Header2

• 26 September 2012 •

Kita Yang Tak Sempurna


Sebelum apa-apa, aku nak minta maaf andai terbitan kali ini mengundang rasa murka mata pembaca. Ini adalah pendapat peribadi saja, dari sepasang set mata yang cuba faham apa dibaca.

Kebelakangan ini aku sering jenguk ruangan seorang rakan blogger, Apple nama penanya. Apa yang aku lihat, agak kecoh bila mana kelompok pembaca umum giat bertalu menyerang dia. Semuanya dek kerana salah satu terbitan beliau. Tentang perihal Guru Kaunseling Sk Batu Tiningkang.

 

Aku rasa, aku faham apa yang Apple cuba sampaikan. Aku tahu teguran dia niat membina. Sepembacaan aku sejak sekian lama, aku percaya bahawa Apple jarang terbitkan suatu entry yang sia-sia. Begitu juga dengan terbitan itu, aku percaya bahawa wujud unsur positif yang ingin disampaikan pada pembaca. Dan lagi aku percaya, sesuatu akan kekal positif andai positif cara kita untuk memahaminya.

 

Tetapi. Ada tetapi.

 

Tetapi aku rasa, aku pun faham apa yang tukang komen rasa. Meski gaya bahasa bersulam cela, meski alunan kata tersisip nista, aku mampu mengerti ketidakpuashatian yang ada dalam hati mereka. Pada aku, apa yang Apple tulis ada benarnya. Cuma, mungkin penggunaan beberapa bait kata buatkan beberapa pihak terasa. Sebagai contoh, perkataan 'tidak layak'. Seakan memperlekeh kredibiliti mereka.

 

Aku tak salahkan Apple dalam perkara ini, dan aku tak rendahkan cikgu dalam perihal ini. Sebab semasa di sekolah lama, aku sendiri nampak cikgu-cikgu seperti ini. Masing-masing punya kerenah dan perwatakan mereka. Ada yang seakan tiada, dan ada pula yang kelihatan outstanding, jadi cikgu kegemaran semua.

 

Sebenarnya nak mengajar ni susah. Cukup susah. Sebab ia memerlukan minat dan keikhlasan. Dan keikhlasan itu pula tak dapat diukur oleh orang lain, tidak juga oleh diri sendiri. Kita sering lihat dan dengar cikgu yang posting jauh dari keluarga. Dari semenanjung ke Sabah dan Sarawak. Yang Sabah dan Sarawak pula membawa diri ke ibu negara. Sekilas terfikir, ikhlaskah mereka berjauhan dari keluarga? Ikhlaskah mereka mendidik apa yang dipertanggungjawab kepada mereka? Tiada jawapan pada kita, tidak juga pada mereka.

 

Dan lagi, ada juga guru yang mempunyai kepakaran lain, tetapi ditugaskan ke bidang berbeza. Sebagai contoh, cikgu Matematik Tambahan dan Kimia aku adalah orang yang sama. Bukan niat memperlekeh, tetapi jujurnya kami sering hilang punca. Bukan salah cikgu, tapi pihak sekolah kekurangan tenaga pengajar yang sepatutnya ada.

 

Jadi, dalam kronologi yang aku baca, tiada isu yang besar ketara. Apa yang Apple tulis ada logiknya, cuma mungkin agak kasar andai dibaca dengan mata sahaja. Kamu harus celikkan minda, lapangkan dada, faham apa yang dia tulis, terima dengan hati terbuka. Kita tak akan jadi sempurna, tapi kita bisa lebih baik dari kondisi sedia ada. Terima kasih, itu sahaja.

 

p/s: waktu terbitan ini baru separa, rakan blogger aku, Liyaa pun ada luahan terhadap isu yang sama. sudikan baca, faham, dan nilai bersama.



94 comments:

  1. Title kau ni dah tepat menjawab segala2nya. Tp aku tetap tak puas hati part dorang provoke Apple tu. If Apple salah pun, betulkan je la. Tegur. Tak perlu negatifkan keadaan.

    Aku paling tak suka org provoke2 ni :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam aku cakap la, kalau kita lihat dgn cara positif, insyaAllah sesuatu tu akan kekal positif..:)

      Delete
    2. Btw, terima kaseh link tu. Mana tau ada yang sudi klik & baca. Penat aku tulis taw! :D

      Delete
    3. yuyu click la liyaa! ape kes cikgu2 ni.. x abis2 lg kewww? :P

      Delete
    4. Liyaa: masa aku jenguk blog kau semalam memang bau peluh..so aku agak mesti kau penat menulis..tu yg aku link ke sana..hehehe

      Yuyu: takde apa kes sangat la Yuyu..salah faham jer kot..

