Header2

• 15 October 2012 •

Impian Dia

Ini adalah cerita tentang impian. Impian seorang budak lelaki, yang pada waktu itu cuma masih belasan.

Beberapa hari yang lepas, sewaktu dia menjelajah diari maya entah siapa-siapa, dan entah dari mana-mana, terlihat pula akan segmen seorang blogger, berkaitan dengan impian yang belum terlaksana, agaknya. Wah, panjang sungguh ayat tadi, nasib baik ada banyak koma.

Sebenarnya dia tidak berniat untuk turut serta pada mana-mana segmen yang ada. Dia cuma terimbau semula impiannya masa muda, waktu itu dia masih dalam Tingkatan Lima. Di mana pada hari terakhir, dia berdiri di depan, bercerita tentang impian dia pada semua kawan-kawannya.

Impiannya yang pertama, suatu yang dia sendiri rasa mustahil, tak sedikitpun terfikir  yang impian ini akan terlaksana, iaitu menjelajah ke dalam kawasan Segitiga Bermuda, atau meneroka Lubang Hitam nun jauh di angkasa. Niatnya cuma satu, dia hanya ingin tahu, misteri apa yang sembunyi pada kedua-dua dunia sana. Dan impian ini, dia jatuhkan pada bahagian sisi yang 'gila'.

Impiannya yang kedua, suatu yang dia rasa tak mustahil, tapi memerlukan belanja yang dia sendiri tak tahu berapa. Dia ingin melawat tujuh tempat ajaib di dunia. Dia ingin berdiri di atas Tembok Besar China, dia ingin melihat Menara Condong Pisa, dia ingin menyaksikan Taj Mahal di India, dan dia ingin meneliiti senibina Piramid Giza. Candi Borabudur di Jawa, Angkor Watt di Kemboja, dan Taman Tergantung Babylon pun dia nak jelajah juga. Dan impian ini, dia jatuhkan pada bahagian sisi yang 'kaya'.

Impiannya yang ketiga, suatu impian yang dia tahu tak mustahil, dan dia mahu laksana selagi dia masih bernyawa. Apa yang dia impikan, ialah bawa ibu dan ayahnya, ke Tanah Suci Mekah, menunaikan Rukun Islam Kelima. Dia ingin orang tuanya rasa, duit yang dia kumpul hasil titik peluh dan usahanya, meskipun kerjanya kini, kadang-kadang langsung tiada peluh mahupun usaha. Dan impian ini, dia jatuhkan pada sisi yang 'nyata'.

Tapi itulah, tak semua impian kita akan terlaksana. Sama macam dia, sehingga kini, anggap saja semua impian dia pun masih belum terlaksana. Tapi tak apa, sekurang-kurangnya impian itu buatkan manusia mortal seperti dia, punya keinginan untuk hidup dengan lebih bermakna.

p/s: impian aku adalah dia..ini cuma impian ngada-ngada..dan impian ini, aku jatuhkan pada sisi yang 'manja'..kahkahkah


127 comments:

  1. ok. ak rasa aku 1st..tahniah2 utk diri sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. err tetiba2 ak blank nk taip apa. grrr...jap lg ak komen blk

      Delete
    2. okay aku ada idea sikit nk kata apa =.='

      aku rasa makin ak tua makin aku lupa samada ak pernah ada impian ker x...lupa samada ak penah memasang impian atau tak..impian dgn cita2 adakah membawa maksud yg sama??impian yg tak terlaksana = angan2 ??

      mana stu yg betul.sigh.ak konfius

      Delete
    3. Grrr! Second...Kahkahkah...

