Header2

• 08 July 2013 •

Jaman Muda-Muda

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ingat lagi tak Norhazani? Alaa..isteri keempat yang aku pernah ceritakan dalam Jurnal Tingkatan Lima. Hari ni aku nak cerita sikit jer pasal dia. Itu pun sebab dia tiba-tiba message aku kat facebook. Cerita pasal salah satu kenangan lama yang aku sendiri pun sebenarnya dah lupa.

Okey, conversationnya adalah seperti di bawah (↓)


Honestly, aku memang dah tak berapa ingat pun pasal benda ni. Maybe boleh dikatakan langsung tak ingat. In fact, aku sendiri tak percaya yang pada usia 17 tahun, aku dah jadi penjaga untuk seorang gadis Tingkatan 5. Entah gila apa agaknya tiba-tiba ambilkan report card untuk classmate sendiri. Cikgu pun satu, boleh benarkan pulak tu..hahaha.

Cuma, one thing for sure, aku tak sangka yang selama 12 tahun, means daripada tadika or Darjah 1, Yan tak pernah sekali pun ambil report card dia. Maksud aku, untuk exam pertengahan tahun la. Kalau 1 tahun skip tak ambil tu pada aku tak apa. Sebab aku fikir, normal la kot kalau sesekali ada parents yang tak dapat nak datang ke sekolah untuk ambil report card anak-anak diorang. Lagipun masa tu aku tau Yan duduk dengan nenek dia. Mak ayah jauh kat Batu Pahat. So memang ada kemungkinan yang diorang tak dapat datang. Eh tak payah kata parents dia la, ayah aku sendiri yang dekat pun pernah jugak tak dapat nak datang. Kena kerja. Motor pulak takde. Kalau ada pun arwah mak memang tak reti nak guna.

Jadi bila parents Yan tak dapat datang, aku anggap itu adalah perkara biasa. Thats why aku selamba pergi jumpa cikgu untuk ambil report card dia. Niat masa tu mungkin nak buat dia happy jer kot. Tapi tak sangka pulak, tak terfikir benda yang pada aku simple macam tu rupanya bagi kesan yang agak besar dalam perjalanan hidup dia.

And yes, since that day, baru la dia ada ajak aku datang ke rumah. Kenalkan aku dengan nenek dia. Banyak kali la jugak kot aku dijemput datang. Sorang-sorang pulak tu. Nenek dia jemput sebab nak ajak makan tengahari kat sana. Tapi masa tu aku tak terfikir la nenek dia suka ataupun apa. Cuma aku fikir, tak sampai hati pulak nak kata tidak pada orang yang lebih tua. So macam tu la lebih kurang sinopsis cerita.

Kesimpulannya? Hmmm..throughout our life, kita mungkin pernah dan akan buat banyak benda yang kita anggap remeh atau sangat-sangat biasa. Niat kita pun sekadar saja nak bersuka-suka. Tapi, tanpa kita sedar, tindakan remeh tu memberi kesan yang besar pada mereka-mereka yang ada kat sekeliling kita. Boleh jadi kesan tu positif, boleh jadi jugak kesan tu negatif. Kita tak boleh agak, kita tak boleh jangka. Sebab orang tu yang akan terus ingat, walaupun kita sendiri dah betul-betul lupa.

Sekian, terima kasih.

Encik H (Bukan Gambar Sebenar)

p/s: Yan panggil aku Rahul. Kenapa? Eh lagi mau tanya. Mesti la sebab wajah aku ada iras-iras dengan Sarukan..kahkahkah.


10 comments:

  1. Emangnya saya yg pertama kan...?
    Tentu ada kadoknya kan...?
    Hihihihi....

    Benaran kamu mirip SRK...?

    ReplyDelete
  2. hai rahul.

    nak ngorat boleh? hikss

    ReplyDelete
  3. Bukit besar? Adakah di kulai?

    ReplyDelete
  4. Ni kira sisi romantik kau lah?

    ReplyDelete
  5. Haha... Sweet ok. Syg dia dh kawin. Xpe, later srk akn jmp kajol sbnr.. Slm ramadhan :)

    ReplyDelete
  6. rahul??kau perasan ke apa ni? hehe

    muda muda da pandai pikul tanggungjawab.. baguihnyeee..anak sape la ni....tapi cikgu kau pun cam rela je kau jadi wakil penjaga Yan. pelik. selalu tak boleh kan

    ReplyDelete
  7. Uncle ni baek ehh....
    Hehehehehe....

    Iye laa....siapa sangkakan..
    Apa saja yg kita buat beri impak yg mendalam bagi diorg....

    Hagak2..nenek yan tu..kenan lagi x dekat H...?
    :p

    ReplyDelete
  8. betul lah H..
    kdg2 sesuatu benda yg kita anggap remeh tu boleh beri kesan kpd org lain.kesan yg mendalam :)

    tetiba tingat satu rahsia pasal kad laporan.haish nk kena wat entry nih.kekeke

    hai Rahul...
    peace T____T

    ReplyDelete
  9. Rahul..?tolonglah faham..hahaha...


    betullah kan H,, kita kadang2 tak pernah terjangka apa yang kita buat tuh kadang kala boleh beri impak negative atau positif dekat orang lain..hurmm

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top