      Delete
    5. salah paham je cik yuyu. harap positifla resultnya t.

      apple pun tak sngka kesannya begitu besar thp dewa. jika nk belajar psikologi, bek wat thesis guna post tu. Apple halalkan even dikritik.

      Delete
    6. betul tu..besar jugak kesannya..even kau cuma sedikit tersilap kata, tapi kesilapan yg sedikit tu juga buatkan keadaan jadi huru-hara..hehehe

      Delete
  2. hahaha..cam janji je buat entry sama ni..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 mendukung Apple. Hidup Apple! :D

      Delete
    2. aku blogger picisan tak cukup ilmu, tak kental nak tulis cam apple..nak join komen kat sana pon tak tau nak tulis apa..hahaha..

      #syabas ko dengan h kental sebab bleh buat ulasan..aku blur lagi..hahaa..

      Delete
    3. Aku nak kata mendukung 100% tu tidak la..sebab masing2 ada point sendiri kot..tapi apa yg aku tau, Apple tak salah..

      Delete
    4. aku pun macam cekgu bundle.


      orang salah faham dengan apple.


      apple tak salah....cuma penyampaiannya disalah ertikan oleh golongan yang termakan cili dia yg rasa pedasnya.

      Delete
    5. semalam aku jengah tulisan apple dr link yg liyaa bagi. betul kata H, tulisan apple sebelum2 ni pun bkn sia-sia. walaupun aku jarang ke sana

      Delete
    6. weh.. kang korang diserang t kang habislah. sebab apple dah letak moderation dah jadi konpem dorg cari cara lain. hmm..

      apapun, mengharap result positif je kot. hoho..

      Delete
    7. erks..bukannya kita buat salah apa2..aku taip benda yang aku rasa betul..as long as orang yang baca tu masih baca dengan nada yang betul, insyaAllah kefahaman mereka akan terlandas pada sisi yang betul..:)

      Delete
  3. herm...susah juga nak tulis satu2 benda nak suh semua org faham dan setuju dengan apa yg kita nak sampaikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semua setuju pun takleh juga..sebab tu kita ada pembangkang..hehehe

      Delete
    2. lol. dua2 aku setuju.

      Delete
    3. hahaha..aku setuju sebab Apple setuju..:p

      Delete
    4. kalau semua setuju aku setuju jugak lah..hihi

      Delete
    5. Aku tak setuju! Kalau ada yang tak setuju :P

      Delete
    6. Aku tak setuju kalau ada yang setuju >:[

      Delete
    7. Err sume takleh setuju la camtu :|

      Delete
    8. Dasar pembangkang :))

      Delete
    9. kahkah..mesti la..rival kan? :p

      Delete
  4. ok nak g baca sekarang. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..rajinnya..>.<

      Delete
    2. teruk kan apple kena. tp caya lah, bravo.

      *terima kasih atas pujian. :p

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Huhu.. Jauh lagi aku kalau nak bandingkan dengan korang blogger-blogger yang dah berdiri gah di ruang maya.

    ReplyDelete
  7. apa yg kita buat / tulis / kata bukan semua dapat terima dan faham sebetulnya faham macam apa yg kita mahu.


    apa2 pun apple dah luahkan pendapat dia melalui entry. dan para pengkomen bijak-bijak pun dah luahkan pendapat dorang juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..tak semua orang akan faham dan rasanya tak ada orang yang betul2 faham..

      nak puaskan hati sendiri pun susah, apatah lagi nak puaskan hati semua orang.. :)

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. H.. jikalah saya berbicara dgn kamu dalam satu garis yang tidak dikesan, saya akan katakan bahawa saya gembira kamu memahami saya. dan pada satu garis lagi, janakan minda detektif kamu, kamu akan faham akan satu perkara berkaitan komen saya tentang label. Ianya menarik namun pada kadar yang sungguh menekan.

      saya akui pengunaan ayat tu memang kejam bak sembilu namun memadamnya hanya akan mencacatkan komen mereka. membuang post akan menyebabkan mereka lebih gila, jadi saya biarkan sj. tp sy wat moderation, jgn ko tak BW blog saya kerna tu dah. wacha!

      mulanya takde hidden agenda, sebab tu ia terusang sejak march lalu. namun, ugutan saman buat apple berfikir, mereka ni cuba membuat durja, poin utama tenggelam lalu ianya tertinggal sisa kebencian dalam.

      btw, terima kasih bagi yang memahami, sebab dah lama bersama Apple dalam dunia blog ni. liyaa pun, terima kasih bnyk2. hrp jangan korang terkena tempias mrk. huhu..

