Header2

• 20 October 2012 •

Sakit Jiwa, Sakit Telinga

Pernah tak sepanjang 90 minit anda rasa macam nak tumbuk perut orang? Pernah tak? Pernah? Tak?
Dush!! Dush!! Dush!!

Aku pernah. Dan selalu rasa macam tu. Lebih-lebih lagi bila aku tengok siaran langsung bolasepak Liga Malaysia. Bukan aku diskrimasi terhadap liga bolasepak tempatan, lantas mengagungkan liga bolasepak luar. Tidak sama sekali. Aku tahu sistem pembangunan, kemahiran teknikal, aspek taktikal dan pengurusan liga bolasepak tempatan masih jauh ketinggalan berbanding liga bolasepak oversea. Aku masih boleh terima segala kekurangan tu tanpa kompromi.

Tetapi, masih tetap ada tetapi. Tetapi keinginan aku untuk terus menonton siaran langsung bolasepak tempatan, pantas terhenti bila saja kata-kata segelintir pengulas sukan buat aku rasa cukup dan tersangat sakit hati. Hinggakan setiap kali dia bercakap, aku terus rasa nak maki.

Sebagai contoh, sewaktu Malaysia bertemu Hong Kong tempohari. Baru dapat satu tendangan sudut, pengulas dah cakap, “itulah yang harus kita cari”. Contoh lagi, pemain Malaysia buat percubaan, jauh tersasar dari pintu gol, pengulas pun kata, “skill yang sungguh menakjubkan”. Nak contoh lagi? Pemain Malaysia melakukan crossing, tapi tak menjadi, pengulas pun kata, “dia sepatutnya boleh simpan lagi bola tu, dan tunggu sehingga rakan sepasukannya naik ke atas”.

Atau kalau nak contoh lagi, sila tengok siaran langsung perlawanan akhir Piala Malaysia yang tengah berlangsung sekarang ni. Pengulas jemputan buatkan perlawanan akhir macam tengah baca buku cerita kanak-kanak. Tensen betul aku. Orang tengah tengok bola, dia sembang pasal saham. Lempang kang haa..

Tolonglah! Mereka tu pemain profesional. Hari tu kita menyaksikan perlawanan persahabatan international. Sekarang pulak Piala Malaysia punya final. Elok-elok la sikit jadi pengulas tu. Tak semestinya bila kau bekas pemain kebangsaan, bermakna kau boleh jadi pengulas sukan yang baik. Tolonglah jangan ulas macam perlawanan bolasepak peringkat sekolah. Kau dah agak lama jadi pengulas sukan. Sepatutnya kau boleh perbaiki kelemahan kau, bukan kekal pada tahap yang sama.

p/s: jangan jadi pengulas kalau tak tahu macam mana nak mengulas..aku tumbuk engkau kang..grrrr


94 comments:

  1. Hahahaha..agak2kan, kalau tangan boleh tembus TV dan terus ke pengulas tu,lama dah kot pengulas tu senyap.. sebab kena lempang dgn H...hahahaha..!

    pssst..kadang2 pengulas yg lelebihkan..! Grrrr...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde la sampai tahap camtu..setakat ekspresikan perasaan jer..lempang betul2 takut nanti kena lempang balik..kehkehkeh

      Delete
    2. sorry nyelit kat cni...H bak dtg email awk.!

      Delete
    3. hehhehehe...takut jugak eh..ingatkan tak takut..hihih.. :)

      Delete
    4. takut ooo..kang kena lempang balik, kompem nangis..wuuuu

      Delete
    5. dai cakap sepatah-sepatah lepas tu x cakap langsung. Pastu cakap macam robot.
      Sy yang duk kats tadium tu pun tak dengar pape dia cakap.

