Header2

• 29 May 2013 •

Mimpi Yang Mati

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Hari ni aku nak cerita sikit pasal mimpi. Mimpi yang buat aku terjaga pagi tadi, dan seterusnya buatkan aku rasa nak tulis pasal benda ni. Mimpi yang berkaitan dengan mati. Dan juga berkaitan dengan orang yang telah mati. Dan dengarkan juga lagu di bawah, Mimpi Yang Mati.





Secara jujurnya, aku jarang ingat tentang apa yang telah aku mimpi. Aku cuba nak ingat, tapi still aku tetap susah nak ingat. Dan kalau ingat pun, ia takkan exactly 100% macam apa yang ada dalam mimpi. Sama la macam malam tadi, aku cuba jugak nak ingat keseluruhan plot cerita. Tapi tak dapat. Ending jer kot yang aku boleh ingat.

Berbalik pada entry ni, aku sebenarnya mimpi pasal arwah mak. Aku tak tau la arwah datang 'melawat' aku ke apa. Yang aku tau, aku mimpi pasal dia.

Dalam mimpi tu, aku bersembang apa benda entah dengan kakak aku. Then macam biasa la aku daripada dulu kalau bersembang adik beradik, mesti akan mention nama mak. Contoh ayat, "eh kalau tak caye tanya mak". Tak pun, "iyer kak, mak buat macam ni la dulu". Tak pun kalau mak ada, "haaa..kan mak kan?" Konon apa yang aku cakap tu betul la, padahal sebenarnya nak membuli adik-beradik jer.

Scene dalam mimpi tu, lepas mention pasal mak, aku toleh kiri dan nampak mak ada kat situ. Padahal situasi dalam mimpi tu sebenarnya mak dah lama meninggal. Errr..faham tak maksud ayat aku ni? Hahaha..aku tak tau macam mana nak explain. Macam ni la, aku bagi point by point.

  1.   Aku mimpi bersembang apa benda entah dengan kakak aku.
  2.   Dalam perbualan tu, aku mention pasal arwah mak.
  3.   Then aku nampak mak ada kat sebelah.
  4.   Tapi dalam mimpi tu, mak sebenarnya dah lama meninggal.

So bila nampak mak ada kat sebelah, aku letak tangan aku kat atas tangan mak. Then tak lama lepas tu, mak letak pulak sebelah lagi tangan dia kat atas tangan aku. Sentuhan tu cukup lembut. Aku seolah-olah macam dapat rasa yang sentuhan tu betul-betul ada. Kehangatan tangan arwah mak, warmth and comfort. Sangat tenang dan cukup selesa.

Aku cakap la kat kakak aku, "kak, mak ada kat sini". Aku guna isyarat mana untuk halakan pandangan dia kat tangan aku. Then kakak aku cuba la jugak nak letak tangan dia kat atas tangan mak. Tapi tak dapat. In fact, tak menyentuh pun. Sebaliknya tangan kakak aku tu direct terus ada kat atas tangan aku. As if tangan mak aku lutsinar. Ke invisible? Ah apa entah nama term dia, aku pun tak ingat. Senang cerita, aku sorang jer yang nampak mak dan sentuh mak dalam mimpi tu. Dan kemudian...










Jeng..jeng..jeng..










Kemudian aku terus terjaga daripada tidur. Haaa..suspen tak? Suspen tak? Hahaha..aku syak maybe sebab itu mimpi aku, jadi aku sorang jer yang boleh nampak. Mungkin kalau kakak aku yang mimpi, baru la kakak aku sorang jer yang boleh nampak.

Oh ya, dalam perenggan pertama aku ada tulis pasal mimpi yang berkaitan dengan mati. Tapi aku tak cerita pulak apa mimpinya. Sebenarnya dalam scene-scene sebelum tu, ada kematian yang melibatkan salah sorang kenalan aku. Kenalan blogger jugak. Jenuh dah aku dok fikir, tapi tetap tak dapat nak ingat langsung siapa orangnya.

