Header2

• 08 April 2013 •

Altis

Assalamualaikum..

Korang ingat lagi tak dengan entry yang ini? Alaa pasal Pama, Maggi dengan Ruski tu la. Sebenarnya entry tu bukan pasal mee segera semata-mata. Tapi apa yang aku maksudkan ialah tentang kereta. Jadi untuk entry kali ni, aku cuba kupaskan segala tamsilan yang aku guna dan kronologi yang berlaku sebenar-benarnya.

Dalam entry tu, Pama aku gunakan untuk mewakili Proton Waja. Maggi pulak mewakili Honda City. Manakala Ruski pulak mewakili Toyota Altis. Altis tu kereta Aness sebenarnya. Tapi secara teorinya dah jadi kereta aku la. Sebab aku baru beli secara sambung bayar daripada dia.

Kalau ikutkan planning asal, aku memang tak terfikir nak beli kereta lain. Waja dah deal nak bagi kat adik aku. Aku pulak pakai City yang dibeli guna nama dia. Atas sebab tu, aku hantar Waja masuk bengkel sebab nak tukar enjin. Yer la, takkan aku nak bagi kereta yang rosak pulak kat dia. At least kena la making good sebelum officially handing over.

Yang jadi masalahnya, kereta Waja ni tak siap-siap. Mujur la adik aku still tengah buat lesen, so boleh la aku delay dulu Waja tu buat sementara waktu. Tapi berapa lama jer la aku boleh delay yer tak? Sooner or later bila dia dah dapat lesen, for sure aku kena sediakan kereta. Takkan aku nak bagi alasan yang Waja tu belum siap. Kot tiba-tiba dia mintak balik City dia, apa pun aku tak dapat kang.

Awal bulan lepas, Aness inform kat aku yang dia nak jual Altis dia. Sebab dia dengan suami dia nak pakai Alza. So dia suruh aku cuba carikan buyer. Kot la ada siapa-siapa yang berminat. Tapi aku bukannya baik sangat nak tolong carikan buyer. Rugi la aku. Sebab aku sendiri pun berminat nak beli satu kereta model Toyota..hahaha.

Kenapa aku berminat? Kenapa? First, sebab sambung bayar kurang daripada 3 tahun. Means aku dapat dengan harga yang agak murah berbanding market price. Quite a good deal la. Second, sebab aku percaya kat Aness. Aku sebenarnya agak keberatan dengan kereta-kereta sambung bayar ni. Sebab aku pernah diberitahu bahawa dalam sistem perundangan, agreement tu tak laku walaupun dah matikan setem. Sambung bayar ni risiko dia tinggi. Tapi sebab orang tu ialah Aness, so aku percaya jer.

Third, and the most important reason, sebab aku nak provide something better untuk adik aku. Takkan aku nak bagi dia pakai Waja tu selama 9 tahun. Kesian kot. Aku tak fikir dia boleh beli kereta lain selagi City tu tak habis bayar. Jadi aku fikir, Altis tu ialah solution untuk jangkamasa panjang. In case kalau adik aku nak ambil balik City dia, aku boleh jer pakai Altis tu macam biasa.

Tapi masalah utama ialah aku akan mengalami kesesakan dari segi kewangan, terutama untuk beberapa bulan pertama. So aku cuba tengok apa option yang aku ada untuk kurangkan beban tu. Cadangan awal, kalau Waja tu sempat siap la, aku nak bagi adik aku pakai Waja jer dulu. Maklum la, orang baru dapat lesen, rasa macam over pulak terus bagi pakai Altis. Kot kalau langgar tiang ke, buat rosak kereta jer.

At the meantime, aku cadang nak sewakan dulu Altis tu. Dengan harapan, duit sewa kereta tu boleh cover sikit-sikit ansuran bulanan. Dengan harapan la. Dengan harapan. Tapi bila fikir-fikir balik, rugi jugak kalau Altis tu buat sewa. Silap-silap dijahanamkan macam tu jer. Orang sewa kereta yer tak, peduli pulak dia kalau kereta tu lunyai ke apa. Bukannya kereta dia.

So option tu kena twist balik. Maybe kalau Waja tu dah okey, Waja tu yang aku buat bagi sewa. Itu kira option pertama. Option kedua? Kawan sekerja aku nak beli Waja tu secara sambung bayar. Kos tukar enjin dia nak bayar balik, tapi secara ansuran. Altis, bagi adik aku pakai. Tapi aku letak syarat la, kalau dia nak pakai Waja, ansuran bulanan dia tak payah bayar apa-apa. Sebaliknya kalau dia nak pakai Altis, sebahagian daripada ansuran bulanan adalah di bawah tanggungan dia. Bijak tak aku? Kahkah.

Aku secara jujurnya taknak jual Waja tu. Sebab dia dah banyak makan duit aku. Aku lagi sanggup tengok Waja tu berkarat kat depan rumah. Itu secara peribadi la. Lagipun aku tak percaya sangat pada kawan sekerja tu. Kereta sendiri pun dia jual kat Genting, tak mustahil akan datang dia tiba-tiba jual kereta aku..hahaha.

p/s: tiba-tiba aku harap tarikh mengundi bukan pada penghujung bulan ni..