      Delete
    2. Apple..sebenarnya satu garis yang nipis pun dah cukup untuk bezakan banyak perkara. contohnya tentang label. bila dilihat, pada label tertera novel. bermakna itu mungkin suatu fiksi, imaginasi kamu terhadap keinginan untuk mengerakkan minda pembaca.

      cuma, pada novel kamu tersisip unsur dunia nyata. tentang sekolah, tentang guru, tentang kelompok yang ada sesama kita. aku percaya bahawa novel yang baik tentunya dapat mengusik hati pembaca. dan pada suatu sisi, kamu berjaya. cuma mungkin kejayaan tu tak seperti apa yang kamu jangka. lain yang nak diusik, lain pula yang kena..hehehe

      aku percaya kamu tak ada hidden agenda, maksud aku, agenda nista. setiap terbitan kamu sebenarnya lebih kepada konsep menjana minda. mengajak khayalak berfikir dengan buah fikiran yang mereka ada. itu apa yang aku rasa.

      sebenarnya, novel itu berada pada garis yang cukup halus, cukup bahaya andai cuma dibaca bersama mata. :D

      Delete
    3. Nak like komen H ni boleh tak? Kat mana button like? Hehe.

      Delete
    4. errr...nak pukul kau boleh x? grrrrr

      Delete
    5. Lol. dua2 saya like. haha..

      Seperti dikata, segala yg berlaku tidak dirancang. Namun, ancaman demi ancaman spt saman dan ugutan tersebut memerlukan Apple melakukan sesuatu dan Apple ingin shbt blogger faham, Apple tak menipu korang krn Apple benar2 takde hidden agenda. Apple tak terjangka akan impak post tersebut begitu besar. Itulah sebabnya The Plan muncul. Jika pada satu hari korang menemui The Plan, dan merasa tetipu, percayalah, ianya tidak prnh wujud tetapi wujud untuk kemandirian.

      Delete
    6. Kitorang tau Apple takde hidden agenda..:D

      Delete
    7. Sebenarnya aku agak konfius. The Plan tu wujud selepas perkara ni berlaku ke? Kalau Apple terbaca, mohon jawab if only Apple rasa selamat untuk jawab. Sbb aku cam agak blur2 lak tetiba masa baca The Plan & entry berkaitan tu. Haha!

      Delete
    8. Ya, Entry tu wujud selepas kejadian. tak pernah terlintas pun difikiran dia akn mewujudkan konflik. Apple tu sebenarnya mcm org tua sikit. dia suka bercerita, crita yg ada moraliti, berkongsi bnd yg buat kt memerah otak untuk berfikir, atau sekadar berfikir sejenak. itu mmg sifat Apple yg azali. DAN, Apple tu jenis yg suka bnd pelik2, dan dia juga minat puzzle. jadi, bila konflik ni tb2 menyergah, pada mulanya dia risau apa akn jd? tapi, otak kiri Apple lebih dominan. dia wujudkan sesuatu yg boleh menyelamatkan keadaan jika hal menjadi sgt serius, pd ms y sm, dia mewujudkn satu permainan reality tnp dirancang. erti kata lain, Apple mengambil kesempatan dari bnd buruk ini, dan menjadikannya fun. "Fun" yg mungkin agk kejam bg sesetgh org. tetapi itulah psychology manusia. dan bg y berfikir, ini boleh menjadi pedoman agar kt sentiasa menjaga tertib budi bicara kita walau di alam realiti mahupun alam maya. mmg sukar, tp diri kt boleh dilatih untuk menjadi lebih baik.

      jihad melawan nafsu amarah dan sebagainya...


