Header2

• 18 October 2012 •

Pada Hujung Kuku Yang Bisu

Resah. Marah. Geram. Tak tahu nak taip apa. Atau lebih tepat, tak tahu nak taip macam mana. Anggap saja terbitan ini dicipta saat kondisi aku tak berapa gembira. Boleh tanya kenapa, tapi jangan harapkan jawapan yang tegak macam tiang bendera.

Dalam bilik segelap ini, dalam kamar sedingin ini, ditemani pekikan radio yang masuk sebelum telinga kiri, bersandarnya seorang aku diam sendiri terasa hati. Asbab untuk perasaan kali ini adalah remeh. Remeh sekali. Seremeh potong kuku jari kat tangan kanan, kemudian terus pergi mandi. Tanpa sedar kau lupa  bahawa kuku jari tangan kiri pun sebenarnya perlu dipotong rapi.

Ya, aku tahu. Hiperbola itu langsung tak membantu.

Sebenarnya aku punya nilai sensitiviti yang cukup tinggi. Kawan aku, Hazati, pernah kata bahawa perangai aku cukup sukar untuk dimengerti. Aku boleh bersabar dengan kepelbagaian hal yang besar, tapi sering saja perkara-perkara yang kecil buat aku terasa hati. Terasa hati dalam komposisi yang cukup tinggi. Pada waktu itu, jangan berani-berani nak tegur aku. Kecuali kalau kamu dah cukup sedia nak kena maki.

Okeylah, aku beri contoh mudah untuk kronologi yang berlaku hari ini. Misal kata, bulan lepas kamu nak potong kuku. Kemudian adik kamu kata, dia pun nak potong kuku sekali. Tapi ketip kuku tak ada, dan dalam kes ini, anggap ketip kuku tak boleh dikongsi. Kamu tanya pada mak, nak beli sendiri atau biar ayah yang beli? Mak kata, nanti biar mak yang pergi beli.

Hari ini, mak belikan ketip kuku. Tapi untuk adik kamu sahaja, dia cuma beli satu. Untuk kamu, dia buat macam tak tahu. Childish kan? Ya, aku tahu. Dan dalam cerita ini, kamu itu adalah aku.

Sebenarnya kalau diikutkan, bukan itu yang jadi isu. Bukan pasal harga, atau nilai ketip kuku itu pada pasaran waktu. Tapi pasal perilaku. Pasal ketidakadilan yang sebenarnya bukan sekali dua berlaku. Konsepnya sangat mudah. Aku nak. Dia nak. Dia dapat. Tapi aku tak dapat. Padahal sesuatu yang aku nak tu sememangnya wajib untuk aku dapat. Tak ada sebab untuk menidakkan apa yang sepatutnya jadi hak aku.

Dah, itu jer. Pergi tido, esok sekolah!

p/s  1: tadi waktu aku tengah menaip, tiba-tiba keluar lagu Oh My English..rasa macam nak tumbuk jer TV tu..

p/s 2: aku menaip dalam gelap, so apa yang aku nampak kat hujung jari adalah kuku.


133 comments:

  1. first! and first time

    ko tgh PMS ke apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak gelak utk ko... jgn marah tau...hehehehehe...

      Delete
    2. aku PMS tak kira waktu..hahahaha

      Delete
    3. demn...xsempat nk kejar tahta s.a.t.u...=.='

      Delete
    4. ceh..ko kan dah dapat aritu..bagi chance kat org lain la pulak..hahaha

      Delete
    5. aku jarang ko dpt, bagilah aku.. lagipun aku dahlama xbau busuk..

      xley nak like pulak komen kat blog ni... first time dgr PMS xkira waktu...kalah ibu mengandung~

      Delete
    6. aku punya PMS spesel kes..ko mana tau..:p

      Delete
  2. tgh sengugut ker emo semacam ni? :P

    ReplyDelete
  3. Yeay! Top 3...Hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadiah amik kat kaunter tujuh..zzzzzz

      Delete
    2. Aku tak hairan setakat nak tegur bilamana kau dalam keadaan buang tebiat nak mampus macam ni...Apa? Setakat maki? Kau ingat kau je reti maki orang? Kahkahkah...

