Header2

• 27 May 2013 •

Makanan Degemawan Saya

Assalamualaikum, salam sejahtera. Entry ini, panjanglah juga.

Okey. Bila bercerita tentang minuman kegemaran aritu, aku terfikir pulak nak cerita pasal makanan kegemaran aku. Kahkah..macam biodata zaman budak-budak pulak. Kalau dulu masa kecik-kecik, aku selalu nampak orang tulis makanan kegemaran diorang as "yang halal dimakan". Hahaha..tipikal sangat. Tak pun, "nasi ayam" or "nasi lemak". Atau paling common pun, "masakan emak". Tu zaman kecik-kecik la.

Fokus cerita aku kali ni bukan pasal nasi, tapi lebih kepada sayur. Eh aku nak tanya ni, tomato tu sebenarnya buah ke sayur? Sebab ada orang kata buah, ada pulak yang kata sayur. Aku cuba la jugak buat penyiasatan tak rasmi kat wikipedia, dan dia tulis kat situ, tomato merupakan sejenis tumbuhan yang buahnya dikenali sebagai sayur. Jadi aku anggap jer sumber tu betul, dan tomato dikelaskan dalam kategori sayur.

Dulu masa kecik-kecik, aku ni tak suka makan sayur. Cukup tak suka makan sayur. Kalau aku makan pun, cuma kangkung jer. Jadi untuk buatkan aku makan sayur, arwah mak akan beli kangkung. Kadang-kadang beliau beli jugak sayur lain macam sawi, bayam, kacang panjang dan kobis. Masak dalam nasi goreng atau mee goreng. Tapi macam biasa la, kalau sayur lain aku tetap akan asingkan. Masa tu aku rasa orang yang makan sayur dah macam kambing yang makan rumput. Entah apa motifnya makan pigmen-pigmen klorofil tu pun aku tak tau.

Tapi kan, kalau makan nasi ayam kat kedai, boleh pulak aku makan jer salad dengan tomato. Bajet macam orang putih jer kan makan salad..hahaha. Masa kat UTM dulu kawan-kawan aku tegur jugak. "Ko ni sayur tak makan, tapi salad boleh pulak ko makan".

Aku balas dengan muka serius. "Aku orang England beb". Dah, habis cerita.

Tapi itu dulu la. Sekarang ni dah boleh dah. Aku pun tak tau entah sejak bila aku dah mula belajar makan sayur. Maybe sejak mak aku sakit kot. Time tu aku mula belajar memasak. Fikir mak nak makan apa, then aku beli dan tolong masak. Tapi kena la tukar-tukar jenis sayur biar beliau ada selera. Takkan hari-hari nak masak kangkung. Then bila dah masak tu, aku kena la makan jugak. Rajin pulak aku nak masak lauk lain semata-mata untuk aku sorang. Memang tak la.

Dan sekarang ni dalam banyak-banyak sayur, aku lebih suka tomato, lebih daripada aku sukakan kangkung. Kiranya, tak ada kangkung tak apa, yang penting kena ada tomato. Masak kicap letak tomato. Masak kari letak tomato. Masak sup letak tomato. Masak cili padi letak tomato. Masak sardin letak tomato. Masak nasi goreng letak tomato. Masak maggi letak tomato. Even buat telur dadar pun letak tomato. Dan kalau aku lupa letak tomato dalam masakan, in case tertinggal ke apa ke, aku tetap akan amik tomato tu buat macam ulam. Semata-mata sebab aku nak makan tomato.

Aritu masa keluar dengan Bundle, Syida and Chuu, aku selamba jer mintak tomato kat Syida time dia dengan Fik dah habis makan. Tengok tomato tu tak berusik, aku mintak la. Mujur dia bagi. Kat Chuu pun aku mintak jugak, tapi tak dapat. Malah cepat-cepat dia makan sebab takut kalau lambat nanti aku mintak lagi..grrr.

Eh tapi kan, tak semua tomato tu punya rasa yang sama tau. Tomato yang bersaiz besar tu pada aku tak berapa sedap. Tomato yang kecik-kecik tu jugak yang lagi sedap. Lebih manis. Sebab ada rasa macam manis-manis buah. Kat Giant la biasa ada jual tomato yang ni. Dia dah siap paket, harga RM2 sepaket kalau tak silap. Jap lagi aku pergi dapur snap gambar.

