

    ssh kalau diletakkn tanggungjwb utk buat keputusan dan pilihan di bahu kite.. bleghhh

    agak² bulan march nt semua entry mula huruf "M" ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. we part each other at the end of 2008..:)

      haa sama la..itu la yg sy fikir..sy jer tau pasal diri sy, org lain xpayah nk tau sgt..rimas..semak..

      p/s: bulan March? we'll see..:D

      Delete
  32. betul3.. faham.
    Key: Bertanggungjawab/komited atau tidak dengan keputusan sendiri.

    ReplyDelete
  33. oh en H...how r u today?

    besday ciksu 7hb la.. hihi

    ReplyDelete
  34. CiM rasa hubungan H ngan mr.eric tu sana ngan huvungan antara CiM dgb boss CiM skang ni. ktorg slalu bselisih pndpt dn sememangnya slalu dia yg menang sbb dia mmg otak tak betul. wlaupun kitorg slalu gaduh, tp CiM ttp kekal bkerja dgn dia dh hampir 9thn.

    ya atau tdk.....sesuatu keputusan yg sukar. apa yg kita kata ya tk semestinya di iyakan oleh pihak lain.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..H kerja dgn Eric Lim tu setahun jer..:D

      Delete
  35. h!!! pehal cakap saya awak?? haha,,,,!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. knpa? sopan sgt ea? melting x muja? hahahaha

      Delete
    2. melting giler weh,, sangat amat!!! hahaha!!! :P

      Delete
    3. haishhh..jgn nk drama sgt boleh x? grrrr

      Delete
  36. saya terkejut bila awak letak nama saya penuh2 kat sini.. grrrrrr..

    dan saya rasa sangat pelik nak yaip "saya"

    back to normal,
    kiranya ko rasa ada lah chemistry sebnrnya ko dgn bos ko tu kan... ngaku jelah.. takyah nak tarik muncung sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya terharu sbb awak terkejut..kehkeh

      aku x sure la itu chemistry ataupun apa..tapi smpai skg kalau aku x puas hati apa2 ke, aku akan ttp tarik muka..

      Delete
  37. Sebab tulah.... setiap kekurangan seseorang tu ada kelebihan yg kita tak tahu kalau kita tak gali.... so begitulah adanya...sekian.

    ReplyDelete
  38. atudiaa..jenih yg suka masam muka..merajok..memang H nih ada jiwang sikit lahh..haha..

    bagus!! bagus!! pertahan hak anda selagi boleh..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..bukan jiwang la husna..romantik!! :p

      Delete
  39. eh,,saya..?

    sopan plak dia kali nih..

    haish...mana cerita pasal PA dia nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..saya memang sopan..:p

      citer PA undisclosed..hahaha

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top