Header2

• 22 July 2013 •

Jammed Di Kuantan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Idea untuk entry ni sebenarnya dah lama. Sejak lebih sebulan yang lepas. Masa tu dok nampak ada post kat facebook mana ntah pasal perubahan laluan kat Kuantan. Which is daripada jalan dua hala ditukar kepada jalan sehala. Tapi, tu la, idea jer ada, then tunda punya tunda last-last terus terlupa. Hari ni baru la teringat semula.


Okey, basically perubahan jalan adalah seperti gambar kat atas. Daripada Jalan Teluk Sisek ke Jalan Penjara. Daripada Jalan Penjara ke Jalan Tun Ismail. Daripada Jalan Tun Ismail ke Jalan Beserah. Dan daripada Jalan Beserah ke Jalan Teluk Sisek. Jalan-jalan picisan yang lain-lain tu malas aku nak mention, sebab tak penting. Aku taip yang main road jer. Di mana tempoh percubaan untuk main road ni adalah selama 3 bulan.

Tujuan? Okey, tujuan asal adalah untuk mengatasi masalah lalulintas kat area Kuantan. Sejauh mana keberkesanan perubahan laluan ni, yang tu aku tak tau la. For sure awal-awal ni, mesti ramai yang bising dan komplen macam-macam. Maklum la, perubahan tu start hari ni. Bulan puasa pulak tu. Memang menduga kesabaran la untuk mereka yang tak alert walaupun perubahan ni dah dimaklumkan lebih sebulan yang lepas. But then, aku still bagi kredit la untuk MPK and pihak-pihak yang terlibat. Sebab at least ada la jugak effort diorang untuk mengatasi masalah kesesakan ni.

Tapi kan, personally, sepanjang 2 tahun aku duduk kat Kuantan ni, aku rasa Kuantan sebenarnya perlukan flyover. Kesesakan yang ketara cuma ada kat 2 tempat. First, simpang empat kat Jalan Beserah - Jalan Teluk Sisek. Yang nak menghala ke Teluk Cempedak and Tanjung Lumpur tu. Second pulak, simpang empat kat Jalan Bukit Ubi. Yang dekat Kuil Hindu and Bus Stand sementara. Dua tempat tu memang melekat.

Masalahnya sekarang, bila kedua-dua tempat tu dah memang sedia sesak, kerja-kerja pembinaan flyover akan membuatkan jalan-jalan tersebut menjadi lebih sesak. Ruang kerja tak ada. So aku nampak susah nak tempatkan machinery, mobilize kerja dan divertkan traffic dalam masa yang sama. Boleh memang boleh, tapi susah. Kalau orang lain kata senang, aku tak tau la. Aku ni engineer cap ayam jer..hahaha.

Satu lagi yang aku nampak, jejantas. Yang ni patut ada kat Jalan Mahkota. Instead of traffic light untuk pedestrian melintas, aku rasa lebih elok ada jejantas. Sebab? Leceh kot bila tgh drive, tiba-tiba ada orang tekan button untuk melintas. Ada la 2-3 orang berjalan lenggang kangkung. Then tak sampai seminit, ada lagi yang tekan button nak melintas. Sama macam tadi, lebih kurang 2-3 orang. Sudahnya, traffic jadi slow. Itu yang melintas ikut lintasan lampu isyarat la. Yang melintas bagi isyarat tangan macam jalan tu bapak sendiri punya, tu malas la aku nak cerita.

Satu lagi, parking kat tepi jalan. Pun sama jugak, Jalan Mahkota. Sepatutnya kalau Kuantan ni nak ada sistem trafik yang lancar, buang la petak-petak parking yang berdekatan dengan jalan utama. Side parking pulak tu. Leceh bila ada orang nak masuk parking, leceh bila ada orang nak keluar parking. Lagi leceh bila ada yang berhenti sekejap sebab menunggu kawan or mungkin menunggu parking.

Tapi. Ada tapinya. Tapi kalau petak-petak parking dekat jalan utama tu dihapuskan, maybe mati la kot deretan kedai-kedai yang ada kat situ. Dah tu nak buat macam mana. Untuk achive something kena la korbankan something yer tak? Sebab pada aku, kawalan traffic ni lagi penting. Salah satu ciri bandar yang bagus adalah sistem traffic dia bagus.