Itu jer. Sebelum berpisah, aku tinggalkan korang dengan lagu ni. Dedicate untuk arwah mak. Dengan harapan, Syurga Lebih Menyayangimu. InsyaAllah.





p/s: agaknya aku dah tak reti nak buat entry yang pendek..hahaha


64 comments:

  1. hahahaha..mimpi yang mati....shrinking universe versi melayu..bencii aku..klon muse...hahahhaa..

    yang last tu ko cakap pasal lyd ke?..aku teringat entri dia yg buat aku sedih tu hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..ramai yg kata band ni klon muse..kira macam muse versi malaysia la..tapi aku suka pulak dgr..hahaha

      yg last? yg mana ni? pasal kenalan blogger meninggal tu ke? bukan la..aku sbnrnya macam ingat nama blogger tu, cuma rasa serba salah pulak nak mention dalam blog..

      Delete
    2. kalo kta mimpi org tu mninggal, org tu pnjg umr.. dengar2 la.. mksd mimpi...

      Delete
    3. aku pun prnh dgr jugak pasal tu..tapi xtau la betul ke tidak..sbb dulu kan akak aku prnh mimpi aku meninggal..

      Delete
    4. Sape blogger tu? Aku ke?

      Delete
    5. eh jap..mana Liyaa yg sbnr? jgn menyamar boleh x? :p

      Delete
    6. tu bukan liya sebenar..aku dah taknampak dia dalam 4 entri aku..tolong kembalikan liya..

      Delete
    7. tulis tajuk, pastu terus x komen..melampau ni!!

      Delete
  2. Arwah bakal mak mertua aku meninggal tiga minggu lepas (11 Mei 2013). Lima hari lepas tu aku mimpi arwah mak datang jumpa aku bawak bakul kosong. Dalam ramai-ramai ahli keluarga, aku sorang yang dapat mimpi tu. Alhamdulillah, apa yang mak nak sampaikan tu, aku dapat fahamI dan laksanakan apa yang tersurat dan tersirat...

    May God Bless. Al-Fatihah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk sebenarnya yg aku fikir bila terjaga drpd mimpi yg smlm tu..mostly pasal mati la..:)

      eh, bawak bakul kosong? means?

      Delete
    2. Means, arwah ada tinggalkan hutang dan minta kita langsaikan hutang2nya..

      Delete
    3. mcm mana tahu itu mksdnya?

      Delete
    4. ohoo..bakul kosong tu means macam mintak something la kot..fulfill apa yg arwah x sempat nak tunaikan..

      Delete
  3. kalo ikot ckp2 org..kalo org mninggal dtg dlm mimpi cam arwah nk bg nasihat camtu la..arwah ayah combi pon pnh dtg dlm mimpi..menangis..sedih jgk tkt combi ada wat slh jd arwah xsenang kat sane..sbb tu lps solat combi biasa2 kan doa untuk kesenangan arwah kat sana..lg satu..mungkin kita rindu kat arwah sbb tu arwah dtg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm..mungkin la kot..mungkin aku ada salah apa2 ke kat mana2, tu yg arwah mak datang dalam mimpi..

      Wallahulam..:)

      Delete
  4. Aku pun pernah mimpi arwah nenek aku.. tapi aku tak berbual apa2 pun dgn dia. Cuma dalam mimpi tu, apa saja soalan aku, dia balas dengan senyuman je. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam mimpi aku yg semalam tu pun camtu jugak..arwah mak senyum jer..xde cakap apa2..

      Delete
  5. Sedih pula Nur baca entry H ni..
    Mesti terubat rindu H bila mimpikan arwahkan..

    Tiap2 mlm, Nur selalu harap moga Nur dapat Mimpikan arwah opah. api tak pernah dapat pun..Sbb apa Nur teringin sangat nak mimpikan arwah opah, sbb Nur tak pernah kenal,tengok apatah lagi sentuh opah Nur. Arwah meninggal waktu Nur 7 bulan dalam kandungan mak.

    Walaupun Nur ada opah tiri, tapi tak samalah dengan opah betul...

    apapun, Al-fatihah buat arwah Mak H...

    p/s: Lagu kedua tu, Nur xdapat dgr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..H dah siap letak lagu yg rncak2 kot biar xde org sedih baca entry ni..:D

      p/s: lagu kedua tu pun rancak jugak, walaupun berkisar tentang menghadapi kematian..:)

      Delete
    2. Baru dapat dgr lagu kedua,
      memanglah rancak...
      tapi bait2 lirik tu...
      sedih kottt..

      Delete
    3. hahaha..tapi kira okey la kot sebab bukan lagu yg slow macam dulu..dah, jgn sedih pulak..:D

      Delete
    4. H..org katakan, kalau kita mimpikan org yg dah meninggal..
      dalam mimpi tu org tu tak cakap apapun...kiranya itu mgkin betul2 roh arwah datang jenguk kita....

      tapi kalau dalam mimpi tu org yg dah xde tu sembang rancak, atau bersuara apa saja, diorg ckp itu hnya mainan tidur....

      kata orglah...

