Header2

• 28 February 2013 •

Fantasi Hujung Februari

Sewaktu aku menaip entry ini, dan sewaktu aku publish entry ini, insyaAllah pada 28 Februari 2013, jam 11.59 malam, blog ini kurang seminit daripada menggenapkan ulangtahun yang pertama. Itu kalau dihitung secara fantasi.

Sewaktu kalian pula membaca entry ini, insyaAllah bermula pada 01 Mac 2013, jam 12.00 tengahmalam, blog ini telahpun menggenapkan usia setahun dan satu hari. Itu juga kalau dihitung secara fantasi.

Sebenarnya kalau diikutkan, blog ini baru berusia suku tahun. Di mana secara realitinya, suku tahun itu bersamaan dengan tiga bulan atau lebih kurang hanya 90 hari. Realiti yang masih lagi berbentuk fantasi.

Bila difikir-fikir balik, blog ni memang menyimpan banyak memori. Terlalu banyak. Blog ni menjadi medium pengantaraan untuk aku bercerita tentang kehidupan sendiri. Menginterpretasikan apa yang aku fikir dalam julat penceritaan yang buatkan aku rasa cukup berpuas hati. Sekurang-kurangnya berpuas hati dengan terbitan setiap entry.

Dalam blog ini, setakat ini, aku cuba salur segala kreativiti yang tercapai dek akal. Bereksperimen dengan idea-idea karut yang terlintas kat dalam kepala. Baik daripada penulisan, daripada tajuk-tajuk entry, daripada wordless wednesday yang entah apa-apa, daripada hidden message dalam entry-entry tertentu, daripada kiasan dan ayat-ayat tertentu yang cuma boleh difaham oleh orang tertentu, dan macam-macam lagi.

Aku rasa kreativiti tu sendiri membawa pemikiran manusia mortal macam aku untuk menjelajah jauh daripada kotak pemikiran sedia ada. Mempelbagaikan apa yang aku boleh buat supaya aku tak bosan, dan harap-harap supaya orang lain pun tak bosan. Berevolusi untuk lebih baik daripada apa yang aku boleh beri, lebih baik daripada apa yang aku boleh bagi.

Sebagai contoh, penulisan aku pun sebenarnya dah meng-ga-la-mi evolusi sepanjang suku tahun ni. Bilamana aku dah tak boleh terlalu kerap berbasa-basi. Dah tak boleh terlalu kerap menaip cerita yang cuma boleh difaham oleh diri sendiri. Dah tak boleh itu dan tak boleh ini. Dah tak boleh anggap orang akan baca entry aku lebih dari sekali. So that, aku cuba untuk berevolusi.

Kesimpulannya, pada usia yang ke-365 hari, aku harap blog ni boleh bernyawa untuk suku tahun lagi. Suku tahun yang turut bersamaan dengan 365 hari. Tercapai atau tidak, itu aku tak pasti. Kita cuma merancang, ketentuan tetap terletak pada takdir Ilahi.

Have a good day, cewah.

p/s: aku dah terfikir tajuk entry untuk suku tahun lagi..


93 comments:

  1. yeah akhirnye dapat gak first

    wah tahniah da setahun pon blog ko

    suku tahun lagi? LOL ape tajuknye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum setahun lagi la..baru suku tahun..hahaha

      Delete
  2. Replies
    1. Selamat Ulang Tahun yang pertama dalam fantasi Capital-H. *sigh*

      Delete
    2. tak..yg ketiga..zzzz

      ni suku tahun yang pertama la..:D

      Delete
  3. semoga terus bnyawa capital H.

    ReplyDelete
  4. sepatah haram ara tak paham. serious. kena ulang balik -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..xde bahasa pelik2 pun dalam entry ni..kot..

      Delete
  5. selamat ulang tahun untuk suku tahun yang pertama blog kau ni..

    *dah siap tajuk untuk suku tahun depan tu? gilak gempak.. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tajuk tu utk motivate aku supaya terus tulis sampai tahun depan..long term planning la kononnya..

      Delete
    2. bagus2.. dah ada future planning. cerah masa depan blog ni. haha.. ;P

      Delete
    3. ceh..ada unsur2 mengedog kat situ..hahaha

      Delete
  6. Happy Birthday untuk blog, fie kalau kira dah lama main blog tapi sekarang baru mula nak serius.

