Header2

• 12 September 2013 •

Suicide

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Semalam, nutritionist aku tiba-tiba tanya soalan ni. Apa yang perlu dilakukan kalau kawan kita bagitau nak commit suicide. Aku jawab la yang kita kena bagi kawan tu galakan..hahaha.

Personally, aku tak rasa seseorang tu berani nak commit suicide. Lebih-lebih lagi muslim. First, for sure la sebab anutan agama yer tak? Orang muslim yang dah hilang kepercayaan kepada Allah jer kot yang betul-betul consider nak commit suicide ni. Tak pun, yang pendek akal. Berfikiran singkat dengan menganggap bahawa mati tu adalah satu-satunya jalan untuk menghilangkan rasa stress dan depression.

Jangan salah faham pulak. Bukan maksud aku yang non muslim tu tak ada anutan agama. Bukan, aku tak maksudkan macam tu. In fact aku tak fikir mana-mana agama pun menggalakkan penganut masing-masing untuk commit suicide. Cuma, apa yang aku taip ni based pada personal view dari sudut pandangan aku. Plus, selain pengebom berani mati, aku jarang dengar kot orang muslim or malay yang commit suicide. Kalau chinese or indian or lain-lain, yang tu aku biasa dengar.

Second, sebab semua manusia, tak kira apa pun anutan agama, masing-masing akan punya rasa takut. Maksud aku kat sini, kita tak pernah mati. Kita tak pernah tau pun macam mana rasanya mati. Perasaan masa nyawa ditarik daripada jasad, kita tak pernah rasa. Kita mungkin cuma pernah baca atau gambarkan macam mana perasaan bila putus nyawa. Apa yang kita gambarkan tu adalah azab, sakit, siksa, horrible dan sebagainya. Gambaran tu indirectly buatkan kita takut untuk mati, apatah lagi untuk bunuh diri.

Oh ya, 24 Julai hari tu, ada sorang member aku commit suicide. Non muslim. Terjun daripada tingkat 4, commercial center kat Bintulu. Kalau tak silap, Park City Mall kot nama tempat tu. Dia ni kira member masa belajar kat UTM dulu. Tapi tak rapat sangat la, kira kenal-kenal macam tu jer la. Walaupun penuh tatu naga kat badan, dah macam triad, tapi belajar memang pandai. Cuma, tu la, aku tak sangka. Marital problem punya pasal, last-last dia decide untuk commit suicide.

Can't live. With or without.
Tengok tu H. Dia tak takut pun. Berani jer nak commit suicide.

Tak. Dia takut sebenarnya. Sebab tu sebelum terjun, dia minum liquor.


Berbalik kepada entry ni. Secara jujur, aku, sebagai kawan, tak take serious kalau member aku mention nak bunuh diri. Aku anggap benda tu sekadar cakap mulut jer. Yup, mungkin la member tu tengah tensen ke, stress ke, apa ke. Tapi aku tetap tak rasa nak take serious.

Aku ada 3 option untuk deal dengan situasi ni.

First, aku respond dengan lawak-lawak bodoh. Kalau nak terjun, terjun daripada tingkat yang paling tinggi. Kalau terjun daripada tingkat 1, belum tentu mati. Tak syok la kalau setakat terjun lepas tu patah kaki. Menyusahkan orang jer. Then sebelum terjun, wasiatkan harta-harta semua tu kat aku, biar aku jaga. Pastu kalau nak terjun, inform dulu. Aku tunggu siap-siap kat bawah, nak rakam. Something like that la, yang bila orang dengar, orang akan rasa menyesal betul ada kawan macam aku..kahkah.