Dapatkan di Pasaraya Giant yang berhampiran.
So ini la dia makanan kegemaran aku. Kalau orang lain beli apple untuk travel long distance, aku lagi prefer untuk beli tomato. Hari tu masa kat Sabah, on the way daripada Kundasang nak balik ke KK, ini la dia makanan yang jadi teman aku memandu. Makan sambil driving sambil menyanyi lagu.

Haa satu lagi. Tomato kalau dimasak sampai lembik, pada aku agak kurang sedap. Contoh macam dalam sup atau kari. Sebab feel makan tomato tu macam tak sampai. Untuk aku, better biar tomato tu separuh masak. Sekadar boleh buang permukaan kulit dia, tapi kondisi tomato tu masih tetap seperti biasa. Macam gambar kat bawah ni la. Kredit untuk Bundle sebab tolong dapatkan balik salah satu gambar ni. Aku sebenarnya tak bercadang nak masak. Sebab tu aku mintak tolong dapatkan balik..hahaha.



Haaa..itu jer cerita aku. Sekian, terima kasih.

p/s: cerewet jugak aku ni rupanya..zzzz.


62 comments:

  1. sah kulit licin..

    husna mkn tomato dlm masakan je..kalau mkn mentah2 maap!! =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..kulit licin? hahahaha..jangan harap la..:p

      mentah2 pun best jugak la husna..

      Delete
    2. haha..sikit pon xkan xde..=P

      haiyoo..tekak x boleh terima meyhh..=D

      Delete
    3. sikit pun xde husna..kasar jer kot..hahaha

      husna cuba la makan tomato yg mentah..buat macam makan apple jer..mesti boleh punya..

      Delete
    4. agak2 boleh bayang x muka husna lepas tuh?? o.0?

      Delete
    5. erkk..nampaknya pasni H kena la selalu bayangkan muka husna..:p

      Delete
  2. Replies
    1. tomato memang sodap..xkira dlm apa pun keadaan..hahaha

      Delete
  3. menyesal bukak blog kau!!! aku tga lapar!! hahaha ;p

    ReplyDelete
  4. comot la mangkuk ko..masakan nampak sedap..presentation fail..takde hiasan..anda haruslah kepusingan penyingkiran..jadah aku komen cam chef zubir lak ni..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh..mangkuk jugak yg ko nampak..hahaha..presentation cantik2 pun last2 aku sorang jugak yg makan..

      Delete
  5. hamboiii, nak jadi hantu tomato ye bang. haha .tahniah tahnia, sebab tomato banyak khasiat, bertuah lah badan hang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu skrg pipi dah macam tomato..:p

      Delete
  6. Meh nak ajar cara makan tomato beso tu...

    Mula2....Belah 4 atau 6...letak dalam pinggan,
    Pastu gaul2 dgn kicap....
    Dan sedia untuk di ngap....
    Mmg sedappppp.....!

    Tomato ceri tu kalau mkn dgn kicap pun sodap....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaul2 dgn kicap? letak gula x? dah macam makan jambu air pulak..hahaha

      Delete
    2. Haaaa...gaul2 dgn kicap mcm gaul rojak tu...
      Tak payah letak gula..kicap je...
      Pastu ngap....cubalah...
      Sedappp....!

      P/s: Nur yg menaip komen ni pun dah rasa tliur tahu...

      Delete
    3. ohoo..tapi H memang suka beli tomato yg kecik2..so xde la tomato yg besar2 tu..hahaha

      terliur? patut la basah kibod H dgn air liur Nur..:p

      Delete
    4. dgn tomato kecik2 pun sedap H..
      potong dua, curah kicap..
      ngap..!

