Header2

• 03 March 2013 •

Memang Tiga Kali

Beberapa bulan yang lepas, seorang kawan pernah tanya satu soalan mudah. Sepanjang 16 tahun plus plus ni, berapa kali aku pernah bercinta?

Jawapannya, tiga kali. Tiga kali itu ialah dalam konteks aku suka kat someone, and someone pun suka kat aku, lebih daripada seorang kawan. Selebihnya, pernah la jugak beberapa kali aku suka kat orang, tapi orang cuma anggap aku tak lebih dari seorang kawan. Katanya, aku adalah seorang kawan yang baik, dan rugi untuk hilang seorang kawan yang baik macam aku. Nampak macam perasan kan? Hahaha.

Itu kata diorang la. Sama ada betul atau tidak, aku sendiri tak pasti. Kot la ayat setakat nak sedapkan hati jer kan. Taknak aku frust ke apa ke. Takut aku sedih gila-gila ke. Entah, aku bukan tau pun apa yang orang lain fikir. Tapi pada aku, apa pun alasannya, kira kena reject la, senang cerita. Dah orang taknak, aku nak buat apa yer tak? As I won't force myself to like her, so why should I force herself to like me? Cewah, speaking kunun.

Berbalik pada jawapan "tiga kali" tu, kawan aku macam terkejut. Then beliau tanya, kenapa tiga kali jer? Errr..aku pulak yang terkejut. Bercinta memang kena banyak-banyak kali ea? Hahaha..Mungkin pada beliau, pada usia macam ni, aku sepatutnya dah bercinta lebih daripada tiga kali. Or mungkin sepatutnya dah kahwin pun.

Kemudian beliau tanya lagi, aku memang dah taknak bercinta ke? Or aku serik nak bercinta ke? Or takut nak bercinta ke? Or belum jumpa orang yang sesuai ke? Untuk soalan terkumpul tu, jawapan aku ialah pada soalan terakhir. Mungkin aku belum jumpa someone yang boleh buat aku moving on. Belum jumpa someone yang boleh buat aku rasa attracted. Or mungkin ada, tapi tak cukup kuat. Sebab tu aku still hanging pada perasaan yang lama.

Jadi macam tu la ceritanya. Sama ada someone yang attractive tu akan tiba atau tidak, semuanya bergantung pada masa. Cari? Tak. Aku tak setuju dengan term "cari" tu. Cari seolah-olah someone tu dah jadi keperluan, bukan kehendak. Seolah-olah kau tak boleh hidup kalau takde someone kat sisi kau. Itu definisi bila cinta tu jadi keperluan dalam hidup.

So buat apa nak pulun sangat. Buat rileks jer sudah.

p/s: kalau korang pernah baca entry yang ini, korang akan tau bahawa sebelum ni aku cuma save 3 nombor telefon..to date, aku nak bagitau yang aku dah save nombor telefon yang ke-4..sekian terima kasih..:p


96 comments:

  1. Yesss..! H Typo...!
    *Nampak

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 Kali H..Banyaknyaaa..! Hehehe..

      Yup betul...buat apa nak pulun, tenang2 je.

      Erm..entry ni, ingatkan Nur teringat dekat pakcik Nur..
      kekekekeke.. :p

      Delete
    2. errr..knpa dgn pakcik Nur?

      Delete
    3. Dia masih bujang, jadi dia mcm hero Nur lah sbb dia, Nur terselamat dari soalan2 cepu cepas bila pergi kenduri..

      Beratus2 org tanya dia, dulu pun Nur pernah tanya dia juga.
      Lama-lama Nur macam dapat rasa perasaan dia bila tnya soal jodoh.

      Nur syak, pengalaman lama buat dia takut kot...Nur syak jee..

      Delete
    4. tudia..kuar dah cita pokcik dia.hahahaha
      asal tnya bila Nur nak kawin trs Nur jawab,ntah..bg pcik dulu kot.hahaha

      Delete
    5. Dulu mgkin Nur jawab gitu, Tapi lama2 Nur faham apa rasa bila org tnya pasal kawin...Skarang ni Nur baek~Haha..

      Err..bukan ke ritu Ai request nak jadi makcik Nur ke..
      Upss..lupa..Ai de buah hati lain...
      Hahahahaha..
      :p

      Delete
    6. yg buah hati polis tu siapa? O.o

      Delete
    7. Bukan..bukan..Ni yang baru...
      Hahahaha.. :p

      *Larikkkkk...!

      Delete
    8. woiii..woii
      betul lah dia ni nk kena sekeh ni!

      erkkk mokcik lupa la Nur dulu request nk jd mokcik.
      eh tetiba bahasa bertukar.haha

      Delete
    9. tuan! saya melaporkan diri tuan!