    ReplyDelete
    Replies
    1. H kalau untuk blog ni, kira baru suku tahun la..tapi kalau yg blog2 lama tu, maybe dari 2006..:D

      Delete
  7. selamat ulangtahun untuk capital H...
    teruskan bernyawa, Capital H... ^_^

    ReplyDelete
  8. cewahhh
    terasa mcm baca puisi.hahahaha
    moga karya trs bkembang dan bekembang sekembang tuannya..
    erkkk ada kena ngena ke?

    selamat ulangtahun dan hepi bloging incek H :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan selamat ber'mimpo'
      hahahaha

      Delete
    2. erkk..beta tak kembang okey..beta taf!! kahkahkah

      Delete
  9. blog ni dilahirkan pada 29 feb kan..?

    tarikh keramat ni juga Nur pilih buat sesuatu pada blog..
    Mungkin ramai yang tak perasan...
    Dan nur pun tak beritahu sesiapapun..

    Kalau nak tahu tunggu 29Feb akan datang...
    sebab waktu mula2 pilih tarikh 29feb tu,
    Nur fikir, 29 Feb 2016 baru nak umumkan apa yg Nur maksudkan...

    Itupun kalau badan dikandung nyawalah dan aktif berblogging la..

    Apapun, selamat ulangtahun buat blog Capital H...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yesszaaa....!
      Bebas typo...
      (^^,)V

      Delete
    2. haaaa..itu la mksud 2 perenggan awal..sebab date tu kan xde untuk tahun ni..so hujung februari tu kira fantasi jer la..hahaha

      Delete
    3. Ohhh..baru faham kenapa 'FANTASI'
      baguss..baguss...
      :)

      Delete
    4. erks..realitinya kena tunggu lagi 3 tahun..:p

      Delete
    5. Link blog lama... =0="

      Delete
    6. erkk..mana boleh..-_-"

      Delete
  10. nak wish jugakla. selamat ulangtahun pertama Capital H. harap boleh bernyawa lebih dari suku tahun lagi. :D

    *mengomen dalam fantasi*

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam 'mimpo' la..
      hahahaha

      Delete
    2. ahaa..insyaAllah..kalau rajin, dan kalau umur pjg..:D

      Delete
  11. aku macam dapat rasa perubahan cara penulisan ko... hahahaha.. mcm kenal je~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..otak aku dah berkarat la calie..:D

      Delete
  12. Happy Anniversary to Capital H.
    Walaupun saya tak berapa nak faham bahasa puitis saintis praying mantis ni, tapi saya percaya dan yakin yg saudara akan terus berovulasi eh berevolusi. Yakin boleh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..saya pun x faham bahasa puitis saintis ni..saya main taip ikut suka jer..:D

      Delete
  13. Happy Anniversary!

    tulis je ape pon. ramai suka baca. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kalau aku asyik tulis benda yg org x faham, susah la..hahaha

      Delete
  14. Hoho... tak pandai jalan lagilah ni hehhe... gigi pun tak tumbuh banyak...tapi makan KFC dah boleh dah ni..haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pandai lg..baru nak bertatih..tapi kalau makan kfc, kompem boleh jer ni..hahaha

      Delete
  15. aku tak paham h,, seriously aku tak paham,, kejap setahun,, sekejap suku tahun,, sekejap 365 hari,, sekejap 90 hari,, aku pening h,, tolong r,, actifast sebijik biar aku bleh hadam ko punya entry,, haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la..

      setahun = suku tahun
      suku tahun = 90 hari

      so kesimpulannya, setahun = 1461 hari..:D

      Delete
  16. actually tak paham sgt..bahasa yg hang gunakan tinggi sangat untuk budak sekolah macam aku ni nak paham haha

    selamat ulang tahun yang ke suku tahun H :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..itu bukan bahasa tinggi la..itu kena baca and faham dgn imaginasi..:D

      Delete
  17. bagus H.... pandai bercerita, pandai mengembangkan ayat. makanya blog ini tidak nampak pun seperti berusia baru suku tahun.

    dan minggu depan ckup usia 2 tahun blog sayanakcerita tapi malangnya masih seperti berusia 2 bulan...hehe.. (senyum tawar ni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..usia tu cuma angka jer kak..kalau ikutkan, 2 tahun tu dah kira cukup lama tau..

      Delete
  18. Third.






    Ok. aku syok sendiri. Muda lagi blog ko ni. Dalam ko kata tanak berbasa-basi pun aku rasa penulisan ko stil berbasa-basi.

    ReplyDelete
  19. yeah... hidup capital H.. keh2..:D

    mana aci sambut fantasi2.. grrr. :) tnggu la 2016, bru realitiiiiii. :D heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe..kita sambut suku tahun pertama jer..hahaha

      Delete
  20. selamat ulangtahun untuk blog H.. hehehe... teruskan usaha di dunia blog ni... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ulang suku tahun la ena..hahaha

      Delete
  21. aku boleh jadi 3 suku terus baca entry bunga-bunga suku suki kau ni pakcik -__-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau memang 3 suku pun nana..kahkah

      Delete
  22. Salam.