63 comments:

  1. Bayar dua buah kereta dalam satu masa mmg parah laa..
    Baru nak cakap, risiko kalau kereta disewakan, H dah jelaskan...
    Baguss...jgn sesekali sewakan...lunyai..!

    Bagi je la adik pakai waja tu, Bila dia dah expert bawa kereta, bagi la city atau altis tu..sekurang2nya waja tu tak dijualkan..

    p/s: kenapa tak amik Toyota Harrier..tak minat dah ehh...kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh..harrier ai je minat Nur..H x minat dah skang keta tu..hehehe

      Delete
    2. errr..sebenarnya 3..itu yg lagi parah..-_-"

      Waja tu boleh jer kalau nak jual..tapi kalau tak jual pun takpe..Harrier? minat memang la minat..tapi tak mampu nak beli..hahaha..takut tak mampu nak bayar roadtax..:D

      Harrier tu mungkin boleh beli bila dah kaya..

      Delete
    3. Bayar 3 kereta H....? Perghhh...mmg parah laa... *rujuk entry parah Nur ehh... -_-''

      Ingatkan waja tu dah habis bayar...kalau waja tu buat sewa,boleh gak tampung duit bulanan...ringan sikitkan..

      Kalau let go lg ringan...

      Delete
    4. xsanggup nak let go Waja tu..bayar jer la kot sampai habis..harap2 xde org nak beli..:D

      Delete
    5. Nur nak belikk..!
      haha..

      Delete
  2. yes..nur xdpt 1st.hahaha

    mmg syg kot kalo Altis tu nak wat sewa.lunyai tu dh konpom2 dah.dan kalo waja plak nk kasi kat kwn H smbung bayar..sila pasti kan dia benar2 org yg boleh di percayai :)

    dan rsnya mmg kena think twice kot tuk semua aspek2 kat ats agar tiada yg kerugian di kemudian hari.

    psst..mkn 3 megi tu di saat kekangan dr segi kewangan sbb 3 megi tu mewakili 3 kereta tersebut.hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..syg jugak kalau Altis tu buat sewa..silap2 kos maintenance lagi tinggi agaknya..

      pasal sambung bayar tu, still tgh consider sbb biasanya disadvantage kat org yg sambung bayar..cuma kalau betul nak let go Waja tu, biar la deal dgn someone yg H boleh percaya..:D

      maggi? stok ada jer..tapi bukan utk makan hari2 la..:D

      Delete
  3. wooo H....

    berpinak jugak masalah kereta yang ko alami ye...

    aku pun nak ada kereta sendiri yang gah...

    tp kewangan kan...

    pendapat aku kereta lama macam waja ko msti ade sentimental value kan?

    tu yang susah nak jual kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sentimental value tu takde kot..cuma rasa syg nak jual sebab dah banyak berhabis pasal kereta tu..hahaha

      bos aku x setuju aku amik Altis tu..sebab dia takut aku xmampu nak bayar tiga2 kereta..tapi tu la, sebab aku fikir long term, so aku rasa better aku beli jer..

      plus aku kan blacklist..so akan dtg maybe dh xde peluang nak beli apa2 kereta..:D

      Delete
    2. ko boleh buat perjanjian kongsi-berkongsi adek beradik?

      kalau adik kau masih belajar, aku setuju dengan bos ko...

      tak kesah la ko blacklist ke ape geng, tapi ko kena fikir gak jika roda hidup kau berubah (dah kawen maksudnya) kan ko kena ada duit yang gebuk sebulan.

      laa ni takpe lah, perut ko sorang je berlagu makan meggi kan???

      Delete
    3. aku berani sbb buat masa ni aku ada side income..:D

      skg ni aku ada lagi bajet utk makan..takde la hari2 makan megi..pasal akan dtg aku xnak fikir sgt..kalau dah kawen, insyaAllah ada rezeki lain..

      duit kalau simpan last2 habis jugak walaupun kita rasa kita takde beli apa2..kan? hahaha

      Delete
    4. huhuhu...

      side income ko meniaga baju kurung peplum ke H??

      ce kongsi sikit

      :)

      Delete
    5. eh tak la..aku makan rasuah jer..kehkehkeh

      Delete
  4. Jangan disewa altis tu. Sayang woo.. Kalau nak sewa waja tu takpa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..aku fikir camtu jgk..baik aku sewakan waja jer..

      Delete
  5. masalah kewangan la ni~~
    sayang tu kalau sewakan altis tu...



    ReplyDelete
    Replies
    1. tak..aku x jadi sewakan..tak berbaloi..hahaha

      Delete
  6. laaa.... jangan cerita kiasan dgn OKje sebab lambat pick up haha...dah tentu pasal mee ...ingat mmg mee le...
    tapi jangan pikir macamana nak bayo je ye dik...pikir sekali kalau rosak dan fulus tuk road tax dan insuran sekali ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..aku fikir jugak pasal semua tu kak nom..mujur la roadtax tiga2 kereta tu tak mati serentak..

