Header2

• 10 April 2013 •

Ada Apa Dengan Facebook

Assalamualaikum.

Pernah tengok filem Ada Apa Dengan Cinta? Alaa..yang pasal Cinta dengan Rangga tu la. Pernah kan? Okey, saja jer tanya..hahaha.

Ada Apa Dengan Facebook? Yang aku tau, kat Facebook ada Zynga Poker. Kadang-kadang kalau bosan tak tau nak buat apa, aku berjudi la kat Zynga Poker. Ya, even cuma berjudi secara maya, tapi aku tetap tau yang berjudi tu salah di sisi agama. Jangan pulak korang komen sekolahkan aku yer.

Selain tu? Apa Ada Dengan Facebook? Ya, ada kawan-kawan. Tak kisah la kawan tu kau kenal dari sekolah rendah, sekolah menengah, universiti, tempat kerja, alam maya, atau cuma kawan kepada kawan. Malah ada yang korang tak kenal pun. Korang tak tau siapa orang tu, dan tak tau sejak bila dia jadi kawan kat facebook. Pendek kata, kawan kat laman sosial tak semestinya kawan yang kita kenal kat dunia nyata.

Sama la macam aku. Tak semua kawan kat facebook tu aku kenal. Tak semua kawan kat facebook tu aku tahu. Jenis kalau orang add, pastu ada mutual friend yang aku kenal, aku akan approve bila ada mood. Maklum la, aku kan peramah..hahaha. Tapi tu la, sudahnya add friend tu setakat add jer. Lepas tu masing-masing membisu. Dia buat hal dia, aku buat hal aku.

Begitu jugak dengan kawan-kawan blogger. Awalnya segelintir jer yang tau facebook sebenar aku. Lama kelamaan bila aku berbalas komen kat facebook, sedikit-sedikit ada la yang request untuk add aku. Kelompok blogger la jugak, mutual friend kepada blogger yang aku add dulu. So aku approve jer la. Kira untung kot ada orang nak add. Aku ni bukannya perempuan cun sampai berpuluh-puluh request nak masuk..kehkeh.

Tapi kebelakangan ni aku rasa benda tu dah sedikit lari daripada path yang asal. Maklum la, awal-awal dulu kan aku rahsiakan identiti aku. Memang aku taknak orang lain tahu. So sebab tu aku cuma add blogger tertentu. Reason aku add? Entah, long term kot. In case kalau jadi apa-apa kat aku, at least ada certain people yang tau.

Jadi sebab nak balik ke path yang asal, aku cuba bersikap memilih dan selektif. Sekarang ni bila ada yang add, tak semestinya aku approve. Contohnya Lina la. Bukan setakat tak approve, aku terus tak mengaku yang itu facebook aku..hahaha. Pastu ada yang aku unfriend. Contoh macam Kopi Pasta dengan 4feet8. Aku tak tau la diorang perasan ke tidak. Tapi kalau diorang perasan, aku harap diorang tak kecik hati.

Kalau la kan, kalau sesiapa yang aku unfriend kat facebook, atau unfollow kat twitter tu terasa, atas apa sebab sekalipun, aku mintak maap.

Pada aku, benda tu semua cuma social network. Unfriend atau unfollow tu bukan bermakna yang aku dah taknak kawan dengan orang, bukan bermakna aku terus putus kawan, bermusuh, bermaki-maki dan seumpamanya. Walaupun pemikiran aku ni cetek, tapi takde la sampai secetek tu. Dan kalau entry ni menyebabkan ada orang yang nak unfriend or unfollow aku, itu terpulang pada hak individu. Aku takkan pertikaikan apa-apa. Sebab aku tau camne rasanya bila orang pertikaikan decision aku..:)

Macam yang aku taip dalam entry ni la, selama ini kita berkawan, bukan cuma sahih di twitter. Additionally, bukan juga di facebook saja.

p/s: rajin gila aku..setiap hari ada entry baru..hakhak.


105 comments:

  1. Ye ye ye, kita xde fesbuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..kenapa xde pulak? kenapa xde? kenapa? :|

      Delete
  2. kenapa xpenah jumpa fb ko pun..?
    ke sebenarnya kite dah berkawan kt fb..? :p


    ape pun keputusan ko, aku hormati..
    eceh~!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..sebenarnya..sebenarnya..sebenarnya..zzzzz

      Delete
  3. oh... kopi pasta tuh member aku... sampai ati kau..ngehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu aku unfriend..kopi pasta tu network dia besar jugak..aku takut nanti kau add aku..kehkeh

      Delete
    2. perasan H ni :3 haha. ingatkan H memang tak da facebook. langsung. ada jugak rupanya.