      Delete
    10. di tolak, ditambah...
      mgkin umur H dalam 15 dah kenal cinta.?

      Ermm...muda gila..!

      Delete
    11. salah!! salah!! hahaha

      Delete
    12. Erm...kalau bukan 15,
      mesti 12 kan..kan..kan..

      Delete
    13. erkk..mana aci main tiru2..hahaha

      Delete
    14. mana ada Nur tiru..!

      Delete
    15. ahhhh xkira..Nur tiru gak! grrr

      Delete
  2. "kenapa 3 kali je? kau bukan player ke??" ada x soalan camtu yang ditanya? haha.. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada jugak yang jadikan cinta ni macam barang untuk dorang test drive.. tapi bagi aku, cinta ni 1 anugerah. hanya yang benar2 layak je yang akan dapat.

      Delete
    2. hahaha..ada jugak..nanti aku buat entry pasal tu..

      kalau rajin la..hahaha

      Delete
  3. tiga kali tu. err macam banyak jugak :|

    save 4 num talipon je? o.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..4 jer la..hahaha

      Delete
    2. 3 kali ber-chenta tu kire 3 num talipon.
      1 lagi Dato' How? errr :P

      Delete
    3. eh tak jugak..1 jer nombor ex..hahaha

      Delete
    4. kalau save nombor duit kena telan eh Encik H ?

      Delete
    5. bukan, kalau save nombor nanti tenaga habis..-_-"

      Delete
    6. 4 tu kira rajin tau..hahaha

      Delete
  4. Ehh susah2 je save nombor aku.. :"> segan lah cmni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. watpe nak segan..buat biasa jer dah la..grrrr

      Delete
    2. bila nak dtg sbh? skg tgh huru hara.. -_-

      Delete
    3. nda mau la dtg sana..sia kena tembak nanti bha..

      Delete
    4. kalo ko dtg, bleh ko jadi sukarela.. best tuuuu...

      Delete
    5. tapi aku bukannya sampai LD pun..:D

      Delete
  5. aku pun cuma save number pakwe aku je . mungkin .tu pun sebab aku tak guna phone .guna phone ayah aku nak msg pakwe =.= sadis ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk ? guna phone ayah nak msg pakwe ? haha. hebat betul -_-"

      Delete
    2. errr..sebenarnya kau ada phone ke tidak? hahaha

      Delete
  6. Replies
    1. susah jugak nak jawab soalan ni..tapi aku rasa yg last tu mmg agak cantik..

      Delete
  7. banyak kali kau bercinta, at least ada gak pengalamans. eh apa dah orang puteh kata, nice guy finish last? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hahaha..aku ni tak target pun nak berchenta brpa kali..tiga tu secara tak sengaja..:p

      Delete
  8. chewahhhh ;p
    adakah nombor keempat yg H save dlm tepon tu akan jd someone yg keempat dlm carta cinta?
    mungkin kah?
    hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah lagu shiela Abdul ke Ai..?
      Hahahaha...

      Delete
    2. errkk..tak jugak..maybe cuma atas sebab keselesaan jer kot..feel attracted..:p

      Delete
  9. hehe betul tu.. macam desperate sangat pulak kalau kita yang cari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..arini clash, esok dah panas punggung nak cari teman pengganti..hahaha

      Delete
  10. 3kali tu dh kira cukup byk la tu.. penat kot nk bercinta byk kali, pastu terkandas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau terkandas tu nak buat macam mana..redha jer la..:p

      Delete
  11. yg ke 4 tu, yg tu ke?
    Eh..

    Haha..

    ReplyDelete
  12. Jadilah daripada tak ada langsungkan...

    ReplyDelete
  13. konon nak cerita memang 3x bersamaan bulan march,bulan 3? ahhh kauu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa ni? apa ni? apa ni? kau ni imaginasi tinggi sgt la kak ana..hahaha

      Delete
  14. kejap kejap. rasa macam kenal soalan tu. serius, macam pernah ada dalam situasi tu =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. uik? yer ke? yer ke? hahahaha

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. oke, kantoi. baru nak nyamar jadi anon. tapi dah terkomen as farah alias -,-

      Delete
    4. hahahaha..nak sambung komen anon tu ea? :D

      Delete
    5. yelaa. ingat nak sambung komen. tak jadi lah, sebab dah kantoi. hahahaha. btw, ehem-ehemm. serius macam kenal dengan soalan tu. tak tahu lah kot-kot orang lain pun pernah tanya soalan y sama. haha

      Delete
    6. hahaha..identiti dirahsiakan ea..:D

      Delete
    7. oke. sumpah terasa. dahla, saya betul terasa hati sangat dengan awak. tq

