Header2

• 26 October 2012 •

Pencerahan

Terbitan ini merujuk kepada entry sebelumnya.

Tajuk: Satu Kali Satu, Dua Kali Kosong

Diberi,    1 x 1 = 1
            2 x 0 = 00
Maka,    1 x 1, 2 x 0 = 100

So aku cuma nak bagitau bahawa entry tu adalah entry yang ke-100..hahaha

Satu Kali Satu, Dua Kali Kosong..kehkeh

Bahagian I: Satu Kali Satu (satu aku dan satu kamu)

Kamu tu aku refer pada blog ni. Which is something yang aku mulakan lebih kurang 8 bulan yang lalu. Tiga kalimah mudah pulak aku refer pada tajuk entry pertama, Anggap Aku Tiada. Waktu tu aku tak tau nak buat apa or nak cerita apa-apa kat siapa-siapa. So aku create blog ni, aku luah kat blog ni, aku sembunyikan apa yg aku rasa, semua dalam blog ni..

Ingatan aku pada someone buatkan aku banyak menaip dalam blog ni. Banyak jugak yang aku cerita walaupun aku tau ramai yang macam tak faham apa-apa. Yup, ramai yang susah nak faham. Maap la yer. Aku memang suka berkias kot. Banyak benda yang aku nak cerita, tapi tetap tak terzahir dalam bentuk cerita. Semuanya samar-samar. Semuanya kelam. Semuanya buat orang tak faham..hehehe

*****

Bahagian II: Satu Kali Kosong (satu aku dan kosong kamu)

Masih tetap pasal blog ni. Dulu masa mula-mula, blog ni boleh dianggap takde siapa yang tahu. Kosong kamu tu maksudnya mula-mula blog ni kosong. Boleh dianggap macam langsung tak ada pengunjung. Yang ada pun cuma aku jer la. Aku yang tulis, aku yang bukak, aku yang baca..

As times pass by, blog ni makin lama makin ramai pembaca. Tak kisah laju atau perlahan, tapi makin lama makin ramai yang datang singgah, better daripada langsung tak ada. Yang komen pun makin ramai, walaupun setakat komen berebut tempat first, or komen bagitau yang korang tak faham apa-apa. Tapi Alhamdulillah la, apa pun komen aku baca, apa pun komplen aku terima. Sebab at least korang still sudi lagi nak baca entry ni dan entry-entry sebelumnya..

*****

Bahagian III: Satu Kali Kosong (satu kamu dan kosong aku)

Kadang-kadang aku pulak yang rasa kosong. Maksud aku, idea aku kosong. Banyak benda yang aku nak tulis, tapi aku tak tau macam mana nak mula. Rasa macam blog bergerak makin laju tinggalkan aku. Aku pulak yang dok terkejar-kejar cari idea macam mana nak tulis entry baru. Tercari-cari something yang worth writing untuk isi dalam blog ni..grrrr..macam la entry dulu-dulu worth reading yer dak? Kahkahkah

Tapi betul ni. Ada masanya aku macam banyak sangat idea nak tulis. Ada masanya pulak aku macam langsung tak reti nak menulis. Yer la. sekarang ni kalau nak tulis entry dah tak boleh nak berkias sangat macam entry yang lama-lama. Walaupun inspirasi nak menulis tu ada, and walaupun aspirasi nak menulis tu pun ada, tapi intonasi bahasa dah tak boleh lagi nak belasah ikut suka. Atau dalam bahasa mudah, sekarang ni aku rasa susah nak menitikan kata..

