Header2

• 06 February 2013 •

Fiksi Semata-Mata

Idea untuk entry ni sebenarnya terhasil petang tadi. Err..kira semalam la kan? Waktu tu aku, Puan R dgn Encik D bersembang-sembang kat ofis. Untuk makluman, Puan R ni kerani aku, Encik D pulak M&E Coordinator. Encik R dah takde kat sini. Beliau dah kena transfer kat Key El. Kadang-kadang jer baru dia datang sini. Kira on off la. Ceh, aku beria cerita macam la korang kisah yer tak? Hahahaha..

Puan R ni karekter dia lebih kurang sama jer dengan karekter kebanyakan wanita kat Malaysia. Suka bersembang, suka bercakap, suka berbual, suka bergosip dan bermacam-macam suka lagi. Silap besar la sebab telefon memang ada kat meja dia. Sekejap call sana, sekejap call sini. Aku dah la jenis yang alert pada bunyi, rasa nak jer tegur dia supaya jangan bercakap banyak sangat. Tapi sebab dia lebih tua, aku rasa keberatan pulak. So aku diamkan aje.

Tapi yang best pasal Puan R ni, kalau ada apa-apa hal yang memerlukan aku telefon, aku akan mintak tolong kat dia. Contoh kalau nak call bank ke, call postline ke, aku akan suruh dia call. Sebab kebarangkalian untuk dapat maklumat or feedback tu sangat tinggi. Dia akan tanya detail walaupun aku tak suruh tanya apa-apa. Beza pulak kalau aku sendiri yang call. Contoh kalau aku tanya something, then postline jawab tidak, aku akan terus kata "okey takpe la, terima kasih". Takde soalan lanjutan dah.

Perghh..bapak panjangnya intro aku..kahkahkah. Sebab aku sebenarnya nak cerita pasal benda lain.

Kat ofis tadi bersembang pasal drama Sahara tu. Aku tak berapa tau sangat pasal isu ni sebenarnya. Pasal benda dah agak lama, pastu aku pulak tak layan sangat cerita tu, so aku malas la nak amik pot. Kalau tertengok, aku teruskan tengok. Kalau tidak, aku layan Spongebob dengan Patrick jer. So tadi tu pun setakat melayan Puan R bergosip la kiranya. Sehingga dia cakap satu ayat yang buat aku rasa, "eh mana boleh macam tu kak". Ayat dia lebih kurang macam ni:

"Kalau macam tu baik tak payah pakai tudung."

Aku terus diam. Encik D kot yang sambung berbalas sembang dengan dia. Aku malas nak campur. Sebab dalam hati, aku rasa itu memang ayat tipikal yang selalu aku dengar dan baca kat mana-mana. As if pakai tudung tu teruk sangat. Tutup aurat tu teruk sangat. Tak pakai tudung lagi baik, lagi molek. Padahal aku rasa dalam cerita Sahara tu, hampir semua watak-watak perempuan pakai tudung. At least pakai tudung la jugak walaupun ada scene-scene yang free hair.

Korang pun pernah pegang tangan yang bukan muhrim kan kan kan? Hahahaha
Aku rasa minda kita kat Malaysia ni dikongkong untuk mencari kesempurnaan. Atau mungkin mencari ketidaksempurnaan. Mengharapkan suatu cerita berunsurkan Islamik yang sempurna tanpa sedikit cacat dan cela. Sebagai contoh, watak berpurdah tak sepatutnya berpegangan tangan dengan lelaki bukan muhrim. Cerita berkonsepkan Islam tak sepatutnya diarahkan oleh seorang yang bukan Islam. Sehinggakan kadang-kadang kita terlupa bahawa itu cuma lakonan. Kita sekat minda kita daripada faham tentang direction, motif dan hala tuju cerita tu. Kita tak nampak apa yang sepatutnya kita nampak dek kerana sibuk mencari kesempurnaan atau ketidaksempurnaan pada sebuah kisah yang sememangnya tidak sempurna.

Ya, aku tahu bahawa cerita yang berkonsepkan Islam sepatutnya kena berlandaskan pada ajaran Islam. Aku faham yang tu. Aku tak kata berpegangan tangan bukan muhrim tu baik. Salah tetap salah. Hukum tetap hukum. Tapi cerita pulak tetap cuma satu cerita. Kena la amik yang baik tu jadi teladan. Yang tak baik tak payah nak ikut. Tak payah nak kisah sangat. Cerita Kenapa Aku Mencuri umpamanya, sepatutnya Zul Huzaimi dah kena potong tangan. Tapi atas ihsan, dilepaskan jugak. Cerita Nur Kasih umpamanya, Nur Amani tak sepatutnya pegang tangan Adam. Sebab diorang tu bukan muhrim, cuma berlakon jer. Tapi ada orang kisah? Rasanya tidak. Malah dianggap sweet. Cerita Ayat-Ayat Cinta umpamanya, Aisha berpurdah tapi ada jugak scene-scene yang boleh dipertikaikan. Tapi ada orang kisah? Rasanya tidak. Mungkin sebab itu bukan cerita Malaysia.