      Hadiah tu aku tuntut besok lah, rasanya kaunter dah tutup time rehat macam ni. Rehat kan pukul 1 sampai pukul 2 :|

      Delete
    3. ko memang camtu..biadap..hahaha..aku sebenarnya jarang marah2 org..tapi kalau time aku betul2 marah, aku tak cakap byk2 kot..sepatah2 jer..maklum la, aku kan sopan..kehkeh

      hadiah boleh tuntut minggu depan..:|

      Delete
    4. Aku pulak time marah berpatah2 aku cakap..Kahkahkah..

      Err, hadiah apa? aku nak tau dulu..kalau setakat ketip kuku kau simpan je lah...

      Delete
    5. H, kalau ko nak bagi ketip kuku and Syida tak nak, bagi kat aku tau. Aku nak. haha :P

      Delete
    6. grrrrrrrrrrrrr..aku rotan jugak kau ni karang..

      Delete
    7. hahaha.. boleh ke rotan via internet dari laptop? er, rotan boleh menjelma keluar dari skrin ke? O.o
      hahahhaa :P

      Delete
    8. warghhh!!! dilarang mengedog...zzzz

      Delete
    9. hamek la dira..kahkahkah..

      h, dilarang melarang :-w

      Delete
    10. sida, dilarang menyampuk :-w

      Delete
  4. errkk..kesimpulannya, jgnlah terasa hati..
    sebagai org yg lebih tua dari adik, atau senang di sebut sebagai abang kepada adik, kenalah mengalah..

    apa yg adik dapat, abg pun boleh merasa..
    bukan setakat abg, org lain pun boleh turut merasa..
    betoi dak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..sebenarnya banyak twist plot dalam cerita ni..H lagi muda berbanding yg sorang lagi..and benda yg kitorang nak tu takleh dikongsi pun..hahaha

      Delete
    2. Paling susah bila rasa nak memaki hamun sumpah seranah umpat sampai lebam tapi tak dapat buat sebab masih tertanam dasar menjaga maruah orang disitu. Ini masalahnya menjadi sangat suci. Hahahaha...

      Delete
    3. xboleh kongsi...?
      wahhhh..apakah..?
      jeng..jeng...jeng... !

      Delete
    4. Len Inouie: saya suci kan? kan kan kan? hahaha

      Cik Nur: hehehe..ada la..rahsia

      Delete
    5. Errmmm...rasanya tahu kot.. heeee.. :)

      Delete
    6. ekk..hebatnya!! camne leh tau ni?

      Delete
    7. apa menda didunia ni xboleh dipinjamm..?
      kecualiiiii ________! haa..itulah jawapannya..!

      Delete
    8. errr..memang byk benda yg boleh dipinjam, boleh dikongsi..tapi benda tu jugak masing2 boleh dpt sbgai hak peribadi..:D

      Delete
    9. kalau boleh nak jadi hak peribadi sampai habis nyawakan...

      Delete
    10. eh tidak..jadi hak peribadi sampai rosak..kemudian tahun dpn mintak yg baru..kehkeh

      Delete
  5. hehe aku baca ni dalam emo..
    so ko dah ketip kuku? nak aku ketipkan?
    kalau ko rasa dia dapat tapi ko tak, why not ko kill je dia senyap2..kan?

    saddlone yg malas nk login.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku bukannya terasa kat org yg dapat tu..dah rezeki dia kan..aku cuma rasa diketepikan..padahal sebenarnya aku yang mintak..tapi aku yg tak dapat..grrrr

      H yg sengaja xnak login..hehehe

      Delete
    2. Besok aku bagi lah ketip kuku kat kau okay?

