Header2

• 27 February 2014 •

Fiksi: Cinta Out Of This World

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebelum-sebelum ni, aku pernah buat entry pasal novel-novel yang aku baca. Antaranya ialah Jangan Baca Novel Ni, Tiada Tajuk dan Hidup, Cinta, Takdir. So kali ni, aku nak buat satu lagi entry pasal novel. Tetap daripada penulis yang sama - Ismi Fa Ismail. Cinta Out Of This World. Without doubt, novel ni memang sesuai untuk peminat-peminat cerita cinta.

25/02/2014 – 10.20pm: Aku mula membaca.

* * * * *

Cover


Kalau korang tengok cover dia, mungkin korang boleh rasa kegembiraan. Sebab cover dia colorful and ceria. Penuh warna-warni, penuh bentuk hati. Seolah-olah menggambarkan bahawa cinta tu seronok untuk dinikmati. Seakan-akan cinta tu memberi kegembiraan yang tak terperi. Memberikan ketenanagan, setenang air di pinggir kali.

Tudia, kemain aku sembang pasal cinta. Kelakar pun ada weh. Rasa macam tak percaya yang aku tengah draft entry ni..kehkeh.

Okey, sambung. Kesimpulannya, kalau korang baca sampai habis, korang akan nampak rasional kewujudan setiap item yang ada kat dalam novel ni. Sebagai contoh: kasut, bunga, kek, handphone, matahari, UFO dan lain-lain lagi.

Benda tu dilukis bukan saja-saja. Sebab setiap item ada makna yang jadi penguat babak cerita.

* * * * *

Kandungan

Macam tajuk yang tertera, Cinta Out Of This World. So melalui pembacaan, aku yakin korang akan nampak dan jumpa dimensi yang berlainan atau berbeza daripada tipikal novel cinta yang korang biasa baca. Out of this world. Ya, out of this world. Means, errr..means out of this world la..heheh.

Aku tak boleh nak ceritakan kat korang sinopsis, sub-plot atau perincian kandungan cerita ni. Melampau tu. Rasa macam tak adil untuk orang yang berkarya. Sebab kalau tak kena gaya, aku mungkin akan membunuh minat para pencinta untuk beli, baca dan rasa kuasa cinta dari sisi luar dunia.

Jadi, aku biarkan bahagian ini terabai seadanya. Biar yang ada minat, biar yang ingin tahu, masing-masing boleh explore sebanyak mana yang mereka mahu.

* * * * *

Watak

Aku suka setiap watak dalam setiap cerita. Aku suka macam mana setiap watak bergerak untuk menggambarkan definisi cinta luar dunia. Baik Amran, Aidil dan Adam. Ketiga-tiga mereka bergerak seiring, menarik aku keluar dari dunia sendiri, dan masuk ke dalam dunia mereka.

Merasai bagaimana si buta berjalan, meraba, tanpa tongkat, dalam gelap, tiada cahaya.

Ah, dah la!

* * * * *

Kesimpulannya

25/02/2014 – 10.25pm: Tiba-tiba aku ngantuk time tu. Tak jadi nak explore. Tak jadi nak baca. And sampai sekarang, aku sebenarnya masih lagi belum sambung mukasurat ke-2.

Senang cerita, macam ni la. Aku memang nak review novel ni sebelum aku baca. Sengaja? Ya, sengaja. Sebab aku ada expectation sendiri terhadap novel ni. Sebab aku rasa novel ni best. And aku yakin novel ni best. At least untuk selera baca aku.


So, segala apa yang aku taip pasal Cover, Kandungan dan Watak tu? Yup, itu wayang jer. Aku refer kat back cover. Dah kalau aku belum baca, mende jer yang aku boleh cerita. Tak ada okey. Tak ada.

Kesimpulannya, aku taip macam mana pun, terpulang kat korang jugak sama ada nak beli atau tak baca. Selera masing-masing yer tak. Tapi kalau korang tanya aku, aku suggest korang cuba novel-novel makcik ni. Either one. Cuba.

Sebab karya dia lain. Lain dari tipikal novel yang biasa.

* * * * *

Yela, yela. Aku tau la. Tadi kan badminton. So insyaAllah esok aku akan start baca semula.

p/s: kemahen aku dok pomot novel Ismi, ada harapan ni nanti nama aku naik jadi watak utama..kehkehkeh.


6 comments:

  1. aminnkan ajaa...mana tau dapat watak utama...kaching :P

    ReplyDelete
  2. Nak pinjammmmm :(

    ReplyDelete
  3. huhuhu...

    nama pun taktau...

    mcm mana nak jadi nama watak utama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin penulis novel kenal si penulis blog.
      Jeng jeng.

      Delete
  4. masih tak berkesempatan lg nak dptkan novel ismi..huhuhu..

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top