Double standard? Mungkin..

So kat Malaysia ni, apa sebenarnya yang kita kisah? Kesempurnaan cerita ataupun motif cerita? Kalau kesempurnaan cerita, rasanya mungkin kita takkan dapat sampai bila-bila. Kita sendiri pun tidak sempurna, malah kehidupan kita masing-masing pun tak akan pernah sempurna. Cuma motif kehidupan tu yang menggerakkan kita ke suatu tahap yang lebih baik, walaupun masih tak cukup sempurna.

p/s: dakwah Islam tu ada dalam pelbagai cara, muhun jangan sempitkan minda untuk jadi seorang penerima..:)


156 comments:

  1. Replies
    1. Tahniahhh...
      Sila amik hadiah di kaunter 9...
      Heeee.. :D

      Delete
    2. Kalau nak komen pasal filem atau drama Malaysia, 1 je aku nak komen.. "No komen".

      Delete
    3. Cik nur, dira tak jumpa la kaunter 9, kaunter H apatah lagi.. boleh tunjuk jalan tak? saya ni rabun... heks! ~~~

      Delete
    4. Alahai Dira...
      hadiah nur pun xsampai2 lagi tau....
      macam nana nak tolong tunjukkan jalan tu..
      hihihihi...*__*"

      Delete
    5. Kaunter H tu kena tanya kat Liyaa..hahaha

      Delete
    6. Takleh bgtau. Rahsia :P

      Delete
    7. Eleh.. liya jealous la tuh.. hehehe :p

      Delete
    8. hadiah byk tertunggak ni...
      kena tahu jugak kat mana nak tuntut..
      hahahah...

      Delete
    9. tuntut kat Kaunter H la..hahaha

      Delete
  2. Gigih ni baca dari ats sampai habis ni...
    tang patrick tu dah hilang tumpuan dah...:p

    tiba tang Nur Amani tu, buntang biji mata..
    salah eja H ni...!hahahaha...

    Sebenarnya, apapun yg kita tonton atau apapun apa yg org cuba sampaikan, wajib ada motif...kalau tak macam lagu najwa latif je lah... "kosong..kosong..kosonggg.."

    sama apa yg macam H kata,motif kehidupan tu yang menggerakkan kita ke suatu tahap yang lebih baik, walaupun masih tak cukup sempurna << Inilah yg nur cuba maksudkan... H dah cakap dulu dah... Ngeeeeee... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa..ni betul2 olahan cerita yg berkait2 tau..:p

      salah ea nama watak tu? Nur Amani ke Nur Amina? kompius la..hahahaha..

      errr..dilarang meniru..-_-"

      Delete
    2. hahahaa ms baca smp abis rs eh mmg betul ke nama Nur tu "Nur amani"? hahaha haish rupanya Nur amina lah.ptt rs cam x sedap ja..

      erkk..x sedap? hahhahaha

      Delete
    3. haaaa..xsedap kan nama Nur Amani? lalalala~ :p

      Delete
    4. Weiiiii...!
      Ini kes buli ni...
      Mane aci main buli2 mcm ni..

      Uuwaaaaaa... :"(

      Delete
    5. hahahaha..padan muka..:p

      Delete
  3. betul jugak... aku malas nak amik port.. bukan apa, kalau dah namanya hiburan, memang semuanya lagha je...keh3....

    *aku suka berhibur..gyeahhh...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..hiburan tu mmg untuk hiburan..cuma ada la sikit2 pengajaran dalam citer tu yg dia nk sampaikan..:D

      Delete
    2. hiburan tu x semuanya lagha.. yang jadikan lagha manusia yang terlampau suka berhibur.

      berhibur tu fitrah manusia. cuma Islam letak batas2 dalam berhibur. ;D

      Delete
    3. eleh...ustaz ustazah pun selalu je ajak kitorang berhibur... tapi dengan cara yang lebih baik la... tak de lah buat benda2 lagha.. hehehe

      Delete
    4. hahaha..berhibur tu tak salah..tapi kena tengok la hiburan tu camne..sbb ada certain2 hiburan tu mengajar kita jugak..:D

      Delete
  4. kesimpulannya. aku tak penah tengok citer ni. iklan pun tak pernah ="=

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa..kenapa makcik x tengok ni? tak aci la..grrrr

      Delete
    2. tajuk pun tak penah dgr. serius :|

      pakcik layan ke citer ni? :o

      Delete
    3. tak jugak..hahaha..cuma kebetulan la pernah tertengok 1 episod..:D

      Delete
  5. aku dh taip komen pnjg2 tau. 10 baris dah.. tp terpadam -_- esok aku komen lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hak hak hak chipsmore nyer komen ni paling best.
      btw, saya tak reti la nak komen hal sebegini.
      Pn R tu cam best jer, mesti orang tak main2 ngan dia kan.

