Header2

• 07 May 2013 •

Mandat 2013

Cehh..poyo jer tajuk..hahaha

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Once again, entry kali ni pun ada terkait sikit dengan politik. Harap tak bosan la yer..kehkeh. Seperti yang kita tau, PRU ke-13 dah habis. Keputusan dah diumumkan, dok pung pang sana sini pun rasanya takkan mengubah apa-apa. Kena terima la yang itu keputusan undian majoroti rakyat Malaysia.

So hari ni, aku sebagai penganalisa politik akan membincangkan keputusan PRU 13 dari sudut yang entah apa-apa. Konon personal view la. Tentang apa yang aku fikir dan apa yang aku rasa.

As predicted, BN menang kerusi Parlimen dengan majoriti mudah, 133 kerusi berbanding PR yang dapat 89 kerusi. Kalau nak dibandingkan dengan PRU 12 pada 2008, keputusan ni memang ternyata lebih teruk. Buatkan aku terfikir apa agaknya yang akan jadi dalam tempoh setahun lagi. Kalau dulu setahun selepas general election 2008, Pak Lah resign dan digantikan dengan Najib. Malas aku nak taip nama penuh dan pangkat masing-masing.Panjang bebenor. Senang tulis Pak Lah dengan Najib jer.

So dalam masa setahun lagi, in case kalau Najib letak jawatan, aku terfikir siapa agaknya yang bakal jadi Perdana Menteri. Muhyiddin? Entah, not sure. Walaupun aku ni orang Johor, tapi aku tak nampak imej dan kredibiliti beliau untuk jadi PM yang ke-7. Mungkin beliau lagi sesuai untuk jadi TPM jer kot. Indirectly dalam kes ni, aku tak harap Najib letak jawatan. Sebab tak nampak ada calon yang boleh gantikan dia. Not even Anwar..hahaha. Itu pada pendapat aku la.

Pasal kerusi DUN, rasanya semua orang pun dah tau kot. Walaupun dapat rampas Kedah, tapi jumlah kerusi DUN untuk BN secara keseluruhan semakin menurun. Perbezaan 6 kerusi untuk DUN Kedah. Fight black untuk DUN Perak dan DUN Terengganu. Ibrahim Ali kalah. Zulkifli Noordin kalah, walaupun confident 101%, no if, yang dia pasti menang kat Shah Alam. Mat Sabu kalah. Haron Din kalah. Ghani Othman kalah. Dan papa gomo pun kalah, tanpa bertanding..kehkeh.

Daripada pemerhatian aku, BN banyak menang kat kawasan-kawasan luar bandar. Kat dalam kawasan bandar, hampir semua PR yang pegang. Senang cerita, PR menang kat semua ibu negeri kecuali Johor Bahru dengan Kangar. Aku ada terbaca kat facebook pasal undi popular PR lebih tinggi daripada BN. Cuma sebab sumber tu daripada facebook, aku malas la nak komen. Tapi masa tengah taip entry ni malam tadi, keluar pulak perbincangan kat TV1 mengesahkan yang undi popular PR lebih tinggi berbanding BN. Tapi lagi, kerajaan kita dibentuk berdasarkan jumlah kemenangan kerusi, bukan peratus perolehan undi. So PR tetap kalah. Muktamad.

Aku suka nak menyentuh pasal senario politik di Johor. Cewah, suka nak menyentuh tu..hahaha. Serius ni, semalam sempat la jugak aku buat research sikit pasal statistik PRU untuk Negeri Johor, dan hasilnya seperti berikut:

Tahun
Pilihanraya
Parlimen DUN
BN Pembangkang BN Pembangkang
1999 20 0 40 0
2004 26 0 55 1
2008 25 1 50 6
2013 21 5 38 18
Statistik untuk Negeri Johor sahaja

Honestly, aku suka tengok situasi ni. Peduli la kalau orang lain anggap sebaliknya. Sebab pada aku, pembangkang ni perlu. Kalau dulu kat DUN Johor, suara majoriti 100% adalah milik BN. So perbezaan pendapat tu mungkin tak begitu ketara dan tak berapa nak disuarakan. Tak nampak pro and kontra sesuatu isu. Tapi sekarang tak lagi, sebab pembangkang dah mula ada wakil untuk bersuara. Which is, pada aku, situasi ni akan lebih menguntungkan orang kat Johor, walaupun aku sendiri tak tau bila agaknya aku akan kembali ke Johor.

So "ini kalilah" memang tak ada. Yang ada cuma "lain kalilah". Macam yang aku taip kat atas tu, protes atau persoalkan kemenangan BN takkan ubah apa-apa. Aku tak fikir yang kita patut atau akan adakan reelection. Dan kalau diadakan reelection, diulangi, kalau diadakan reelection, aku percaya BN akan tetap dapat bentuk kerajaan seperti biasa. Jadi dok pung pang tak puas hati itu ini pun tak guna. Tunggu 5 tahun lagi baru cuba.