      Perghhh..nikmat tuuu...!

      habis tumpah ayo lior kat sini..
      kahkahkah.... :p

      Delete
    5. tapi H makan camtu jer..xde kicap2 dah..lambat..:p

      Delete
    6. ohoii..!
      dtg tgk pinggan..
      Hahahaha...
      ;P

      Delete
  7. eh kau buang tak bahagian "tangkal" yang hijau tengah sikit tu? Aku baru tau bahagian tu boleh bikin sakit kepala, hipotesis jangan tanya.
    Kau boleh gang ngan JJ.. hantu tomato, kasi pasta gaul ngan tomato pun boleh licin dua pinggan. Banyak2 buah, tomato ni la favourite dia. Banyak2 sayur, tomato ni jugak pilihan dia. Versatile. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tangkal tu boleh bikin sakit kepala ke? aku pun baru jer tau arini..hahaha..kalau rajin aku buang la..tapi kalau malas, aku biar camtu jer..then masa makan baru buang tangkal tu..

      eh JJ pun suka makan tomato ke? patut la pipi dia macam tomato..:D

      Delete
    2. eh.. bukan tangkal tangkal tu maksud aku... yg kat buah tomato pangkal tangkal tu.. haaaa pangkal yg hijau dan memutih. sebab aku sebelum2 ni tak pernah korek buang la part tu, tapi telah diwarning bahawa kena buang. Kan tak cantik kalau potong tang tu. errr... apa2 lah.

      Delete
    3. tau..tau..hahaha..tangkal tu yg aku cakap..kadang2 aku buang, kadang2 aku masak jer terus..then time nak mkn tu baru aku buang..:D

      eh tapi kalau potong lagi senang kot..kulit tomato tu boleh tarik jer terus..

      Delete
  8. tomato ni masa kecik macam jajan untuk aku..
    asal kakak aku gi kedai sayur,
    aku mntak dia beli tomato..
    pastu makan macam makan buah epal..

    prefer makan tomato mentah dari yg dah masak..
    kalo dah masak, ikut mood..
    rasa nak makan, makan..
    kalo tak, tinggalkan je kt tepi pinggan..

    cuma, serius ke tomato boleh licinkan kulit..?
    apesal aku tak pun..? sobs..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dulu masa kecik x makan sgt tomato ni..time dengan nasi ayam jer kot baru aku makan..skrg ni sama macam kau la..makan tomato dah macam makan epal..mentah aku makan, masak pun aku makan..

      tomato boleh licinkan kulit? yg tu aku x sure..sbb kulit aku pun tak licin jugak..hahaha..yg aku tau, tomato baik utk mata..itu pun cikgu yg ajar..

      Delete
    2. kalau baik utk mata, lagilah tak tally dgn aku..
      apesal power mata aku makin naik..??
      ini tidak adil..tidak adil bagikuu~~

      kakaka..

      Delete
    3. errr..baik utk mata hati kot..rasa macam suci jer..:p

      Delete
  9. sayur ap pon aku mkn je.. cuma batang sawi je kureng...hehe. mkan tomato brkilo2 ni kulit dh mulus belom? kalo belum sila ke spa brdekatan.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..cakap pasal sayur yg aku kureng ni..rasanya peria kot..sbb aku rasa peria tu pahit..xsedap..

      kulit mulus? jangan harap..hahaha

      Delete
  10. Sampai skang aku x makn sayuran.. kaler hijau, rasa cm makan daun jer... tomato rsa dia pelik.. dlu abg aku ajar mkn peria, adeshh.. aku xleh jugak.. xleh means aku bleh makan kadang2, tp kalo diberi pilhan, aku takkan makan sayur.. hohoho.. tapi perbezaan yang dapat aku rasakan kalo makan sayur ni, aku rasa lebih bertenaga berbanding dengan x makan sayur..jadi kesimpulannya, makan lah sayur... ^^

    -Chips-

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun xsuka makan peria jugak..maybe sebab pahit kot sebab tu aku kurang minat..