      Delete
    2. chip: lenkali lepas taip jer, terus print screen..:p

      dora: Puan R tu best la..tapi tetap jugak aku selalu main2kan dia..kdg2 dia tgh telefon, aku mengajuk kat sebelah..dia cakap bye, aku terus lambai2 tangan kat dia..hahahaha

      Delete
    3. lenkali I print screen ok~ Eh, smalam kan.. time aku baca ni, ad mmber aku baca skali.. trus dia cerita kat aku isu ni.. http://www.sampailebam.com/2012/01/isu-pakai-tudung-atau-tidak.html
      -ko baca yg Fb tu je la. ad kat bwh skali. aku dah penah baca dh jugak ni duluuuuu...

      Delete
    4. hahaha..eh aku ada benda jugak nak taip pasal isu pakai tudung ni..insyaAllah malam ni kot..

      p/s: link tu aku belum bukak..-_-"

      Delete
    5. alahaiii.. bukak lah cepat.. grrrr

      Delete
  6. aku pernah tengok iklan die je, cite die tak pernah tengok lagi ...tapi aku ade bace gak komen2 org kat fb pasal isu ni ..bg aku ...ermmmm ..bg aku ...ermmmm ...bg aku ........ baik aku tengok chibimaruko chan ..anak aku yang pakse aku teman die tengok cite kartun ..huhuhu

    Seriusly, bg aku producer kene alert pasal isu ceni, bukan double standard. Tapi kalo tengok balik cite AAC, NK tu seme, dorang bersentuh2 pas berkahwin di dalam cerite tersebut. Maksudnye dalam cerite tu dah muhrim ler. Kat luar, kite cite lain ye H. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mungkin contoh aku xbetul..my bad..mungkin aku patut letak contoh Adam minum arak..kot..:p

      btw, people make mistake..aku rasa bila sape2 nak buat citer pasal apa2, kebiasaannya diorang akan study dulu and kaji apa elemen2 yg patut ada dalam citer diorang..

      benda tu mmg salah..tak dinafikan..cuma kebiasaan kita adalah menutup perkara-perkara yg baik hanya kerana satu perkara yang buruk..:D

      Delete
    2. eeei koyok laa kau ni ..kite cite bab bersentuhan kan??? toyoyoyoyongggg ...

      a'ah btol la tu, kene study dulu ..lagi 'berat' cite yg nak di buat, lagi kuat kene study ...ye dakk .. :D

      Delete
    3. eh tak jugak..tak semestinya bab bersentuhan pun..sbb mula2 tadi kita cerita pasal tudung..kemudian pasal drama Sahara..kemudian pasal org Malaysia yg kritikal sgt pasal hiburan..kemudian kita lost..hahaha

      Delete
  7. ada juga baca isu sahara tu tp tak layan sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..sy terlayan 1 episod aritu..:D

      Delete
  8. akak rasa bab macam ni, pendirian diri kita kenalah baik.. kita tak boleh nak kawal orang lain.. tegur setakat mampu, jadi ingatan kpd diri sendiri supaya tak buat benda yang tak patut cukupla..
    bab drama tu, mmg ikut hukum tak boleh... tapi diorang tak kisah... kita yang menonton ni buat andaian itu tujuannya nak mendidik dan menghiburkan kita , cukuplah kot... yg tak elok tu, jgn tiru

    ReplyDelete
    Replies
    1. berbalik pada akidah jgk sebenarnya..kita percaya pada apa yg wajib kita percaya..masing2 pun dah besar kot..dah boleh nilai apa yg betul dan apa yg salah..:)

      Delete
  9. nama pun cerita....alahaiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya kann..
      Sebenarnya kannn...
      Ada patrick kat blog kak Yana..
      Pegi la amik..
      Hahahaha.. ;p

      Delete
    2. erkk..mana? bak link..-_-"

      Delete
    3. ada dua..ibu dengan anak...
      ni link dia :

      http://sayanakcerita.blogspot.com/2013/02/percutian-di-gold-coast-morib-resort_6.html

      Delete
  10. hahaah,, pestime aq cita ni aq dah mnyampah sebab apa?? muka lelaki tu bikin panas... haha..trep hensem.. bajet kacak.. dan ngade2.. bajet akan hot la.. errrkkk.syes weh dr aq trus berdosa kutuk lelaki ni baik aq tukar channel tgk spongbob 119 kn?? hahah...

    bab2 yg pgg tgn?? no komen..majoriti akan buat mcm tu.. termasuk laaaa..teettttt!! hahahaha..

    scene yg pgg2 tgn ni aq pon kejut jgk.. aq tgk cita ayat2 cnta tu.. pmpn tu cukup jga maruah die(aisyah).. ketika cinta bertasbih pon mcm tu jgk kn??? tp kn la yg m'sia ni nak jgk buat cita islamik tp x kaji dlu apa yg sesuai n tdk...

    btw pengarah die ni bkn islam ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. scene yg aku kata boleh dipertikai tu xsemestinya scene Aisyah..maybe scene2 lain yg xberlandaskan Islam..:D

      kat Malaysia ni aku rasa diorang kaji jugak..cuma maybe terlepas pandang ke apa ke..or maybe tak alert..kot..

      psl pengarah tu, aku sendiri xsure..dgr2 citer pengarah tu bukan Islam sebab nama india..tapi xtau la kot2 india muslim ke..:D

      Delete
  11. banyak orang kritik...
    yang pasti NAL tak taw citer ni..

    kenapa tak der yang g temu ramah pengarah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xtau la..tapi ada pelakon dia yg dah bagi penjelasan kat pesbuk..cuma aku belum baca..:D

      Delete
    2. owh..share link boleh? Nak g baca juga..