      Syida yang rajin tukar jadi anon :|

      Delete
    3. ade anon malas login jugak dah..haha..

      Delete
    4. tu la diorang2 ni..nak kena rotan agaknya..grrrrr

      Delete
    5. Err..tak baik rotan2...Grrr!

      Delete
    6. ah diam la sida2!!19/10/12 7:51 AM

      sula? okey?

      Delete
    7. Kau la diam ah hech!!20/10/12 3:35 PM

      Sula okey sgt oh! Hahahaha...

      Delete
    8. hahaha..gila korang ni20/10/12 8:48 PM

      nanti aku sula ko yer..zzzz

      Delete
  6. Replies
    1. awk,awk taw x kekwan sy yg bace blog sy tertanye2 sape awk sbnrnye..yg tbe2 rela hati jd admin ;)) dyeorg ckp awk lucu (tbe2 sy jd poswomen) lain kali jgn buat peragai mcmtu taw sbb tbe2 awk da femes plak kat cni sy jeles! ;))

      Delete
    2. erkk..awk jeles ke? jeles tandanya sayang kan? hahaha

      Delete
    3. Okkk sy da terkena ayat ni dari awk n bundle tenkiyu korangggg ƪ(°͡▿▿▿▿▿▿°")͡ƪ grrrrrrr

      Delete
    4. Jna marcello, cakap kat kawan kau jangan salah tafsir, nnt dorg menyesal taks udah..Kahkahkah..

      Err, aku kira h tau aku siapa :D

      Delete
    5. ceh..kau pakai sari pun aku kenal tau..(d)

      Delete
    6. hahahahahahahahahahha terimaksaih anon yang klau pakai sari pun H kenal.. hahha ;D

      Delete
    7. hahaha..so dh xleh jadi co-admin lagi ke kat sana? :'(

      Delete
    8. Kahkahkah...kau kenal eh kalau aku pakai sari? Ni yg aku bertmbah syg kt kau ni..jom kapel? ekekkekekek...

      Delete
    9. aku still sygkan nyawa aku la..hehehe

      Delete
  7. eh kejap . kau laki ke pmpuan eh ? kehkeh

    btw ketip kuku takley dikongsi ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perempuan ler..iskkk..

      btw, ini bukan betul2 cerita pasal ketip kuku..hahaha

      Delete
  8. haha..macam2 perilaku..

    *amacam?? marathon entry en H..muahahaha..XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh..rajinnya kak hus marathon sampai 7-8 entry..hahaha

      Delete
  9. "aku menaip dalam gelap, so apa yang aku nampak kat hujung jari adalah kuku." ~ adakah itu ayat kaber line?

    Ngaku je la ko memang kecik ati dgn mak ko sebab tak belikan ko ketip kuku. Kan? Kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. grrr...ini bukan cerita pasal ketip kuku la.. :-w

      Delete
  10. dikira kekurangan kasih sayang lah ni.. bukana kasih syg ke apa cemburu lah tu org len lebih kann..kannn..kannnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan2..ni bukan isu pasal cemburu..ini isu pasal kesaksamaan..hehehe..tak kisah pun dia tu dapat..cuma masalahnya, kenapa aku tak dapat padahal aku yg mintak dulu..grrrrrr

      Delete
    2. dikira kes jeles jugak.. haha

      Delete
  11. Ahaaa, kengkadang rasa jugak macam ni. Mungkin rasa macam ni sebab bawah pengaruh emosi kot?

    Lain kali jangan mention nak apa. Nnt dia turut sama nak xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mana boleh camtu..adik beradik kena la sama2 dapat..:p

      Delete
    2. Tapi Encik H tak dapat pon ketip kuku tu?
      Sila simpan rotan, cikgu :p

      Delete
    3. waaaaa..ini bukan pasal ketip kuku la.. :'(

      Delete
  12. hamboii, emo semacam je. nak saya ketipkan kuku. haha chill la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehem2..ini bukan entry pasal ketip kuku la..grrrr

      sapa taip pasal ketip kuku kat bawah ni, aku rotan!!

