Header2

• 31 December 2013 •

Dan Diakhirnya

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni aku nak citer pasal H. Maksud aku, owner blog ni, Encik H.

Kisahnya bermula seawal petang tadi. Aku tolong H siapkan report meeting kat office. Biasanya kerani kitorang yang uruskan. Tapi Puan R on leave pulak arini -- daftar anak masuk sekolah. So nak taknak aku la jugak yang jadi mangsa keadaan. Dok tolong dia settlekan report.

Bila dah siap report, aku cadang nak terus balik. Tapi H dengan D ajak pergi makan. Dia nak belanja katanya. So aku on jer la. Makan free yer tak. Then bermakan-makan la kitorang berdua sambil membincangkan hal-hal kat tempat kerja. Standby isu-isu untuk kena tembak dalam meeting esok.

Lepas makan, means sekarang ni, aku lepak jap kat rumah H. Saja nak guna wifi free. Phone aku bukannya ada data internet. Si H duduk mengadap laptop -- buka Microsoft Word. D pulak bersiap nak keluar balik. Pergi dating agaknya.

Sambil-sambil layan internet, aku dok perhati la si H. Lawak pulak aku tengok mamat ni..kehkeh. Daripada tadi kot dia mengadap Microsoft Word kat laptop. Dia taip sikit, kemudian dia padam semua. Dia taip lagi sikit, kemudian dia padam lagi semua. Lepas tu garu kepala. Then rutin yang sama jugak berulang kali. Dan garu-garu kepala jugak berulang kali. Dah dekat sejam rasanya.

"Weh bro, apahal ko ni? Hahaha." Aku tanya bila entah kali keberapa H garu kepala.

"Arghhh!! Kusut woi!! Aku nak buat entry terakhir untuk tahun ni. Tapi tak tau nak tulis apa. Cuba ko bagi idea."

"Idea ea? Hmmm..tajuk apa?"

"Entah. Tajuk tu belakang citer la. Ko macam tak biasa jer kalau tajuk aku tak berkait dengan entry..hahaha."

"Sengal. Ko cari la tajuk dulu. Dah kalau takde tajuk, camne aku nak bagi idea."

"Okey, jap. Aku wechat member."

* * * * *

     Encik H: Ara, bagi satu tajuk entry bermula huruf D

     Ara: Donkey..hahaha

     Encik H: Donkey? Okey..

     Ara: Eh tak tak. Dan diakhirnya..

     Encik H: Erkk..Dan diakhirnya?

     Ara: Yup! Dan diakhirnya..

     Encik H: Oret.

* * * * *

"Weh, aku dah dapat tajuk!" Tak sampai 5 minit, H bersuara.

"Apa dia?"

"Dan diakhirnya.."

"Haaa..okey la tu."

"Okey tu memang la okey. Tapi masalahnya sekarang, aku nak tulis pasal apa?"

"Haishhh..apa susah. Ko tulis la entry pasal perjalanan hidup ko sepanjang tahun ni. Tak pun tulis pasal perjalanan blog ko. Dan diakhirnya nanti, ko nilaikan sendiri camne performance untuk tahun ni. Bagus ke, tak bagus ke, ikut ko la. Atah mu blako."

"Ha'ah kae. Molep jugok tu."

Encik H kembali menaip. Kali ni lama. Setakat padam-padam balik tu biasa la, tapi bukannya padam semua. Entah apa dia tulis pun aku tak tau. Malas nak cara. Ingat kalau takde apa, pukul 10.30 malam nanti aku nak balik la.

Tiba-tiba, Encik H tekan Ctrl + S. Letak kedua-dua tapak tangan kat belakang kepala. Sengih.

"Ko dah kenapa?"

"Malas nak taip. Sambung esok jer la..hahaha."

"Sengal. Bersungguh tanya tajuk,  tanya idea. Last-last langsung tak tulis apa."

"Ada, baru draft sikit. Sambung esok jer. Eh ko layan mende daripada tadi? Khusyuk bebenor."

"Baca blog."

"Pasal apa?"

"Entah. Mamat ni buat cerita pasal dapat tajuk blog ke apa ntah. Tapi baru draft sikit jer ni. Dia belum publish pun. Dia tulis kat sini, esok baru dia nak sambung cerita. So esok la kot baru aku boleh baca."

"Blog sape weh?"

"Capital H"

* * * * *

The end.

p/s: ada 50 minit untuk draft entry seterusnya..


7 comments:

  1. kesengalan apakah ini...

    ReplyDelete
  2. Dan diakhirnya... :)
    Tahniah dah smpai ke akhirnya..
    Pandai Ara pilih tajuk..

    ReplyDelete
  3. baik suh ara je tulis entry ni. Kehkeh.

    ReplyDelete
  4. haha. pape je la kau H.. susah siikittt aku nak mengerti, apakah ini ?

    ReplyDelete
  5. aku baca skit je aku dah tau ni entri mengarut..

    ReplyDelete
  6. entri ni unik. Ada maksud tersirat disebalik entri ni.
    Nice :)

    ReplyDelete
  7. Jap.. Let me try to understand. 1st opinion, mungkinkah blog ini di-hack by a person u know? Hehe.

    2nd, pencerita ni sebenarnya Mr H sendiri, but diletakkan watak ketiga padahal it's no one but u.. Gitu? Hohoo.

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top