      Delete
    3. erkk..xingat la link dia kat mana..nanti2 kalau aku jumpa, aku share kat blog ko..:D

      Delete
  12. ingatkan nak cerita pasal basikal fixie (-.-")

    yang malas nak sign acc,
    -ara comel-

    ReplyDelete
    Replies
    1. beskal fixie xdak..dah jual..hahaha

      Delete
    2. LOL. apesal jual nya..baru nak pinjam T_T

      btw, pasal topik kat atas tu..ara setuju seratus patblas peratus. nak salahkan pelakon sepenuhnya tak boleh, sebab pelakon hanya melakonkan ap y ada dalam skrip. sepatutnya kalau nak buat ceghita2 gini, penulis skrip kena alert. silap penulis skrip dengan pengarah la. y p wat adegan pegang2 gitu apehal. kita bakoo!!

      erkk..mengantok la T_T

      Delete
    3. pegi tido..esok skolah..-_-"

      Delete
    4. apa pulak suruh orang tido. mana boleh tido kat opis. issh pengawas nih. tak berdedikasi langsung (-__-")

      Delete
    5. keje pengawas mmg jaga org tido..hahaha

      Delete
  13. Nak komen tapi tak paham sepenuhnya psl apa yg kau cakap ni. Maksud aku, aku tak tgk cite Sahara dan tak tgk sume contoh2 cite laen yg kau buat contoh tu. So tak paham situation camne yg kau maksudkan. Pada aku ayat "Baek takyah pakai tudung" tu aku akan setuju dan tak setuju ikut situation.

    Sbb aku taktau situation camne yg kau maksudkan, so aku takleh nak cakap aku setuju ke tak. Takut lari topik. Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..pasal "baik tak payah pakai tudung" tu camni citer dia..Puan R tu kata la, watak tu berpurdah tapi nampak dahi..dia kata sepatutnya berpurdah kan cuma kena nampak mata jer..

      tu yg dia keluarkan statement, "kalau macam tu baik tak payah pakai tudung"..aku jadi blur la..sbb aku tengok elok jer diorang bertudung..aurat ppuan cuma muka dgn tapak tangan kan? :D

      Delete
    2. Owh. Kalau camtu, cam pelik lak Puan R tu kuwakan statement camtu. Statement camtu la yg akan buatkan certain org yg tak pakai tudung akan cakap "Ala, aku ni bukan baek sgt. Kang aku pakai tudung tp kuwa ngan bf pegang tgn, org kutuk pulak. Baek aku takyah pakai tudung". Or "Ala, aku ni bukan baek sangat. Salu tinggal semayang. So, baek aku takyah pakai tudung". Ni contoh je la.

      Cuma pada aku, kita sendiri je la yg kejar kesempurnaan utk diri sendiri. Memang takkan perfect, at least try berubah jadi lagi baek dan lagi baek. Kesempurnaan org tu, biar org tu la yg fikir.

      Satu lg, nak carik salah org ni memang senang. Aku pun camtu. Lagi2 psl artis. Kdg2 kita sokong or tak sokong perbuatan artis tu bergantung kita suka or tak suka dea. If suka, sume kita rasa okeyy je. If tak suka, ada je la benda nak kutuk. Haa camtu la :D

      Delete
    3. hahaha..aku faham yg tu..aku terkejut jugak bila dia cakap camtu..org yg cetek pemikiran kalau dgr ayat tu maybe akan kata, "betul jugak ek, buat apa aku nak pakai tudung..aku bukannya baik sgt pun"..tu utk org yg cetek pemikiran la..mudah sgt goyah..

      pasal kesempurnaan, aku tak nafikan..kita mmg sentiasa harap sesuatu yg lebih baik dan lebih baik..dah nama pun manusia..

      pasal carik salah, jangan kata kau, aku pun sama jugak kot..hahaha..tapi xde la dalam term mencari salah sgt pun..cuma mungkin pada pandangan aku, benda tu salah..

      Delete
    4. gabung komen kome berdua, boleh buat lagi 1 entri -.-

      Delete
    5. ate mike udah boleh cakap perak ghopenyer..hahaha

      Delete
  14. mcmana nak buat sistem penyiaran kita seperti tv al-hijrah..? garis panduan memang taklah sbb semua sudah diswastakan. bila diswastakan, maka lebih bebas utk siarkan drama-drama tiada tapisan, iklan-iklan kurang bersesuaian, program hiburan seperti sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah kot..sebab kita duduk kat Malaysia..agama pun ada banyak..kalau kita buat camtu, last2 nanti agama pulak dipolitikkan..xpun jadi isu perkauman..:)

      Delete
    2. eh? pernah tgk tv alhijrah tak? ada je drama korea, drama indonesia, drama2 luar..cuma, ada garis panduan disitu..