      Delete
  7. kite pun taknak PRU 27 ni. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..hopefully bukan 27hb ni..>_<

      Delete
  8. aku saje nak komen tanpa baca entry,, lala

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sama la dgn aku..aku buat entry semalam tanpa baca komen..:D

      Delete
    2. mmg ada komen dulu baru ada entry pun,,, grrr

      Delete
    3. erkk..macam terbalik jer muja..hahaha

      Delete
  9. err..bab2 kereta ni aku fail sikit.. so kesimpulannya kalo ko rasa brbaloi-baloi, buatla apa yg patut.. tp kalo nk beli keta baru, better tggu after pru kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak..aku dah beli pun..lepas PRU ni kalau harga kereta turun lagi, aku beli la kereta lagi..kahkah

      Delete
    2. amboi, kayo.yg 3 bijik ni pn trsengguk2..hehe. kalo nk beli, beli yg combo eh.sila pos ke umh aku. tq ;p

      Delete
    3. mohon berikan alamat surat menyurat..hahaha

      Delete
  10. alamak . bolat tak reti nak ckp pape . bolat lesen takde apatah lagi nak pakai kreta .

    nnt bwak bolat jenjalan pakai keta tu wokey :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh takde lesen pun boleh pakai kereta tau..asalkan jgn ada road block la..hahaha

      Delete
  11. H..Sudi tak hang jadikan aku adik angkat? untung2 dapt aku pakai altis haha

    *kalo nak jadikan kereta sewa better guna wira kot. syg la kalo altis tu dijadikan kete sewa. takut jahanam pulak nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. berat berapa berat? takut tak larat nak angkat..:p

      Wira? err..mmg ada planning nak jual waja tu, pastu nak beli Wira..Wira SE nampak macam menggoda la..kehkeh

      Delete
    2. okay fine..aku berangan. bubye H *Lambai-lmbai tangan

      *macam mana plak boleh datg wira tu? adoii okay WIRA SE Memang cntik. bubye lagi sekali

      Delete
    3. owh..lupa plak..xleh tanya pasal berat org ppuan..:p

      Delete
  12. waaa.. altis tu.. kalo waja yg disewakan xper lagi wehh..

    ReplyDelete
  13. jual dekat pensil jelah =D
    jangan pandang rendah dekat org baru dapat lesen :p

    ReplyDelete
  14. hoooo kena pk berganda2 kalau nk bg keta sewa kan kat org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..betul..backup planning kena betul2 strong kalau nk sewakan kereta kat org..

      Delete
  15. Err aku nak buat entry pasal kereta jugak tapi tak reti nak taip camne. Aku bagi isi-isi penting lepastu kau tolong elaborate kan boleh? Hee :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..meh la bagi isi penting tu..aku elaborate pastu terus publish sekali..kahkah

      Delete
  16. H sayang giler kat waja tu. mesti banyak sentimental value. kan kan kan..

    p/s: ELMO

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayang giler tu tidak la..sentimental value pun tak byk sgt..tapi money value yg byk..hahaha

      p/s: mintak kat Emma..:D

      Delete
  17. Paham permasalahan yg dialami. Cumanya H, kalau tak jual skg future kereta tu especially mmg harga sgt2 jatuh. tinggal berapa ringgit je nanti. tapi disebabkan dah abis bayar rasanya xde masalah kot. nak simpan pun blh jgk. Spare part pun senang nk cari. Cuma kalau agak2 nanti nk beli kereta lain, kalau trade in dgn waja mmg xde value la. Anyway kalau adik2 yg baru dpt lesen, bagi kete yg biasa2 dlu pun xpe. bg depa expert dlu. kang dah hebat baru lah boleh bawak roket kan..
    Conclusion yg blh diperoleh dariperbincangan dan luahan rasa ni ialah : owh, awak memang seorang abang yg baik. mohon jadi abg kita jgk boleh? nak prius satu :) kekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam masa kurang drpd 3 tahun, waja dgn altis tu akan habis bayar..so cuma tinggal city jer..insyaAllah..

      waja tu memang xde value sgt..kalau trade in pun belum tentu kedai nak..so kalau habis bayar, maybe pakai utk sendiri jer la..

      cunclusion: bila kita nak pegi jabatan pendaftaran? :D

      Delete
  18. Complicated gak masalah kau ni. Masalah bab2 kete ni aku paham. Sbb dulu pun aku penah alami. Sbb bg org len pakai nama, end up aku yg pening kepala. & sampai skang aku lum merasa lg pakai kete yg dibeli ngan duet aku sendiri. Tp takpe la. Bnd tu sume rezeki & dah mmg takdirnya tertulis camtu.

    So aku mmg tak sabar la nak tunggu one day aku akan dapat gak pakai kete pertama aku, guna nama aku sendiri, guna duet aku sendiri :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau boleh beli kereta aku, guna nama sendiri, guna duit sendiri..nak x? hahahaha

      Delete
  19. aku blurr baca.. erkk.. berpusing2..

    at the end... aku tak tahu comclusion ko sekarang.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. conclusionnya, aku dah beli pun toyota tu..:D

      Delete
  20. bapak banyak!! nasib bujang..haha..

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top