      Delete
    2. Taknak komen pasal ketip kuku. Nanti kena rotan. Iteww atutttttt :-<

      Delete
    3. Ewww..namo tatot2 la..itew tak wotan punyewwwww~~

      Delete
    4. okok, saya gari tangan, nanti tertypo pasal ketip kuku. opss, hihi

      Delete
  13. Been there done that, bro! Kalau aku nak suruh kau bersabar sekali pun, kadang-kadang aku pun tak boleh nak bersabar kalau benda-benda macam ni berlaku. Cemburu tu memang ada. Manusia bukan sempurna, kan? hehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tapi ini bukan pasal cemburu la dira..ini pasal ketidakadilan sejagat..:D

      Delete
    2. pada dasarnya, bawa maksud yang sama kan? ngaku je lah...kau rasa cemburu dan tak dipedulikan... huhuhu

      Delete
    3. hoh..aku tak cemburu la..aku tak cemburu..grrrr

      Delete
  14. sangat ketara En.H berhati tidak tentream ketika menaip ini. menaip laju seperi lagu Another You diriku.
    :)

    Nak saya tolong ketipkan kuku?
    Saya seorang yang sangat berdedikasi dalam bab2 ketip kuku.
    chill..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..lagu Another You tu memang best..hehehe..even tak perfect, tapi still a good try..:D

      errr..errr..errr..ini bukan pasal ketip kuku..grrrrrr

      Delete
    2. Tau.. itu cuma hiperbola.. :)

      Delete
    3. err..hiperbola ke? hahaha..okey2 hiperbola..

      Delete
  15. besarkan balik ati yg kecik tu...berlambak2 ketip kuku boleh beli sendiri nanti.:)

    ReplyDelete
  16. Alor. Jangan begitu Encik H. Nanti sudah pasti si dia susah mahu memujuk anda. Ohh...lagipon kan kita dah ada satu istilah yg dipanggil manicure? :)

    Tp yelah...mungkin Encik H jenis pendam. Macam gunung berapi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe2..bapak dah pujuk dah..bapak kata, bulan depan dia belikan..hahaha

      p/s: memang selalu, sering dan sentiasa akan pendam..:)

      Delete
  17. alolo ... paham gak durex ek ... pening tinggal satu je paper lagi ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. faham2..hahaha..esok last kan? gudluck..

      Delete
  18. Ala relax la bro.... smalll matter!!! lu jangan..... perkara kecik kalau lu kasi besar boleh high blood tau!!! Arteri lagi tersumbat....ish...ish... Atenya teman beli ajelah bukan mahal pun....biasalah budak2..... mestilah mak teman tu lebihkan yg kecik!!!!...... moh..moh... gi kedai... he..he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkara kecik tu yg kadang2 org selalu anggap remeh. dan perkara kecik camtu jugak la yg selalu buat aku terasa..hehehe

      Delete
  19. hari jumaat sunat ketip kuku :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiba2 rasa nak nyanyi oh my english

      Delete
    2. :-w

      pegi nyanyi kat sida..sida suka lagu tu..kahkahkah

      Delete
    3. H yg suka..punya la suka sampai suruh aku post kat wall dia..kahkahkahh...