      Delete
    4. 3rd..zzzzz

      impian tu lain woi..cita2 dgn angan2 tu pun lain..grrrr

      Delete
    5. tahniah pada diri sendiri? parah =.='

      Delete
    6. untung bukan takziah pada diri sendiri..hehehe

      Delete
  2. cerita pasal impian, hemmm semua kot ada impian. kalau aku impian nak kawen anak raja . eh tertypo -__-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu saya ada sorang kawan india nama Raja..dia ada anak lelaki..tapi kecik lagi la..-_-"

      Delete
    2. ok, saya tertypo, saya nak kawen anak datin saja lah. =='

      Delete
    3. erkkk..anak datin tu perempuan la..zzzzz

      Delete
    4. eh, saya nak awen dengan zizan razak. eh, bukan dah keluar topik kah ni? hoho maf maaf

      Delete
    5. errr..mohon komen berdasarkan entry..hahaha

      Delete
    6. opss, baik la, sedia menerima arahan dari tuan punya blog. ceyyaa

      Delete
    7. bagus2..esok jumpa saya kat ofis.. :-w

      Delete
  3. Impian aku taknak kawin lagi :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat pengantin baru kakdah :)

      Delete
    2. Aku tak kata pun aku setuju..Lalalalala~

      Delete
    3. sebab tu la aku ucap selamat pengantin baru..hahaha

      Delete
  4. Tiba2 ada impian jatuh sisi manja eh..?
    tapi siapa tahukan, kalau kesemua impian tu akan terlaksana suatu hari nanti...kan..?
    dan teringin gak tahu apa yg ada dekat segitiga bermuda tu.. heeee.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. impian pasal segitiga bermuda dgn lubang hitam tu pada aku memang satu impian yg gila..tak masuk akal..

      impian tu jadi sebab aku banyak baca pasal kehilangan kapal2 yg masuk dalam kawasan tu..:D

      Delete
    2. tapi mana tahu kan, andai satu hari nanti ada sesiapa yg mahu beri peluang En.H untuk jelajah ke segitiga bermuda tu kan..

      jgn smpai hilang sudah la..heee.. :)

      Delete
    3. erkk..dulu teringin la nak masuk..sebab dulu perasaan nak tau tu memang tinggi..sekarang xnak dah..takut oi..kalau hilang xdapat jumpa family..hehehe

      Delete
    4. haaa..menangis tak berlagulah kalau hilang..!
      kikikikiikik

      Delete
    5. tak2..sebelum pergi segitiga bermuda tu, mintak family sedekah Al-Fatihah kalau ditakdirkan H tak kembali..T_T

      Delete
  5. tak semua apa yang kita impikan tercapai..
    cuma harus berusaha selagi boleh untuk mencapainya... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..selagi boleh capai tu memang kena terus usaha..:)

      Delete
  6. sisi yg 'manja'? err.. agak geli di situ.. hahaa..

    impian saya.. hmm.. ada banyak sangat.. semua sisi ada... xtw la terlksana atau x.. tp yg pntg usaha! *_*

    ReplyDelete
    Replies
    1. well..ai kan manja..kahkahkah

      apa impian Emma Ma'embong? :|

      Delete
    2. ye, mmg nmpak u manja H.. :P
      err, jap sy tnya dia.... =______________=

      Delete
    3. dia bizi..ada shooting..:p

      Delete
  7. tapi adakah dia berjaya melaksanakan impian tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah la..kalau based pada keadaan skg, dia tak berjaya laksanakan kot..tapi kalau dalam anjakan masa 10 tahun dari sekarang, mungkin impian 'nyata' tu boleh menjadi nyata..mungkin..agaknya..:D

      Delete
  8. bonus mana yg pernah & akan dicapai nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. bonus kena tunggu raya cina..sebulan gaji..plus intensif :D

      Delete
  9. betul tu.. tak semua impian kita akan menjadi kenyataan tetapi sekurang2nya kita telah berusaha untuk menggapai impian kita... tak dapat ke dapat ke, tu blkg kira.. sekurang2nya puas hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..at least dah cuba..kalau tak dapat tu, takleh nak kata apa la..xde rezeki..

