Header2

• 18 April 2013 •

Andragogi Dan Antropologi

Ehem-ehem. Assalamualaikum..

Pagi tadi sebelum aku gerak balik ke Kuantan, sempat la jugak aku jenguk-jenguk ke blog. Nampak la Chuu ada update entry baru. And nampak jugak yang Ha ada update entry baru. Tapi sebab pagi tadi agak rushing, aku sempat baca jer. Tak sempat nak komen apa-apa.

Secara umumnya, entry ni lebih kepada view aku selepas baca entry Ha.

Dalam entry tu, beliau ada menyatakan pasal seorang blogger call and text dia ajak jumpa. Aku la tu..hehehe. Walaupun beliau tak state out nama aku kat blog, tapi aku syak siapa-siapa yang baca blog kitorang selama ni mesti boleh agak yang aku adalah orangnya. Maklum la, selama ni rasanya aku jer kot yang rajin unfriend facebook dan unfollow twitter.

Aku tak salahkan Ha. Walaupun aku takde kat tempat dia, tapi rasanya aku macam boleh faham apa sebenarnya yang dia rasa. Alaa, aku pun manusia jugak beb. Dan karekter aku pun lebih kurang macam tu. Easy to forgive but hard to forget. Selagi ingatan tu ada, selagi itu la kita takkan lupa. Even tiap-tiap hari raya kita mintak maaf pun, doesn't mean yang kita betul-betul dah lupa. Kecuali la kalau kita dah hilang ingatan, dah tak waras dan yang seumpamanya.

Macam komen Liyaa dalam entry tu, aku mengaku yang aku memang rasa bersalah. Daripada dulu pun memang aku dah rasa bersalah. Sebab aku sendiri yang decide nak unfriend facebook dan unfollow twitter. Tapi menyesal? Nope, aku tak menyesal. Sebab apa yang aku buat ialah apa yang memang aku nak buat, untuk reason yang aku rasa agak kukuh walaupun pada orang lain, still tak cukup kuat.

Walaupun aku rasa bersalah, tapi tengahari tu sebelum ke Shah Alam sempat la jugak aku Whatsapp dia. Even aku dapat rasa yang dia akan decline, tapi aku ajak la jugak join jumpa kat Shah Alam. Sebab risau kalau-kalau aku tak ajak, nanti dia makin terasa. As expected, dia reply bagitau yang dia tak keluar malam. Shah Alam jauh sangat, kalau dekat-dekat boleh la. Diulangi, kalau dekat-dekat boleh la. Lagipun dia kata, nak buat kek untuk bawa ke office. So takpe la, aku percaya.

Semalam lepas audit, aku lepak minum dengan Bundle. Sembang-sembang entah macam mana, termasuk pulak nama Ha. Since dia kata dekat-dekat boleh la, dan masa tu pun baru pukul 6.20 petang, so aku ajak la dia jumpa. Gila kau, takkan nak jumpa waktu tu tapi setakat ajak dalam mesej. Jadi aku call la terus, senang cerita. Tapi Ha tak angkat, aku syak beliau tengah drive la kot. Then aku hantar la SMS. Ha tak reply, aku syak beliau tak perasan mesej tu..hahaha. Think positive jer la, bukan kena bayar pun.

So camtu la ceritanya. Aku tak terfikir pulak kalau ajak jumpa sampai 2 hari berturut-turut tu nampak macam bersungguh-sungguh sangat ke apa ke. Ajak jer kot. Kalau nak jumpa, kita jumpa. Kalau taknak jumpa pun tak apa. Takde hal la. Macam mana aku harap orang tak pertikaikan decision aku, macam tu jugak la aku taknak pertikaikan decision orang lain.

Oh ya, dalam entry ni aku just mention facebook, twitter dan blog. Kenapa aku tak mention phone? Sebab tak semua orang yang kat twitter and facebook tu ada nombor telefon aku. Sebagai contoh, Liyaa dengan Aien ada facebook aku, tapi diorang tak ada nombor phone aku. Sebagai contoh lagi, Farah memang takde facebook aku, dan aku dah unfollow twitter aritu, tapi dia still ada nombor telefon aku. Kesimpulannya kalau berkawan kat blog tu tak perlu contact by phone, sampai ke sudah la aku dengan Bundle tak jumpa Syida dengan Chuu. Sebab diorang tunggu kat Petronas lain, kitorang pulak kat Petronas lain..hahaha.

Kesimpulannya lagi, kalau Ha taknak jumpa or keberatan nak jumpa aku, sebab aku unfriend dia kat facebook, yang tu aku takleh cakap apa. Aku tau punca tu memang datang daripada aku. Dan aku tak expect pun yang dia akan lupa. Sebab tu aku hormati keputusan dia dan daripada dulu lagi tak terfikir pun nak persoalkan apa-apa. Even kalau beliau tak buat entry pencerahan tu pun, aku tetap tak terfikir bahawa aku ada hak untuk bertanya. Sebab itu decision dia.

At the end of the day, aku still anggap Ha sebagai seorang kawan, walaupun tak mungkin atau tak akan jumpa. May your life be blessed Hananie. Dan maaf la sebab selalu bebenor menyakitkan hati..:)

p/s: Bercakap pasal telefon, aku teringat pulak kat sorang member lama. Aku unfriend jugak facebook dia, then suatu hari tu dia tanya, nombor telefon tak delete sekali ke? Aku jawab 'tak'. Tapi dalam kepala aku terfikir la, kalau aku jenis tak save nombor telefon, so zaman bila pulak aku nak mendeletenya? Hahahaha..

***** update ***** 

aku rasa lagi elok kalau aku disable terus ruangan komen untuk entry ni..sebab aku risau kalau direktif untuk komen-komen yang akan datang nanti menjurus kepada sesuatu yang lebih buruk..


Back To Top