    Hurmm..aku masih teringat lagi template ko yang hijau..yg kena scroll left-right ^_^

    Aku takdapun tarikh tuk ingt kewujudan blog aku..baik scra fantasi,hikayat,realiti,mitos, hahaha. *sian aku (-_-)*

    Happy anniversary to this blog :)


    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..1st entry tu kira tarikh lahir blog la..kecuali kalau kau dah delete entry2 lama..:D

      Delete
    2. Aku memg delete entry2 lama.

      Entry lama smua nya pasal kuiz dgn asgmnt. Blog ak ni wujud sbb pnsyrh ak suh buat. dia suh publish kuiz2 dia dalam tu. heh3. So..1st entry yg ada skrg ni pun, yg tu la ak rsa ak betul2 mula serius terjebak dan menjebak dlm dunia blog ni,miehehe

      Sebab tu takdak tarikh..ak taktau nak pilih trkh mana (T__T)

      Delete
    3. ohoo..lect tu malas nak check on paper kot..tu yg dia suh publish kat blog..sambil2 dia baca blog, dia check kuiz dgn asgmnt skali..heheh

      anggap jer la 1st entry yg skg ni sbgai tarikh lahir blog..hahaha

      Delete
  23. Selamat ulang tahun blog encik H.

    hurmmm, NAL mula tahu blog H pun disebabkan oleh SKL. NAL ingat lagi tarikhnya, iaitu 19 Januari 2013 bersamaan hari Sabtu. Masa ni kami berada di LCCT, menunggu masa untuk berlepas ke Langkawi.

    --> ada kaitan kan komen ni dgn entri ? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..kawan SKL ke? 19 Januari kira baru la jugak..tapi mmg perasan yg NAL selalu dtg kat sini..:D

      Delete
  24. baru setahun tapi dah macam setaraf OTAI dah...

    ReplyDelete
  25. bahasa yang sungguh puitis, mwhehe, ok. selamat ulang tahun yang ke suku tahun? erk..ok, saya pun tak berapa faham jugak..hehe..papepun congrats dan teruskan menulis..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ulangtahun yg ke suku tahun tu kira lambat lagi tau nak genapkan usia setahun..:p

      Delete
  26. lamanya tak datang sini :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..lama jugak xdatang sinun..#_#

      Delete
  27. jadi entry seterusnya akan di mulakan dengan M? hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..rasanya camtu la..:D

      Delete
    2. jenuh nak cari perkataan .
      M tu akan berakhir dgn huruf apa H ?

      Delete
    3. mak pun mula berblog pada February juga.
      tapi tahun 2009

      Delete
    4. pensil: M tu akan berakhir dengan huruf T

      mak: februari brpa hb? eh besday shinta bila?

      Delete
  28. entry mase zaman purba dulu serius susah nak hadam. kene ambik kelas sastera.
    entry sekarang alhamdulillah boleh dihadam sepenuhnya. tahniah sebab ade kemajuan. hihi

    selamat hari jadi Capital H...punye blog. zzzz

    teruskan berfantasi. yay!

    ReplyDelete
  29. terus penulisan dan insha allah leeza akan terus terjah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..tima kasih..maap sebab lama x dtg sana..#_#

      Delete
  30. hahaha..kira third la tu..

    aku rasa kalau compare dgn yg dulu, lagi ramai org x faham kot..:D

    ReplyDelete
  31. e-vo-lu-si...hihi. itu memang ketara. dulu aku tak dapat nak hadam, jarang2 dapat hadam dan sesekali je terhadam entry ko. lama2 bila ko semakin retis H.....cara menulis entry pun berubah, kini aku tiada masalah penghadaman lagi. hahahha..


    teruskan menaip H. aku sokong dari jauh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada masalah penghadaman? guna gaviscon ea? hahaha

      Delete
  32. Jangan pandang belakang..

    ReplyDelete
  33. Dezee ni pemalas skit nak baca apa post yang Dezee pernah tulis dulu..tapi rasa sama jer basinya..kesimpulannya penulisan Dezee tiada evolusinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..baca la..best apa baca entry2 lama..imbas balik kenapa kita tulis cerita tu pada masa tu..:D

      Delete
  34. SKL ingat lagi memula dtang sni..
    blog nak kena scroll ke kiri nak baca entry..
    fuhh...awesome

    btw,,selamat ulang tahun kejadian H..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..tu zaman dolu2..senget ke tepi..:p

      Delete
  35. happy belated anniversary to capital-h.my..=)
    dan itu sudah semestinya ucapan kiraan dr fantasi..=P

    H xpelaa pndai BM..bleh lar berkias2..
    husna nih kalau cerita straight jeee..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xde la pandai sangat..buat2 pandai jer tu..:p

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top