Oh ya, susah nak gambarkan prediction atau jangkaan untuk 5 tahun akan datang. Aku percaya kemerosotan kemenangan BN kali ni akan buatkan diorang cuba untuk jadi lebih kuat. As well as pembangkang, peningkatan kemenangan kali ni pun akan buat diorang cuba untuk jadi lebih kuat. Tapi overall untuk PRU yang akan datang, aku rasa BN still akan menang. Kecuali la kalau ada isu-isu besar yang boleh mengalihkan sokongan pengundi kat Sabah dan Sarawak.Itu jer.

Sekian ulasan aku untuk kali ni. Sebelum berpisah, aku tinggalkan korang dengan salah satu lagu feveret aku. Semoga terhibur.





p/s: I'm not complaining about the weather in the sky, Its just a vision of a future of a bloody Sunday..lalalala~


65 comments:

  1. Betul..pung-pang macam mana pun,
    keadaan tetap sama...
    Tunggu 5 tahun lagi...

    Lagu tu pernah dengar sebelum ni..
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..no matter what, yg kalah tetap kalah..majoriti yg mengundi tu dah pilih siapa yg diorang nak..so either BN or PR, dua2 kena terima..:D

      Delete
    2. Tapi skrang demam pru tak kebah lagi... =_=

      Delete
    3. hahaha..xtau la bila citer pasal PRU ni nak reda..

      Delete
  2. pensyarah aku prnh ckp;

    awk ingat datuk najib tu sedara awk ke nak panggil nama je?

    huhuhuhuhu.

    aku xnak anwar menang. seriously not. apatah lagi DAP. terus terang, pilihan org Melayu hanya BN dan PAS only. as for me lahhh.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku buat2 macam Najib tu sedara aku jer..:p

      statement yg last tu nampak macam racist la..bahaya kot keluarkan statement camtu..

      Delete
  3. masalah sekarang ni,PRU abis dah tapi yang hebak duk pung pang pung lebih adalah manusia dalam fesbuk,tensinya minggu ni nak login fesbuk...h,kau undi apa? #eh :P

    ReplyDelete
  4. huhuhu...

    aku suka ayat ko siapa pengganti PM. jika bukan Najib memang tak tau sape nak ganti even Anuar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. to date, aku rasa Najib adalah org yg lebih layak utk jadi PM Malaysia..:D

      Delete
    2. emmm dan ada statement kata beliau tak layak

      tapi aku rasa alrite la berbanding yang lain...

      hope bahang PRU cpt berakhir

      :)

      Delete
    3. biasa la..kalau aku jadi PM pun semua org akan kata x layak, walaupun aku ni ada kredibiliti untuk memimpin negara..hahaha

      Delete
    4. jangan ler H...

      buat malu orang kampung

      :P

      Delete
    5. eh aku boleh jadi PM tau..tapi bukan Prime Minister la..Project Manager jer..hahaha

      Delete
  5. yup..apa pun keputusan dah ada :)
    dan parti pmbangkang mmg sgt diperlukan supaya parti yg dipilih dan sedia ada ni akn trs bkerja keras (x tdo selalu) kerana mereka rs *kegugatan* di situ :)

    **rs mcm ada skit kecewa dgn pru kali ni.wink2 ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..keputusan dah ada..so camne2 pun kena terima..

      H pun fikir camtu jugak..bila rasa tergugat, baru la kita lebih bersungguh utk protect apa yg kita ada..:)

      Delete
  6. yup..apa pun keputusan dah ada :)
    dan parti pmbangkang mmg sgt diperlukan supaya parti yg dipilih dan sedia ada ni akn trs bkerja keras (x tdo selalu) kerana mereka rs *kegugatan* di situ :)

    **rs mcm ada skit kecewa dgn pru kali ni.wink2 ;p

    ReplyDelete
  7. bila dok kat penang rasa kecewa nyaaaa sbb ini kali lah dah jadi lain kali lah, tapi bila otw balik penang, jadi alhamdulillah masih kekal ! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..blur sikit dgn statement ni..bila dok kat penang rasa kecewa, bila balik penang rasa Alhamdulillah..O.o

      camne tu?

      Delete
  8. Aku ok jer Najib jd PM dengan syarat, tiada hantu rambut kembang muka terkejut membayangi beliau. Ahhh~ so sick!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..walaupun aku x sokong diorang utk election kali ni, tapi aku pun okey jer Najib jadi PM..