      -Detektif G-

      Delete
    9. Sebenarnya memang agak kejam bila lari gunakan cara 'itu'..hehehe..tapi think positif jer kot..anggap itu twist plot dalam cerita..at least boleh cover diri sendiri andai keadaan jadi semakin tak terduga..:D

      btw, hai Maxyra..o/

      Delete
    10. Hakikatnya, cara tu tak adil untuk sekelompok orang. Tp disebabkan aku percaya Apple mmg takde hidden agenda pada awalnya, so aku terima tindakan dea cuba lari ngan cara tu. Hehe. Nak selamatkan diri drpd org yg nak amek kesempatan gak sebenarnya kan? :D

      Delete
    11. Yup. Sbb motif dorg bukan nak berbaik2 jadi pengakhiran tu takkan ada. jadi terpaksa wat cara 'itu' kot2 dorg nak lebih2 pulak.

      p/s Semua dah selesai dah. guru besar pun minta bnd tu tak dilucutkan (Apple dah bg option dia minta tuk lucutkan) dan impaknya mmg agak besar pun. Apple akan ceritakan dalam ruangan lain kelak dlm bntk cerpen.

      Delete
    12. betul2..backup plan..worst come to worst, kita ada cara utk protect diri kita..:)

      Delete
  9. Sebagai murid sekolah. Aku harus kata yg apa yg Apple kata tu ada benarnya. Taklah bermakna aku sokong semuanya, cuma kebenarannya ada.

    Sesetengah cikgu, terutama yg baru baru ni. Masih muda dan baru habis belajar mungkin. Bila di sekolah, kerjanya nak melaram dan habiskan masa dengan mengendeng para student. Jadi, dari situ, kami yg student ni. Rasa quality cikgu tu, takde.

    Tipu kalau kata takde langsung cikgu yg berkasar bahasa. Kengkadang, kami ni sewenangnya di kata tak guna. Tapi balik semula pada realiti. Mereka cikgu. Kami pelajar. Hilang keredhaan mereka dalam beri ilmu. Ranap lah masa hadapan kami.

    Macam kau kata. Nak mengajar bukan benda senang. Menjadi cikgu tak bermakna pergi sekolah hanya untuk mengajar semata. Kerja kerja sebalik tabir tu yg memenatkan. As students. Kena positif sentiasa. Kena faham dgn situasi mereka.

    Dan macam yg apple kata. Hero sebenar adalah cikgu kaunseling. Aku sangat setuju. Sebab aku juga punya cikgu yg macam tu. Tapi, dia lah yg paling tak digemari rakan sekerja beliau. Sebab kononnya lakukan apa sahaja tanpa persetujuan pihak atasan. What the heck. Aku tak faham kenapa -___-

    P/s: Encik H. Aku rasa seolah olah komen aku ni meleset sungguh. Entah apa point aku cuba sampaikan sebenarnya. -___-

    #Sokong apple. Sebab cikgu macam tu memang wujud. Tapi, kita mana tahu mengenai hal peribadi mereka kan.. Tak boleh nak nilai terlalu jauh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam yang aku kata, nak jadi cikgu tu kena ikhlas sebenarnya. nak harapkan cikgu yang semuanya baik, aku rasa memang tak ada. sebab masing2 pun manusia. masing2 pun ada perasaan, ada karekter. kadang2 memang ada cikgu yang terlepas kata pada anak didik dia. even dia tau kata2 tu adalah doa, tapi nak buat macam mana, dia pun manusia, dia tak sempurna.

      aku percaya semua orang ada keinginan untuk jadi lebih baik. lebih baik dari sekarang, lebih baik dari sebelumnya. cikgu2 pun sama. masing2 membesar, masing2 dewasa. so then, if we can't hope for the best, just hope for better..:D

      Delete
    2. Aku pelik, kenapa cekgu je yg org pertikaikan? Sume profesyen pun perlukan keikhlasan, kejujuran, kesungguhan apa? & aku rasa tak sume org dpt bekerja dlm bidang yg dorang betul2 nak & fikirkan. So, profesyen laen pun kita boleh pertikaikan jugak keikhlasan dorang apa? Kenapa cekgu je? Then cekgu je kena ikhlas? Profesyen len tak perlu ikhlas? Just curiousity. Hehe.

