Header2

• 28 September 2013 •

Sebab Dan Penyebab

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebelum ni, beberapa orang pernah tanya kat aku. Kenapa leave kopitiam? Kenapa nak kena tinggalkan kopitiam? Kenapa tak stay jer? Kenapa tak jadi silent reader jer? Lepak macam biasa jer la kat dalam tu. Apa ada hal. Tak perlu pun sampai nak undur diri dari kopitiam. Dan macam-macam lagi.

Tapi aku tetap decide nak leaving.

Pengakuan ni. Sebenarnya, salah satu sebab aku tinggalkan kopitiam ialah blog. Diulangi, salah satu sebab. Means, blog ni bukan satu-satunya sebab utama. Yer la, dalam beberapa bulan kebelakangan ni, aku dapat rasa yang aku betul-betul abaikan blog. Korang sendiri boleh nampak kot. Entry pun ada tak ada. Komen dah langsung tak berbalas. Kadang-kadang rasa macam Capital H ni abandoned blog pun ada.
Aku tak salahkan kopitiam. Memang tak. Sebab aku tau, punca tu datang daripada diri aku sendiri. Aku yang salah. Aku yang semakin malas dan lebih seronok untuk spent time kat kopitiam berbanding kat blog. Tak reti nak bahagikan masa bila online. Orang lain rileks jer kot boleh layan blog macam biasa. Tapi aku tak. Aku bias. Fokus aku memang lebih kat kopitiam.

Jadi aku fikir, aku kena buat sesuatu. Aku kena perbetulkan balik apa yang aku dah tinggalkan selama ni. Aku kena build up balik blog aku, tukar template baru dan biasakan diri untuk membalas komen orang lain. Aku kena betulkan balik benda tu, biar orang tak rasa bosan dengan aku, apatah lagi dengan blog aku.

Tapi tu la, nak dapatkan balik momentum kerajinan tu bukannya sesuatu yang mudah. Bayangkan, sejak aku left kopitiam awal bulan ni, minggu lepas baru aku rajin nak buat template. Then 2 hari lepas baru rajinkan diri nak balas komen. Apa aku buat sepanjang 3 minggu pun aku tak tau. Malas gila..kahkahkah.

So aku harap kerajinan ni (kalau betul la apa yang aku tengah buat sekarang diklasifikasikan sebagai rajin), akan berkekalan dalam tempoh masa yang lama. Then bila semuanya dah okey, bila aku rasa dah boleh biasakan diri, baru aku kembali semula ke kopitiam. Itu pun kalau aku masih diterima.

And aku harap second spell aku kat kopitiam nanti (kalau ada), tak membuatkan aku lagha dan kembali mengabaikan blog ni.

Aku harap la.

Itu jer. Sekian, terima kasih.

p/s: aku rindu kat kopitiam woi..hahaha.


27 comments:

  1. aku pun tinggalkan kopitiam... bukan x suka.. cuma aku gagal komit di sana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Sam! Hehe. Pesal takleh komit? Maaflah kitorg gagal wat kau rasa seronok kat kopitiam. & maaf gak bebudak kat kopitiam tu beborak macam overdose, tu yg kau blur tu nak celah kat mana kut :P

      Delete
    2. owh..patut la..aku ada dgr2 jugak pasal tu..

      aku bukan xleh commit kat kopitiam, cuma buat masa ni aku memilih utk xde komitmen kat situ..:D

      Delete
  2. kahkahkahkah..alasan ko tak bleh blah woii...aku baru je sembang kat kopitiam ngan cici kemarin pasal kalau aku invite ko balik agaknya ko leave lagi ke tak..dia ckp ko mesti quit balik..so aku tak jadi la nak invite..hahahahaa..

    nk join balik, roger la..aku ade 2blog pon rilek je bhai..sebulan update 2 3 posting sudeh..hahaha...




    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tu salah satu alasan jer..byk gak yg aku fikir, yg aku kena betulkan dalam beberapa bulan ni..blog salah satunya..

      kalau skrg korang invite, maybe aku leave lagi kot..sbb aku sndiri mmg ada target date utk balik ke kopitiam..byk lagi benda yg aku kena buat..hahaha

      Delete
  3. Aku penah gak terdetik. Dah la aku mmg ngah malas blogging. Tetiba lak ada kopitiam ni. Buatkan aku rasa lg susah aku nak rajen balek blogging. Sbb takyah blogging pun still aku leh keep in touch ngan korang. Takyah up entry, still leh communicate ngan korang. So maken lama, blog maken terabai, terabai dan terus terabai. Lgpun aku rasa kwn2 kopitiam gak yg selama ni watkan kita lg semangat blogging kan? Tp cam yg kau ckp la, sebenanye pikir2 balek bkn salah kopitiam pun. Hahaha!

    Tapi disebabkan minat blogging tu memang ada & still ada, so rasanya kita still akan try carik balek semangat blogging. So, effect kopitiam yg membuatkan blog terabai tu maybe sementara je. Sampai satu tahap, kita akan seronok balek berblogging & at the same tyme, mencarut kat kopitiam. Heheh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err font kau yg besar ni menampakkan komen aku macam panjang la. Muhun kecikkan font. Takde2, salah font kau! Komen aku tak panjang pun sbnanye, pendek je tuuuu

      Delete
    2. hahaha..mmg bukan salah kopitiam pun..aku sendiri yg salah..byk benda yg aku nak kena setelkan dulu..sebab tu la aku ada target date..

      Delete
    3. tulisan kecik ke beso, liya memang boleh menang award pengomen terpanjang... hahaha

      Delete
    4. liyaa memang pegang takhta pengkomen..hahaha

      Delete
  4. Aku walaupun tak quit kopitiam agaknya bebudak kopitiam dah lupa aku ada lagi kat dalam list kopitiam..Sebab jarang sangat dah aku berbual2, macam2 perkara yang aku bz...Kalau bagi alasan atau llist sampai besok pun tak abis, so aku cakap aku bizi je lah..Memang bz.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku macam ko la kak dah...

      setakat baca je, tak mampu nak komen...

      huhu.

      Delete
    2. untung la korang boleh gak baca..aku ni, bercuti sekejap daripada baca..hahaha

      Delete
  5. biasala wehh.. mungkin agak kekok bila dah lama xbuat entri, walaupun buat entri komen2 yang lenlain kita xterbalas.. ekekeke..

    amacam cuti panjang bro? best?? hihihihi.. selamat berbloging.. ehh selama ni ko stop ke? lallala ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. btw kopitiam tu hapa?? satu group chat ke?? soryy taktau papa.. kbaii..

      Delete
    2. id wechat aku bundle_05

      ko add aku dulu lina, nanti aku add ko join kopitiam..

      Delete
    3. aq dah pon add ko tp tarak apa respong.. hahahaha

      Delete
    4. aku bukannya kekok buat entry..cuma bab komen tu rasa mcm dah lama sgt aku x balas..hahaha

      Delete
  6. eleyh-eleyh...

    masuk je la balik.

    tkya nak feeling feeling H

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ada byk benda aku nak buat la punzel..
      nnti2 aku masuk balik, insyaAllah..

      Delete
    2. Tp spe nk invite ko?

      Eerk?

      Haha.

      Delete
    3. eh xde org nk invite ke? T.T

      Delete
    4. ada la...

      bile ko nak masuk jadi peneman bandle?

      Delete
  7. Ohh..begitu alkisahnya...
    Salah satu sebab lain...?
    Ce kabo satu...
    Kekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah satu sebab lain?
      "Wreck This Jurnal"

      Delete
  8. Hahahaa. sampai begitu sekali H...

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top