      Delete
    3. pernah jer..tapi jarang2 la..

      Delete
    4. H tengok ceghita Warkah Cinta yang Heliza berlakon. y lain dia tak tengok pun ;p

      Delete
  15. bila singgah baca sini baru aku tahu ada cerita ni. nampak sangat jarang tengok tv. aku layan HBO je. :P


    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku x amik HBO la Aien..layan apa yg ada jer..

      Delete
  16. Alhamdulillah. Kali ni ko tak terlupa point utama entry yg ko tulis ni.

    Ada benar dan ada tak benarnya kata2 ko ni. Yang part kita nak mencari kesempurnaan tu mmg tak patut la. Walaupun ini drama dakwah, tapi manusia mana tak buat silap. Cuma mungkin ramai org yang concern pasal kepincangan drama ni sebab takut remaja salah faham konsep bertudung tu. Kot. Tapi aku rasa tu hal yang boleh diselesaikan. Sebelum remaja salah faham, kita la yang kena jelaskan kepada remaja2 kita kan.

    Cuma ayat 'lebih baik takyah pakai tudung' tu lebih baik jika ditukar menjadi, 'lebih baik jaga kelakuan sebab ko bertudung'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dgn lyd.

      Delete
    2. aku faham yg tu Lyd..cuma aku still rasa pemahaman tntang betul atau salah tu diajar drpd kecik..diajar drpd rumah..means masa remaja tu masing2 dah patut tau apa yg sepatutnya diorang tau..:D

      Delete
  17. tak tahu nak komen ape sebb tak pernah layan drama ni hihi

    ReplyDelete
  18. Awkward moment: Cerita berunsurkan agama. Tp dlm cerita tu bila dah kawen, berpeluk2an dan berpegangan tangan juga. Padahal bukan suami isteri pun kat luar.

    hohoh.. org pun duk syok... fikir itu sweet.
    Macam dlm cerita Gubra. Isteri imam tu..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..bila camtu kita terlepas pandang kan? hanya sebab diorang berlakon..tapi bila cerita tu berunsurkan keagamaan, kita sibuk mengatakan yg itu salah dan ini salah..:D

      Delete
    2. Lagho tgk cerita. :)

      Delete
  19. ai pun x tgk cite sahara ni sbnrnya.so mmg x tahu jln cite dia lah.tp apa yg boleh ai kata..bertudung tu wajib yg bab2 pegang2 bagai tu plak tingkah laku.tingkah laku tu suma bergantung pd dia lah bkn pada tudung..
    eh2 rs cam terEmo plak.hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..teringat kata Ustaz Don, "aurat tu hak Allah"..

      Delete
    2. Sebenarnyakan....
      nur tak pernah tgk pun drama ni..
      iknlan pun xpernah tgk..
      hihhi...

      Delete
    3. boleh x kalau nak belasah Nur? >:[

      Delete
    4. hahahaha.kenapa pulakk..!
      nur bukan buat apa2pun...
      :p

      Delete
  20. arrrr.. ni dah dikira satu ugutan. tetiba jd fobia dengan patrick. :C

    citer tu kelakar pe. hikhikhik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..am I forcing u chic na? :p

      Delete
    2. Hahahahaaha...
      Sian tau cikna sampai fobia..
      Tak aci betul H main paksa2..

      Delete
    3. H takut ke? chicna br nak poyo2 sikit. hahaha..

      Delete
    4. Chic Na, nak Patrick dgn Shinchan ea? nak Dua!

      Delete
    5. jangan lupa H...
      kena kongsi dengan Nur...
      hahaha.. :D

      Delete
    6. tengoklah.. chicna pilih antara dua. :p

      Delete
    7. dua = salah. chicna bagi H peluang kedua. boleh teka dua kali. fikir dua kali. kalau betul chicna bagi dua-dua patrick ngan shinchan. dua-dua tau. hahaha..

      Delete
    8. dah teka..bak la patrick dgn shinchan..:D

      Delete
  21. MM bagi aku la H kalau boleh kene buat ikut panduan Islam. kau nak ke dpt saham dosa artis2 tuh melanggar apa yang sepatutnya tak boleh buat?dlm Islam tak ada istilah berlakon....byk lagi cara nak buat cerita. Kita mungkin boleh fikir amek yang baik2 jer dan yang buruk kita buang tapi budak2? remaja? dorg tak pikir h.... dorg akan terpengaruh!

    Sebenarnya kita kene ubah fikiran kita supaya buat cerita berlandaskan Islam pulak lepas ni. tak kisah lah nak buat drama tapi jgn over sampai kalau kawen mesti ada adegan cium dahi?? lepastu suami nak gi keje salam cium tangan? lepastu mesti ada adegan atas katil? lagi satu ank muda jer mesti nak kaitkan dengan club? tk payah ada adegan mcm tuh pun takpe kot. mmg kita tak sempurna tapi boleh kan cuba jadi yang sempurna? Jgn biar sgt jgn benda yang mmg tak boleh kita cuba nak terima nanty jadi lah mcm artis skrg pakai Sexy2 masa Anugerah Skrin? apa benda tuh? tuh sebab orang MALAYSIA terlalu memahami sgt cincai jer semua cuba nak menerima bnda yang salah....



