Header2

• 02 May 2013 •

Mujur Untuk Aku

"Hai darling!"

Aku pandang belakang. Tak ada orang pun. Eh awek ni memang panggil aku ke apa? Aku terus jer jalan macam biasa. Dengan beg galas kat belakang, menjinjit pulak beg laptop kat tangan kanan, motif waktu tu cuma satu, nak cari hotel paling murah kat area Kampung Air, nak check in dan baring-baring berehat. Aku penat.

Dalam lebih kurang 15 langkah, aku dah ada betul-betul kat depan awek tu. Cantik. Kulit cerah. Putih. Dengan pakai tshirt putih, jeans pendek paras peha, berselipar jepun. Rambut pulak ala-ala pramugari Air Asia, tapi warna hitam. Muka tipikal gadis-gadis Sabah, memang cantik la. Aku agak umurnya dalam lingkungan belasan tahun, atau awal 20 tahun. Aku agak.

macam ni la rambut sumandak tu..
"Mau amoi ka? Empat puluh ringgit saja."

Ler, harap jer cantik, jual diri rupanya. Aku tak terkejut dengan situasi tu. Sebab dulu-dulu Yaya pernah inform kat aku, bahawa mentaliti sebahagian segelintir orang kat Sabah memang macam tu. Tak semua, tapi sebahagian segelintir jer. Dan apa yang aku nampak adalah buktinya. Betapa kesempitan hidup buatkan orang yang susah terpaksa menggadai kehormatan diri untuk dijadikan punca rezeki.

"Empat puluh ringgit? Tak mau la. Mahal."

"Tiga puluh la sayang. Lepas main baru kau bayar."

"Tiga puluh pun tak mau. Mahal." Aku terus jalan cari hotel. Penat woi. Kot yer pun nak offer, tunggu la aku dapat hotel dulu. Ini aku tengah penat-penat, dengan bawak beg lagi, dengan panas lagi, macam mana nak buat urusniaga..kehkeh.

Tapi secara jujur, aku goyang jugak sebenarnya..hahaha. Awek cantik offer 'perkhidmatan' pada lelaki bujang, mau tak goyang. Tapi tu la, aku kena cuba tolak dengan cara elok. Aku datang tempat orang. Kot kalau jawab tak kena cara, silap-silap tak balik semenanjung la aku agaknya.

Dipendekkan cerita, 15 minit lepas tu aku dah check in kat hotel. Murah jer, RM30. Dan untuk ke kedai runcit beli barang-barang keperluan, aku kena melintas semula kat kawasan awek-awek tu. Mentally prepared. Sebab aku tau awek-awek tu akan cuba offer benda yang sama kat aku. Hinggakan sampai masuk ke kedai pun dia mengikut.

"Dua puluh la sayang, mau?"

"Dua puluh pun mahal tau. Tak mau la."

"Habis kau mau macam mana? Sepuluh ringgit ka?"

"Kalau free mau la..hahaha." Sengaja aku jawab macam tu. Sebab aku tau urusniaga free tu takkan berlaku. Dan harapnya jawapan tu menghentikan godaan dia pada aku. Then lepas beli barang, aku balik hotel, on broadband. Google Kampung Air, sebab nak tau apa yang menarik kat situ. And yes, memang menarik. Sebab aku jumpa artikel tentang pelacuran yang berleluasa kat Kampung Air.

Rupanya semua tu sindiket semata-mata. Modus operandi adalah untuk menipu mangsa. Siapa-siapa lelaki yang terpedaya tu, akan dirompak disamun semua duit dan barang berharga. Ada yang kerugian sampai ratusan ringgit.

Lepas aku baca artikel-artikel tu, aku rasa mentaliti sebahagian segelintir daripada diorang tu bukannya rendah sangat. Maybe lebih tinggi daripada apa yang disangka. Aku tak nafikan bahawa mungkin ada yang terpaksa jual diri untuk sara kehidupan. Diulangi, mungkin ada. Tapi bukan diorang. Sebab pada aku, diorang tu boleh dikatakan berani dan bijak. Nak kata lelaki yang bodoh sebab kena tipu, mungkin la jugak. Tapi takleh salahkan lelaki 100%. Kucing beb, takkan nak tolak ikan..kehkeh.

p/s: mujur jugak aku terselamat daripada menjadi mangsa.


