Header2

• 28 August 2012 •

Okonomiyaki

Dengan nama Yang Maha Menjaga..

Meskipun aku sering klasifikasikan ketidakadilan sebagai suatu perkara hiba, tapi kadang-kadang aku tetap rasa bahawa ketidakadilan bisa jadi perihal yang cukup sempuna. Cukup sempurna bila apa yang aku ingin, aku tak dapat. Dan apa yang aku mahu, aku tak ada. Cukup sempurna bila apa yang aku harapkan ya, tertakdir tidak pada ketentuan Yang Maha Esa.

Seperkara yang aku harapkan ada ialah dia, dimana takdir masa kini menjurus kepada tiada. Dan pada akhirnya, aku belajar faham, aku belajar terima, aku belajar relakan hilangnya dia bersama masa. Aku cuba cipta hubungan baru, dengan harapan, aku bisa sirnakan dia dari kotak kenangan jiwa.

Seraya aku sedar, rupanya aku pun menjalani norma ketidakadilan yang sama. Adalah tidak adil kepada kamu, bila mana ingatan aku masih berpaksi kepada dia. Adalah tidak tara kepada kamu, bila saja pandangan aku masih tertumpu kepada dia. Adalah tidak telus kepada kamu, bila segala rasa yang aku ada tetap berpihak kepada dia.

Jujur aku katakan, kebelakangan ini aku sering teringat kepada dia. Jangan tanya kenapa, kerana aku tiada jawapan nyata. Apa yang pasti, itu adalah apa yang aku sendiri rasa. Dan akhirnya, panggilan yang diterima genap 48 jam sebelum terbitan ini dicipta, buatkan aku terlebih cukup dari gembira. Sehingga kini. Biarpun harapan masih kekal sebagai tiada.

Dia, bagaikan suatu dimensi inderaloka.

Sungguh, kalau ini adalah ketidakadilan yang perlu aku terima, maka ini merupakan ketidakadilan yang cukup sempurna. Dan aku harap, kamu tak akan alami legasi ketidakadilan yang sama.


39 comments:

  1. Wuuuu, best entry kali ni. Sebutan akhir sama je semuanya.

    Tapi, okonomiyaki? Err, pancake?

    Anyway,

    Semoga tabah dengan ketidakadilan yg perlu di terima!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup2..okonomiyaki is panceke..pernah makan ke? hehehe

      InsyaAllah..ini ketidakadilan yg cukup sempurna..:)

      Delete
    2. Eh, yang pertama komen lah!! Pedulik ahh busuk ke tidak. Pencapaian ni!

      Heee, tak penah. First time tahu. Haha! Benda baru lagi 'dapat' dari blog ni xD

      Delete
    3. sedap..siyes sedap..try cari kat jusco..rasanya kat jusco jer ada jual okonomiyaki..:D

      Delete
  2. ini tidak adil..ajinomoto

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa macam ko nyanyi lagu yuna pulak..hahaha

      Delete
  3. Lagu yang sesuai utk entri ko kali ni adalah lagu "Untuk Dia" Najwa ft Sleeq. Hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoh..xdak lagu len ka?

      Delete
    2. Ada tapi aku hanya mencadangkan yang paling sesuaiiiii...Haahahaha.

      Delete
    3. sekarang telinga aku dah boleh hadam la lagu Untuk Dia tu..much better kalau compare dgn lagu tagging-tagging poking-poking..much better jugak berbanding lagu ainan tasnim..hehehe

      Delete
    4. Okeyy apa lagu Untuk Dia tu. Enjoyy je aku dengar. Ahaha! Kalau kau stress, kau tukar lirik dea jadik Untuk Liyaa, Untuk Liyaa. Mesti kau happy hari2 nak nyanyi lagu tu. Kahkah! :D

      Delete
    5. erks..kalau aku cina, aku akan nyanyi macam tu..untuk liyaa, untuk liyaa (pelat)

      Delete
  4. Ingatkan buat entri pasal ekonomi tok ki. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ekonomi sendiri pun tak menentu, mmg xdapat la nak jaga ekonomi tok ki..:D

      Delete
    2. haha, mana lah tahu kan.. kot tetiba jadi akauntan tok ki masa raya ni.. hehehhee

      Delete
  5. kalau semua dapat

    tak meriah plak hidupnya, sbb tu bagi cabaran sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la yg bestnya bila kita tak dapat apa yg kita nak..hehe..sesuatu tu akan jadi positif bila kita cuba pandang dari sudut positif..kot..:D

      Delete
  6. Semuga rasa kepada 'dia' dapat dilenyapkan walaupun sukar atau memakan masa lama demi memastikan 'kamu' mendapat keadilan haknya suatu hari nanti. Kalau tak boleh lenyap pun, mungkin itu ketidakadilan yang sempurna yang tertulis untuk dirasakan oleh 'kamu' sebagaimana kau, 'dia' dan semua orang juga rasakannya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah utama ialah apabila aku sendiri sejujurnya tak pernah ikhlas untuk lenyapkan dia..:D

      Delete
    2. Ikhlas tu susah untuk diukur. Yg penting kau cuba untuk tak pentingkan diri sendiri. Cuba ya H! :D

      Delete
    3. sebab tak nak pentingkan diri sendiri la yg buat aku rasa keberatan nak teruskan apa yg macam dah ada..

      but then, at least aku cuba..:D

      Delete
  7. biarlah dia dgn kehidupan yg sedia ada., kasian pada 'kamu' itu, x adil rasanya, simpan dia dlm hati buat kenangan peribadi. hari mendatang lebih baik buat kau H :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..x adil kepada kamu..tak adil kepada kami..hukhuk..mintak serai la samni..:p

      Delete
    2. mintak serai ke cerai bhahaha

      Delete
    3. mintak serai la..serai salak satu..kahkahkah

      Delete
    4. kahkah sumpah ko mmg pelat H hahaha. tarik lidah ikat kat pokok nak? XD

      Delete
  8. seronok mmbaca walau tak hadam sepenuhnya..haha

    yg pasti, pencake sedap!! haha :D

    ReplyDelete
  9. harapan untuk 'dia' diikhlaskan agar dapat dipalingkan menjadi sebuah kenangan. harapan untuk 'kamu' diberikan peluang agar tercipta kenangan baru. harapan untuk 'encik H' dipermudahkan untuk menerima segala ketidakadilan.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. harapan untuk kekalan~ hanya tinggal igauan~ (lagu ukays)

      Delete
  10. oh H, sila berlaku adil ok. huhuhu..

    ReplyDelete
  11. Beb, hari tu kau tanya aku macam mana nak buat "My Recnt Post" kat entri tu kan?

    Bak meh email kau. Aku dah ingat dah mcm mana nak buat. hehe

    ReplyDelete
  12. woww.. smoga sntiasa ceria H! :D

    ReplyDelete
  13. berharap untuk dapat 'dia' jugak dalam hidup.
    hmmmm

    *haii hechhhhhh

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top