    H minta maaf la H aku komen bg pandangan je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xde hal la ima..aku lagi suka komen yg pjg2..:p

      aku x nafikan yg remaja mmg mudah terpengaruh..sbb aku sendiri pun camtu jugak kot masa dulu2..cuma aku rasa kalau nak kawal industri hiburan ni betul2 ikut panduan Islam, mmg takkan dpt..1st sbb kita bukan 100% negara Islam..kita ada pelbagai kaum dan agama..for sure benda ni akan dipolitikkan gila2 punya..

      2nd sbb sbb selama berpuluh tahun ni, kita memang dah disogokkan dgn hiburan yg macam tu..dari zaman Tan Sri P Ramlee kot kita dah dibiasakan dgn hiburan ni..cium dahi, salam cium tgn, pegi club..so mmg susah nak ubah..

      remaja mmg mudah terpengaruh, tapi xleh nak salahkan dunia hiburan 100%..sbb dah nama pun hiburan..ada baik buruk yg diorang paparkan utk tontonan..kawalan dan kepercayaan sama ada betul atau salah tu patut dah kena ajar drpd kecik..drpd tadika tu patut dah dididik..

      macam mat luthfi cakap la..kita kena tau kenapa kita percaya benda yg kita percaya, dan kenapa kita xprcya benda yg kita xprcya..kita xboleh prcya atau xprcya pada benda yg kita xtau, sbb benda tu kita xtau..

      pasal saham dosa, itu urusan Allah..:D

      Delete
    2. kalau kita bg peluang tukar kerajaan mungkin byk yang akan diubah. insyaAllah :)

      Mmg H pasal saham dosa tu urusan allah. tp kalau boleh cuba kita elakkan..kita berjaga2 tak salah. aku pun byk sgt buat silap dulu masa ramaja2 tak matang tuh jadi aku skrg ni rasa cm tak nak la gnerasi baru ni terpengaruh terbuat silap sama mcm aku jgk h :)

      Delete
    3. haaa tu la..mungkin jugak kalau tukar kerajaan baru la perubahan tu boleh dibuat..:D

      aku pun sama jugak ima..byk bebenor salah silap aku selama ni..:|

      Delete
  22. tukaq kerajaan..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh PRU13 bulan brpa? xsabar nak buang undi ni..kehkeh

      Delete
    2. tsk tsk tsk. ara tak boleh mengundi lagi. di bawah umur lagi :(

      Delete
    3. Ara budak kecik lagi..dah2 pegi tido..

      Delete
  23. Aku nak jadi watak baru sebagai Cik N, tukang bancuh kopi kat opis kau boleh? wakaka ;p

    Aku tak tengok cite sahara tu cuma aku tau isu tu timbul kat pesbuk. Aku suka baca pandangan pendapat orang, orang camni bagi pendapat camni, orang camtu bagi pendapat camtu.Aku jadi pemerhati je sesambil tu pikir mane yang elok jadikan teladan yang tak elok jadikan sempadan. Ecewahhh ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi kau..interview aritu camne? bukan kau dah dpt keje ke? tukang bancuh kopi jugak ea? hahaha

      Delete
    2. aku tengah sambung tanam pokok kopi lah. kahkahkah. tu yang aku nak kembangkan bisnes aku sesambil jadi tukang bancuh kopi. hahaha

      Delete
    3. ohoii..kau xde cadang2 nak amik bisnes partner ke? :p

      Delete
    4. aku nak lantik kau jadi branch manager kat Kuantan nak ? hahaha :p

      Delete
    5. gaji berapa gaji? :D

      Delete
    6. 3 bulan tanpa gaji :p

      Delete
  24. Nak mengomen benda ni tak tau sebab tak tengok tapi ada terbaca dalam paper hari tu ...rasanya pasal ni...
    bak kata UAI.... dpd tak pakai, baik pakai walaupun pendek, macam tulah lebih kurang perumpamaannya. Solusinya kena ada intention nak jadi lebih baik dpd semalam .... kena ada perubahan walaupun sedikit, yang salah jadikan sempadan. Erks... ada kena mengena ke dengan entri H.... belasah ajelah haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku anggap ada kena mengena jer kak..kalau takde kena mengena pun bukan ada org kisah yer tak? :p

      aku setuju dgn part "intention untuk jadi lebih baik drpd semalam"..harap2 esok aku pun akan jadi lebih baik drpd hari ni..hehehe

      Delete
  25. tak pernah tengok lg cerita ni..sekadar dgr jer..tapi scene mcm tu sepatutnya jgn d buat. simple jer.

    ReplyDelete
  26. erkkkk.. HAHAHAHAHA. oke2, takpe2, nanti Encik H folo u back.

