Header2

• 25 June 2012 •

Tiada Kata Secantik Bahasa

Mungkin aku jadi seorang yang pasif dalam meniti hidup sehari-hari. Berpura, menyimpan, menerka, membayangi, merendam dan memendam hampir segala rasa yang tak terluah dek kata. Sisi aku pada khayalan maya dan diri aku pada dunia nyata, terbeza dengan hakikat bahawa aku hampir tak pernah biarkan khayalak untuk terima apa yang aku fikir tak mampu mereka terima.

Mungkin aku berpegang pada konsep bahawa “kalau suka katakan suka, kalau tak suka diamkan saja”. Jadi bila aku suka akan sesuatu perkara, tanpa ragu akan katakan bahawa aku ternyata suka. Dengarkan tutur nada pun sudah jelas untuk kau tahu bahawa aku cukup gembira. Manakala saat aku terasa, aku memilih untuk bisu tanpa bicara. Biar tertanam rasa sakit tak terhadam pada putaran kehidupan yang terkadang sungguh aku tak rela. Dalam masa yang sama, riak di muka dan lenggok di gaya tetap zahirkan bahawa aku rasa amat tidak selesa.

Mungkin aku fikir bahawa telipati yang aku sampaikan dari gelombang rasa sudah cukup untuk buat orang mengerti bahawa aku rasa tak suka. Walhal hakikatnya mereka tak akan faham andainya aku hanya memilih untuk terus kurangkan kata. Atau mungkin mereka pula berpaksi pada konsep bahawa “haaa..orang tua-tua kata, kalau diam tandanya suka”. Tapi yang betul ialah tidak, aku diam tanda tak suka.

Kesimpulannya, sebahagian aku ternyata tak jujur pada sebahagian rasa.


50 comments:

  1. kenapa x beritahu/lawan je kalau x suke? boleh x buat kesimpulan kalau ko x reply komen means ko x selesa?

    #eh! jgn diam je. reply taw kehkehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau aku tak reply tu means aku dah femes..kbai =))

      Delete
    2. haha.. dah feymes la ni skrg? Haha..

      Delete
    3. hahaha..mana ada..saje nak buli chuu..:D

      Delete
    4. krohhhh...krohhhhh....

      Delete
  2. kecik hati dengan someone?
    bagitau laaa dia.
    :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. somethings better left unsaid..uhuk2..

      Delete
  3. Jika tak suka, baik luahkan saja Encik H. Risau ia akan pengaruhi keputusan orang lain untuk encik H pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. some words are better left unspoken..uhuk2..

      Delete
  4. Tapi yang ini aku suka! <-- Nampak tak nada aku yg aku suka sebab ada tanda seruan kat situ? Haha.

    Aku pun, selalu memilih untuk diam bila aku tak suka, aku tak selesa, aku kecik hati, aku terasa, & yg salu aku akan rasa adalah rasa terpinggir. Tapi aku diam je. Aku malu nak luahkan. Sbb bila aku luahkan nanti aku emo. Err menanges lettew! Bwahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi tu la masalahnya..even aku tak cakap yg aku tak suka, tapi riak muka dgn tindakan aku memang jelas nampak yg aku protes..diam tanda protes..

      So dalam byk keadaan, aku luahkan dgn cara menulis..menulis something yg kadang2 aku fikir hanya aku dan orang tertentu saja yg akan faham..

      Kira macam ayat biasa2 la..org x nampak yg aku marah..org x faham apa yg aku kata..tapi org tertentu biasanya akan kembali terasa..

      *nampak x aku dah mula amalkan konsep komen pjg2 mcm kau..:))*

      Delete
    2. Certain keadaan, aku seboleh2 cuba sembunyikkan rasa tanda protes tu. Aku malu bila org tau yg aku protes sebenarnya tapi aku cuma mampu diam. Tapi aku pun realize maken lama aku maken tak pandai sembunyikkan. Maken kotor hati aku, maken aku rasa nak tunjukkan yg aku protes sebenarnya.

      Dulu, aku pun salu guna taktik menulis untuk luah2 rasa negatif or rasa protes ni. Maksud aku sama cam kau, menulis dgn cara tersirat. Tp skang aku rasa cam da tak pandai lak. Sbb dah lama tak praktikkan kut. Hehe.

      *Aku nampak konsep baru kau tu. Tp pas aku buat entry psl aku suka komen pjg, aku jadik bosan lak bila baca komen pjg if ianya byk. If dlm byk2 komen, ada satu dua je yg pjg, then baru okey! If setiap org komen pjg, aku rasa semak lak. Kahkah!

      Delete
    3. Aku biasa gunakan keyword yg certain2 person jer akan faham..contohnya 'arnab', 'stalker', 'bomoh' and mcm2 lagi..

      Kahkahkah..aku rasa aku ni flexible..kira mcm lalang la..komen pjg pun boleh..komen pendek pun boleh..ikut mood..

      Delete
    4. Aku rasa aku nak berjinak2 semula menulis tersirat & menggunakan certain keyword yg sinis. Hehe. Tapi mgkin bkn utk blog aku ni kut. Err entahlah.

      Aku dah mula berjinak2 menulis komen pendek. Pendek sket je laa. Sbb aku tak suka komen yg terlalu pendek. Wakaka!

      Delete
    5. Hihi

      (pendek x komen aku?)

      Delete
    6. makcik dah start buat entry tambahan..yeahhh..hahaha..

      Delete
    7. dok tggu bila dia nak buat entry baru..hahaha

      Delete
    8. Aku buat entry tambahan kat entry2 korang cukuplah. Hahaha!