      Delete
    6. ehh..jgnlah teroyakk...lempanglah dia balik, baru adil..hahaha

      Delete
    7. Len Inouie: wahh..pegi stadium ke? x ajak pun..grrr

      Cik Nur: errr..takut..brrrrr

      Delete
  2. sabar lohh... hahaha... btul lah.. geram aku ngan pengulas ni... dahla tadi dia sempat kutuk piya.. ciss! karang boyaa maradona masuk padang, baru thu! geram aku nak lempang biar sampai tak boleh ulas dah..

    btw, gol dah 1 wehh ! ahahhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2-2 sudaa

      Delete
    2. masih malas login21/10/12 12:00 AM

      oke.. ni last..

      3 gol !!

      komen berdasarkan entry ::

      betul, even dia bekas pemain kebangsaan(baru thu tadi,tu pun bos yg ckp) dia punya ulasan tak umphh.. banyak sangat benda yang tak patut sebut pun.. angin aku..!

      sekian :|

      Delete
    3. hahaha..tapi yg pengulas final ni kira okey lagi..tak berapa sakit hati sangat..pengulas masa Malaysia vs Hong Kong aritu memang tak menahan..istighfar jer la byk2 sebab masa tu kat kedai makan..

      Delete
  3. Replies
    1. err tak tengok pun tau2 je TRW menang. hihi..

      #nak tumbuk orang? H kan kiut tapi tak kejam. :p

      Delete
    2. ya, saya kiut..kahkahkah

      Delete
  4. Haha...tumpang gelak dgr celoteh pengulas jemputan di astro arena rd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. better dia duduk jer diam2..xpun tido 45 minit..mengganggu kelancaran game..hehehe

      Delete
  5. Hahaha awk jeles sbnrnye sbb awk xdpt jd pengulas dye kan?? Taw suda :)
    Xpe mehh jd co-admin sy meh! Hehehhe

    Tp btul laa awk ape awk bgtw ni! Tergelakk sy bace awk menggomol kt blog ni...mcm mkcik² taw!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awek pakai sari.20/10/12 11:09 PM

      Dia nenek yg sudah tua :|

      Delete
    2. saya memang makcik..sida2 yg nenek tua.. :|

      Delete
    3. hahahhaah harini nick dye awek pakai sari pulak ;p
      klakr laaa

      awek pakai sari xnk jd co-admin sy ke? ;D

      makcik H da gi lawat bundle ke blum?

      Delete
    4. makcik dah wakilkan cik puan wani gi lawat bundle..makcik sibuk, mana ada masa..kehkeh

      Delete
  6. Saya nak makan durian 5 ulas. :D

    ReplyDelete
  7. Satu family aku ngah tengok bola kat depan aku ni. Aku kat kejauhan sket. Mengadap lappy, bersama kertas2 yg berselerak. Aku ngah wat thesis okeyyyy!

    Tumbuk engkau kang. Grrrr (d)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat thesis? jangan nak membongak la..tumbuk engkau kang!! grrrr...

      Delete
  8. Aku tak minat bola, nape kau nak up entri pasal bola?

    Tumbuk engkau kang! Grrrrr!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bistu takkan aku nak tulis pasal perkahwinan..Fik bukannya meminang aku..grrr..tumbuk engkau kang!!

      Delete
  9. pun xminat bola. tp suka kelantan menang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawe pun set2 klate gop..hok pasir mah..demo oghe mano?

      Delete
    2. Kelate retek. Pasir mah alik mano? set-set debe lah ni? kekeke..

      Delete
    3. pasir mah hok denu la..payoh nak oyak ko demo..

      Delete
  10. pengulas tuh ptut tak yah ada pun tak pe.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde pengulas pun x best jugak ima..feel tu jadi macam x cukup..:D

      Delete
  11. Kadang kala terfikir gak.. macam mana dia hafal semua nama org dalam banyak team bola huh? (^_^) Encik.H... jangan tumbuk aku!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tak hafal pun..hehe..selalu jer aku dengar pengulas salah sebut nama2 player..kalau tersilap Aidil dgn Zakuan tu kira okey lagi..tapi aritu S. Kunalan yg bawak bola, dia boleh sebut Gary Steven Robbat..last2 dia cover guna ayat apa ntah..tak ingat aku..hahahaha

      Delete
  12. mereka baru setahun jagung kat arena juruhebah tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa ada yg dah jadi pengulas lebih 2 tahun bro..tapi cara penyampaian still sama macam dulu..:D

      Delete
  13. Pengulas buat ulasan umpama dia yang main. Try bagi dia main. Haha. Boleh tak jaringkan goal. Apa apa pun, we win. Alhamdulilah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko komen mcam ko yang pengulas..try bg ko mengulas tngok.. hehe

      Delete
    2. jangan la mawah ah chai..gawang la ko nih..hahaha..tapi memang betul bro, pengulas tu asik bgtau apa yg player tu patut buat..

