Header2

• 15 March 2013 •

Malware Budak Jahat

Sekarang pukul 11.58 pagi. Sementara tunggu pukul 1.00 petang (atau tengahari), aku mentabah jap tulis satu entry. Rentetan kisah semalam, yang berlanjutan sampai ke hari ni. Kalau korang boleh baca, bagus la. Tapi kalau tak boleh, idok ler teman tau nak buat apa lagi.

Semalam pukul 2.51 petang, Ha text aku, sebab nak inform yang blog aku ada malware daripada hacksantana.com. So disebabkan aku sibuk sikit dengan kerja, aku biarkan dulu. Tapi makin lama, ramai pulak yang mention pasal malware ni. Kat twitter diorang bagitau, kat facebook pun diorang bagitau jugak. Antaranya ialah ShiLa, Cik Nur, Hani Atil, Maisarah Morat dan LH Ina. Haa..Payeh pun tanya jugak. Tapi aku busy, tak sempat jawab.



Serius dah ni. Aku mesti ambik tindakan. Kata aku kat dalam hati.

...bersambung

* * * * *

Sekarang pulak pukul 4.43 petang. Sambung balik buat entry ni..kehkeh.

Sebenarnya petang semalam aku dah nak amik tindakan. Just after inspection dalam pukul 4.30 petang, aku terus masuk tempat blogger otai ni. Sebab aku ingat lagi, dia pernah cerita pasal blog dia ada malware. Walaupun bukan betul-betul tutorial, tapi sebab dia otai, aku ikut jer apa langkah dia tanpa usul periksa.

So aku masuk kat http://onlinelinkscan.com dan http://www.urlvoid.com untuk check kalau-kalau ada malware. Sama jugak macam dia, blog aku clean & clear, fair & lovely dan macam-macam lagi. Kiranya blog aku suci la..kahkah. Then aku download and install Malwarebytes Anti-Malware tu, untuk check malware. Lepas install tu, baru jer scan tak sampai 2 minit, zasssss, karen takde. Aku syak TNB memang sengaja nak menduga. Aku pasrah, terus start kereta, pulang ke rumah.

Sambung kat rumah pulak. Aku download and install Malwarebytes Anti-Malware kat laptop. Then bila scan, ada la ternak dalam 5 ekor malware. Itu pun sebab ada kat installer software-software yang aku simpan dalam hard disk. Jadi tanpa usul periksa, aku terus tuduh PC kat office. Walaupun PC tu atas meja aku, tapi yang guna bukannya aku sorang. And kebarangkalian PC tu menternak virus and malware tentu lagi tinggi, walaupun guna antivirus Kaparsky.

Sebab aku masih tak puas hati, malam tadi aku jenguk-jenguk jugak tutorial daripada blogger-blogger lain. Ada yang suruh cari malware tu kat template, ada yang suruh cari kat widgets, ada jugak yang advise aku check comment and chatbox. Aku buat okey! Tapi tak jumpa! Tak, bukannya aku marah. Tanda seruan tu untuk menampakkan kesungguhan jer. Heh.

Salah satu tutorial menarik yang aku jumpa, tak ingat daripada mana, advise aku check kat webmaster. So aku log in, aku check. Google kata, blog aku takde malware. Apa ni? Google betul ke buat spotcheck? Ke jawapan tu main copy paste jer? Kalau takde, kenapa orang lain kata ada? Grrrr..macam tu la bunyi marah aku kat dalam hati. Kira aku macam bermonolog la kononnya.


Sakit jugak mata aku, berpinar mengadap laptop lama-lama. Tapi hasilnya boleh kata langsung tak ada. Fedup la jugak. Then last-last aku dapat satu idea. Aku capai handset, aku taip sambil baring-baring, dan akhirnya terus terlena. Heh..tido lagi baik.

Sesampainya aku kat office pagi tadi, perkara pertama yang aku buat bukannya kerja. Tiap-tiap pagi pun memang macam tu..kehkeh. Aku bukak blog dulu, tanpa sign in. Takde notification apa-apa. Aku dah agak, tapi saja jer test, kot-kot ada. Then aku running la balik program yang di-takdekaren-kan semalam. Tudia, 144 objects detected. Ni bukan setakat menternak, silap-silap malware tu dah panggil sedara mara.


So aku delete semua yang infected tu. Harap-harapnya blog aku dah okey macam biasa la. Aku kat sini memang tak nampak apa efeknya. Jadi aku harap korang boleh inform balik kalau-kalau malware tu masih ada. Aku syak malware tu masih ada. Sebab baru sat tadi, Farah pulak tanya blog aku dah kenapa. Maknanya? Ya, tak ada maknanya.

p/s: susah jugak nak slow talk dengan malware ni..degil bebenor..


56 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. haaa..mujur aku sempat baca komen yg kau delete tu..:D

      Delete
  2. Aku boleh masuk. Keluar balik. Boleh masuk lagi! yeay!

    ReplyDelete
  3. err, okay jer aku masuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau guna mozilla boleh jer masuk bro..

