Header2

• 03 June 2013 •

Janji Jujur Sepi

Assalamualaikum dan selamat malam. Kenapa selamat malam? Sebab aku tulis entry ni pada waktu malam..hahaha.

Hari ni consultant cuti. So aku boleh dikategorikan sebagai manusia yang tak ada kerja. Jadi aku isi kebosanan tak ada kerja tadi dengan melayari youtube. Kenapa aku melayari youtube? Sebab kat radio, keluar lagu yang aku tak suka. Lagu apa? Rileks Brader. Nyanyian Art Fazil dengan Imuda.

Aku nak cerita panjang-panjang seleksi lagu yang aku dengar, rasa macam melampau pulak. Cukup la aku bagitau yang aku start dengan lagu-lagu band Oh Chentaku, end up dengan instrumental muzik daripada filem Sepi. Sedap jugak instrumental muzik ni. Lagi-lagi masa part yang awal-awal. Aku rasa kalau instrumental ni combine dengan bunyi hujan, mesti best bunyi dia.


Then terus aku rasa nak tengok balik filem Sepi ni. Aku cuba cari kat youtube, tapi tak jumpa. Yang aku jumpa, cerita macam tajuk kat atas ni. Lakonan Beto, Izreen dengan Neelofa. First time tengok..hahaha. Tapi terlayan la jugak sebab aku rasa cerita ni best. Walaupun tipikal cerita melayu mesti pasal cintan-cintun, tapi dalam cerita ni aku nampak plot yang berkisar tentang janji.

Pasal orang yang takut tak dapat tunaikan janji, tapi dipaksa untuk berjanji. Atas keadaan-keadaan yang dia tak mampu untuk berkata tidak. Memang la scene-scene tu cuma cerita jer. Tapi pada aku, benda ni nampak macam something yang relate dengan dunia sebenar. Aku rasa kita masing-masing pun pernah alami situasi dimana kita terpaksa berjanji. Dan cerita ni buat aku terfikir, macam mana agaknya kalau setiap orang menuntut setiap apa yang pernah kita janji.

Okey, pasal menunaikan janji tu satu hal yang aku suka dalam cerita ni. Satu hal lagi yang aku suka, pasal ayat-ayat or dialog-dialog dia. Makan dalam. Buat aku fikir macam-macam. Contoh macam ayat kat bawah ni:
Aku mungkin, bernafas untuk orang lain. Tapi untuk lima minit tiap-tiap pagi, aku bernafas untuk diri sendiri.

Orang selalu cakap, ajal, maut, jodoh di tangan Tuhan. Aku rasa orang yang cakap macam tu adalah orang yang dah putus asa. Jadikan takdir sebagai alasan bila tak dapat apa yang diorang nak. Aku hipokrit sebab ajal, maut, jodoh di tangan Tuhan. Aku kini jujur untuk percaya takdirNya.
Pada aku, cerita ni agak best walaupun bukan diklasifikasikan pada tahap yang paling best. Kesimpulannya, janji mestilah dicapati. Sekian.

p/s: aku sebenarnya malas nak buat ending..zzzzz


42 comments:

  1. Replies
    1. err.. ini entry first utk bulan Jun eh..?
      sebagai org yg lahir pada bulan Jun, dan bersempena bulan Jun juga..
      yelah, yelah.. saya turunlah Kuantan, nanti..

      Delete
    2. hepi besday ha..nak ikut g kuantang..haha..

      aku try combine ngan rainy mood tak berapa menjadi la..kurang feel..tapi kalau dengar saja ok.cam bnyik drama korea pnye soundtrek pon ade..

      Delete
    3. Ha: happy belated besday, or in advance (pilih yg mana sesuai)..hahaha..nak dtg kuantan ke? O.o

      bundle: ko dah try combine ke? aku x try lagi..just imagine jer..maybe sbb instrumental yg ni x cukup sayu kot..hahaha

      Delete
  2. Awesome.
    Apabila manusia mula berjanji.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji pada diri sendiri..lagi mudah kot..hahaha

      Delete
  3. Lapo pulak bila entry ni..Hahaha..

    Pekara yg paling takut ialah,
    berjanji, pastu lupa..
    sangat2..takut..!

    tu yg boleh jadi capati terus tu..hehehe

    p/s: Nur tak pernah tgk cerita tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. er..lapo? sebab capati ke? hahaha

      citer tu kuar kat tv9..almost setahun yg lepas..