      Delete
  10. goosebumps H..goosebumps.. (-.-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr...goosebumps tu novel seram kan? ►_◄

      Delete
  11. mesti impian ko kan?haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh tak2..impian dya..hahaha

      Delete
    2. haha.dya xde kne mengena ngn entry ni lh.haha

      Delete
    3. pronounce dya is 'dia' kan? so sama la tu..hahaha

      Delete
  12. Impian.. Dulu aku ada impian, tapi sekarang, aku tak tahu impian aku tu boleh tercapai atau tak..Sebab aku rasa apa yang aku belajar sekarang dah menyimpang jauh dari apa yang aku impikan...

    Jom terbang ke awan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi....aku takde Mrs Captain..kau lain la..kau ada Mr Captain..hahaha

      Delete
    2. Ayat mcm nak perli aku je.. hampeh la kau. huhu

      Delete
    3. alaa..bukannya selalu pun perli kau..kehkehkeh

      Delete
  13. semoga semua impian tu tercapai Encik H. Dan insyaAllah..akan ada sisi yang manja itu :)

    Saya tak lupakan anda...cuma bila dah mengejar masa, ada yg tertinggal. Sesuatu yg istimewa utk anda sahaja mungkin di suatu hari ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..sisi 'manja' tu cuma kat postscript jer..lagipun manusia tak terletak pada impian, tapi lebih terletak pada harapan..hahaha

      Delete
  14. impian aku nak dapat 13 juta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. impian aku nak dapat 1 juta drpd ko..

      Delete
  15. Wow, ketiga2 impian tu memang menarik.. impian yang 1 tu jarang org fikirkan. Damn.. hebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. impian no.1 tu sebab selalu baca buku2 pasal segitiga bermuda..pastu baca pulak buku pasal lubang hitam..tu yg teringin nak pegi situ..hahaha

      Delete
  16. Wah, impian pada sisi manja tu perghh..pepepeperghhh.. Semoga berjaya. Erm.. Entry ni buat saya terfikir. Apa impian hidup saya di dunia ni ye? Tersentap sekejap. Sebab ternyata saya tiada impian. Loser plak rasanya. Nanti la saya fikir kemudian dan cerita di blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..impian sisi 'manja' tu ngada2 jer..tak termasuk dalam impian pun..

      Delete
  17. impian yang pelik kot. yang ke3 insyaAllah bole tunaikan.
    impian H adalah dia ye. siapala dia tu?.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..impain yg pelik ke? hahaha..nak tunaikan yg ke-3 tu pun agak susah..tambah pulak mak dah meninggal..feel tu dah x sama..:D

      dia tu Zilla la..hahaha

      Delete
    2. eh3.. kalu zilla bukan impian yang dua tu.haha.

      ooo. walaupun xth bila kematian ibu awk, al fatihah utk arwah ibu.

      Delete
    3. eh dah lama dah..lebih 6 tahun..:)

      Delete
  18. Impian CiM byk yg dh trlaksana, ada bbrapa impian baru yg sdg menuju prlaksanaan, cuma 1 impian yg tk tahu akn jadi kenyataan iaitu beranak perempuan.

    ReplyDelete
  19. H...Kalau dah ludah jilat balik pun apa salahnya....mana tau itu yg lebih baik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..tak dapat tangkap maksud komen nih..hahaha..part yg mana ludah jilat balik ni? mohon pencerahan :D

      Delete
    2. Ha..ha... macam ni, cikaro lama tu....kalau clash dulu.....sambung balik apa salahnya...... kata orang CINTA PERTAMA tu memang payah nak lupa....... Ni OKje agak2 aje....lewat semestakan...he..he...

      Delete
    3. owh..pasal entry Lewat Semesta tu ke? ingatkan pasal apa..hahaha

      Delete
  20. Semoga semua impian tu terlaksna sebelum tutup mata.
    InshaAllah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semua..pasti tak semua..mungkin 1 jer..:D

      Delete
    2. xD Yg pertama tu memg mustahil.
      Tapi, teringin juga nak tahu apa punca hilang semuanya.