89 comments:

  1. Saya tinggal Sabah. Tapi bukan kota kinabalu. Kota kinabalu cuma tempat saya belajar. Untuk pengetahuan H , kampung Air memang boleh dikatakan tempat yg tak elok. Mujur H lelaki yg kuat iman. Hehe. Tapi kan , itu cuma sebahagian. Eh , bukan sebahagia. Sikit lah. Bahagian area Kota Kinabalu. Dah round center point tak? Tak pun , 1 Borneo. Ikikii. Selamat mencari pengalaman ye. Saya dekat Sandakan. Sile lah berpijak daerah sini. Heheee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..sebahagian tu rasa macam banyak sgt..maybe segelintir jer kot..cuma bila kat sana, memang nampak la yg lifestyle tu jauh berbeza..

      sandakan? insyaAllah..there'll always be next time..:)

      Delete
  2. Eh? Saya first? Hahaaa. So , macamana suasana dekat Sabah waktu pagi dan malam? Weee .. Pagi yang awal , malam yang awal. Pagi cepat cerah , malam cepat gelap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. suasana waktu pagi, ada burung2 merpati berterbangan..:D
      awal pukul 5.30 pagi dah cerah..dah start berjalan dah time tu..hahaha..

      malam, pemandangan drpd dlm flight memang cantik..rasa macam penuh dgn cahaya..rugi jugak malam2 x naik amik gambar kat bukit bendera..mesti cantik..

      Delete
  3. Haha bila baca kisah ni.

    BTW yang pasal rambut ala-ala pramugari tu, ada sebab sesetengah pramugari rambut macamtu. Biasa yang telinga tak ikut piawaian akan disuruh digunting rambut style camtu supaya tak nampak telinga.

    So kalau pramugari yang rambut macamtu maybe telinga besar sangat, or capang sikit macamtu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ilmu baru ni.terima kasih share. patutla saya nampak ramai jugak style rambut macam tu.ada piawaian tertentu rupanya

      Delete
    2. erkk..mujur jugak aku x jadi pramugari Air Asia..kalau x, mesti aku pun kena potong rambut camtu..sbb telinga aku pun capang..hahaha

      Delete
  4. Replies
    1. hahaha..kena mintak free la..sebab dah tau dia takkan bagi..lagipun direct rejection x best..too easy..:D

      Delete
    2. ada niat 'nak' disitu.. whahaha..

      Delete
    3. hahaha..ada niat 'nak' ke? sy xsure la niat tu ada ke tidak..cuma dalam conversation tu sy mmg dah expect or predict jawapan yg akan sy terima..thats why sy berani nak tawar2 harga..hehehe

      Delete
  5. Mujur ye H...
    Kalau tidak paper muka depan kot...
    "Blogger dirampok ketika bercuti di Sabah"

    Hehehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau kena rompak tu boleh dicatatkan sebagai pengalaman buruk la agaknya..

      Delete
    2. muka depan METRO Nur...hehehehe

      murah sgt kot smp rm 20 je kan..sama mcm beli baju je,silap2 baju lg mahal..hadoiii
      eh H duduk kt hotel apa tu murah gilerr rm30..area maybank ke?asal aritu ai x jumpa pun yg rm30..yg awek2 rm20 pun x jumpa jugak..kehkehkeh

      **nasib H bukan kucing ;p

      Delete
    3. yup2..area maybank tu..pine bay hotel..murah jer la RM30..apa pun takde..aircond xde, tv pun xde..bilik air kat luar..tapi sebab dtg situ nak berjalan, so baik amik hotel cap ayam jer..hahaha

      Delete
    4. Erkk..apa yg mana? -_-"

      Delete
    5. Mana ole-ole dari sabah untuk kami?
      Kahkahkahkah.....
      :p