      Delete
  4. Tulah semalam nak komen tak dapat tiba tiba je ada malware kat blog kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe aku dah hapuskan malware tu..kehkeh

      Delete
  5. sebenarnya, malware ni dapat dikesan kalau kita buka blog guna google chrome...

    kalau guna mozilla, rasanya tak xde masalah..
    buktinya, Bila nur buka paaki chrome mmg ade lagi malware tu..

    tp bila buka pakai mozilla, baru nur baca n komen kat sini..
    tp ni pc opis..nanti nur cuba guna lappy lak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur mmg sesuai jd PA..PA yg baek :)
      ai x sempat nk bgtau H sbb ai pun Nur yg bgtau.hehehe
      nk jugak jd PA H mcm nur..always alert.kehkehkeh

      Delete
    2. haaa betul tu Nur..kalau guna mozilla mmg xde masalah apa2..tapi kalau guna chrome terus keluar warning..H pun xleh bukak gak guna chrome..:D

      Nur dah jadi PA H ke? PA nombor 2 ea? hahaha

      Delete
    3. Haa..itulah...sesiapa yg buka guna chrome, mmg xleh buka..sebab ada puncuri...

      lagipun, Nur rasa ramai yg guna chrome kan berbanding mozilla...Nur sendiri suka guna chrome...lagu sikit berbanding cik zila tu...kehkehkeh..

      PA tak bergaji ye...hahaha

      Delete
    4. lagu sikit? lagu apa Nur? kahkahkah

      Delete
    5. Errk...
      H nak lagu apa..?
      Hahaha..

      Delete
    6. lagu Firman - Kehilangan..

      lalalalala~

      Delete
    7. Sila pasang sendiri~ Rururururu~~

      Delete
  6. kalo ko nak tau...

    sekarang maseh malware. aku terus proceed...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mentabah jer ko proceed ea..kot kalau jangkit malware tu baru tau..hahaha

      Delete
  7. aku dah berjanggut pakai Malwarebytes anti malware tu... alhamdulillah, sejak-sejak tu, anak-anak ikan dah mati aku bunuh... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Full Scan cuma 31 minit 7 saat? Gil cepat die scan! laptop aku scan mahu mkan 3 ke 4 jam.. huhuhu

      Delete
    2. PC ofis ni memang cpt berbanding laptop kat umah..sbb kalau guna laptop, full scan tu ada la 3 jam..:D

      Delete
  8. Saya okey je masukk blog ni. :)

    ReplyDelete
  9. setakat ni mak masuk sini okey je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk mak mmg aku dah sediakan protection..sebab xnak malware tu serang blog mak..:D

      Delete
  10. penuh ranjau dan onak duri perjalanan ko nak menentang malware H. tabah sekali...hihi.


    lama aku tak masuk sini...tahu2 ada malware. tapi ni ok je..dah ok la kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ranjau sepanjang jalan tu..kehkeh

      skrg ni waktu aku reply komen, aku rasa malware tu dah xde dah..:D

      Delete
  11. yeahhhhh c pencuri xde dah.. LH ina mcm aq kenal je?? aq ke tu?? hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencuri tu aku dah halau..kehkeh

      eh LH Ina tu pun fb ko ke?

      Delete
    2. yeahhh. pencurii tu dah kena halau...

      halaa.. aq la tu.. ekekek

      Delete
    3. tau dah..kau ni brpa byk pesbuk daa..

      Delete
  12. ok dah...semalam je ada budak malware jahat tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang jahat budak tu kak..bikin aku gundah jer..:p

      Delete
  13. dah okay dah ni..aritu aku bukak mmg still ada..

    ReplyDelete
  14. Dah berjaya aku baca entry ni, berhari2 menghantui aku, selagi tak baca, selagi tu tak aman hidup (poyo semata).

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..over sgt tu dora..malu saya..#_#

      Delete
  15. akhirnya dapat jugak masuk sini. virus virus benci, virus yg bisa rusakkan jiwa dan busukkan hati dah takde. hahaha..

    ReplyDelete
  16. aku dah buat. katanya, 'this site is safe'. harap2.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..aku buat pun dia tulis camtu jugak..
      'this site is safe'..

      Delete
  17. ha finally baru buleh masuk dgn selamat rumah H ni.ehehe
    jenuh dok becinta hadap pc nak remove virus chinta tu ek H =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..jenuh cari kat mana dia sembunyi..>:[

      Delete
  18. tudiaaa.... menternak virus betul....
    terkejut gak aku masa nak masuk blog kau ari tu... tetiba keluar gambar penyamun.... nasib baik dah okay sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku lagi risau kot..terfikir gak kalau2 aku xleh buang malware tu, memang berkubur la blog ni agaknya..:D

      Delete
  19. haha malware buat knduri besar-besaran kat blog hang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. malware tu nak buat konvo agaknya..hahaha

      Delete
  20. sebenarnya aku xtaw pun blog ko kena malware.. aku nyampuk je cik nur ckp.. teruk x aku?? heee~~

    apapun mcm dah sihat je semua tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sebab kau menyampuk, aku terus up nama kau dlm entry..:p

      Delete
  21. aritu ade klik nak masuk blog kau, sekali ade malware lahhhh. pastu disebabkan aku bz, jd aku merehatkan jari utk mengklik kat blog kau selama beberapa entry. mujur tak rindu. ahaha

    kalau aku kne hadap malware bagai ni, xde makne aku nak cek sndiri. aku kol junior aku, suh dia setelkan. aku kan buta IT. kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai..camne boleh x rindu pulak ni..rugi aku..hahaha

      Delete
  22. x hadap nak date dgn malware..mohon letak dya jauh2..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna xnak malware ke? H belanja..:p

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top