      Delete
  14. sebab tuh chemay tak penah tengok bola.
    hewheww
    >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoh..pantas jer dapat alasan ea..hahaha

      Delete
  15. "Kan saye dah kata!!"

    Okay, nak high5 tak boleh. Tapi, sye pon sama sama sakit jiwa dan telinga. Rasa nak tumbuk TV je. Erghh. Sakit hati tengok game dorang, tuka tgok Man U. xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ni bukan pasal game..tapi pasal pengulas..rotan kang haa..grrrr..

      p/s: sama la kita, kul 10 tukar tengok man u..hahaha

      Delete
    2. Eh, komen ni pon pasal pengulas laa. Simpan rotan please.

      Tapi kan Encik H, cara dorang ulas ni seronok juga dengar. Kelakar. Dan tambah rasa excited dalam diri juga. Haha!

      P/s: Tak minat MU pon senanya. Minat Chelsea. Haha!

      Delete
    3. hahaha..kadang2 memang lawak jugak dengar diorang ni jadi pengulas..sebab diorg merapi benda yg bukan2..tapi kadang2 jer la yg kelakar, sebab biasanya sakit hati..

      p/s: sape suh minat chelsea? sape suh? nak kena ni..grrrrr

      Delete
  16. Toksah nk tumbuk sgt la h..kritik pandai la..hahaha..tgk je sudah game tu..speaker mute..chelsea vs tottenham tau sapa menang bai..

    Wad 6A katil 15

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amacam oprate? doktor dgn misi cun jaga baik punya kan? hehehe

      Delete
    2. Sakit beb..nk mkn takleh ni..nasib dpt mc sampai raya haji.hehe

      Delete
    3. hahaha..gila ko tengok bola nak mute speaker..kul 10 tu aku terus tukar tengok game man u..skjp2 jer baru tengok astro arena..kalau x entah2 lagi banyak kot yg aku kritik..kehkehkeh

      chelsea menang 4-2 (kot2 ko belum tau)

      Delete
    4. yeayyyyyyyyyy YM sure laa my blue boy the winner!!!!
      AWESOME!!!!! 4-2 okay!!!

      Delete
    5. na sokong chelsea gak ke..eh sama kita..haha..padan muka villas boas tu..eksyen sangat..takleh terima hakikat la dulu kene pecat dengan roman..hahah..

      klantan,atm..aku malas amik port..haha

      Delete
    6. MEMEY LEYY CHELSEA AHAHAHAH ;))
      KAN KAN KAN PADAN MUKA KAN KAN KAN

      EHH AWK DA SIHAT?
      NK BISKUT?

      Delete
    7. jeles ni..jeles ni..grrrrr

      Delete
    8. Jeles tanda syg x? Hahaha

      Delete
    9. h mane leh jeles ngan na..dia kan co-admin na..takleh campurkan urusan peribadi dengan tugas..haha

      Delete
    10. oh ye tak ye jugk kan? tp dye mcm da resign je da bape hari xbekerja kt blog na.. tu pelik tu.. hahahah

      *layan korang tergelak sesorg depan pc taw

      Delete
    11. errr..bukan resign la..cuti raya hati..hahaha

      Delete
  17. xamek taw sangat pasal bola....
    garangnye sampai nak tumbuk pengulas..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. garang cakap jer..xde la sampai nak tumbuk betul2..grrr tumbuk kang haaa...