      Delete
    6. erkk..ole2? takde..zzzz

      Delete
    7. hahh tumpang komen kat sini ye en H.. hahaha

      cik nur amani saya pon tumpang sekali k...

      assalamualaikum..

      ko dtg sabah x bgtau pon H.. arrr.. gitulah kawankan.??? so ko kat mna skrg ni?? blk KL dah ke?? so amcm sumandak2 sabah.. cute x?? hahaha..

      tp jgn hairan lah kalau area kg air tu.. mmg byk.. byk sgt.. smpaikan kwn laki aq pon slalu kena kat situ.. muahahah

      Delete
    8. hahaha..aku pergi sabah 27/4 - 30/4 la Lina..pastu balik KL..mmg aku x inform kat blog pun..:D

      sumandak2 sabah? memang cute beb..tergoda aku..

      mujur gak aku x terpedaya dgn sumandak2 kg air..kalau tidak, memang habis la duit aku..

      Delete
  6. kat chowkit, brickfield,bukit bintang, pon sama je H..mane2 rumah ayam buat cmtu gak..diorang akan rompak/ curi barang2 yang customer bawak..caranyanya bila pakaian dah tanggal tu, ayam akan letak baju seluar kt satu sudut yang ade pintu tersorok..kat situ orang2 dia akan amik apa je yang ade kat baju, hp, duit lesap..

    bukan nak mengajar, tapi kalau nak selamat, bawak duit cukup-cukup je untuk bayar khidmat sex tu..hahaha..member aku yang cakap camtu..sebab dia penah kene..ingatkan nak insaf, tapi just belajar dari kesilapan je..kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xtau pulak aku kalau kat tempat2 lain pun jadi benda yg sama..tapi apa yg aku baca tu sama la macam apa yg ko cerita..letak kat satu sudut, then geng2 dia amik duit or brg2, pastu buat2 macam ada polis dtg..

      time tu org x terfikir pasal duit dah, semua lari nak selamatkan diri jer..lepas2 tu baru sedar duit semua dah kena kebas..nak report polis pun buat malu jer, sebab langgan pelacur..hahaha

      Delete
  7. ujian keimanan.

    dulu masa tinggal dua malam dekat hotel di Sarawak, asal pukul 2 3 pagi je saya bangun dan berdiri dekat tingkap. waktu macam tu ramai la anak-anak ayam ni cari makan. rasa macam nak sergah je tapi apakan daya, mata mengantok sangat. terus tertidur dekat tingkap.

    eh melampaunya.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..terus tertidur kat tingkap tu..hahaha

      saya bukak jugak tingkap, jenguk2 kat lorong belakang hotel tu..tapi takde sape2..maybe memang port diorang kat sebelah maybank jer, bukan lorong belakang hotel..

      Delete
  8. Kalau kat kelab malam, sape yang dah mabuk tu dorang offer, habis kena rompak. Licin! Dapatnyer tak.. hohoh..

    Kalau dapat, dapat STD kot. Ewww~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku siap google STD tu apa Len..:D

      tu pun salah satu yg aku fikir jugak..in term of safety and health utk diri sendiri..

      Delete
  9. aiyooh?

    siape nak ragut teruna ko H?

    haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..diorang bukan nak ragut teruna..diorang cuma nak ragut duit jer..hahaha

      Delete
    2. hahahahahahaha....

      bagi servis murah tapi nak mencuri rupanya!

      naseb baek H genius

      Delete
    3. erkk..bukan genius punzel..cuma berhati2 jer..:D

      Delete
  10. hahaha nasib baik tak kena rogol H.. Alhamdulillah H selamat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..nasib baik aku dapat jaga kesucian diri..cewah.

      Delete
    2. haaa..nampak naive & innocent kan? :p

      Delete
    3. aku baca entry ni tergelak taw..nasib baik iman ko kuat H.. kalo org lain dah smbar kot haha

      Delete
    4. nak kata kuat iman sgt pun tidak la..goyang jugak masa tu..cuma nasib baik still dapat bertahan..hahaha

      Delete
    5. kira masih kuat la tu..bertahan selagi boleh bertahan.. Go H go!! haha tetiba

      Delete
    6. yeahh..go sha go!!