      Delete
    2. Dah tengok dah citer ni...best jugak.

      Nealopa nampak cantikkan dalam citer ni...dan sedikit tak puas hati dengan watak dani... mudah sangat buat janji..pastu dia sendiri tak leh handle...

      Delete
    3. yup2..Neelopa santek..hehehe

      Dani sebenarnya susah nak buat janji..dia takut nak buat janji..tapi situasi membuatkan dia terpaksa utk berjanji..contoh dgn Vee, dgn Johan..

      Delete
  4. org yang takut janji tak tertunai adalah ena.. hahahaha yeah, i admit it, ena takut org lupa janji dan ena juga takut pada diri ena... hurmmmm... Apapun, berserah kepada Allah.. jgn sengaja lupa pula pd janji yg telah terungkap.. Kalau tak sengaja tak mengapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..sama la..H pun camtu jugak..takut2 kalau ada janji yg x tertunai..:)

      Delete
  5. dicapatikan,..HAHAHAHA makan dalam kalu pak jib baca..meh aku nak sent post ko ni kat dia.. janji dicapati dan harus diketupati.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh jangan..nanti semua org kat JPM baca blog aku..malu la aku nanti..hahaha

      Delete
  6. same here.tak suka dgr lagu rileks brader -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..kan? lagu tu rasa macam serabut..tengah2 rileks then keluar lagu tu, rasa macam x rileks lgsung dah..:p

      Delete
  7. banyak betul perkataan janji disebut dlm entri ni.. cube kira.

    :P

    ReplyDelete
  8. erm... capati cecah kari kambing pun sedap kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pun dengan rendang daging..memang sedap..

      Delete
  9. dan saya sebenarnya dah takmo wasap encik H. sampai tertido saya tunggu ur reply. huh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun mls dah nak wechat dgn encik H. Sampai tmimpi2 saya tunggu ur reply. Huh!

      Delete
    2. alamak..ramainya anon yg wechat saya..maap yer..:D

      Delete
  10. aku rasa macam kau pernah mungkir janji ngn someone je bila baca entry ni,, aku dapat rasa penyesalan dlam entry ni,, ko nak cerita ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tau memang pernah ada janji yg x tertunai..cuma aku xingat dah janji tu kat siapa..:D

      Delete
  11. oh tak pernah tengok lagi citer ni, hurm... aku pon mancari cerita "sepi" gak...tpi rare sgt...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku x sengaja jer jumpa citer ni..sebab memang niat nak cari filem Sepi..:D

      Delete
  12. pakcik,

    aku ada soalan aku ada soalan !
    camne nak buat s-curve? kau kan senior mesti tau..
    blerghhh aku pernah buat tapi aku hentam je..
    bile buat main hentam je pasti lah kena hentam balik kt meeting..
    *mohon pencerahan secepatnye* -_-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..kenapa kau bagi soalan susah ni mkcik..cuba bagi yg senang2 sikit..grrrr

      p/s: plot kat excel jer la..kot..

      Delete
    2. kannn. aku nak buat ayat nak tanye kau pun dah susah dah ni. huwahhh. plot kat excel aku tauuuu. cer bagi aku jawapan yang memberansangkan minda sikit. grrr

      Delete
    3. sbnrnya aku x faham apa s-curve yg kau nak buat..:D

      Delete
  13. huhuhu...

    aku pernah layan cerita ni sekali kot...

    aku suke genre cerita ni... mcm Kisah Cinta yang ada kat tv sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah Cinta? aku xpernah tengok citer tu..kat TV3 kan kalau x silap? :D

      Delete
  14. janji seperti menaruh harapan kan..sebab tu utk elak dari org berharap ke kita lebih baik jgn janji..

    x pernah perasan pon cite sepi tuh..o.0

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji ni macam kita bagi harapan kat org..:D

      Delete
  15. aku suka dialog tu. yg 1st tu. yg 2nd aku tak suke sbb mcm tuju kat aku.. -.-



    lately aku asyik dgr lagu hafiz. yg derita bhagia ape ntah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suka dua2 dialog..sebab dua2 macam tuju kat aku..:p

      Delete
  16. tak suka capati sebab rasa masam2. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..H rasanya xpernah makan capati..xpernah kot..:D

      Delete
    2. Ehhh..cikna....yg masam2 tu bukan capati..itu tosei..

      Rupa capati mcm roti canai tu..tp capati xberminyak....kering je...

      Delete
    3. aci, capati satuw!!

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top