Header2

• 05 July 2013 •

Jalani Hubungan Tanpa Status

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa yang aku nak cerita kali ni adalah benda yang biasa. Which is, pada aku, hampir setiap daripada kita mungkin dah pernah rasa. Pasal seorang lelaki, dan seorang perempuan. Mula-mula diorang berkawan. And until at the certain point, one of them were fall to the other.

Aku sendiri pernah rasa benda ni. And boleh dikatakan banyak kali. Dengan NAF, dengan Along, as well as dengan Hazati. Contoh masa dengan NAF dulu la. Start kenal masa dia form 4. Budak lagi. Tapi masa tu kira kawan biasa jer la. Empat tahun kemudian baru betul-betul close. Mana tidaknya, dia ada kat dalam hidup aku daripada selepas mimpi, sehingga sebelum mimpi. Means daripada bangun tidur, sampai la sebelum masing-masing tertidur. Lebih kurang 18 jam jugak sehari. Jadi bila dah rapat sangat macam tu, normal la kan untuk manusia-manusia marhaen terjatuh suka.

And kes ni lebih kurang sama la masa dengan Along dan Hazati. Situasi yang membuatkan aku curious, eager dan excited dengan kehidupan sendiri. Semangat gila kot..hahaha. Tertanya-tanya siapa sebenarnya aku kat dalam hidup diorang waktu tu. Kawan ke? Skandal ke? Atau sekadar teman tapi mesra? Rasa macam tengah ada kat taman bunga sambil kira kelopak-kelopak sunflower. "She like me, she like me not. She like me, she like me not." Haaa..macam tu la dialog aku masa kira kelopak bunga.

Himawari Sunflower Farm, Japan - Aku pernah cadang nak bawak NAF ke sini..:p

As NAF said before, curiosity is killing. Macam tu la kot perasaan aku. Pehhh..rasa macam nak mati woi..hahaha. Setiap hari fikirkan benda yang sama. Either nak confess atau buat selamba macam biasa. Then fikir kebarangkalian yang mungkin ada. Let say kalau aku confess, agak-agak boleh dapat ke? Kalau dapat bagus la. Tapi kalau kena reject? Celah mana nak sorok muka? Malu gila kot. Tapi kalau aku tak cuba, sampai bila-bila kot aku tak tau apa sebenarnya perasaan dia.

At the same time, and above all reasons, aku sebenarnya rasa takut. Takut pada sesuatu yang aku sendiri tak pasti. Bukan la takut kena reject ataupun apa. Yang tu okey lagi. Sebab bila aku decide nak confess, means perkataan rejection tu sendiri memang dah ada dalam kepala. Kalau dapat, Alhamdulillah. Kalau tak dapat, tak apa la. Nak buat macam mana. Sekurang-kurangnya aku puas hati sebab aku dah cuba. So hadap jer la rejection tu walaupun rasa macam dah malu gila.

Abis tu apa yang aku takut? Hmm..to be honest, aku takut kehilangan. Aku takut hilang hubungan yang sebelumnya. Bilamana keakraban sepasang manusia, bersenda gurau, bergelak ketawa, berkongsi cerita, kelak hilang disebabkan aku tiba-tiba pakai rambut palsu, pegang mic and buat gaya ala-ala Misha Omar, pastu terus nyanyi lagu Bunga-Bunga Cinta. Yup, aku tau ini adalah risiko bila aku decide nak confess. Dan aku sendiri seboleh-boleh memang cuba nak elak risiko ni, tak kira sama ada kena reject ataupun tidak. Sebab dalam kedua-dua kes, aku tetap ada potensi untuk berakhir dengan kehilangan.

Bunga-bunga cinta, layu di pusara.. *konon-konon jadi Misha Omar*

Andai kata la, aku kena reject. Aku pasti hubungan tu takkan jadi akrab macam yang dulu. At least tidak dalam masa terdekat. Aku for sure la rasa malu and janggal. Kena reject yer tak, tebal gila kot muka masa tu. Nak berbual pun rasa awkward jer walaupun cuba control buat macam tak ada apa-apa. And the other one pun mesti janggal jugak. Nak layan mesra macam dulu, takut-takut aku makin terjatuh suka. Sudahnya hubungan tu makin lama makin hambar, makin menjauh, makin renggang bersama masa.