      Delete
    5. aaa..aaa..aaa..tapi dalam mimpi tu arwah mak x cakap apa2 pun..senyum jer..:|

      Delete
  6. sedekahlah surah al-fatihah selalu buat bondamu ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-Fatihah..:)

      aku lepas terjaga drpd mimpi tu, terus baca al-fatihah 3 kali..untuk arwah mak..

      Delete
  7. entah kenapa, tpi aku rasa sedih bila baca pasal emak ni.. walaupon emak aku masih ada, tapi aku rasa jauh dgn mak aku... aku x mampu nk jadi seperti apa yg....hurmmmm...x pe lah...huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pulak, ayah aku masih ada, tapi aku rasa jauh drpd dia..ada salah satu entry yg refer pada ayah aku..:D

      Delete
  8. Aku faham situasi tu.. aku dulu selalu mimpi pasal bapa aku juga. Aku siap boleh cakap kat dia 'pa, ko dah lama mati la...ko nak sponsor kawin sy macam mana?' . Itu translation la.. kompem la aku guna bahasa ibunda aku kan..

    Tapi dalam mimpi yang typical, kita tak patut tahu orang dalam mimpi kita tu dah mati.
    Masa aku kecik-kecik dulu, aku selalu mimpi main bola sepak kat padang tepi sungai bersebelahan kuburan dengan beberapa orang tertentu.
    Bila dah bangun, aku gerun sebab semua watak dalam mimpi aku tu orang yang dah mati dalam dunia sebenar tapi dorang belum mati dalam mimpi aku.

    So, mungkin mmg arwah 'melawat'? mungkin jer.. tak pasti. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..dlm mimpi yg typical pun aku byk kali jugak mimpi yg watak2 dalam tu x mati..semua org hidup dalam mimpi aku..tapi yg aritu, entah macam mana watak mak aku ialah org yg dah meninggal..

      Delete
    2. Semua watak typical masih hidup dalam mimpi aku.
      Paling teruk aku mimpi, aku tengah gali kubur dengan beberapa 'orang typical'. hahaha...

      bila terjaga aku terus fikir aku dah nak mati ke? ke 'orang typical' nak aku mati?
      Hahah.. melampau kan...

      Delete
    3. pehhh..gali kubur..dahsyat betul mimpi tu..hahaha

      honestly, masa terjaga aritu pun aku fikir benda yg sama..aku ni dah nak mati ke?

      Delete
  9. lagu tu sangat2 spoil la.. mood dh dtg, dengar rentak jer.. terus...... -_-

    Apapun, banyak2 doa H tuk mak ko..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku mmg sengaja letak lagu macam ni..sebab aku xnak nanti org ingat ini entry sedih..

      pasal mimpi jer pun..xde apa yg nk disedihkan..:D

      Delete
  10. tetiba teringat lagu mimpi yang mati by bliz. lirik dia ada bunyi cenggini, "andai hadirmu satu mimpi, aku rela tidur sepanjang hari.." lebih kurang cenggitu lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..Ara x dengar lagu yang ada dalam entry ni ke? :D

      Delete
    2. errrr..tak keluar pun. takde pun. ada lagu ke? serius tak nampak :/

      Delete
    3. Ara baca kat phone jer kot..tu yg xde keluar lagu..:p

      Delete
    4. oke, ara baru baca guna pc hari ni. ha'a la..tu mmg lagu mimpi yang mati. malu aihhhh. btw, lagu tu memang best! peberet :D

      Delete
    5. haaaa..sama la..lagu feveret H jugak..:D

      Delete
  11. al-fatihah buat arwah mak H.. entri habis sedih dah,tapi last-last lagu rancak eh H,amboi..hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..ni mmg bukan entry sedih la onie..citer pasal mimpi jer..:D

      Delete
  12. hmmm, asal kelu lidah lak nak komen haha, Inalillah. Mungkin H rindu mak sangat kot. Saya setakat ni x penah mimpi arwah adik lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa..nak kata rindu sgt kat arwah mak pun tak jgk..tapi still ingat la tiap2 hari..:)

      Delete
  13. ak selalu ingtkn diri utk luangkn byk masa dgn emak dan ayah sementara mereka masih ada..