      Delete
    3. haaa...tak aci la delete2 komen..hahaha naasib baik dah baca komen tu sebelum delete..

      yg pertama tu memang mustahil..kalau skg ni diberi pilihan pun memang takut nak capai impian pertama tu..memang ada impian nak tau misteri apa, tapi impian tu masa muda2 la..hehehe

      Delete
    4. btw, impian tu lain, cita2 tu lain..cita2 tu ialah apa yg kita nak jadi in future..impian tu apa yg kita nak, kalau peluang tu ada..:D

      Delete
    5. Heee, sempat baca eh? :D
      Impian masa muda2?
      Apa sekarang dah tua ke? Erkk O.O

      Cita2 dgn impian memang berbeza. Tapi, harapannya sama juga kan? Mahu capai semua.

      Err cikgu. Minat dan hobi pula. Sama ke?

      Delete
    6. Erkk..minat lain, hobi pun lain..minat boleh dijadikan hobi, tapi hobi tak boleh dijadikan minat..kot..hahahaha

      Delete
    7. Hmm, minat boleh di jadikan cita-cita juga ke? Kejap. Suka dan minat. Berbeza juga ke? O.O

      Delete
    8. suka dan minat tu berbeza mengikut situasi..contoh, suka kat org ppuan mungkin sama dgn minat kat ppuan..tapi suka makan mungkin xsama dgn minat makan..:P

      Delete
    9. Err, faham cikgu. Kalau ada apa2 lagi, sye singgah semula sini.

      Yuran tusyen kali ni.
      Sye doa, salah satu impian cikgu terlaksana sebelum tutup mata. ^^

      Delete
    10. yuran nanti bank in jer..no. akaun nanti cikgu bagi kat dalam kelas.. -_-"

      Delete
  21. HEHEHE , salam singgah , smart la susunan ayat anda :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. maklum la, saya kan smart..kahkahkah

      Delete
  22. tapi kenapa dgn shoutbox anda ?? hehehe !!

    ReplyDelete
  23. PENGOMEN KE 54 .. HAHAHA

    WAH .. IMPIAN .. DEQ DE IMPIAN GAK .. NAK NIKAH UMO 24 . EH .. TU IMPIAN KE GATAL ? HAHAHA ..

    ReplyDelete
  24. last!! sape komen last dia wangi. hihihi..

    impian pertama mmg tak masuk akal. impian ke2 & ke3 tu masih boleh direalisasikan ape. impian p/s tu memang mengada2, tp tak mustahil. hahaha.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hepp..takde digazetkan peraturan tu..hahaha

      sebab tu impian pertama jatuh pada sisi yang gila..sebab tak masuk akal..impian kedua tu kena betul2 kaya baru boleh dilaksana..impian ketiga..err..insyaAllah..tapi tu la, salah sorang dah takde..:D

      Delete
    2. takpe, sekurang2nya tertunai juga. :)

      Delete
    3. insyaAllah..suatu masa nanti..:D

      Delete
  25. macam mana nak jatuhkan impian? errr..

    ReplyDelete
  26. impian..saya suka mendengar impian. sebab saya suka berangan. :) semoga impian saudara tercapai.. =)

    (kenapa aku senyum sorang2?). Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi..saudara2 pulak..formalnya saudari ni..kahkahkah

      Delete
  27. banyak tanda soal berlegar di minda..haha..ha..aku dah buat pencerahan tentang orang kayong..dah terlalu cerah sampai silau mata kau nak tengokk...

    http://sukatykupown.blogspot.com/2012/10/orang-kayong-hantu-bangkit.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku orang johor..kat felda sungai sayong, kulai..so boleh la panggil aku orang sayong..kehkehkeh

      Delete
  28. hahaha....mostly keturunan ni ade kat kawasan sarawak je... KOT... tak tau la..cerita dongeng orang tua zaman dahulu kala...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..orang sayong ada la kat kulai..grrrrr

      Delete
  29. okay impian tu memg perlu untuk kita mneruskan hidup dengan mempunyai matlamat..tak tahu la betul ke tak apay yg aku taip ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..kira betul jer la..10 markah! hahaha