      Delete
    3. kah3...

      Delete
    4. ada facebook, tapi macam tak ada jer..hahaha

      Delete
  4. aku dah deactivated FAcebook. Hahaha. =)

    ReplyDelete
  5. chic na tau.. chic na tau facebook H. haha..

    ost citer ada apa dengan cinta tu best. yg tajuk 'tentang seseorang'. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. H tau yg chic na tau..mujur jugak chic na x add, kalau x mesti H serba salah..:D

      Delete
    2. takdelah. ingat H sorang ke nak secret2? chic na pun nak secret jugak. kakaka..

      Delete
    3. hoh..ni yg rasa nak add chic na nih..O.o

      Delete
  6. Mula dulu buat blog nak jugak sorokkan identiti ni. Tapi kalau dah namapun blog peribadi, sampai bila la nak sorok. Lambat laun mesti ada yang kenal jgk nanti. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tu aku tau..tapi buat masa ni aku cuba minimumkan senarai blogger dalam friendlist aku..:D

      Delete
  7. Tajuk entry ni mcm tajuk lagu peterpen la kan.. hehe.

    Sebut pasal mukabuku...Nur dulu ketagih main farmville.. terasa mcm petani yg berjaya nih....hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada Apa Denganmu? hahaha..H dulu pun main farmville jgk..tapi dah stop la..skg ni fokus kat judi jer..:p

      Delete
    2. Hahaha..Nur sampai ketagih tau main FV tu..siap kira berapa jam nak tuai hasil...

      macam orang kaya je bila cukup duit boleh besarkan tanah..hahaha...

      Delete
    3. hahaha..at least dapat la rasa jadi org kaya kan? :p

      Delete
    4. A'ah..dapatlah merasa..hehehe...dalam kebun Nur binatang suci2 je..yg tak suci Nur buang..
      Hahahah...

      Delete
    5. kesian babi2 tu..comel2 pun tetap kena buang..:'(

      Delete
    6. Errr...comel dimata H...
      Tidak dimata Nur...
      Jadi..kena buang laa..
      Hahaha....

      Delete
    7. kesian tau babi tu..dia pun ada perasaan jugak..:'(

      Delete
    8. Bunyi dia boleh buat Nur hilang daya tumpuan tahu...

      Sebab tu Nur buang...hahaha...

      Delete
    9. erkk..tu kira diskriminasi terhadap babi..:p

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..typo lettew~

      (padahal tau yg Nur komen 2 kali)

      Delete
    2. Haaa...Pandai pun H...
      Kalau komen guna hanpon macam ni la...
      mesti komen jadi double..
      grr..

      Delete
    3. tapi tapi tapi..kalau H kata Nur delete sebab typo pun org lain akan percaya tau..hahaha

      Delete
    4. Errr...muhun H jgn kejam sgt...
      Tak baik buat tudunhan melulu...
      Selidik betoi2...

      Grrr....

      Delete
    5. "tudunhan" tu Nur xnak delete ke? kahkahkah

      Delete
    6. Kalau Nur perasan tentu Nur delete...
      Grrrr...=_="

      Delete
    7. taru pyto memang la camtu..kahkah

      Delete
    8. Sedapkan nama tu...hahaha

      Delete
    9. so bila nak guna nama taru pyto? :p

      Delete
    10. Errr..Sebenarnya kannn..
      Nur dah guna pun nama tu..
      Hahaha...

      thanks H..!
      ^_^

      Delete
    11. tau..yg kawan dgn NorBaiti tu kan?

      Delete
    12. Errr...betullah tu...

      Ellehh...H dah tahu nama senanglah H cari dekat fb kannn....

      Kira H baru tahu la kannn...

      Delete
    13. H dah tau lama dah..cuma sajer jer buat2 xtau..lalala~

      Delete
    14. Tak baik tipu tau H..

      Delete
    15. mana ada tipu..H ni jujur la..-_-"

      Delete
  9. Nasib baik takde twitter..facebook tu ada tapi tak nak pun friend dengan H :p haha gurau je ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoh..sampai hati xnak friend..kalau camtu mohon alihkan Wira SE tu..sila parking kat tepi longkang..:p

      Delete
    2. Dah masuk parking mana boleh alih :p lalalala

      Delete
    3. erkk..alihkan sikit pun xleh?

