Header2

• 26 April 2012 •

Aku Juga Pendusta

Sebenarnya aku suka menaip suatu naskah yang berat. Aku gemar ekspresikan perasaan aku dengan satu frasa yang sarat. Bila saja aku baca-baca semula terbitan lama, buat aku terfikir apa sebenarnya simbolik bagi setiap cerita yang pernah tersurat..

Dari sisi visual yang terpamer, tak hairan kalau khayalak sering anggap aku meng-ga-la-mi suatu fasa kehidupan yang penat. Walhal hakikatnya tidak seperti apa yang aku perlihat. Aku lalui kitar hidup dengan larat dan tanpa ralat. Apa yang tergambar sebenarnya lebih kepada cebisan-cebisan perasaan yang tak terluah dari induk jasad..

Pada aku, menulis diibaratkan seperti aku ralit bercerita tanpa orang faham apa-apa. Aku berkongsi sedikit kisah tanpa orang tahu dari mana ia berpunca. Seperti aku cerita tentang dia, tanpa perjelas status hubungan sedia ada. Seperti jua aku cerita pasal keluarga, tanpa nyatakan dalam terbitan mana..

Kepuasan menulis, pada aku, ialah apabila apa yang terkandung pada makna tidak terlihat nyata dalam suatu ayat penyata. Aku faham apa yang aku rasa. Dan kalau kamu mampu tamsilkan fahaman hurufiah yang aku cipta, bermakna kamu ialah pendusta..

Dalam erti kata mudah, tak semua orang betul-betul rasa apa yang kita betul-betul rasa..:D


29 comments:

  1. rahsia di hati tak siapa tahu. ceh jiwang japp haha :D

    ReplyDelete
  2. amboi...mentang2 la ada mamat rambut curl...hahaha

    ReplyDelete
  3. eh eh eh. mana ada.

    *sambil malu-malu. hahaha :D

    ReplyDelete
  4. rugi betul xde rambut curl...haishhh...

    ReplyDelete
  5. hahaha. serius takde apa-apa pun.

    so now rambut camne? :P

    ReplyDelete
  6. botak licin...aummmm...

    ReplyDelete
  7. auuww...terharu i heee:P

    ReplyDelete
  8. erks...sama la...terspeechless...zzzzz

    ReplyDelete
  9. erkkkkkkkkk...shock skjp bila baca...

    ReplyDelete
  10. ok..bagitau la nak makan apa...#_#

    ReplyDelete
  11. Yes.. Kata pun PENULIS MISTERI kan.. Crite pun ala misteri gitu. Sy pun tak sure bro dgn si dia. Korang mcm jauh je kan? N fmily, tak prnh trfkir pulak. Bro still mysterious. Tp klu bro keep on ckp psl life bro, insyaAllah boleh tngkap one by one, wakaka!

    ReplyDelete
  12. yup2..lama2 mesti akan tertangkap..in fact ada yang dah dapat tangkap..=.="

    sebenarnya susah nak ubah cara menulis..huhu

    ReplyDelete
  13. aku suka cara anda :)

    ReplyDelete
  14. terima kasih daun keladi...#_#

    ReplyDelete
  15. Menulis dari perspektif diri yang penuh dengan ralat dan prospek realiti yang agak keliru. Menulis sesuatu yang menyeronokkan sehinggalah penulisan kita dipengaruhi oleh orang lain, makan kita bukan diri kita lagi.

    ReplyDelete
  16. menulis memang seronok..kira macam terapi jiwa kot..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tgk penulisan kau dgn apple tak jauh beza, tp kau lebih berbunga haha.

      #berfikir byk kali tentang terapi jiwa :-?

      Delete
    2. Entry ni sebenarnya ada makna..

      "Aku faham apa yang aku rasa. Dan kalau kamu mampu tamsilkan fahaman hurufiah yang aku cipta, bermakna kamu ialah pendusta.."

      Tajuk entry: Aku Juga Pendusta

      hehehe..

      Delete
  17. Untunglah kau mampu menulis atau dlam erti kta lain menaip. Meskipun kau menyampai maksud scra samar2 namun mampu buat org memahami. Tapi aku xmampu nk zahirkan sgala rasa dlam bntuk menaip nih. Lebih selesa melepaskan sgalanya.dlam bentuk tulisan dlam sbuah naskah harian..
    Errr..skema plak bhasanya nih

    ReplyDelete
  18. Aku suka gak sebenarnya tulis sesuatu yg org tak dapat teka setepatnya apa maksud yg sebenar. Sbb tujuan aku bukan mengharap org faham, tp sengaja nak buat org maken keliru. Hehe. Tapi, mungkin belum sampai masanya lagi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon kau refer balasan aku pada komen Chuu..hehehe

      Delete
  19. pendusta sbnrnye.

    ke salah ? =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..refer reply utk komen chuu kat atas tu..:D

      Delete
  20. mendalam2..tak bpe pham senanya ayat2 tu.. dah mcm org sastera encik H ni hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..nasib baik awak x brpa faham..hehehe

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top