    alftihah utk emak H..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku..aku..aku..aaa..entah la..

      aku tak banyak luangkan masa dgn ayah aku..:)

      Delete
  14. mengopengo30/5/13 3:35 PM

    sedih plak bc :(
    sy pnh mmpi arwah nenek tp skali je.mmg jrg mimpi org yg dh mnggl tp agk slalu mimpi diri sndri yg mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mimpi diri sendiri yg mati? sy xpernah lagi mimpi camtu..xpernah kot..

      aaa..camne rasanya mati? :|

      Delete
  15. Sedih aku baca cerita kau. Mimpi mainan tidur tapi mesti kau suka jugak sbb rindu nak pgg tangan arwah mak dah lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. gila apa x suka..mimpi arwah mak tu..kalau boleh hari2 pun aku nak mimpi camtu..:)

      Delete
  16. cerita pasal mimpi orang meninggal...

    arwah pak ngah aku penah datang dulu lama dah, dalam mimpi aku...

    bgtau aku ayat mcm ni yg smpai skrang aku cuba fahamnkan

    'nnt nk bce quran kt alam die bukan boleh tengok buku kalau tk ingat, semua kena sendiri'

    smpai sekarang aku maseh fikir mimpi tu...

    dan benar atau apa aku tak pasti....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun nampak macam straight forward, tapi pada aku dalam jugak ayat tu..kat dunia ni kita kena baca Al-Quran..sebab kat akhirat nanti kita sendiri..

      Delete
  17. seram je bila mimpi psal orang yg dah meninggal ni kan...

    dulu SKl pernah sekali dua mimpi arwah ayah mentua kak SKL dalam keadaan yg agak mengaibkan.hairan jugak bila SKl yg mimpikan dia sedangkan SKl tak rapat sangat dengan dia..
    masa tuh SKl hanya mampu sedekahkan yasin je kat arwah..dan ahkirnya SKL baru tau apa sebab arwah muncul dlam mimpi SKL...

    mungkin arwah mak H ada benda nak bagitau dekat H tuh,,

    atau, H sendiri tengah rindukan arwah mak H


    ReplyDelete
  18. T.T Sobs.. Dulu prnah jgak mmp cmni. Tp jmp nnek yg dh mninggal. Ak rsa hepi sgt time tu.. Serious ak rndu kt nenek bila bca ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun sama..aku rasa happy sebab arwah mak ada dalam mimpi tu..sebab boleh pegang tangan arah mak..:)

      Delete
  19. H rindu arwah mak eh? mesti rasa happy walaupun just jumpa dalam mimpi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..happy walaupun skjp..rasanya xsmpai 1 minit mimpi arwah mak, terus H terjaga..:)

      Delete
  20. Salam.

    Seingat aku, aku tak pernah mimpikan org yg sudah meninggal..
    Yang selalu, aku mimpi org2 yg masih hidup, meninggal.

    Tapi tu la, smpai skrg, alhamdulillah, org2 yg dimimpikan tu hidup. Cuma, mmg bila mimpi mcm tu mai, ak menangis mcm pa tah, smpai terjaga, sambung lagi menangisnya H,huhu

    Dan smpai skrg, ak duk mimpi pasal air.. ak pernah tulis entry ttgnya. Sampai skrg mimpi2 berkaitan air, salu menjelma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..mimpi pasal air? x cuba cari ke apa kaitan mimpi tu dalam dunia sbnar?

      Delete
  21. macam pernah tgk kat tv la situasi H nih..
    dya mmpi arwah yg dh lama meninggal..tup tup..
    wallahualam..husna x berani nak cakap..

    doa bnyak2 buat arwah..
    keep smiling H..;)

    ReplyDelete
  22. semalam aku mimpi ada org cakap aku sombong. pastu terjaga. menyesal rasanya mimpi benda yg tak bermakna mcm tu... -.-


    utk kes ko tu, aku tacing sbnrnya.. bergenang lak mata baca. hormon aku slalu tacing tmpat yg tak sesuai.. haha.. btw.. i luv the way u twist the feeling. maksd aku cara ko menceritakan mimpi tu. u hide what u feel... maaf la.. keje kaunselor aku membuatkan aku komen merapu mcm ni..ha ha ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ini la yg susahnya kalau nak hide feeling dgn kaunselor..camne2 pun mesti macam dapat teka..:p

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top