Header2

• 09 May 2013 •

Menunaikan Janji

..perjalanan hari esok setidak-tidaknya melunaskan satu perjanjian..

Aku sebenarnya jarang berjanji. Cukup jarang. Masa kecik-kecik dulu lain cerita la. Janji nak belajar bersungguh-sungguh, janji nak main guli sama-sama, janji tak bagitau siapa-siapa yang si polan ni suka pada si polan, janji nak mandi sungai lepas balik sekolah, dan macam-macam janji lagi. Itu semua memang la pernah, janji time budak-budak yer tak? Tapi entah sejak bila, since aku tau bahawa janji tu harus dicapati ditepati, maka aku cuba kurangkan untuk berjanji.

Dan kalau berjanji pun, aku cuba hanya untuk berjanji pada diri sendiri.

Seingat aku, selama beberapa tahun ni ada 2 jer janji yang masih aku pegang. Salah satu janji adalah sewaktu bersama dengan Yaya. Di mana pada suatu hari tu, Yaya bagitau yang aku ni dah macam hutang dalam hidup dia. So dia mintak untuk aku datang jejakkan kaki kat Sabah. Walaupun masa tu dia dah takde kat airport untuk sambut aku, walaupun masa tu aku dengan dia dah takde apa-apa, tapi dia tetap nak aku datang. Dia nak aku jejakkan kaki kat negeri kelahiran dia. Dia nak aku "pernah ada", walaupun berseorangan tanpa siapa-siapa.

Waktu tu, kerana terharu dan rasa sayang kat dia, so aku berjanji pada diri sendiri. Bahawa suatu masa nanti, insyaAllah, kalau umur panjang, aku janji akan datang ke Sabah, walaupun cuma sekali. Aku nak tunaikan janji tu, walaupun dia langsung tak tau yang aku telah datang kat situ. Dan buat masa ni aku tak terfikir yang dia akan tahu. Apa pun, aku dedikasikan pemergian aku ke Sabah aritu, sebagai melunaskan hutang dan menunaikan janji aku terhadap dia.

Aku rasa seronok, dan cukup puas hati. Macam yang aku taip kat atas, perjalanan tu setidak-tidaknya melunaskan sebuah janji. Kalau ikutkan hati, aku nak terus drive ke Kudat. Aku nak pergi terus melawat Kg. Terongkongan. Aku nak lihat dan rasa dia punya suasana. Tapi tu la, time restricted. Julat masa 2 hari tak membenarkan aku jelajah sampai ke sana.

Maybe next time, kalau dipermudah masa, dan dipanjangkan usia.

Tengok rumah ni buatkan aku rasa Yaya ada kat dalam..padahal ni kat Muzium Sabah jer..hahaha
p/s: insyaAllah aku akan datang semula, jejakkan kaki ke Kudat pula..:D


61 comments:

  1. Ada dua janji....
    Satu dah ditunaikan...
    Satu lagi apa....? <--gaya2 penyebuk...

    Jasad yaya mgkjn tak ada dalam muzium tu..
    Tapi mgkin yaya ada kenangan dgn muzium tu..

    Dan skrang H pun ada kenangankan dgn muzium tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu lagi tu lifetime promise..:D

      Delete
    2. Wahh...macam tahu je..hehehe

      Delete
    3. apa dia? hahaha..try la teka..

      Delete
    4. Komen nur terlepas ke bawah ke hape eh...
      Online mlalui phone gini leee...
      Grrrr....

      Delete
    5. tak..komen Nur sesat..hahaha

      Delete
    6. Mohon peta supaya tak sesat lagi..
      :p

      Delete
    7. sila gunakan google map..:|

      Delete
  2. waah.. janji sampai dtg sabah tu... kalo g kudat, jgn lupa direct terus g simpang mengayau! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, i will..hahaha

      ikutkan aritu aku memang nak pegi kat simpang mengayau tu..tapi xsempat..

      Delete
  3. janji dah selesai...

    mgkin kau juga boleh move on kan

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku mmg dah move on..lama dah..cuma janji tu jer yg aku kena tunaikan..:D

      Delete
    2. kire ko tak nak janji dicapati la

      :)

      Delete
    3. haa tu la..berzanji haruslah ditepati..:p

      Delete
    4. firman satu!!!


      hahaha...

      Delete
    5. Sejujurnya ku tak bisa..