*****

So itu jer la penghargaan aku pada blog ni. Cerita aku pasal blog ni. And entry yang ke-100 untuk blog ni. Moga pencerahan ini memberi dimensi berbeza pada sudut bacaan korang semua..:D

p/s: "Izzah haus ke? nah amik ni 100plus satu"..maknanya, Encik Haris nak bagitau yang ini adalah entry ke 101..hahaha


117 comments:

  1. Replies
    1. okey first..tadah tangan cepat..nak rotan..>:[

      Delete
  2. ooo..faham dah.. Hee.... :)
    kalau jelaskan hari tu kan senang.. :)

    wehh..comei rabbit tu...! Heeee

    ReplyDelete
  3. oh baru ak tau ap mkna 1x1 2x0

    ReplyDelete
    Replies
    1. hepp..jgn men tipu..jawapan dah ada..zzzz

      Delete
  4. tafsiran pada entry yg lalu.
    #comel rabbit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tabung la chuu..haha..ko cpt2 la update entry baru..grrrr

      Delete
    2. Updatekn utk aku bole kan :">

      Delete
    3. bak la email dgn password :-w

      Delete
  5. bhahhaha trasa seperti memakan cili pulak aku ni bila membaca part 'walaupun setakat komen berebut tempat first, or komen bagitau yang korang tak faham apa-apa' =.='

    apapon tahniah utk n3 yg ke 100..hip hip hooreyy mr. Haris :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpe bro ! Hehe
      N thanxs support !

      Delete
    2. erkk..aku tak refer pada sape2 bro..hahaha..kebetulan jer :D

      amboi co-admin..efektif yer jalankan tugas..:p

      Delete
  6. h, nama ko haris ke? *__*

    ReplyDelete
  7. Sebelum ni sy xpernh dgn sape² pun en.haris Sggp kah en.haris menikahi sy? Sy janji xkn minta apa² dari en.haris.

    *skrng da faham hehe!
    Bundle minx maaf cepat! Sbb da salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi..tapi..tapi..H bukan lelaki semalam tau..H lelaki hari ini..hahaha

      Delete
    2. HAHAHAHAHHA cis xguna :D
      xbaik perli na taw..
      dye main2 je tu okay..

      #xpe la lelaki hari ini pun okay jugak =)

      Delete
    3. Wanita Hari Ini dah ada kat tv..so patutnya slot Lelaki Hari Ini pun kena ada tau..hehehe

      Delete
    4. Yelaa good idea,hos dye awk dgn bundle..awk pembentang bundle pembakang :) mestiii menarik!

      Na nk jd tetamu jemputan setiap minggu bole?

      Delete
    5. erkk..bundle jadi pembangkang? ampun la..surrender aku kalau bundle yg jadi pembangkang..hahaha

      Delete
  8. encik H ni terkenal dgn wanita betul . fuhh

    semoga berjaya dan terus sukses :))

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Tu laa ceritanya eve hihihi
      Selamat hari raya :)

      Delete
    2. gitu la gamaknya..hahaha

      Delete
  10. husna pon pelik dari mana husna start baca blog nie.. dulu blog nie kalau nak baca entry, husna perlu scroll ke kanan dan kembali ke kiri..lepas tu akan nampak sekor siput babi ulang alik..=D well done en H..dah semakin maju blog nie..applause!! =D

    *dan sekarang pon masih pikir kat mana husna dapat blog nie haa?? 0.o?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu la..H pun xtau dari mana husna start baca..tapi yg H tau, husna memang antara yg paling awal..husna follow kat fb dulu, then x lama pastu baru follow kat blog..

      kat mana dapat, yg tu idak ler teman tau..:D

      Delete
    2. haishh..curious nih..
      mungkin lar kan dari page blog apa2 kowt..

      Delete
  11. ohh baru rasa cerah sket. serius baru 8 bulan berblog and kenapa mesti ada 5star kat situ? ***** hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu bukan 5 star la chic na..tu divider..nak bahagikan bahagian i, ii dgn iii..hehehe

      Delete
    2. err tau la. saja buat2 tanya. *sigh*

      Delete
    3. grrrr..jgn la buat2 tanya..H ni naive tau..#_#

      Delete
    4. kakaka.. ok lepas ni nak tanya laaaagi banyak. B)

      Delete
    5. pasni xnak jawab..grrrrr

      Delete
  12. hurmm..aku bertambah jeles...dah la skg ade co-admin..ramai reader..entri tak paham pon ramai baca..arghh..kenot brain...

