Header2

• 18 February 2014 •

Football Manager

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni, nak cerita pasal game bola - Football Manager.

Sebenarnya aku tak berapa suka main game. Aku cepat bosan kalau main game. Tak kira la bosan sebab menang atau bosan sebab kalah, hakikatnya aku tahu bahawa pada suatu tahap tertentu, aku akan jadi bosan. Rasa macam, to hell with this game. I don't want to play anymore. Fullstop.


Tapi, satu-satunya game yang berjaya membuatkan aku ketagih ialah Football Manager (FM) -- dulunya dikenali sebagai Championship Manager (CM). Basic concept untuk game ni adalah strategi and management. Nama pun Football MANAGER yer dak. So kerjanya adalah untuk manage satu team bolasepak. Jual beli player, rancang taktikal, player selection, training system, scouting, analisa bakat-bakat baru, press conference, pre-match instruction, morale boast dan lain-lain lagi.

Part yang paling aku seronok adalah jual beli player. Sebab waktu ni aku cuba untuk dapatkan player yang aku nak, dengan harga yang paling murah. Kepuasan untuk dapatkan player tu, priceless.


Aku start main game ni sejak musim 99/00. Waktu tu Beckham masih jambu. Ronaldinho belum famous lagi, masih kat Gremio. Cristiano Ronaldo baru nak up. Messi masih budak hingusan. Dan mana-mana player semua pun masih entah kat mana-mana. Pada aku, itu yang bestnya. Setiap tahun player berpindah-pindah, dan bermakna setiap tahun jugak database akan berubah-ubah.

Senang cerita, kalau tak pernah main FM untuk musim lepas atau musim ni, boleh jer main FM untuk musim ni atau musim depan atau musim yang satu lagi.

Tapi memang betul beb. Game ni kalau dilayan memang boleh jadi addicted. Member-member zaman belajar dulu berapa ramai yang tak pergi kelas - tido sebab penat melayan game. Yang kena buang daripada U pun ramai jugak. Yang repeat paper, yang extend semester. Boleh dikatakan semuanya berpunca daripada game ni. Aku sendiri, extend 2 tahun.

Tapi disebabkan game ni jugak, aku banyak tahu tentang player-player daripada luar. Boleh dikatakan aku ni agak up-to-date la pasal bolasepak konon-kononnya. Aku tahu player mana pindah ke kelab mana atau manager mana uruskan kelab yang mana. Aku tahu budak mana yang wonderkid - rising star in the future.


Melalui CM jugak, aku baru mula kenal Pablo Aimar. Daripada mata aku, mamat ni talented gila. Aku anggap, flair dia = 20. Walaupun masa tu Zidane lagi power, tapi Aimar jugak player yang aku suka. Dan disebabkan dia, aku memilih untuk support Valencia, instead of Real Madrid or Barcelona. Sehingga la Aimar berpindah ke Zaragoza, Benfica dan sekarang JDT, aku tetap jadi salah seorang yang terus menyokong Valencia.

Oh ya, pasal JDT. Kalau korang nak tahu, Liga Malaysia pun ada dalam game Football Manager tau. Aku pernah bawak team JDT hari tu. Sekejap jer la. Tak sampai setengah season, aku stop. Sakit hati sebab level player tempatan masih jauh dari segenap segi. Insult my level of management..cewah.

Kesimpulannya, ketagihan aku terhadap game ni tak pernah berhenti. Entah sampai bila nak jadi tahi FM, aku pun tak pasti. Mungkin 5 tahun lagi. Mungkin 10 tahun lagi. Atau mungkin sehingga bolasepak tak lagi jadi sukan yang sentiasa aku minati.

Haaa..sekian, terima kasih.


p/s: eh Messi pun minat Aimar tahu tak? LINK.


3 comments:

  1. tak thu pun akan kewujudan game ni.. lagi sedih

    ReplyDelete
  2. Apa? Game bola?

    ZzzzzZzzzz...

    ReplyDelete
  3. kat twitter ada sorg yg dok main FM nih..

    husna reti tgk bola apatah lagi nak jd manager.. lingkup!! :p

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top