Header2

• 11 July 2013 •

Jati Diri

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni adalah hari kedua kita berpuasa. Jadi aku rasa belum terlalu lambat kot untuk aku ucapkan selamat menjalani ibadah puasa kat korang semua. Dengan ucapan, Selamat Berpuasa. Okey, untuk entry kali ni, aku skip dulu daripada cerita apa-apa yang berkaitan dengan puasa. Sebab aku nak cerita pasal seorang kawan yang tak berapa sihat. Kira entry ni tribute untuk beliau la lebih kurangnya.

Kawan aku ni lelaki. Nak kata kawan rapat sangat tu tidak la. Sebab banyak kali jugak ada salah faham and percanggahan pendapat dengan beliau. Normal la kan, kalau taknak ada percanggahan pendapat, taknak ada salah faham, baik aku kawan dengan diri sendiri jer. So macam tu la aku dengan mamat ni. Kira kawan macam biasa. Tak pernah dan insyaAllah tak akan ada sesuatu yang luar biasa..hahaha.

Ehem ehem..okey. Dalam 1-2 minggu kebelakangan ni, ada la rumours menyatakan yang beliau ni kurang sihat. Sebenarnya bukan rumours la, sebab beliau sendiri pun mengaku yang beliau tak sihat. Cuma, masalahnya, beliau tak pernah bagitau apa yang tak sihat, or even simptom-simptom yang menandakan beliau tak sihat. Jadi, aku dan kawan-kawan lain jadi tertanya. Curious kot. Risau sebab tak tau apa sebenarnya ujian yang Allah bagi kat dia.

Dari awal lagi aku memang bercadang nak tanya. Tapi rasa keberatan. Sebab? Yup, sebab dia lelaki. Normally, lelaki ni jarang nak cerita apa masalah dia. Pada orang lelaki, apa yang dia rasa tu biar dia tanggung sendiri. Biar dia simpan. Bercerita tentang masalah ni seolah-olah menjatuhkan ego sendiri. Seolah-olah menampakkan lelaki ni lemah. So sebab tu la aku cuba untuk tak tanya apa yang sebenarnya jadi kat dia. Pada aku, kalau dia nak cerita, insyaAllah dia sendiri akan cerita.

But then, curiosity is killing. Rasa tak sabar tu buatkan aku tanya jugak kat dia. Cuma masa tanya tu, aku tak letak expectation apa-apa. Means kalau dia taknak jawab, aku faham and sikit pun insyaAllah aku takkan terasa. Dipendekkan cerita, lebih kurang 10 minit lepas tu dia text aku personally. Bagitau apa yang dah jadi kat dia. Then esoknya, means pagi semalam, baru la dia inform pasal benda ni kat semua. And yes, macam biasa, aku tetap tak respond apa-apa.

Kenapa aku tak respond? Kenapa aku tengok jer? Kenapa aku tak show support? Entah yer. Sebab aku rasa tak perlu. Maybe sebab dia lelaki kot..hahaha. Tapi betul ni. Maybe sebab dia lelaki. So sebagai seorang lelaki, aku tau dia kuat, or at least tengah cuba untuk jadi kuat. Lagipun mamat ni bukan jenis yang suka harapkan ihsan or kata-kata sokongan orang lain. Dia ada strong will, mentally prepared. Walaupun dia down sikit sekarang ni, tapi aku rasa jati diri dia kuat. And dia tau, no matter what, no matter when, no matter how, for someone he loved most, dia perlu untuk jadi kuat.

Oh ya, bercakap pasal respond, rasa macam makin banyak pulak idea aku untuk tulis cerita. Takpe, pasal pasal respond tu aku simpan dulu untuk entry seterusnya. Kesimpulan untuk entry ni? Jangan risau, orang lelaki ni kuat walaupun kitorang tak ada muscle. Sekian, terima kasih.

p/s: sebenarnya aku nak tulis entry ni malam semalam, tapi tak sempat..masa aku macam langsung tak ada sisa..


4 comments:

  1. Siapapun lelaki itu...
    Nur sentiasa doakan dia dalam keadaan baik2 hendakNya.....

    Aminn...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cam kenal je sape...ko pon kenal dia nur..doakan la dia sihat balik..

      Delete
    2. InsyaAllah Bundle....
      Nur sentiasa doakan dia....
      ^_^

      Delete
  2. semoga orang yang disebutkan kembali sihat..

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top