    #mintak skik reader ko tu :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. pesal aku tgk header ko takde :-w

      Delete
    2. HaHɑº°˚ ˚°º≈Hɑº°˚ ˚°ºHɑº°˚ ˚°º..kiuttt je ngaku dye jeles! Na bukn co-admin dye na balas dendam je ni hehehehe

      Xbole blah dgn ayat "entry xpaham" kekekeke #high5 cepat

      Delete
    3. bundle: header aku dah lama remove la..dekat sebulan jugak kot..tgh tunggu masa nak letak header baru..hahaha

      jna: erks..sampai hati u berdendam dgn i..

      Delete
    4. dendam yg elok dan sihat tuk kesihatan xpe kan? ;)

      Delete
    5. dendam terlerai x? hahaha

      Delete
    6. ko tak balas lagi komen aku dah pes..:-w..
      takleh lettew aku nk mintak reader skik..

      #nasib na cakap aku kiut..cool balik..hehe

      Delete
    7. grrrr..mengedog aku tu..hahaha..reader ko lagi ramai tu..bak la share dgn aku..:-w

      Delete
  13. huhuhu baru tau.. ahakx.. dari formula boleh menngolahkan dengan pjg berjela

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebetulan jer dapat idea nak olah camtu..hahaha

      Delete
  14. susahkan org tau fikir bukan-bukan.. dah rasa nak menyorok bawah meja dah..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kira okey la tu..even salah teka, tapi effort tu ada..keinginan nak faham tu ada..kot..agaknya..:p

      Delete
  15. Fes in between..

    Saya mulakan dengan 0 = 1

    Slm eiduladha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiya lenglui aaa..macam mana wa mau maca u punya mlok?

      salam aidiladha jugak :)

      Delete
  16. Alahai jauh nya kitaaaa. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..beza 12 bukannya jauh sgt pun..esok lusa beriringan la kita..hahaha

      Delete
  17. Mesti kajian tempatan lu dulu A (tetiba)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu aku failed la kajian tempatan..repeat 3 kali baru la boleh lulus..sebab cikgu tak cantik kot..:(

      Delete
  18. lahhh entri kat bawah neh entri k100 la yee .. kite igt an ap bnd . hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkeh..ingat warkah chenta ke? :p

      Delete
    2. tu laa sorry laa mee klau buat awk pening2
      #H mmg suka buat org tertanya2 hhmm..

      Delete
  19. kalo ada entry perasaan yg kurang difahami saya tetap suka sama tulisan kamu...

    ReplyDelete
  20. First time aku menapak ke bumbung Capital H ni lepas kau datang menjejak tapak usang aku yang masa tu aku tak tahu kau datang dari langit mana. Dan hari ni, aku anggap kau salah seorang yang berfikir di luar alam, sama seperti apa yang Mr Captain praktikkan. And, I Like it.


    "Moga pencerahan ini memberi dimensi berbeza pada sudut bacaan korang semua." This line quotes by Mr. H give huge means to me and others. Sentap seyhh! (-_-)'

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..aku terfikir la, dulu2 camne aku boleh jumpa blog kau ea?

      Delete
    2. Mana la aku nak tahu. Aku tengok bloggers yang comment kat sini pun macam tak de link dengan blogs yang aku selalu jengah. huhu

      Delete
    3. kehkeh..nanti2 kalau aku tau drpd mana, aku inform balik kat kau ea..:D

      Delete
  21. Oh kamu itu BLOG. Ok faham sudah. Rajin pulak buat entri pencerahan. Yes, kadang2 bila ada someone yang jadi inspirasi itu, selalunya kita cuba untuk cakap secara tak direct. Cuba sembunyikan, tapi jauh di sudut hati sebenarnya nak orang tu baca entri kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. for sure, keinginan nak someone tu baca memang ada..tapi biar la dia sendiri yg jumpa, entah tak tau bila :)

      Delete
  22. alamak! tak first. neh dah berfirst2 neh. huhuhu tak perlah. eh incik H neh dulu amek sastera berapa tahun :P btw saya jadi suka blog neh! :)dan incik H. EH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..saya pun suka blog ni..sebab blog sendiri..hahaha