      Err komen ni dah keluar drpd topik psl entry Apple taw! :P

      Delete
    3. pada aku, profesyen cikgu perlu keikhlasan sebab ia berkait dengan bidang ilmu..maksud aku, nak mengajar, nak mendidik, nak bagi budak2 faham, nak bagi budak2 hormat..semua tu susah kot..lagi2 zaman skg ni..dah advance sgt x sama macam zaman kau dulu..hehe

      Delete
    4. ko tak kena cam apple kena lagi h..tak terjawab ko nanti..haha..ko citer dengan hujah diorang haters balas dengan caci maki..ko takkan menang lah..tu je aku leh cakap..so takde gunanya layan haters ni..

      tapi kalau ko nak tunjuk ko keybord warrior boleh la..tngok sapa dulu panas bontot..mcam yang aku nampak, anon tu semua buthurt.kehkehkeh..tu pasal nk hentam apple..

      #kalau aku jadi apple, aku tak layan dah diorang..sia2..kesian apple..komen dah bg pencerahan pon tak cerah2 lagi minda diorang..kahkahkah..kayu betul..

      Delete
    5. aah lah kak liyaa. pelik kan. asik2 cikgu. kami juga manusia. punya hati. punya had tenaga. perlu penghargaan. eceyh. :)

      tapi ingat, cikgu2 dapat banyak perhatian sebab cikgu2 ialah barisan hadapan dalam menginsankan seorang manusia. n memang dalam agama sendiri, darjat seorang penyampai ilmu itu berada di kelas yang tersendiri. dan moga kita tergolong dalam golongan itu.

      mengulas isu blogger perempuan yang hentam kerjaya guru: cikgu yuyu tak melatah dengan komen picisan kelas ketiga. :)

      mengulas isu Apple: blom bace lg. rasenye dh x perlu lah kot.


      *banyaknye lahai nk kuar kn cerita psl cikgu. kenapa sebenarnye?

      Delete
    6. ninja, umo kamu berape?

      pesanan ikhlas, beware of ur words.

      semoga bila besar sikit nanti, boleh berfikir dengan lebih matang.

      Delete
    7. Bundle: hahaha..aku takde niat pun nak jadi keybord warrior..in fact aku sendiri tak tau apa akan jadi kalau aku yang kena serang macam tu..maybe aku yang hangin dulu kot..

      so macam ko cakap, cara terbaik, xpayah layan..lama2 diorang senyap sendiri..kehkeh

      Delete
    8. Yuyu: jangan la marah tcer..hehe..dia bukan kata semua..sesetengah jer..in fact kita sendiri tau perkara tu ada masa zaman2 kita belajar..chill ea..:D

      Delete
    9. Chill okey Tcer Yuyu! Hehe.

      Sbb ayat Tcer perenggan dua (tp ingat etc etc) tu la maka terhasilnya beberapa terbitan yang concern psl uols sume ni. Hehe. Mereka concern sebenarnya cuma maybe mereka tersalah cara, tersalah kaedah, or tersilap kata. Alaa, chill taw Tcer! :P

      Delete
    10. Ahaaa, Cik Yuyu.
      Terima kasih atas peringatan.

      Dan aku minta maaf atas ulasan mengenai cikgu cikgu baru yg baru mula mengajar. Bila baca semula, agak harsh juga.

      Tapi, ia pemerhatian aku sebagai murid sekolah.
      Harap tak ambil pusing.

      Delete
    11. disbbkan concernlah mak akan marah adik yang buat nakal, abah marah abang yg wat durja. bukan sbb tak sayang tp kritikan tu bersebab dan apple yaki ninja sayang akan golgn guru2. Apple faham akan apa ninja cuba sampaikan sebab apple berada dalam kasut serupa.
      namun, btl kata liyaa, cara tu harus sesuai dan apple persetujui dan ninja pun bersetuju kat atas ni.

      Delete
    12. betul2..saya pun sayang tcer yuyu jugak..hahaha

      Delete
  10. Hidup Apple!!! *tetiba*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go Apple!! Go Apple!! Go Apple!!
      *ala2 pom2 girl*

      Delete
    2. Terima kasih buat korang berdua. Huhu.. Harap, fahamilah mengapa The Plan wujud.