      Delete
    4. alih sendri..Ceq ada lesen kereta tapi tak reti bawak kereta..lagi2 Wira SE..harap maklum :P

      Delete
    5. erkk..kalau xleh alihkan, sila bayar parking yer..:p

      Delete
  10. Aku suka orang yang memahami bila twitter/facebook tidak dilayan.
    Privacy is privacy..
    :)

    tapi ko men judi pehal? bla bla bla..
    deh.. aku takde bakat berleter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mak tiri dah berleter..abis la aku..hahaha

      Delete
  11. <--- terasa hati.... *aku jarang lepak FB skrg, byk lepak kat g+*

    ReplyDelete
    Replies
    1. awalnya aku was2 fb ec**** tu ko yg punya *aku syak dri gaya ayat ko*. tp ada yg TERbocorkan. lalu aku yakin itu ko. haha

      Delete
    2. sejarah aku nak tau mamat Ec**** ni sapa lagi lawak ko tau.. tp masa tu tak melibatkan FB pon lagi..tapi kat fibox aku asik ade je name Ec**** tu online..seram aku..kehkehkeh...

      p/s : aku plak kalau leh nak semua geng2 blog add aku..sebab korng je yang aku rasa dekat dengan aku sekarang..yang fren2 betul tu plak, aku suka bergaul terus je ngan diorang..rasa bosan je kalau kat tenet ni..

      Delete
    3. kopi: masa mula2 ko add dulu, aku tau yg ko xtau itu fb aku..then lama2 sikit baru ko tau..hahaha

      bundle: masa tu aku malas nak tukar2 nama..skjp2 guna Encik H, pastu guna nama fb..last2 aku biar jer id tu..tapi aku baca la yg ko chat dgn Liyaa..hahaha

      Delete
  12. bila kita unfriend / unfollow, kita just xtau updates dorang dalam social network je.. kan? bukannya terus xnak contact langsung.

    aku pon ingat nak disk cleanup social network aku. hurm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa itu apa yg aku fikir..social network jer..pada aku, maybe lagi senang kalau just interaksi kat blog..

      Delete
  13. aku pun pelik ngan org sekarang ni asal unfriend je kt facebook terus consider kita dh xnak berkawan.. padahal waktu dulu sebelum ada fb ok je.. bleh je call, mesej.. sejak ada fb call n mesej dh jarang..hmmm.. KUASA FACEBOOK..hehehe ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la..asal unfriend kat fb jer terus anggap unfriend betul2..padahal fb aku xde mende pun..xde kepentingan apa2 kot kalau xde dalam fb aku..:D

      Delete
  14. mak ber FB utk skodeng org jer hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoh..mujur mak takde akses ke fb aku..kalau x habis la terbongkar skandal2 aku kat fb..hahaha

      Delete
  15. sedih aku bila ko unfriend aku. majuk aku macam ni. hantar aku rumah orang tua aku cepat

    ReplyDelete
    Replies
    1. maap la boni..aku terpaksa..ko kacak sangat, aku rasa macam x layak jer berkawan dgn ko..

      maapkan aku..:'(

      Delete
  16. Peh peh peh! Berani cikgu :) Sye delete terus. Akan dtg, account FB yg friend dengan Payeh pon nak delete sekali inshaAllah.
    Rajin pulak?! Haritu kemain ada entri malas? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik nin ada fb? xbgtau kat cikgu pun..ni yg buat cikgu rasa nak rotan ni..grrrr

      rajin tu dtg tiba2..hehehe

      Delete
    2. Err cikgu punya FB pun sye tak tahu. Page tu tahulah. -_-' Aci kan kan? :D

      Delete
    3. haaa..cik nin x tanya, xkan cikgu tiba2 nk bgtau..:p

      Delete
  17. nak cari fb h ah, haha.. skrg guna facebook utk shopping on9 je n tahu prkmbangan kwn2. diri sdri pnya prkmbanagn memang x la kn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..H takde fb la..harap maklum..:D

      Delete
  18. nsb aku dh block c H ni awal2..hahaaha..
    kat FB aku tu cuma yg aku kenal je..yg aku xkenal mmg aku xapprove..
    Bg aku FB tu utk aku trus berhubung ngan kwn2..
    Jimat kdt HP xyah nk msj2 ke kol bagai..
    Plg cikai pun nti aku like post2 diorg..konon2 biar diorg xlupa kt aku..huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai hati ko block aku..
      sampai hati ko block..
      sampai hati ko..
      sampai hati..