      Delete
  11. miawww... miawww... seb bek tegoh lg iman di tempat orang.. hehehe..

    *sometimes bace blog en.H. macam bace novel. ekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku x berani nak ngaku yg aku ni kuat iman..hahaha..aku cuba elak jer la..safety utk diri sendiri jugak..:D

      Delete
  12. Kampung air tu memang tempat dia. Siapa yang bodo mesti termakan umpan la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..aritu masa otw nak balik ke airport, aku ada sembang2 jugak dgn driver teksi..terbukak pulak citer pasal diorang..driver teksi tu kata, kat situ banyak setan..ramai yg dah kena rompak..hahaha

      Delete
  13. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa saja la si malang ni..zzzz

      Delete
    2. hahaha klakar komen ko

      Delete
    3. hahaha..bosan kot nak melayan komen dia ni..:p

      Delete
    4. kira rajin la tu..at least ko bls komen dia haha

      Delete
    5. hahaha..melayan jer Sya..:D

      Delete
  14. mujur ke rugi...haha.
    kesian pn ade kt org mcm ni. padahal kt luar tu berlambak lg krja elok lg halal.. eh, apasal bnyk2 tmpat kt sabah tu ko pegi kg tu jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mana la aku tau..aku suruh teksi tu hantar kat tmpat yg banyak hotel, so dia drop kat area tu..memang berlambak la hotel bajet..

      Delete
  15. Salam.

    Ohoo, patutla murah je harga diorg, rm40 je harga mula. Rupanya ada udang disebalik batu, sindiket.

    Last year, member aku ad fieldwork area utagha. Best woo..duk hotel yang ada bintang2. Masuk lif je, ad yg buat tawaran dah..mahal kau, beratus satu malam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh kalau dah beratus tu memang kompem bukan sindiket kot..sebab mahal..hahaha

      Delete
  16. Mujur sebab tak kena rompak je ke? Bukan mujur sebab still kuat menolak? Hahaha. Kau jangan macam2, H. Ada sorg kwn aku ni, baek orgnya. Skema2 je kalau tgk. Tp yg aku dengar sejak dah terjebak ngan life contractor yg suka gi pusat2 mengurut berserta 'special service', mmg susah dea nak tinggal. Dah rasa, kontraktor tak ajak pun dea gi sendiri. Tu yg aku dengar laa. Tak mention nama, tak kira fitnah kan kalau2 tak betul?

    Kwn aku tu dah kawen. & sampai skang aku cam tak caye je dea leh terjebak bnd2 camtu. Terkilan pun ada. Sbb luaran dea baek kut. Eh sory la komen terserius. Sbb bagi aku bnd ni menakutkan. Sbb cam kau kata, lelaki tetap kuceng, tak kira bujang or dah kawen. & lelaki pandai simpan rahsia. Kut :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujur sbb aku still ada strong will utk menolak offer tu..hahaha..sbb kalau ikutkan, RM20 tu dah kira cukup murah kot..kalau aku goyang kuat sangat, maybe aku pun dah boleh terjebak..

      aku x nafikan la yg kerja construction ni memang mudah terjebak dengan benda2 camtu..:)

      Delete
  17. erkk.. nak cendera hati ..~ -_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..cenderahati? kenapa x inform awal2? skrg ni dah kat kuantan dah..hahaha

      Delete
  18. fuhhh.. aku ingat ko terkubur dah td.. mujur selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau terkubur mesti aku x cerita punya..hahaha

      Delete
  19. in the first place, kenapa pilih tempat tu? atau tempat tu mmg untuk melancong? heheh.. sorry xtau, tak penah pi sabah.

    mujur la kan, kalau tak memang dah tak balik agaknya. hikhik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa sampai KK tu, H suruh driver teksi drop kat tempat yg banyak hotel..so dia drop la kat situ..dia kata kat situ byk hotel..and yes, memang byk hotel..