Second, kalau orang tu jenis yang nampak betul-betul tertekan, and bergurau bukan option yang bagus, so aku akan tunjuk sikit simpati. Sikit jer kot. Sebab aku tak berapa suka nak tunjuk simpati. Pada aku, simpati berlebihan tu macam memandang rendah dengan kredibiliti seseorang untuk survive dalam hidup dia. As if that person macam terlalu lemah. Aku tak suka macam tu. Manusia bercerita bukan sebab dia lemah. Tapi sebab dia lelah. So, dengan nada simpati, aku akan tetap support dia bunuh diri. Dengan syarat, aku nak join sekali. Kita naik sama-sama. Kita pegang tangan. Then kita terjun sama-sama.

Gila kau? Aku cakap kat mulut jer. Kalau dia betul-betul ajak bunuh diri, aku bagitau la yang aku belum sedia nak mati.

Third, haaa yang ni simple. Third tu aku klasifikasikan sebagai other method selain daripada first and second. Habis cerita.

Kesimpulannya, sama. Tak kira apa pun respond kita, tak kira apa pun reaction kita, at the end, hampir kesemua kita tetap berpaksi pada direction yang sama. Intention kita tetap nak buat that person positive and overcome difficulties yang ada dalam perjalanan hidup dia. Cuma, ya, cara kita mungkin berbeza-beza.

Sekian, itu saja.

p/s: yup, setiap yang hidup tu pasti akan mati..cuma, aku harap, kita semua mati bukan sebab membunuh diri..


32 comments:

  1. aku harap kalau gang2 blogger mati jangan lah aku kena bedah siasat :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku harap kalau aku mati, geng2 blogger xtau..:|

      Delete
  2. huhu.

    before kahwin hari tu memang aku tekad nak bunuh diri.

    ini serius bukan main-main.

    betul cakap H, orang yg rasa tertekan tahap ni memang kau tak boleh larang die nak buat ape. just let it be dengan benda-benda lawak or korang dok lepak je la sebelah diorang. dengar luahan hati. ye tak?

    masa aku nak bunuh diri hari tu, Encik L hari-hari datang pejabat pantau. memang risau habis.

    ending cerita dia, Encik L tadahkan aku dengan ayat-ayat penenang al-quran sampai aku tetido bawah meja pejabat.

    cara tu pun berkesan kot.

    memang bukan senang nak commit dengan suicide ni. memang tahap kewarasan sifar je berjaya.

    hehe. sekian pandangan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku kan, walaupun org serius fikir pasal nak commit suicide, tapi aku tetap tak amik serious..sebab, aku percaya, kita kena ada strong will utk hidup..

      so even ko serius, aku tetap xnak take serius sgt..sbb aku rasa, ko msti tau apa yg terbaik utk diri ko masa tu..:D

      Delete
    2. emmm memang in the 1st hand, aku ingatkan keinginan bunuh diri ni datang dengan perasaan ugutan kepada Encik L, atas sebab-sebab tertentu.

      lepas aku dapat respond yang sambil lewa, aku ibarat macam tekad. tak bertempat...

      sedarlah time tu syaitan berbisik...

      tapi masa tu kalau tak dikawal, ia ibarat stage yang lambat untuk kau cure perasaan sendiri.

      hanya kau perlu kuat atau rakan-rakan perlu beri satu semangat pada kau dengan cara-cara yang sepatutnya...

      hihi.

      Delete
  3. err takde pengalaman..pengalaman sya hanya depan tv tengok org bunuh diri dengan makn pil tu.. ala drama melayu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. H pun sama la..xde pengalaman yg real depan mata..hahaha

      Delete
  4. penah dok kat flat org bunuh diri sbb mengandung anak luar nikah... ngeri.. terbayang2.

    ReplyDelete
  5. Aku rasa org y bunuh diri dgn teknik terjun bangunan ni ialah attention seeker. Kalo dia betul2 nak mati, dia akan pilih tempat tertutup, tikam diri sendiri ke, potong pergelangan tangan ke. Heheh. agak nye la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uih..kalau aku nak commit suicide, aku pun pilih terjun bangunan tau..bkn sebab attention seeker..cuma aku x berani nak tikam diri or potong pergelangan tangan..rasa mcm lambat nk mati..

      kalau terjun, terus mati..hahaha

      Delete
  6. mungkin dorang fikir bila bunuh diri, semua menda akan selesai macam tu je.. sedangkan TIDAK.