      Delete
    4. elleh..last2 ko yg minat..hahaha

      Delete
  20. aku pn sensitif :[ nak komen pnjg2.. tp xnak buka luka yg lma..

    oh My english!!! oh my! oh my english!! suka lagu ni! hahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa nak tumbuk jer liyana jasmay..grrrr

      Delete
    2. ekk... jgn2.. nt jd dayus.. *_*

      Delete
    3. err..rasa nak cubit jer pipi liyana jasmay.. #_#

      Delete
  21. ooo.. kau pun tengah sakit perut macam aku eh...

    komen tak ada kaitan... muahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauhnya lagi..sila komen berdasarkan entry..grrrr

      Delete
  22. motif, tak puas hati la ni? memberontak? grrr..

    chic na ada dua ketip kuku. bagi H satu la. hikhik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaaa..motif tak puas hati..tapi tak memberontak la..hehehe

      errr..errr..errr..warghhhhhh!! ini bukan pasal ketip kuku la.....

      Delete
    2. haha.. tau. saje nak bagi H marah. hikkk.. jgn marah2 nanti kena jual. :p

      Delete
    3. itew mane ade mawah..itew tak mawah la..hikhik

      Delete
  23. musykil...ko laki ke pmpuan..tgh dok pk ni..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. perempuan ler..hehehe

      Delete
    2. lew..aku ingtkan lelaki..haha

      Delete
    3. sebab Encik ke? hahaha..

      Delete
    4. Lorrr..tul ke mu ore tino..?

      Delete
    5. hukaloh..kawe ni supo ore jate ko? -_-"

      Delete
  24. ketidakadilan dalam kesamarataan seringkali menimbulkan ketidakpuasanhatian. pasrah jelah diam-diam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku jenis suka memberontak..tapi memberontak dalam diam la..hahaha

      Delete
    2. Encik Haris pemberontak?? awww..izzah takut

      Delete
    3. Izzah jangan takut, Haris akan jaga Izzah..zzzz

      Delete
    4. kahkah. tataw nak komen apa.

      Delete
  25. Replies
    1. kuku aku pendek..tapi tapi tapi..tapi kakdah lagi pendek..hahaha

      Delete
    2. erkk..hai kakdah..:D

      Delete
  26. en. H.. jwtn tu satu je ke..? xperla rezeki dia. cubalah cr di sektor lain. kementerian kan byk.. kelakar bila baca komen blogger psl ketipkuku..hehe.. anyway gudluk my dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk bukan2..ini bukan pasal jawatan..hehehe..diorg2 tu memang nak kena rotan agaknya..tak abis2 pasal ketip kuku..

      Delete
    2. eh..? bukan meh..? ngee..

      Delete
    3. bukan2 la..ni pasal lain..cuba lagi yer..hahaha

      Delete
  27. haish,
    ni kira memberontak x puas ati ke hapa ni?
    alah..biar jelah mak beli kat adik ko tu..apa kata ko soh je ayah ko plak beli,x pun dtg sni..ai bg pinjam nak?hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha xpe2..bulan dpn saya dapat pulak..:D

      Delete
  28. eh kitorang 1 family 1 ketip kuku jeee. haaaa. acane tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. grrrr..ni bukan pasal ketip kuku la..hahaha

      Delete
  29. asalam...dah lama follow anda ya, malam ni terjah best baca2

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..errr..hehehe..tatau nak reply apa -_-"

      Delete
  30. Biar aku teka ya? Situasi ni berlaku di tempat kerja. Betul tak? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh..Liyaa Mf dilarang komen..grrrrr

      Delete
    2. Eh? Kenapa aku dilarang komen plak? Hwaaaaa! Sedih :'(

      Kenapa? Kau takut aku teka2 tetiba jawapan terbetul lak ey? :P

      Delete
    3. elleh..kau buat apa nak teka2..dah tentu2 kau boleh baca wall aku, bila2 yg kau suka..zzzzz

      Delete
    4. Hahaha! Suka aku. Even aku leh baca, tapi aku bukan tau cite sebenar pun. Still boleh dinamakan teka kan? Hahaha.

      Err err org len pun ada yg boleh baca, tp dorang tak alert pun kan? Nampak tak? Concern kan aku? Kahkah! :P

      Delete
    5. ceh..concern sgt2 ni nak bodek aku lettuw..

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top