      Delete
  4. mai lah sandakan jugak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..kalau panjang umur maybe akan sampai jugak kat sana..:)

      Delete
  5. bila dah tunaikan janji, rasa lapang je dada kan bro..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal..beberapa tahun kebelakangan ni aku memang terfikir nak tunaikan janji tu..

      Delete
  6. kau ingat tak kau ada janji nk bagi ole2 dari sabah..?


    harap2 kau tunaikan..
    keh3..!

    ReplyDelete
  7. hah?? biar betul tu muzium?? uniknyaaaaaa... kukuh tak tu??? hahahaha.... betul tu, ena ni selalu juga dulu berjanji itu ini tapi jarang tunaikan... now ena tak berani nak berjanji ape2 yang tak pasti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh rumah tu bukannya muzium la ena..cuma ada kat dalam kawasan muzium jer..:D

      Delete
  8. Huhu.. kedapatan ni. yaya orang rungus? :p
    Aku pun tak pernah masuk rumah panjang weh..
    Lain kali nak g muzium jugak la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..yaya org rungus..lama jugak aku kat dalam rumah panjang tu:D

      Delete
  9. La H datang sabah?
    Asal tak jenguk NAL di UMS...
    hahaha

    #jenguk sesama rakan blogger tak salah kan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..aritu datang sabah..dah sampai UMS pun..hahaha

      Delete
  10. tibe2 aku rasa blur tngok entri ko ni..mohon sesapa bagi sinopsis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. die g sabah...

      dulu ex H org sabah tapi takdak jodoh...

      salu ajk H g Sabah...

      kire dah g Sabah dah lunaskan janji....

      kan kan H?

      Janji ditepati!!

      1 Malaysiaaa!!

      kiki

      Delete
    2. erkk..haaa lebih kurang camtu la..hahaha

      Delete
  11. Mak aku penah pesan,
    "Janji lelaki jangan di percayai sangat."

    Lepas aku baca entri ni aku bertambah yakin dengan pesanan mak aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..aku xkisah pun org prcaya ke tidak..just cerita jer pasal janji yg aku kena tunaikan..terpulang la kalau org xnak percaya..kehkeh

      Delete
  12. Janji ditepati. Haha. Jauh jugak tu kudat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal..jauh la kalau nak balik hari..

      Delete
  13. H janji pada diri sendiri..kalau dah kawin nanti nak jaga isteri kan...kan..kan....?

    Tapikan H..mana janji H nak bagi ole2 sabah dekat kami....?

    Kahkahkah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh takde la..tu bukan janji Nur..tu kira dah masuk dalam kewajipan..hahaha..

      ole2? apa tu? krohhh krohhh krohhh

      Delete
    2. a'ah yea...itu kewajipan..
      silap2...

      Bila kluar ayat ole2 terus berdengkor..
      gaban H..

      hahaha..

      Delete
    3. hahaha..berdengkur jer la..buat2 tido..

      Delete
    4. H mmg kuat tido punn....

      Delete
  14. ok la tuh... dapat gak gi sana....

    ReplyDelete
  15. wah janji tertunai akhirnya..datang sabah rupanya En.H

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hai ayu..sila beri tunjuk ajar..:D

      Delete
  17. aku rasa lebih baik kalau yaya tahu kehadiran kau di sabah. pendapat aku la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..sebab komen kau ni, aku terus decide nk bgtau yaya yg aku dah sampai kat sabah..:D

      Delete
  18. uhuk2... ada belikan aku buah tangan dari sabah tak? uhuk2... nak

    ReplyDelete
  19. janji kuih cincin ngan amplang ni mana wei~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haishhh..mana aku ada janji kuih cincin dgn amplang..:D

      Delete
  20. tudiaaa..smpai mcm tu janjinya..klau gini nak berjanji dgn H jgaklah..boleh gituu?? =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..husna nak janji apa? O.o

      Delete
    2. ntah..x rasa nak janji lagi lah..
      lain kali lah..haha..

      Delete
  21. Salam.

    Kalau macamni, ko layak dah jadi MB. Janji ditepati :D

    Aaa..sekeping tu je ke weh gambar time ko gi sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..

      hahaha..PRU 14 nanti aku calonkan diri aku..:p

      ada dekat 900 gambar..jenuh pulak nak add semua..hahaha

      Delete
  22. ni kira jelajah janji ditepati la eh.. mcm program tv9 jek.. haha.. dah berapa lama H berjanji sebelum ditunaikan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa lama ea? errr..kalau x silap, 8 tahun kot..:D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top