      Delete
  5. kekadang nak protes dlm diam itu harus tp rasanya sampai bila kan?? sesungguhnya x semua yg mengerti bahawa diam tandanya tidak setuju..

    selamat pagi encik H..
    x puas hati on sumthing ea??
    senyum jaaa..(mcm kerang busuk)..muahahaha..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..kecuali kalau diorg masuk meminang, mmg konfem la diam tanda setuju..:P

      Delete
  6. diam seribu bahasa hanya rasa menyampai kata pun susah jugak...bukan semua orang faham bahasa diam kita. sudahnya kita sorang yang menjeruk rasa.


    #sodap lagi makan jeruk mangga dari jeruk rasa hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau la..mungkin dah memang kebiasaan sejak dulu..susah nak ubah laku..

      #tak makan segala jenis jeruk..kecuali ikan masin gelama jeruk..kehkehkeh..

      Delete
  7. hmmm! biasanya memang emosi dan tindakan akan selari. payah nak sembunyikan sesuatu tanpa ada seorang pun yang boleh detect. somehow, telling the person how does it feels, may change the situation is. terpulang la kan. kalo mmpu ckp, ckp. kalo x mmpu, x perlu la.

    klo yuyu, ikt keadaan la. biasanya klo dh terasa sangat, memendam sajaaaaaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kan, kalo refer pada entry sebelumnya, memang rasa susah nak luahkan rasa tak puas hati tu pada org yg lebih tua..just sbb nak jaga hati diorg..

      Last2 sendiri yg terasa..:D

      Delete
  8. ouh, yes. setuju. xde bangkangan. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baiklah..mari kita tubuhkan Parti baru..>.<

      Delete
  9. Aku berpegang pada kata.
    "Kalau suka katakan suka, kalau tak suka bantai depan muka." Kahkahkah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila beri tunjuk ajar.. :|

      Delete
    2. Sila daftar kelas pada setiap hujung minggu. :)

      Delete
    3. Berapa yuran nak kena bayar? :(

      Delete
  10. aku suka speak out ja
    kalau simpan2 ni sakit hati ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin aku jenis yang susah nak speak out terhadap perkara-perkara yang buat hati aku susah..

      Delete
  11. ingatkan citer pasal lagu monoloque td. hihi..
    sama jgk. kalau setuju mmg ckp terus, tp kalau diam maknanya protes la tu. (tp dlm hati jela). :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada kata sechantek bahasa~
      Untok ku puji adinda~

      Errr..sepesen la kita..hewhew *gelak gediks*

      Delete
    2. err gelak gediks?? xdapat imagine.. harharhar *gelak serius*

      Delete
  12. aku blur betul la h nak komen ape bila entri emosi ni..tapi komen jugak la kan..haha..kalau aku gado ngn bini aku, aku diam je..suka ke tu?..memang tak la kan..hahaha.

    *lagi satu aku diam sebab aku asik kalah perang mulut.maleh gado ngn pompuan ni..ckp nak menang je..ekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kdg2 aku pun susah nak lawan cakap dgn org ppuan..kita salah tu dah konfem2 la kita kalah..tapi dia salah pun kita tetap jugak kalah..hahaha

      Delete
    2. Tak sume situasi camtu :-w <-- Nak menang gak. Haha.

      Aku rasa r kalau kes laki bini ni, dedua mesti rasa pernah mengalah. Dedua mesti kata asyik aku je yang mengalah, asyik aku je yang diam, padahal aku betul. Kesimpulan, aku rasa dedua sebenarnya pernah mengalah. Ikut situasi.

      Ni kalau kes aku r. Kes umah tangga org len aku taktau. Kehkeh!

      Delete
    3. *aku berubah menjadi lalang secara tiba2*

      Aku rasa itu beza antara org dah kawen dgn org belum kawen..biasanya org yg dah kawen ni lebih bertolak ansur..ada give and take..lebih berdiplomasi la..

      Berbanding org yg belum kawen..umum org tau lelaki ni ada ego yg tinggi..tapi byk jer aku jumpa org ppuan yg ego dia lebih tggi drpd org lelaki..masing2 rasa dia dah mengalah tapi sebenarnya masing2 pun taknak kalah..

      Kesimpulannya, org belum kawen pun rasa jugak yg asyik dia jer mengalah..tapi org yg dah kawen lebih bertoleransi gitu..cewah..

      Delete
    4. Org dah kawin, gaduh2 siang ja..Bendulu ajar..kahkahkah...

      Delete
    5. Cikgu bujang 3 ajar ke? kehkeh..boleh aku menuntut la camni...

      Delete
    6. Kesimpulan, dah tau malam2 nak berdamai tu, mengalah je laa walaupun korang betul & pompuan yg salah. Kahkah!

      Delete
    7. Sokong liyaa...Ekekekeke...

      Delete
  13. Perangai biasa orang lelaki.....
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Biasa laaa dan...
    .
    .
    .
    .
    Kalau diam + muka masam mencuka = sah la tengah bengkek
    Kalau diam + muka buat dek = sah la tengah bengkek juga
    .
    .
    .
    .
    .
    kalau diam + muka macam nak telan orang = sah la memang tunggu masa nak telan orang....
    .
    .
    .
    haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..apa nak buat..typical homosapien..:D

      Delete
  14. prangai kau sebijik macam anak menakan aku..
    xsuka xmau habaq..then..duk buat protes dlam diam..aiyokk

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudikah kau jadikan aku anak menakan kau? #_#

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top