Atau sebaliknya kalau aku tak kena reject. Let say hubungan tu menjadi, tapi terputus kat tengah jalan. Bercinta punya bercinta, last-last jodoh tak ada. Biasanya dalam keadaan macam ni, jarang hubungan sebagai kawan tu kembali normal. Memang jarang sangat. Kau ikut cara kau, aku ikut cara aku. Antara kita dah tak ada apa-apa. Habis cerita. Itu kalau hati kering la. Kalau hati basah-basah sikit, maybe ada la still contact each other. But still, hubungan tu memang completely tak sama macam yang sebelumnya.

Along pernah persoalkan perkara ni masa kitorang form 5. Masa tu aku budak lagi..kehkeh. Dia nak clarification tentang apa yang mungkin jadi in future. Contoh kalau kitorang bercinta monyet masa tu, macam mana transition tu nak berubah daripada kawan yang selalu bergaduh, kepada pasangan yang bercinta. Pehh..geli gila kot aku taip ayat ni..hahaha. Then macam mana kalau hubungan tu tak menjadi, contoh kalau few years later kitorang decide untuk part each other, masih ke aku ni tetap jadi kawan dia? And macam mana pulak kalau masa tu dia reject aku, adakah aku akan benci and berdendam kat dia? Well, you know the last two answer, don't you? Hahaha..typical sangat!

Anyway, even apa pun jawapan aku adalah typical answer, belum jadi kemain la cakap semanis kurma, tapi honestly aku cuba untuk reduce potensi kehilangan tu. Sehingga kini, no matter how far I got, no matter how hard I fought, aku akan cuba protect supaya keberadaan orang lain yang pernah wujud kat dalam hidup aku, tidak menjurus kepada sesuatu yang sia-sia. Dan mungkin sebab itu jugak, diulangi, mungkin sebab itu jugak, aku tak pernah lost contact dengan ex-golpren, or even dengan mereka-mereka yang selama ni aku pernah terjatuh suka.

Akhir kata, hubungan tanpa status ni, walaupun lelah, tapi sebenarnya indah. Cukup indah. Itu pun jika dan hanya jika kita nilai dari sudut yang indah. So sebagai penutup, aku tinggalkan korang dengan lagu ni. Macam biasa la, band indon yang nyanyi..hahaha. Sekian, terima kasih.





p/s: Alaa..takkan tak perasan huruf pertama setiap perenggan ni! >:[


31 comments:

  1. typo ex-girlfriend. = ex-golpren

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh salah ke? bukan ex-golpren ke ejaannya? -_-

      Delete
  2. eh apa ni. tak paham. lol!

    A?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku pun x berapa faham kot..hahaha

      Delete
  3. Naf tu sekarang macam mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naf tu Nafisah kan? Alhamdulillah..sihat kot skrg..:p

      Delete
  4. Dari pengalaman, Bila mana putusnya hubungan sepasang kekasih ni, nak jadi kawan biasa tu susah sangat. walaupun cuba buat biasa tapi susahh sangat2..

    Dan bila baca entry ni terasa macam ada satu menda yang nak disampaikan tapi tak lepas, ala-ala jalan serupa itik..tahu..?

    Ehh..memandai2 je Nur ni..hahaha

    p/s: Muka org nyanyi tu kan, mcm kenai..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..nak buat macam biasa tu memang susah kot, tapi tak mustahil..susah sbb nk kena normalkan balik hbgn tu..

      jalan serupa itik? Nur biasa buat ea? hahaha

      p/s: klik nama Misha Omar utk tengok gambar asal..:p

      Delete
    2. Normalkan balik hubungan, fuhh..bunyi mcm senang, tapi xsenang...

      Ehh...bab jalan itik tu, H lebih arif kan..hahaha.