    ReplyDelete
  27. setiap org punya pendapat dan pandangan mrk... adakala manusia begitu mudah memberi pandangan .. namun tidak mudah utk menerima kelemahan diri dan org lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..sy sendiri pun camtu kot..hehehe

      Delete
  28. Agree :)

    Sebab tu aku kadang-kadang diam je. Aku tengok je org nak cakap apa. Sbb entahlah, opinion manusia lain-lain and pandangan aku selalu bercanggah dengan org lain. Aku tak berani nak cakap lebih-lebih sbb sejujurnya aku pun jahil tentang agama, aku pun tengah proses belajar, tutup aurat pun tak betul lagi.

    Tapi, tu la, bila manusia terlalu mementingkan kesempurnaan, kadang-kadang masing-masing tak sedar kekhilafan diri tu. Nak tegur kalau tak kena pada cara, tak payah la. Baik diam je, perbetulkan diri sendiri tu dulu. Lagi bagus.

    Aku suka kata-kata kau yg ni :
    "Kita sendiri pun tidak sempurna, malah kehidupan kita masing-masing pun tak akan pernah sempurna. Cuma motif kehidupan tu yang menggerakkan kita ke suatu tahap yang lebih baik, walaupun masih tak cukup sempurna."

    p/s : Aku pun konfius apasal Nur Amani ? Tapi bila tgk ramai yg dah perasan, aku senyum je la. Hehehehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..Nur Amani tu femes tau..ala2 retis gitu..kahkah

      Delete
    2. Xkenal pun Nur Amani tu...
      Hahahahaha.. :p

      Delete
  29. aku kat ipgkkb ni,, tv ada je,, boleh je tengok tapi kna naik atas tingkat satu, bilik aku lak dok ground floor,, so tak rasa lak aku nak naik semata-mata sebab sahara. ramai kot perempuan berpurdah di ipg sekarang ni,, baik aku tengok dorang je,, bagi aku,, cerita tetap cerita,, aku dengar pelakon watak aishah dalam ayat2 cinta tu pun dah murtad. tak tahu betul ke tak. rasanya dah betul,, so,, yang dalam tv ni, memang tk la aku nak cayer,, tapi aku suke diana amir, sekian :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ye ker? yg tu aku xtau la..aku cuma try amik point2 yg baik jer dlm cerita2 yg aku tengok..yg buruk2 tu xyah ikut..xkan tengok citer Ali Setan, aku pun kena ikut jadi setan yer tak? hahaha

      btw, diana amir suka kat kau x? :p

      Delete
    2. kalau la dia kenal aku,, terus jadi sedara kot aku ngan dia,, hahaha

      Delete
    3. erkk..mujur dia xkenal kau kan? hahahahaha

      Delete
    4. rugi kot dia tak kenal aku,, baik cenggini,, hahaha

      Delete
  30. ok, baby faham pe yg incik H cuba sampaikan.. agak setuju jgk dgn pendapat tu. cuma apa yg baby nk cakap, 'jarang tengok tv. tp kalau dah suka satu cerita, mmg nak melekat je' hehehe..
    Cuma, maybe mereka merasakan kalau dah cerita berunsur islamik tu perlulah tunjuk contoh yg baik. sbb tv ni bkn kita2 org dewasa je yg tengok. budak2 org tua semua golongan pun ada. tu yg mungkin blh menimbulkan pelbagai andaian yg agak tidak baik bila dipaparkan aksi yg sebegitu..

    ~tak pernah tengok pun cerita Sahara tu. jadi tak tau cite tu pasal pe.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..betul tu..sebab citer Islamik, kena la tunjukkan contoh yg baik..itu sy setuju..cuma kdg2 nmpk cara atau reaction kita tu over sangat..as if cerita2 yg lain tu xpyh tunjuk contoh yg baik, boleh jer pegang2 tgn..

      ~ pernah tengok sekali jer sebenarnya..hehehe

      Delete
  31. H aku rasa aku dah komen... tp belum rupanya...

    aku faham mksud ayat ko. betul cakap ko yang kita ni terlampau rigid dgn sesuatu tanpa ambil kira keseluruhan cerita.

    aku pun tak tengok sahara dan tak boleh komen lebih-lebih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..rigid..aku suka perkataan tu..:D

      Delete
  32. Aku tak kisah cerita macam nie tapi aku tak suka. Terus terang kalau cerita Islamik bertujuan untuk mendidik penonton jadi kalau dia buat macam tu penonton akan dapat feedback yang salah. Bagi aku kan, lepas nie pengarah yang nak buat cerita macam nie better ambil orang yang menutup aurat. Haaa lagi bagus kot. Eh dari gaduh pasal nie baik layan Project Runaway. Jom. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..Project Runaway tv berapa fie? tu pasal fashion designer kan? :D