      Delete
  11. dah pegi blog apple , blog kamu . tinggal blog liyaa pulak..
    jap.. aku kene pegi bace balik....
    semalam baca , hari ni lost..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon hafal sbb boleh digunakan dalam esei SPM kelak..zzz

      Delete
  12. aku nak komen bahagian kekurangan tenaga pengajar je.. imagine cikgu sains kena mengajar subjek addmath. jauh berbeza dari profesion asal.. bila dah berbeza kepakaran , ilmu yang nak disampaikan tu kadang-2 tak tersampai...

    pelajar jadik mangsa , guru dikorbankan...

    sekolah aku, sorang cg edmek kena ajar satu tingkatan. thats mean kat skolah aku cuma ada 3 org cg edmek. form 4, 5, 6.. stress diorang..

    nasib baek ticer aku comel. mcm yuyu gituu

    ReplyDelete
  13. Kalau tak puas hati boleh tegur tapi jangan sampai mencela. Tegur cara berpelajaran. Macam H misalnya. Guna kamus :)

    ReplyDelete
  14. cikgu pun banyak peel nya..beringat2 kerna aku juga bakal guru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..selamat menjadi guru..:D

      Delete
  15. tak salah nak menegur menyuarakan ketidakpuasan hati tapi biarlah berhemah...mmg kita tak sempurna ada saja celanya sana sini..
    err..akak tak pahamla komen en H kat entri akak td..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..ini komen siap penuh hamun maki..macam budak2..hahaha

      Delete
  16. ooo...ok..takpela...tapi akak pun tak ingat apa akk komen td hehe

    ReplyDelete
  17. memang isu yang panas di situ.. aku macam biasa akan mengambil langkah natural dengan tidak menyokong mana2 pihak. tetapi aku tak kata aku tak bersetuju dengan entri tersebut, dan aku tak kata juga aku tak bersetuju dengan komen2 daripada anon. paling baik dalam hal ni, kita ambil dari sudut positif. mana yang baik kita amik, cedok, jadikan panduan dalam kehidupan seharian, dan mana mana yang tak baik, kita buang jauh2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro..tapi kalau jenis yg fikir negatif and nampak negatif, memang akan sentap la..:D

      Delete
  18. uihhh tatau pulak saye sal ni

    tapi kalo betul nk tegur rasenye tak perlu mention nme or tempat keje kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. penulis mungkin ada reason sendiri utk tu..:)

      Delete
  19. dah baca entri apple. ada pros dan cons nya tapi nak katakan salah 100% memang tidaklah. yg melenting slalunya mereka yg dah buat juga...atau merasakan ada yang lebih teruk, tapi kenapa mereka yg dpt tempias. hmm...biasalah.

    cuma dari sudut privasi...mungkin ada yg perlu hati2. takut research kita tak cukup dan mudah untuk dibaling semula nanti:)

    other than that, fikiran saya terbuka berkenaan ini:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah lama2 hal ni akan cool down balik..:D

      Delete
  20. Yup, betul tu.. aku pun dah baca entry dia dan aku pahamkan apa yg dia nk smpaikan.. mungkin juga ada pihak yg tak beberapa memahami isi kandungan dia ataupun terkecil hati melihat beberapa phrase yg kurang sesuai mcm kau ckp tu..
    Sebab bagi aku biasa je tu ^^

    Setuju dgn konsep yg kau katakan tu, ada guru yg datangnya jauh ada juga guru yg bukan bidangnya di situ jadi soal keikhlasan tu xperlu kita pertikaikan ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..ramai org yg kadang2 terlepas pandang pasal hal2 camtu..

      Delete
  21. Hmmmmm.. kena lihat dan nilai pandangan semua pihak. Good. Blogger yang prihatin.Hehehe. (^^) saya nak baca yang lain dulu. (OvO)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errkk..AkuMalas ke AkuRajin ni? hahaha

      Delete
  22. tak terdaya rasa nak taip komen bertaraf entri spt mereka2 di atas :D

    ReplyDelete
  23. disebabkan nak tau kisah sebenar diri direlakan untuk baca post apple

    setuju apa yg H katakan..
    nak mengajar manusia jadi manusia nih sangat susah
    malah nak mendidik singa lebih mudah berbanding mendidik manusia.
    perlukan semangat yg kental, perlu sentiasa memotivasikan diri, dan yg paling penting IKHLAS.

    apa yg apple cakap tu betul terjadi di sesebuah sekolah.alah,, mana2 sekolah skl rasa mesti ada seorang atau dua yg mempunyai masalah disiplin dalam kalangan guru2, sama jgaklah kan dgn masalah disiplin pelajar semua sekolah melaluinya.xpayah nak tengok sekolah lainlah sekolah skl dulu pun ada juga segelintir guru2 yg macam tuh.. .segelintir guru2 yg telah ninja katakan..

    apapun apple,,moga terus kental ya.:)

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top