Header2

• 12 July 2013 •

Janggal

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sorry kalau entry ni buatkan siapa-siapa sentap. Sebab entry kali ni mungkin ada kaitan sikit-sikit dengan entry yang sebelumnya. Pasal respond. Ini dalam konteks bila someone bercerita dan kita pulak mendengar. Then apa respond or reaction kita pada orang yang tengah cerita tu. Macam mana kita nak biarkan dia terus bercerita, tanpa mencacatkan perasaan dia.

Okey, pada aku, secara umumnya pendekatan terhadap orang perempuan dan orang lelaki ni berbeza. Kalau orang perempuan, normally diorang perlu kata-kata sokongan untuk comfortkan diorang. Bukan nak kata yang orang perempuan ni lemah sangat. Tidak. Cuma mungkin sifat orang perempuan memang macam tu. Bila diorang bercerita, diorang expect pendengar tu akan respond pada apa yang diorang cerita. At least respond, bercakap, bagi idea, suarakan pandangan or seumpamanya.

Tapi kalau dengan orang lelaki, tak berapa perlu kot semua tu. Orang lelaki biasanya cerita hanya sebab diorang nak cerita. Hanya sebab diorang nak luahkan apa yang diorang rasa. Cukup sekadar ada orang yang dengar atau ada orang yang baca. Takde orang respond pun takpe, takde orang komen pun takpe. And most importantly, tak ada orang comfortkan pun tak apa. Kalau aku, takde orang comfortkan tu lagi aku suka.

Seriously, aku rasa janggal kot kalau nak comfortkan orang lelaki. Kalau dengan orang perempuan, mungkin normal jer untuk kita kata "sabar la", "kuatkan semangat", "jangan putus asa". Tapi kalau dengan lelaki, aku rasa situasi tu kelakar. Tak kira la macam mana pun niat aku cuba comfortkan orang lelaki, aku tetap nampak benda tu kelakar. As if orang lelaki ni macam lemah sangat sampai terpaksa dihadiahkan ayat-ayat sokongan macam tu. Itu apa yang aku fikir la.

Tak tau la, mungkin itu ialah sebahagian daripada ego orang lelaki. And mungkin aku sendiri menulis ni pun based pada ego aku sebagai seorang lelaki. Aku tak tau la macam mana pendapat, pandangan or penerimaan orang lain. Tapi pada aku, kadang-kadang ada sebahagian ego yang perlu untuk dijaga. Sebab sebahagian ego itu la yang membuatkan orang lelaki hidup sebagai seorang lelaki. Errr..faham ke?

Ah, aku sebenarnya blur macam mana nak explain benda ni. Aku rasa makin lama nanti korang makin tak faham. So pendekkan cerita, kalau nak support orang lelaki, tolong la jangan biar sokongan korang tu ada unsur-unsur simpati. Sebab, kalau tak kena cara, sokongan tu akan buatkan orang lelaki down. Elok-elok diorang tau macam mana nak kuat dengan cara sendiri, silap-silap diorang akan rasa yang diorang makhluk paling lemah kat atas muka bumi. So, treat la orang lelaki tu sebagai seorang lelaki.

Kesimpulannya, jangan pandang rendah terhadap kekuatan orang lelaki. Heh, berjela aku taip kat atas, kesimpulannya cuma pendek macam ni.

Dah la. Itu jer.

p/s: betapa huru-haranya entry aku kebelakangan ni!


15 comments:

  1. eh First ke ni.kehkehkeh mohon hadiah d hari yg mulia ni :)

    ReplyDelete
  2. bg ai pompuan kdg2 dia bercerita bkn dia nk simpati or nasihat tp cukup jika ada org yg sudi mndengar.cukup jika ada listener yg baek tuk dia kuarkan segala keserabutan dlm kepala nya sbb kdg2 kita boleh release just hnya luah kan pd seseorg :)
    kalo lelaki plak depend pd pengakhiran cerita kalo ada solan "apa ptt aku buat ha"?ini boleh beri pendapat tp kalo dia cerita just hanya bercerita..then kita pun just hnya jd listener yg baek lah :)
    salam ramadhan H :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Paham....hehehehe...

    Org lelaki mmg ada cara tsendiri untuk menangani masalah mereka...lagipun org laki jiwa diorg kan mcm rock2 sikit...jadi hadiah kata2 berunsur simpati tu mmg xdigalakan la....

    ReplyDelete
  5. Biasanya kalau ada orang lelaki cerita something kat dira, dira akan jawab "owwhh...ye ke..."
    Lepas tu, contact la kawan reramai, bawak dia keluar main bowling atau ape je buat dia hilang tension. Sekelumit pun masalah dia kita tak amik port. hehehe :D

    ReplyDelete
  6. perempuan hatinye lembut... hihi

    ReplyDelete
  7. sometimes berdiam itu lebih baik dari berkata sesuatu yg menikam di hati....pergh ayat tak ingat

    ReplyDelete
  8. ena sebagai perempuan, ena setuju dengan kata2 H tapi bgi ena semua manusia sama sebenarnya.. baik lelaki atau perempuan, tak semua lelaki seperti yg H cakap.. hehehe...

    ReplyDelete
  9. hehhe..
    komen aku..
    no komen :)

    ReplyDelete
  10. faham..faham..

    cara support berbeza

    ReplyDelete
  11. tak semua kot.. some ok, some tak ok..

    kita sebagai kawan kena faham dia jenis camne..

    ReplyDelete
  12. setiap orang berbeza penerimaannya..

    macam chic na katakana... kita kena faham orang tuh macam mana

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top