      Delete
  33. tak pernah tengok cerita sahara ni..tapi dengan cerita hangat dan hanget mngenai cerita nilah... huuuu apapun, kenapa cerita ni je dorang nak pertikaikan?? cerita setia dihujung nyawa tu org xnk, org Islam dedah rambut, pegang sana sini.. mna2 cerita melayu la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..itu la maksudnya..itu la yg H refer pada double standard tu..kita fix pemikiran kita pada tudung, dan terlepas pandang pada cerita2 yg x bertudung..:D

      Delete
  34. mls nk komen mende² mcm ni.. senang kata, org kite ni suka cri silap.. even sy sendiri pun.. baik mengaku, ye dak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..yer..saya mengaku mak incek..:D

      Delete
  35. nah aku kurang stuju dgn ko H. double standard tu mmg negatif dri pelbagai sudut berbeza. tp double standard dlm agama aku rasa perlu sbb entah aku rasa mcm mperlekeh agama. mindset. 'aku tak tutup aurat pon akhlak aku baik, yg berpurdah tu belom tentu baik' . minda manusia ni tak smua yg mampu terima berfikir ambik yg elok buang yg keruh. muda-mudi skrg kan banggang minda nya. smuanya terima bulat2 apa yg dipaparkn mlalui media. tak kirala tv,internet,dll tu..mindset

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err double standard tu apa sebenarnya? Bodoh gak soalan aku. Tapi ngaku je lah yg aku tak paham :D

      Delete
    2. aku pun tak tahu double standard. apakah?

      Delete
    3. double standard tu senang kira mcm ni...kita buat boleh tp org lain buat tak boleh. cth, org islam p bom org, kne label terorist tp bila US p bom org, tak kne label terorist pulak..

      Delete
    4. nope..aku rasa kau silap faham la kopi..hahaha

      aku bukan kata double standard tu dlm aspek agama..tp dlm skop hiburan tu sndiri..kita bising macam2 bila citer bercorak keagamaan tu ada adegan pegang2 tangan..tp kalau citer yg biasa2 siap cium2 tangan, kita buat xnampak jer..kunun cerita2 tu sweet and romantik..

      then kita komplen mcm2 bila citer bercorak keagamaan tu adalah citer Malaysia..tapi kalau citer Indon ke apa ke, kita tak kata apa2..padahal kalau betul kita nak komplen, kita kena la komplen semua..bukan sekerat2 yer tak? hahaha

      pasal mindset tu aku setuju..mmg la budak2 skg mudah terpengaruh..tp tggjwb paling asas utk bina mindset diorang ni sbnrnya drpd rumah..means drpd kecik tu diorang patut dah difahamkan tntang apa yg sepatutnya diorg faham..so letak la hiburan berpeluk camne pun, kalau drpd kecik diorg dah diajar bhwa benda tu x boleh, insyaAllah diorang takkan buat..

      Delete
  36. aku xpnh tgok pon citer tu tp mmg skunk tgh heboh kan..

    hmm. aku rase, diorang komen sbb sensitiviti.

    ptotnye, nak buat citer islamik, kne btul2 islamik mcm TV Alhijrah. xleh pgg2, xleh lgsung free hair.

    hmm. kalau semua brpgg pd konsep 'matlamat tak menghalalkan cara', bnde cmni xkan jdi isu.

    itu pndgn aku. aku xpsti ko fhm ke tak. hahahah sori bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku faham..benda ni mmg pasal sensitiviti..cuma sensitiviti diorang tu terhad pada org yg bertudung..so kalau camtu yg x bertudung maybe akan kata, "xpe sebab aku ni free hair, boleh jer pegang2 tangan"..hehehe

      Delete
  37. erkk..Ara tolong follow on behalf la..:p

    ReplyDelete
  38. aku tak pernah tahu pun ada cite tu... tu cite astro kan..?
    umah aku tak ade astro...
    tapi tahulah sikit pasal isu ni sebab ada blogger lain post dan terlihat video kat you tube... setakat itu aje la...

    aku malasla nak komen pasal apa yang ko tulis ni... boleh kan..?? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..boleh jer ruha..xde paksaan..:D

      Delete
  39. asal entry kita mcm nak sama ? :3

    ReplyDelete
  40. saya pun xpenah amek taw pasal cite tu...ada aku kesah...hahaa tp kena amek peduli gakkan...kalau puan R tu dok sebelah saya,confirm rasa serabut kot...kih3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..mmg agak serabut la..dgr dia bercakap mcm bertih jagung pun ada..:p

      Delete
  41. aku ni semakin kurang on9.. so banyak lah terlepas.. baca paper pun jrg.. bila on9 tgk2 ada banyak isu ni buat aku blurr.. errrrr...

    tapi, aku gigih baca komen2 readers ko untuk pencerahan.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..rajinnya kau siap baca komen2 readers lagi..:p

      Delete
  42. dan lagi.. mang buat trademark bulan februari je tajuk pun mula dengan huruf F yea.. aku baru perasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kau org ke-2 yg perasan pasal benda ni..:D

      Delete
  43. lain orang lain pandangannya..-.-

    baru perasan, setiap entry dlm bulan 2 nih semua mula dengan huruf F kan?? haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..betul..semua mula dgn huruf F :D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top