      Delete
  30. impian....banyak le.xpe selagi masih bernafas impian tu sehabis blh cuba direalitikan...jangan la impian fairy tales lak, mmg mcm tunggu bulan jatuh ke riba la.
    psst xde wit lebih la nak bagi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau xde duit cash, cek pun boleh..xde masalah..zzzzz

      Delete
  31. impian saya adalh...he..btw.saya follow sini>:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. adalah..adalah..adalah..adalah apa? hahaha

      Delete
  32. impian saya nak jd pramugari satu ketika dahulu.. tp xtertunai sebab aq pun xtahu.. so skrg aq nak jd engineering tp aq xtahu sama da ia tercapai @ x... haha..

    impian ku lg aq nak kwin..ni xtahu la bila tercapai.. hahaha..

    kbaii aq malu dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. knpa impian nak jadi pramugari tak tercapai? kurang tinggi ke? hahahaha

      Cc: kakdah

      xlama lagi la tu..lepas kakdah kawen baru turn ko pulak :D

      Delete
  33. IMPIAN SAYA MENJD PENGGOMENT TERAKHIR ;))

    tp btul jugak MR.H xsemesti nya apa yg kita impikan akan tercapai ;)

    *last

    ReplyDelete
  34. nak taw impian husna x?? haha..

    ReplyDelete
  35. impian aku nak ada impian yang boleh dipanggil impian ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dilarang komen gunakan 'bahasa buku'.. :-w

      Delete
  36. ada pulak impian sisi manja eik.. "dia"

    aku penah lah pergi tembok besar china tu.. itu jelah yg mampu pergi pun..

    tp, impian nak pergi segi tiga bermuda tuh mang gila lah.. siap nak pergi lohong hitam

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..impian sisi manja tu cuma ngada2 jer..:D

      wahh..pernah pegi tembok besar china ke? best2..kalau ada rezeki nak pegi jugak la..tapi impian nak pegi segitiga bermuda dgn lohong hitam tu mmg tau takkan tercapai sampai bila2..

      Delete
  37. Impian saya juga Dia. Jatuh pd kategori sisi manja. tp dia tetap begitu, membiarkan tandatanya tanpa noktah..kita seperti tergantung & menunggu pd sesuatu yg tidak pasti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la bagi hint..tengok apa reaksi dia..kdg2 org lelaki ni kurang cerdik jugak..lembs..hehehe

      Delete
    2. hint? bukan setakat hint, dah terusterang pun dr awal. mulanya dia bg respon yg baik. tiba2 tergantung mcmtu. sy pun xtau kenapa. nk kol, dia pun mcm en H, benci telefon..mm..

      Delete
    3. meh biar saya yg call..nanti saya marah dia..grrrrr

      Delete
    4. H nasehat orang memang pandai. Kan H? ^#(^

      Delete
    5. errr...errr...errr...

      Delete
  38. Banyaknya impian kau? Mesti kau kuat tidur kan? Sbb tu byk mimpi. Kehkeh!

    Org kata tanpa keberanian, impian takkan jadi kenyataan, H. So teruskan keberanian, insyaallah nanti jadi kenyataan. Tapi memandangkan kau seorang yg kuat tidur, aku tak pasti impian kau leh jadi kenyataan ke tak. Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. krohhh..krohhh..krohh...

      pada aku impian adalah sesuatu yg aku susah nak kejar..kalau setakat nak kawen, ada anak 5 org, pakai harrier, itu aku tak senaraikan sebagai impian..:D

      Delete
  39. wah , rajen reply nih , hehehe , tak rugi subcribe, hahaha !!

    ReplyDelete
  40. H. impian kita nak masuk segitiga bermuda tu sama.
    tu impian chemay dari form3 lagi.
    dah 5tahun menyimpan hasrat.
    hihi

    btw siapakah "si dia" tuu.
    ehemmmmmmm
    *sakit tekak*

    ReplyDelete
    Replies
    1. si dia tu..ehem2..entah..H pun xtau..hahaha

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top