      Hahaha...sian kak misha kena edit.. :p

      Delete
    3. eh senang jer Nur..cuba la..hahaha

      jalan itik yg kepit kertas kat ketiak tu ke?

      p/s: H dah kowtim dgn kak Sha..:p

      Delete
    4. Haaa...yg kepit kertas tu.
      H kan arif...
      Hahaha.. :p

      Delete
  5. kalau macam ni la.. takutkan risiko kehilangan,, memang membujang ke tua jawabnya,, sebab semua orang pun tak nak hilang,, kecuali kalau parents paksa jodohkan ngan someone,, haa,, baru dapat bini kat hang h,, ekekekekeke,, cek doakan hang dapat bini sepantas kilat, kbai,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..bukan2..maksud aku, sblum aku confess, aku kena cuba reduce risiko kehilangan tu..:D

      Delete
  6. once kita bercinta dengan kawan, sebenarnya kita hilang satu persahabatan. haaa...gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends pada situation jugak..sebab kalau kena dgn cara, kita boleh dapat dua2 dalam masa yg sama..:D

      Delete
  7. Cinta monyet sgt story ko ni h..tp kalau ko tau teknik aku ajar tu dulu rasenye setel masalah ko..mmg sesuai sangat dgn keadaan ko tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lost dgn ex golpren tu hal kecik h..ko takleh lawan aku 1 bab ni..ex sama ex2 begadoh pon aku leh damaikn dn bleh buat depa kawan..pencapaian cemerlang sepanjang hayat..hahahaw

      Delete
    2. Hamboii bundle...siap ada tips nih...! Hahaha...
      Siap ada pencapaian cermerlang..
      Terbaikk ahh...hahaha..

      P/s: mohon H tgk cerekarama malam ni ehh... :p

      Delete
    3. bundle: hahaha..teknik tu sbnrnya aku dah khatam drpd dulu kot..berkawan, bergurau, jadi someone yg penting, then bila nak confess tu walaupun serius tapi cakap macam just main2, konon saje buat lawak, kalau kena reject pun boleh cover line balik, semua tu aku dah pernah buat even sebelum aku baca entry ko..

      tapi kalau pasal damaikan ex2 dan boleh buat diorang berkawan tu, ko mmg lagend la..hahaha..

      Taru Pyto: cerekarama? cerita apa? Kashaf Imani?

      Delete
    4. Bukan, tengok je la mlm ni.. :p

      Delete
    5. Bukan Cinta Monyet?

      Delete
    6. Haaa...betullah tu...
      sy xdapat tgk...
      wakilkan H aje lah..bisa?
      hahaha

      Delete
  8. kena tukar nama capital-h kepada capital-a kot.. kehkeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh taknak..sbnrnya kebetulan nampak yg 3 perenggan awal mula dgn huruf A, tu yg teruskan sampai abis..hahaha

      Delete
  9. lama nya tk jenguk siniiiii :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..hai CH..sila beri tunjuk ajar..:D

      Delete
  10. Hubungan tanpa status? Macam aku dengan Fik kan?

    ReplyDelete
  11. Kau kadang jiwang juga....aku pernah chop kau jiwang kan dulu tapi kau tak mengaku..haha

    ReplyDelete
  12. all A stand for Ara ;D

    kadang-kadang lebih baik stay dalam hubungan tanpa status. walaupun ada pengharapan tapi dalam pengharapan tu masih ada sedikit kekuatan untuk terus berdiri andai terjatuh lagi nanti.

    sekiranya ku takkan bisa berikan kepastian untukmu
    biar keadaan ini berjalan seperti adanya :')

    ReplyDelete
  13. kemain encik H... tapi sonok jugak ada pengalaman cinta cintun ni.. aku bila ngan famili, diorg slalu smbg pngalaman kenal ngan org lain, jatuh hati bagai... aku duk melopong je dgr diorg citer hal masing2. sbb kisah aku mmg sukar untuk dikongsi kan bersama...ecehh..wakaka

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top