      Delete
  19. Kalau kau unfriend aku memang lah aku perasan, sebabnya hanya kau seorang yang tak letih2 kutuk aku kat fesbuk tu..Kehkehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku ni nak menceriakan fb kau jer kakdah..kira macam supportive la..hahahaha

      Delete
  20. H...

    aku faham ko, menghormati hak berkarya kau adalah sebahagiannya rahsia kan...

    barulah best nak baca

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..terspeechless aku baca perkataan hak berkarya tu punzel..hehehe

      Delete
    2. hahahaha....

      sesekali aku guna up kan ko...

      bayo ler...

      Delete
    3. okey..aku bayar 1 hari 24 jam..

      Delete
  21. dya bru thu H ada facebook..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..dya memang baru tau ke? kan aritu dah kuar paper pasal fb H..:p

      Delete
  22. mmg H rajin sangat! hehe panjang kot selalu entri ramai pulak tu awek2 baca hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..awek2 yg baca ni semua bukan awek2 H pun..hahaha

      Delete
  23. dalam facebook ada kawan...tapi mcm En.H kata..kau buat hal saya buat hal..hehe..

    jarang sebenarnya masuk FB ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tiap2 hari login masuk ke fb..tapi dah x aktif macam dulu la..setakat main judi and kacau org sikit2..:D

      Delete
  24. H jangan unfriend aku taw. aku tak ramai kawan blogger dekat FB. kesian kan. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..errr..errr..aku baru cadang nak unfriend..kehkeh

      Delete
    2. ikut suka la...fb ko fb ko jua. haha

      Delete
    3. perghhh..sentap aku baca komen tu..hahaha

      Delete
  25. kalau aku jd feet or kopi mesti aku kecik hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..aku tau..tak banyak, sikit pun mesti diorang kecik hati..maybe silap aku kot main approve jer sblum ni..:D

      Delete
  26. semenjak fb dah bertukar interface baru nie aku pun tatau apa aku nak buat ngan fb dah...games pun dah xsok..hmmm

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. games tu layan time bosan jer..dah xtau nak buat apa kat fb, layan game jer la..hahaha

      Delete
  27. klu teman lea kan.. diremove or di unfriend teman mmg xkan amik hati, sebab masing2 ada private life amsing2.. toi x.. heee..
    done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ate kome ni pun org perak ke? hahaha

      Delete
  28. sape2 nak kawan, akak accept dgn senang hati. Sape2 nak unfriend, suka ati le. Kurang sikit org yg perlu di take care. heheh....

    malas le nak tacing2 nih. baik le unfriend drpd kat depan mcm best friend tp kat belakang langsung tak ngaku fren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..after all, semua ni tetap sekadar laman sosial jer..tak bermakna yg kita bermusuh or benci sesiapa..:D

      Delete
  29. Memula berblog dulu aku excited gak nak menambah rakan kat blog jadik rakan kat fb gak. Siap letak widget fb badge kat blog. Tp lama2 aku tak bape suka sbb ada yg add tu kat blog pun bukannya rapat mana. Ada tu bertegur pun tak pernah. Cuma takat dah follow kat blog, pastu tau fb org tu, terus add, sekadar nak meramaikan friend kat fb kut.

    Pastu aku dah malas, aku buang fb badge kat blog. Em aku jenis malas gak kalau terlalu ramai kwn kat fb tu yg aku tak kenal lgsung. Tp sket2 tu aku halalkan je la. Sbb jenis tak sampai hati org dah add, aku tak approve. Terasa cam budget lakk aku ni. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..so kiranya kau x sampai hati la reject bila aku add kat fb? terpaksa approve ea? grrrr

      aku serba salah jugak sebenarnya bila tak approve pastu unfriend pulak org yg dah ada dalam friendlist..tapi aku rasa better camtu kot, stick kat blog..

      generasi pertama tu terkecuali..:D

      Delete
  30. ala... tak friend kat fb tapi boleh friend kat blog... ye tak?? ^_^

    aku buka juga fb aku tapi tak update status... baca status kawan2 aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku punya fb skrg ni pun aku xtau nak buat apa..hahaha

      Delete
  31. owh... fb jarang nak add kwn blogger.. sekarang semakin selektif.. kah2

    ReplyDelete
  32. samalar..husna pon x add org sesuka limpa..nak approve pon x sesuka jantung..haha..

    hurmm..tp andai diri ini diremove..mohon jd kawan selamanya..
    *touching sikit..=P

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top