      Delete
  23. sape si dia yang selalu hang citer kan??

    mesti bermakna sgt kan..
    silalah cite??

    more details ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. si dia tu si dia la..xleh citer detail..malu..hahaha

      Delete
  24. aku last lagi ke ? haish ,,
    hehe ..tahniah .. semoga teruskan semangat
    berblogging jgn pernah jemu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya kau xdapat last..kehkeh

      sebab jemu la aku create blog ni..:D

      Delete
  25. hi H, terima kasih kerana sudi sertai contest ringkas saya. salam perkenalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..sebenarnya bukan niat nak sertai contest pun..just saje2 nak teka..

      salah pun xpe..:D

      Delete
  26. aku terlambat ke??
    haha! nasib baik ada entri pencerahan...
    guna krim apa?? apa rahsia??

    tahniah.. ramai yang berkunjung dan mengomen...
    keep blogging... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku guna fair & lovely..kadang2 guna clean & clear..:p

      Delete
    2. dulu aku pakai fair & lovely,, then cikgu aku cakap tak elok pakai fair & lovely,, pastu aku stop guna.. :P

      Delete
    3. muhun cikgu kau tu peka dgn perkembangan semasa..kehkeh

      Delete
  27. owh...ingatkan pencerahan apa tadi...hehe... entry kamu memang byk kiasan....entry2 kinayah...heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..antara tujuan kinayah adalah untuk memperelok makna dan mengindahkannya, di samping menyembunyikan sesuatu perkara daripada kefahaman pembaca..:D

      Delete
  28. tahniah dah seratus .. samalah kita .. cuma belum sempat nak update pasal seratus

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoo..sebab bizi dengan final ea? hahaha..

      Delete
  29. jom tgk kt KJ malam ni nye game ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemain la jauhnya KJ dgn Kuantan..grrrr

      Delete
    2. naik flt :)skrng bole?

      kate pernah dtg kj..tp dok kuantan lak?

      Delete
    3. dtg kj tu time dok tg malim..skg dah dok kuantan..hehe

      Delete
  30. Pergh!!! memang payah nak paham tuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu la buat entry pencerahan ni..hahaha

      Delete
  31. Tak payah pencerahan pon blog nieh dah oklah.
    Ini bukan kulit kusam yang buat org muak. Ok? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..harap2 org tak muak baca blog ni..:D

      Delete
  32. kadang2 rahsia tu perlu :) lalalallala (ada kena mgena x komen ni) :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. rahsia tu memang biasanya perlu..kadang2 jer x perlu..hehe

      Delete
  33. tin 100plus tu jgn buang tau.. simpan kn tuk aq.. aq nak jual... hahahahahahahhha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tiap2 hari buang tin 100plus..start esok aku kumpulkan utk ko ea..

      Delete
    2. hahahah... memandangkn aq tnm jagung hari2.. pndapatan xmsuk2.. so skrg nak jual tin je.. hahahaha...

      Delete
    3. aku hari2 dapat 100plus percuma..:D

      Delete
  34. terima kasih Incik Habibun....slurpppp (minum air) nasiblah 100plus tak basi lagi. haha.


    #teringat blog ko kena skrol dari kiri kanan. kanan kiri dulu. comel ada siput.

    ReplyDelete
  35. Err err naseb baek aku tak salah komen dalam entry yang lepas. Hahaha! Entry lepas pun, aku tau itu entry ke 100 drpd komen Chic Na. Err aku tau tu entry ke 100, tp komen Chic Na tu mencerahkan ayat kiasan kau tu :D

    Pastu, aku memang totally no idea yang content keseluruhan entry rupanya bercerita pasal blog. Grrr. Kena banyak makan kismis ni bagi bijak sket berfikir. Aku rasa aku maken lembs la skang. Faktor usia kut. Kahkah!

    ReplyDelete
  36. haha. ye ye je kire. ingatkan nak buat ape. rupenye nak bagitau entri ke bape je ehhh. ;)

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top