      H pun masa mula2 xtau..then lepas google baru la tau apa sbnrnya yg ada kat situ..

      Delete
    2. ohh gitu.. ok baru tau. kalau dah tau lps ni xdela nak pegi situ kan. tp H xtau la. haha..

      Delete
    3. eh knp skrg komen semua kena approval? takut eh.. hikhik..

      Delete
    4. hahaha..pasni H nak pegi lagi..nak jumpa balik dengan sumandak tu..:p

      komen ada approval untuk entry yg lama2 jer la chic na..sebab takut terlepas pandang..itu jer sebabnya..

      Delete
  20. ini memang sebab duit. kalau macam tu bila nak kaya? setakat jual puluh2 bila boleh senang? ribu2 ok jugak.

    betul H selamat? Alhamdulilah :) macam sedih ja hari tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kalau tengok lifestyle kat sana, memang berbeza la dgn kita kat sini..sebab kat sana, kalau kerja elok2 pun, ada yg dapat rm20 jer sehari..so puluh2 tu dah kira lumayan utk 1 jam..

      Alhamdulillah la..still selamat..sedih pasaipa?

      Delete
    2. pasaipa? takda apa aihh.

      kadang , orang yg tengah bersedih ni bukan nak bg tau orang sgt. sebab dia rasa tak perlu. kot. dari nada suara, kelakuan pun kita dah boleh dapat baca. kan?

      kami faham. kami faham :)

      Delete
    3. ampa pasaipa ni? meh citer meh..

      Delete
  21. wahh, sbaik baca, boleh kasi tahu kat patner ni haha, risau aih salu turun sabah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa..berpesan2 la kat kawan2 tu..:)

      Delete
  22. mujur iman kau kuat. alhamdulillah, kau selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..mujur tak tergoda..hahaha

      Delete
  23. jumpa pondan x kat sana? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. pondan x jumpa la..awek2 jer semua..tp xtau la kalau yg tu sbnrnya bukan awek..hahaha

      Delete
  24. aiseyman..goyang bang?? haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..goyang jugak dik..maklum la, awek tu cantik..:p

      Delete
    2. hehe..biasa..nma pon manusia..=)

      Delete
    3. tapi siyes ni husna..that girl mmg cantik..

      Delete
    4. semua perempuan cantik la H..=D

      ke dya sexy?? =P

      Delete
    5. seksi pun yer jugak..pakai tsirt putih, seluar pendek, rambut pulak camtu..muka sabahan, memang seksi la..:p

      Delete
  25. goyang?? kihkihkih..

    aku rasa, dia tahu ko org luar..mangsa mudah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. goyang la jugak..cuma x tumbang..:D

      Delete
  26. Masa mula2 datang UMS :

    1) NAL memang excited bila tengok 6.00pg dah macam pukul 8.00pg.
    2) Kg. Air - disangkakan perkampungan biasa sebab kat sign board selalu tulis belok kiri, kanan, Kg. Air. At last, tahu jugak. Memang menakutkan !
    3) NAL dah dapat adapt kehidupan, makanan dan masyarakat di Sabah khususnya KK.

    Masih berbaki 4 semester di UMS... dapat la jalan2.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. drpd apa yg aku baca, polis2 kat situ pun geng diorang jugak..sebab tu xde apa2 tindakan..tapi tu apa yg aku baca la, x sure sejauh mana kebenarannya..:)

      Delete

  27. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  28. Ha.ha...aku yg mmg m'bsr kt kk hnya mmpu thn gelak bc cte ko ni.. **lumrah hidup.. Klu xde ujian..bkn hdup nmenye...hee

    ReplyDelete
  29. erkkk. smua kat kg air tu bukan warga tempatan, tu semua PATI dari filipina dan Indonesia yg dpt projek IC. So, x heran la nama SABAH buruk dgn ada nya mereka yg membuat jenayah d Semanjung. harap MAKLUM

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top