      Delete
  18. haha! aku nak tahu sape menang aje...
    tak amek tahu dan tak tengok pun perlawanan bola... ^_^

    ReplyDelete
  19. kan...lama dah aku dengar, ramai dah cakap pasal pengulas sukan bola sepak. adik aku yang lelaki pun sama...bersungut je sepanjang perlawanan sebabkan pengulas ntah apa-apa. aku seperti biasa...tengok je tanpa rasa apa2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku drpd dulu lagi memang selalu merungut pasal pengulas bolasepak ni..hehehe

      Delete
  20. hahaha.. gelak berguling2 menuruni bukit..

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. haaa bagus2..nasib baik x tengok..:D

      Delete
  22. err, xtgk bola smalam -_-
    bising + teriak2 org kat cni smpai nk jerit suh diam.. #_#

    ReplyDelete
    Replies
    1. grrr....sape suh x tengok? rotan kang haaa

      Delete
  23. x tgk pun bola smlm..
    tp kan masa 90 min tu lama tau,kalo 20 min pun rsnya boleh jd tumbuk perut org dah kot.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa kan? 20 minit pun dah cukup lama kot..inikan pulak 90 minit..entah2 5 minit pun dah tumbuk..hahaha

      Delete
  24. lainkali kalau tengok bola, mute kan je tv tu... abis cerita... confirm tak sakit telinga dan hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gilo nak tengok bola mute tv..baik aku tido kalau camtu..zzzz

      Delete
  25. ahahha. sy anti dengan pengulas sukan. lainkali nak start game duduk diam2 suda. tp nak buat camne, dah name pengulas, kena ulas selagi xde idea. itula yg terkeluar.huhu

    teringat kata2 coach saniathan ke nama dia. dia kata team kelantan macam nangka buruk ke dalam paper smlm.huhu.kelakar betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkkk..ada kuar paper ke? rugi x baca..

      Delete
  26. tak tengok bola.blackout! grrr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..bagus la tu..mengelakkan rasa marah..kehkeh

      Delete
  27. Bukan 90 minit la.. 120 minit!!!
    Hahah.. yang paling x boleh belah. Dah habis 30 minit. Ref still x tiup wisel. Hyteria diriku dibuatnya sampai pakcik kat depan sumbat telinga dengan kain.

    Tahu tak piala yang dia letak tu salah?hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. smlm mmg la 120minit..cuma normally main bola kan 90minit..hehehe..ref lambat tiup wisel sebab banyak player buat2 injured..sengaja nak lambatkan masa..

      p/s: piala salah? diorang letak Piala FA ke?

      Delete
  28. nth..xperasan..sbb xtgk bola.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh..lain kali kena tengok..talau x tengok, aku rotan..grrrr

      Delete
  29. tak penah plak rasa nak tumbuk dalm tempoh 90 minit...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa...ni mesti dengar commentator omputeh kan? :p

      Delete
  30. grrr.. nampak kemarahan berapi disitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat marah..ni dah murka ni tau..hahaha

      Delete
  31. itulah yg kita cari..haha kepala hotak..aku masa final piala malaysia hari tu aku dlm kereta otw dari segamat balik kelantan angkut barang..aku dengar kot radio je siaran langsung final..macam apa entah bila dgr suara pengulas je tak nampak bayang pemain langsung tak thu kedudukan bola kemana yg dia asyik duk cerita pasal sejarah pemain..asal mana, nak kahwin dah bulan depan bla bla..haih baik jadi pengacara melodi la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..itu la yg selalu buat aku geram..dia bukan citer pasal game..tapi dia cerita benda2 yg x perlu..then bila part yg pasal game, dia komplen apa yg player tu patut buat..hantaran yang menarik la, skill yg menakjubkan la..sakit jiwa aku dengar..kawan aku gelak jer tengok aku membebel sorang2..

      Delete
  32. dan husna xtaw mcm mana nak ulas entry nie..
    #kes x tahu menahu pasal bola..-.-V

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..normal la tu..majoriti ppuan memang x minat bola..yg minat tu ada, tapi x ramai..:D

      Delete
  33. mintak copy picture tu ek..cam comel~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamek2..pic ni comel macam aku kan? :p

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top