Header2

• 24 April 2013 •

Arca

Credit: Ahmad Rifaie Al Ahmadi Idrisi
Membaca terbitan yang terdahulu membuatkan aku rasa seakan ada perkara remeh yang tak terlepas daripada induk jiwa. Kosong adalah sebahagian daripadanya. Dan penuh adalah sebahagian yang melengkapinya.

Kosong bila mana apa yang terluah seakan kosong tanpa rasa. Mungkin sekadar interpretasi daripada serebelum semata-mata. Hanya bahagian otak kecil atau otak belakang yang menyimpan ingatan untuk respon-respon yang dasar. Apa yang terlintas di benak menjadi apa yang terolah dibaca.

Dan kalaupun interpretasi itu daripada serebrum, aku kira penggunaan itu lebih kepada otak kanan sahaja. Cuma kesedaran ruang, imaginasi, lamunan dan dimensi maya. Perasaan keberadaan itu ada, tapi boleh dianggap sebagai tiada. Lebih kepada angan dalam janaan heterotopia sendiri. Dicernakan secara holistik, namun tidak dengan spesifik.

Penuh pula adalah apa yang ada dalam kepala. Kepelbagaian. Berselirat minda aku berfikir tentang macam-macam perkara. Tentang apa yang aku mahu, tentang apa yang aku rasa, tentang jangkaan masa depan, tentang kehidupan, tentang ketidakhidupan, tentang pinjaman nyawa, dan tentang segala tentang yang tak dapat diterjemahkan dalam frasa sebaris kata.

Natijahnya, kehidupan memang begini. Adakala aku sesat, tak temu jalan untuk jumpa diri sendiri.

Meminjam kata Umar Al-Khattab, "tidak akan kamu berperasaan gundah walau sekali, jika kau tahu apa yang dicari". Maka dalam kehidupan ini, apa sebenarnya yang aku cari?

p/s: Kamu. Ya, kamu. Terima kasih kerana masih ada di sini..:)


47 comments:

  1. 1st!!!!!!!!!!!!!!!!! nak hadiah samsung s4

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..samsung s4? nak berapa byk? -_-"

      Delete
  2. ok..aku blur apa yang ko tulis, cam biasa der, ayat2 camni buat aku takleh fokus citer apa sebenarnya ko nak sampaikan...aku paham kata2 umar tu je..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha me third on this. Maaf H, aku ni mmg payah nak paham ayat puitis, teruskan menulis, aku akan terus mengomen.

      Delete
  3. teringat kata-kata tu masa baca komik "Kartini".

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat tu memang amik drpd komik "Kartini"..:D

      Delete
  4. tingginya bahasa yang kau guna? yang aku paham doa kat intro tu & mutiara kata Amirul Mukminin Saidina Umar al-Khattab radiallahu anhu tu je..

    ReplyDelete
  5. sama la dengan Haryz.. :D

    ReplyDelete
  6. please always be oke although you're not :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya akan sentiasa okey, insyaAllah..:)

      Delete
  7. kadang2 apa yg kita cari tu, ada je depan mata..
    cuma kita tak nampak dengan mata kasar...
    sebab ianya perlu di lihat dgn mata hati....

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya Nur, hati pun macam tak berapa terang, camne nak tengok something tu dgn mata hati..:D

      Delete
    2. Nanti jgn lupa beli lampu suluh...

      Delete
    3. erkk..bateri sape nak beli?

      Delete
    4. Lampu suluh tu mmg termasuk bateri scara percuma...
      -_-"

      Delete
    5. bateri tu rechargeable ke tidak? -_-"

      Delete
    6. boleh pilih...
      amik je mana suka..
      grrr..

      Delete
    7. kalau dah pilih tu kena pangkah ke macam mana? O.o

      Delete
    8. Bulat2 kan je...
      Pastu masuk dalam kotak...
      O_O

      Delete
    9. x rosak ke nanti? :|

      Delete
    10. rosak beli lain.. -_-

      Delete
    11. kalau rosak kena tunggu 4 tahun lagi la..:p

      Delete
    12. 5 tahun lagi la kan..
      ~_~

      Delete
    13. 5 tahun lagi lah kannnn....

      Delete
    14. tempoh matang mmg la 5 tahun..tapi biasanya parlimen dibubarkan sblum cukup 5 tahun..means 4 tahun la..:p

      Delete
  8. aduss.. otak saya takleh nak mencapai ayat2 yang menggunakan maksud sangat mendalam .. hehe .. mungkin kena baca berkali. mungkin ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..thanks sebab at least masih sudi nak baca..:)

      Delete
  9. faham yang last tu je. Mungkin lah eh, mungkin nak sampai kan, walau apa pun dia, seburuk mana pun dia, 'kamu' masih ada di sini, bermakna ada seseorang tu terima awak seadanya awak dan masih ada di setiap jatuh bangun awak. huhu ke saya salah faham kuikui ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..nope..not exactly..kamu tu refer pada semua yg still sudi baca entry2 kat dalam blog ni..really appreciate that..:)

      Delete
  10. selalulah muhasabah diri, kdang2 kita xsedar ap yg kita buat. mgkn ada yg betul ada yg x betul.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..mungkin..aku rasa ada something yg keep haunting aku selama ni..which is aku xleh nak explain..:)

      Delete
  11. You have succeeded in life when all you really want is only what you really need.
    -Vernon Howard

    Aku faham maksud ko walau semua hanya lontaran kata-kata semata-mata. Ku juga rasa benda yang sama.
    Hahaha... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..aku suka ayat vernon howard tu..rasa mcm menarik jer bila dibaca..:D

      Delete
  12. bila dah keluar bahasa biology sereberum dan serebelum...wa mmg tak leh cakap apa...wa respect dah haha...
    Apa pun wa tetap datang sini baca lu pya tulisan walaupun lu jarang datang blog wa huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kebelakangan ni aku sangat kemalasan la kak nom oii..nak balas komen kat entry sendiri pun malas..:D

      Delete
  13. Wooww , aku adakalanya xdapat hadam n3 ko ni jika sekali bace sekali.
    Mau bace 4ploh kali bg fhm..
    Ehhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..banyak sangat tu sampai 40 kali..sekali jer cukup la kot..hahaha

      Delete
  14. serius aku tak paham sangat ayat yg perenggan atas2 tu.. yang bawah2 tu aku faham la sikit. apa-apa pun. sama-sama la ye :)
    aku akan tetap berasa disini..cewahhhhh! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. cewah..terima kasih la sebab berada disini..hahaha

      Delete
  15. Replies
    1. entah..something..susah nak describe..:)

      Delete
  16. erkk..terima kasih lagi sekali..:D

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top