      Delete
  15. Rugi ko dik non... tak banyak kali bercinta....haha...
    Emmm.... yelah ingat senang ke nak bercinta ek... ingat senang ke nak suh orang suka kita...
    Tak yah le cinta2 beno H..... ko kawen je bercinta kemudian, tak rugi masa, tak rugi duit....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..rezeki aku 3 kali jer la kak nom..:D

      Delete
  16. bluekkkkk,, tak caya kt H! ntah2 30 kali,, kih3

    ReplyDelete
  17. 3 kali je?? aku dah 10 kali becinta..tinggal tggu masa je nak kawin ni haha

    * yg ke 4 tu wa tahu spe..PA hang kan kan kan?? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh mana tau ni? mana tau ni? ada kuar kat paper ke?
      hahahaha

      Delete
    2. ceh..x baik main tuduh2 tau..grrrr

      Delete
  18. betul2. setakat yg sy kenal surface(diruangan maya ni), awk mmg kawan yg baik. rugi kehilangan kawan yg baik mcm awk.. ;) . semoga awk ditemukan dgn jodoh yg telah Dia tentukan.. Amin..

    ReplyDelete
  19. kenapa sepanjang 16 tahun plus plus? means H mula bercintan cintun masa form 3 la eh. huhu.. PMR pun xlepas lg.

    betul tu rileks2 sudah. tp chic na paling sentap bila orang label 'memilih sangat'. -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan..sbb ramai org x caya H umur 16 tahun..tu yg kena tulis 16 tahun plus plus..hahaha

      Delete
  20. Kira okay jugak tu pernah 3 kali terlibat dalam kes cintun. Atleast belajar memahami perasaan perempuan yang complicated ni. Bukan senang. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesimpulannya, memang susah nak faham..hahaha

      Delete
  21. aku dua kali je sebab mungkin aku ni jenis susah jatuh cinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..kurang 1 jer..:D

      yeyyy!! aku menang!! hahaha..tetiba..

      Delete
    2. sila ambil hadiah dekat kaunter ye.hehe

      Delete
    3. erkk..kaunter nombor berapa?

      Delete
  22. hurmmm, rasanya 1 setengah kali kowt.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang setengah tu tak sempat nak propose ... :P

      Delete
    2. erkk..patut la ada setengah..hahaha

      Delete
    3. Hahaha..lawak lah NAL ni..
      boleh pula setengah2 eh...
      saboo jelah.. :)

      Delete
    4. setengah + setengah + setengah = satu setengah..

      means 3 kali la x sempat nk propose..hehehe

      Delete
  23. H, aku setuju dgn ko bab yang tak perlu cari 'someone' tu. Sbb aku cakap pun berdasarkan pengalaman jugak. Kalau ko cari pun, dan walaupun jumpa dgn sesorang yg ko anggap dia adalah 'someone' tak semestinya dia tu betul2 someone yg ko cari tu. Dan kalo ko tak cari, mungkin someone yang ko tunggu2 tu sebenarnya adalah org yg ko tak sangka dialah the one. Haa.. ko paham tak ni?>

    ReplyDelete
    Replies
    1. haishhh..mesti la faham..aku score tau BM masa amik SPM dulu..hahaha..

      Delete
  24. 3 kali je? ermm aku sekali je ..clash sambung clash sambung dengan orang yg same je ... :) bagi aku laaa H, cinte ni kite kene push, push diri kite utk mencintai org lain ..kalau tunggu cinte tu datang sendiri, memang berjanggut laaa ..cer try ushar org keliling, kadang2 yg unexpected person tu yg mungkin jdi jodoh ko ..peace :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku faham yg tu..cuma pada aku, xperlu smpai bersungguh cari org semata2 sbb nk bercinta..at times bila tiba masanya, kita sendiri akan rasa feel tu dan cuba utk approach someone yg kita suka..:D

      term 'cari', pada aku macam ada unsur2 desperate..

      Delete
  25. H...

    semoga yang keempat berkekalan :)

    amin

    ReplyDelete
  26. perghhh.. lama giler tak singgah sini.. ampun maap ncik H.. tiga kali je?? ish2.. hahaha..

    bajet je aku kan.. dah macam movie pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..3 kali jer atil..

      kau ni tengah marathon movie ke apa sbnrnya? :p

      Delete
  27. eh..sama lar..
    husna sek ren satu, sek men satu, dan skarang di merbok satu..haha..boleh plak cenggituh..=P

    waaa..tahniah!! dah save no yg ke-4 tu..satu peningkatan..=P

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..sekolah rendah? wahhhh..hebat tu..hahaha

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top