      Delete
  9. harap yang menang buat kerja dengan amanah dan lebih baik daripada sebelum ni sebab rakyat dah pun memilih.

    media berat sebelah pun haruslah diubah. harap2

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasal media berat sebelah tu, rasanya xleh buat apa la kot..for the next few years pun keadaan akan tetap sama jer macam sekarang..:D

      Delete
  10. saya sangat2....... haihhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe..itu kan pilihan majority..:D

      Delete
  11. memang pengalisis politik num 1 di Malaysia ni :P

    ReplyDelete
  12. Ku li akan kembali...as PM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku Li antara org yg aku rasa berani suarakan pendapat walaupun bercanggah dgn org lain..:)

      Delete
  13. janji jgn DAP yg pgg mlysia.. tu je ena berdoa selama ni...

    ReplyDelete
  14. setuju dengan pandangan nurdani :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan pandangan nurboni :p

      Delete
  15. no komenn. dah bnyak dah analisis orang tu orang ni buat. tinggal tengok and make a conclusion out of them

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..pendapat org kan berbeza2..sebab tu still ada yg protest walaupun keputusan dah diumumkan..:D

      Delete
  16. Aku baca entry ko smpai abes H. Ade tbaca dkt pesbuk..aku tgk kt social media mcm byk kbangkitan ank muda menyokong pmbangkang.even dkt news feed aku pn ak tgk rmai yg berada dipihak itu.sekarang ni tlalu byk lambakan info dn maklumat yg masing2 boleh nilai sndiri. Maka x hairanlah bila ko ckp kbanyakan kawasn pedalaman dipegang bn. Nk pung pang kempen bagai..boleh. tp lebih baik dekati rkyat dan fahami ape yg rakyat mahukn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi chuu..hahahaha...

      Delete
    2. hahaha..kalau diorang tanya aku, aku nak duit..duit yg banyakkkk..kehkeh

      Delete
  17. betul tu..dok bising2 pun buat apa..keputusan dah pun dibuat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak protest, biar dgn saluran yg betul..ni dok kecoh kat fb, xkan kemana kot..:D

      Delete
  18. Najib tu dah ok da. Yang tak ok tu isteri najib tu. Kenapa la dia menyemak

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..aku rasa Najib dah okey walaupun teruk kena asak..

      Delete
  19. usah biarkan diri anda dibayangi rambut kembang. hehe. merepek je kan. aku sokong pada yang memperjuangkan hak rakyat. tapi aku sedar nijam perjuangan untuk rakyat tak macam marin. rakyat pandai dah menilai....tengok keputusan pun tahu. BN menang tapi boleh kata teruk la kan. akan datang macam mana?? bergantung pada prestasi kali inilah.


    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku sebenarnya x sabar nak tengok apa jadi dlm masa 5 tahun lagi..:D

      Delete
  20. Hoiii Gelang Patah kawasan panas hoi. Kesian Ghani dicalon kat situ. Memang sah-sah kalah. Tu cara TPM nak singkirkan beliau jadi MB Johor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi memang kena letak calon yg kuat pun utk lawan Lim Kit Siang..kena letak Muhyiddin kot baru boleh menang kat situ..hahaha

      Delete
    2. Aku dah undi Ghani. Tapi kalah lak :D

      Delete
    3. generasi muda skrg kan byk sokong pembangkang..sbb tu undian golongan tua macam kau x byk membantu..hahaha

      Delete
  21. Pencerahan minda yang baik H.
    Bila NAL bergelar mahasiswa dan pendebat ni, barulah minda terdetik memikirkan hal2 Politik ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..xde pencerahan apa2 pun NAL..sembang kosong jer ni..hahaha

      Delete
  22. orang yang x p ngundi ni boleh x komen emtri ko H?? keh3...kalau x.. aq xnak komen la... sebab aq xpaham lgsung apa itu parlimen.. apa itu dun.. muahahaha,,, ehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..x mengundi mana boleh komen..hahaha

      parlimen dgn dun tu mcm kita lambung syiling la..bunga dgn parlimen..eh, dun dgn parlimen..

      Delete
  23. wey, aku tak daftar pengundi... =.=' *segan duk kat tepi*

    tunggu pru14 pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..x daftar? mana boleh x daftar..tak brtggjwb betul la ko ni..jgn mengaku ko rakyat malaysia la..huh!!

      over x reply camtu? hahaha

      Delete
  24. suka baca pendapat org..sebab x pndai nk bg pendapat sendirik..-.-

    eh..mcm best plak ada table dlm post..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..husna dh boleh mengundi ke? :D

      ehem2..table tu buat sendiri tau..#_#

      Delete
    2. husna belom lg..baru 20..=P

      acece..bangga la tuu..

      Delete
    3. hahaha..mesti la bangga..riak dan angkuh tau..:p

      Delete
  25. chicna parti bebas.. kehkehkeh.. tak peduli dah tempat lain, yg penting kelantan masih bertahan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. H pulak tengok yg kat Johor jer..sebab situ kubu kuat BN sebelum ni..:D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top