Kesimpulannya, aku rasa lepas 3 bulan daripada tarikh ni, orang akan biasa dengan perubahan laluan daripada dua hala kepada sehala. So that, laluan percubaan ni akan kekal untuk tempoh masa yang lama. Kenapa aku kata camtu? Sebab diorang dah buang semua devider kat jalan dua hala. Mesti la diorang buang sebab nak jadikan jalan tu jalan sehala. So korang rasa lepas 3 bulan nanti, diorang akan construct devider tu semula ke? Jangan harap la..hahaha.

Kesimpulannya lagi, errr..takde kesimpulan dah. Sekian terima kasih.

p/s: entry request tu, ditunda lagi ke tarikh yang baru..:D


15 comments:

  1. nak menjadi taraf bandar maju la ni

    :)

    ReplyDelete
  2. Aha kuantan mmg jammed lagi lagi dekat UTC time petang ke malam mmg jammed .Balik Muadzam sunyi sikit.Hehe.Transformasi tu.

    ReplyDelete
  3. aku pernah duduk kat kuantan tu.. hehe. masa tu 5-6 tahun lepas kalau tak salah aku. masa tu pun dah agak jem. sekarang ni aku rasa pasti bertambah jem lagi kan

    ReplyDelete
  4. vote H jadi mayor of kuantan.. hahah..

    ReplyDelete
  5. eh...
    duk kuantan ker.
    haha..
    samo ler kita..
    hajat nk wat entry ni jugak..
    pending dulu :)

    ReplyDelete
  6. alaaaa..ika nak balik sana dah next week . tak suka jammed . hahahaha . dah la jalan kat situ mmg sedia ada jammed . ehh

    ReplyDelete
  7. kuantan dah makin jammed...

    ReplyDelete
  8. Alamak, risonyaaa nak balik kuantan ni.. bulan sembilan ni dah nak ke sana dah... bawa kereta lak tu.. xfasih lagi jln kuantan.. huaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  9. Errr.....bab jejantas tu kan...Nur rasalah....
    Tak perlu buat kot...sbb kalau buat mcm membazir...
    Org bukan nak pakai pun....sbb masyarakat kita lebih suka ikut jalan darat....

    Bygkan kalau buat..pastu terbiar je xde org guna...
    Lagilah geram...

    P/s: Sungai kuatan tu boleh baling botol x...?hahaha

    ReplyDelete
  10. lupe plak ko pki domain sendri..ptut x muncul kat bloglist aku Y__Y

    ReplyDelete
  11. Nebesnya aku nak balik kuantan. karang mesti aku jadi macam kuda belang masuk kampung. Aku rasa konsep jalan sehala ni macam kat US. Bijok MPK.

    ReplyDelete
  12. Fatin duduk dekat Kuantan setahun je masa asasi dekat UiTM dulu. Bila Encik H cakap pasal nama-nama jalan ni, terus terbayang-bayang dekat kepala dah jalan-jalan tu. Haha. Tapi serious, jalan yang dekat Kuil Hindu dekat dengan padang besar dengan bus station sementara tu memang sesak sangat-sangat. Lagi-lagi bila pukul 4 dan ke atas. Ya Allah, boleh sangkut dekat traffic jam lama sangat oh. Jalan dia pulak kecik. Haih.

    ReplyDelete
  13. Em... Keje kt tok sira..tinggal di bukit setongkol... Pergi kerja 10 minit je... Sbb jln smooth je sehala dr wong ah jang ke dpn mega mall ( nk parking megamall pun tukar arah)... Laluan beserahTC ari pertama jem sbb kena lalu dpn TNB...cross...
    Tapi mslh paling JEM...laluan jln besar. ..pertembungan org dr arah Teluk Cempedak...tg lumpur dan beserah ke lorong yg bersimpang siur...jln balik keje yg biasanya 15 min dah jd 45 min sbb kena berhati2 org masuk jln dgn kelam kabut dan mengejut... pihak MPK kena check aliran jln besar...

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top