    :<

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah dia selesai la..sebab dia dah mati..

      tapi org yg dia left behind..hmmm..

      Delete
  7. jalan singkat dan terdekat...ikutkan hati lebih dari akal itu yang bunuh diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ni jenis yg suka ikut kata hati tau..heheh

      Delete
  8. err aku baca entry ni terus tringt punzel sembang nk bunuh diri kt kopitiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya masa punzel sembang tu aku mmg nk tulis entry ni..tapi tunda2, last2 terus lupa..:D

      Delete
  9. Menurut kajian, org yg cakap nak bunuh diri tu sebenarnya desperate nak masalah dia kena dengar.

    Kita senang la cakap dorg ni bodoh, akal tak panjang, pilih jalan singkat. bla bla bla...
    Tapi apa kita buat masa orang tu cakap dia nak bunuh diri?
    Kita tau ke berapa lama dah org tu cuba nak bertahan?
    Kalau dah memang orang tu jenis tak kuat semangat, takkan nak tengok jer orang bunuh diri?

    Bukan salah org tu semata-mata. Tapi orang2 ada kat sekeliling dia tu pun sama. Tak sensitif. Tengok jer..gelak jer... anggap org main2... orang tak men cakap jer kalau dia takde masalah.

    Nasihat aku, kalau member ada masalah pastu mention pasal bunuh diri, jgn ambil ringan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeaahh..aku sokong len..h memang tak patut sebab nak main2kan lagi perasaan orang tu bila dia cakap nak bunuh diri..dia desperate nak orang dengr masalah dia tu..ulang balik len tulis..haha..

      so tengok balik orang tu serius ke tak..jgn ambil ringan..

      ahh..komen panjang2 pon ko bukan balas...

      Delete
    2. aku tau semua benda tu Len, Bundle..aku x nafikan la..bila diorg dah bertahan terlalu lama, sampai xleh nak tahan, so masa tu mmg berani jer nak commit suicide..yg tu betul..

      cuma, pada aku, kalau kita nak hidup, kita kena kuat..kalau kita tak kuat, baik x payah hidup..

      aku percaya setiap org ingin jadi kuat..dan cara aku, bergurau bila org nk commit suicide, adalah untuk buatkan dia kuat..:D

      aku tetap takkan take serious, sbb aku xnak nampakkan yg org tu lemah..

      Delete
  10. ko jangan lupa ade mati yang digalakkan dalam islam..pegi syria ke, palestin sane ke berjihad..untung-untung mati syahid..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu berjihad beb..berjuang, bukan saje2 nak commit suicide..hahaha

      Delete
  11. aku penah ad kawan yg nk bunuh diri...

    tp... pisau yg dia guna tu tumpul sgt masa tu.. dan satu lg dia tak brani.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku terus terang cakap, aku x berani nak bunuh diri..:D

      Delete
  12. hahaha. bagus le membe cenggini. kehkeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada sebab..bukan saje2 nak perlekehkan kawan..cuma nak dia jadi lagi kuat..itu jer..:D

      Delete
  13. Mcm ni...andai kata, ada org nak bunuh diri...
    Sebelum tu dia ada mewasiatkan H supaya jaga kucing2 dia...

    H sanggup x...?

    ReplyDelete
  14. tak pernah lg ada kawan yg nak bunuh diri.. yg nak pengsan sekejap tu ada la.. makan panadol + coke.. 24 jam tido tak bangun2.. huhu..

    ReplyDelete
  15. dua tahun dah lepas... still juga ingat.. tp knapa perlu nakpost gmbar dia.. btw.. dia tjun minum beer.. and post mortem dia tak mabuk pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry bout that..tak mention nama and takde niat pun nak malukan dia..

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top