      Delete
  11. aku masa kecik kalau makan sayur boleh muntah, then start makan sayur dalam burger then malu lak kalau tak makan sayur,, so aku dah boleh makan sayur but only in tomyam, nasi ayam salad je, burger, kalau sup sayur or sayur goreng,, sampai sekarang tak leh telan. sila belanja aku tomyam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku skrg ni rasanya boleh makan semua sayur..kalau yg aku xminat pun cuma peria jer la..

      belanja tomyam? errr..bye..-_-"

      Delete
  12. tomato yg kecik lazimnye lebih rangup err..bole?

    chuu muqhlis

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..lebih rangup? goreng tepung ke apa? hahaha

      tapi mmg pun..tomato yg kecik tu rasa macam lagi pejal berbanding tomato yg besar..and lagi manis..:D

      Delete
  13. Entry in sangat menarik.
    Nanti aku buat entry sejajar dengan entri ini.
    Lawat nanti yer.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..dah lawat pun..plus dah siap komen lagi..hahaha

      p/s: tomato memang rasa tomato..bukan xde rasa..:p

      Delete
  14. Gua dah agak dari tahun lepas yang lu ni seekor kelawar pemakan tomato.

    malam ni tak keluar ke? esok kelawar nak tidurrr. kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..aku tempeleng karang baru tau..hahaha

      Delete
  15. err..ikan kerisi tu masak apa?

    ReplyDelete
  16. Ada 2 biji tomato lebih sejak 3 minggu lepas kot dlm fridge tak berusik! Nak ke H? hehe...
    Kulit mesti mulus ni sebab suka makan tomato.... mai tengok!
    Pergh...sekarang dah berubah yeh...banyak gambar dlm entri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..3 minggu? dah tumbuh akar ke camne tu? hahaha

      kadang2 aku bosan la tengok entry aku plain jer, sebab tu aku letak gambar..:p

      Delete
  17. Sembelit tetiap hari makan kangkung. Hahaha..

    Err aku kalau keluar beli lauk pauk aku mesti beli tomato sebab aku suka tumis tomato dgn cili bawang kentang. Tapi mak aku selalu cakap Bangla je suka makan tomato sebab kitorang selalu terserempak Bangla borong tomato kat kedai. Kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..mujur aku beli tomato kat Kuantan..kalau kat JB, entah2 korang ingat aku ni bangla..hahaha

      eh aku org Malaysia tau!! grrrrr...

      Delete
    2. Hahaha mesti bangla tu macam kau suke makan tomato. Kahkahkah larikkkk.

      Delete
    3. aku org malaysia la!! huh!!

      Delete
  18. habis dah baca semua.. hehehehe~ next post please.. lol :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..next post? tunggu malam ni..:D

      Delete
  19. nama aku yang berusaha bnak bg tk dpt pun kan... haha!

    tomato, aku tak suke masam die...

    tp aku teringin nak masak gulai lemak cili api ikan dengan tomato...

    combination tu je sedap untuk aku...

    hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooouh... aku jugak anggap sayur warna hijau tu ada racun...

      kikiki. tak makan sayur la aku...

      Delete
    2. kalau tomato yg kecik2 tu manis tau punzel..x masam pun macam tomato besar..:D

      dulu aku anggap sayur warna hijau tu rumput..zzzz

      Delete
  20. cikna tak suka sayur yg ada bau sayur termasuklah tomato. tp bolehla makan cuma bukan degemawan. haha..

    org kata kalo org preggy mkn tomato nanti baby lahir kulit pink2. silap la H lelaki. kakaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana chic na tau H lelaki? entah2 H ni menyamar ke..hahaha

      Delete
    2. ooo bukan eh? baru tau.. kakaka..

      Delete
    3. errrr...errrrr...speechless jap..hahaha

      Delete
  21. wah...H suka makan tomata..
    mesti kulit bersih n suci ja kan..?
    eh,, H mai Sabah..?bila..?
    awat xcerita kat kami..klau x leh gi berdating sma2..eceh...^^,

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa..mai sabah 27/4 aritu..siap pegi UMS tau..
      lenkali H pegi lagi, kita dating na..:p

      Delete
  22. tak pelik la ko mkn tomato. org england.

    aku xmkn tomato tp aku suka letak dlm mskn sbb cantik, ade kaler mcm2..hehe..seni kan..? tp sjak asyik masuk hotel ni, sedap la pulak tomato cicah thousand island. betul la. tomato besau tak sedap,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa yg ni pelik..x makan tomato tapi letak pulak dalam masakan..hahaha

      eh tapi kawan ex aku camtu jugak tau..dia x makan sayur tapi dia makanan tu ada rasa sayur..contoh macam nasi goreng ke..dia nk nasi goreng tu rasa sayur..

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top