Header2

• 18 March 2013 •

Mentabah Layan Malware

Assalamualaikum. Nama saya H. Hari ni saya nak cerita pasal keberjayaan saya musnahkan virus-virus benci, yang bisa rusakkan jiwa dan busukkan hati, laskar cinta. Ajarkanlah ilmu tentang cinta. Haa..nampak kan saya punya happy? Hahaha. Oh ya, rusakkan tu bukan typo.

Okey, saya tau entry lepas ramai yang tak dapat baca. Nda apa lah. Tapi saya mo kasi tau sama kamu urang, setiap perenggan dalam entry yang lepas bermula dengan Huruf S. Entry tu just cerita pasal blog saya ada malware dan cara saya mengatasinya. Err, rasa macam bersalah pulak taip "cara saya mengatasinya" tu. Sebab cara tu gagal..hahaha.

Lepas jer publish entry tu, saya memang dah hagak yang blog saya masih ada malware. Tapi saya biarkan jer. Sebab saya dah tak tau nak buat apa lagi. Mentabah jer la masa tu. Cuba janakan minda untuk fikir apa lagi cara yang saya boleh buat. Saya tukar domain pun malware tu still ada. Satu persatu saya check kat template, tapi tak jumpa. Kat widgets pun saya check jugak, tapi hampa. Tukar template pun sama juga. Saya dah tak tau apa yang saya nak buat. Sampaikan kadang-kadang saya fedup jugak bila ada jer orang bagitau pasal kemasihberadaan malware kat dalam blog saya. Hagak tensen la, but thanks anyway. Oh ya, hagak pun bukan typo. Kehkeh.

Hari Sabtu tu saya still takleh nak remove malware. Rasa macam dah malas nak melayan malware tu. So saya tidur awal sebab esoknya pukul 4.00 pagi saya dah nak kena bangun. Pegi KL tengok bunga api. Pagi tadi pukul 1.25 pagi baru sampai rumah. Pasal pegi Key El tu lenkali saya cerita.

Jadi hari ni saya memang penat. Super penat. Saya rasa sendi-sendi saya semua dah masuk angin. Lemau dah. So daripada pagi saya berlakon jer kat depan PC ni, buat-buat macam ada kerja. Padahal tengah bercinta dengan malware. Dok fikir apa lagi yang saya belum check kat dalam blog ni.

Tiba-tiba! Jeng Jeng Jeng! Haa..saspen kan?

Tiba-tiba saya terfikir nak check smiley-smiley yang saya gunakan kat dalam Chatbox. Icon-icon tu kan saya add on jer kat dalam smiley. Tudia, jumpa dah! Ghopernyer salah satu icon saya memang diambil direct daripada hacksantana.com.  So saya cepat-cepat la edit balik smiley tu, and amik daripada sumber lain pulak.

Terus elok! Malware dah hilang. Kelah demo H.

So Alhamdulillah la. Akhirnya selesai jugak. Cuma satu jer yang saya rasa tak puas hati. Kalau link tu jer penyebab malware ada kat blog saya, apa kejadahnya saya buat dua benda kat bawah ni? Buang masa okey. Kemain saya install Malwarebytes Anti-Malware dengan SUPERAntiSpyware tu. Last-last rupanya takde kena mengena. Heh. Sekian cerita saya.

Ku sangkakan ini dah cukup sia-sia..

Rupanya ini pun tak kurang sia-sia..grrr

p/s: kenapa kat entry ni pun ada jugak yang check huruf pertama? hahaha



75 comments:

  1. 1st kan?!

    ReplyDelete
  2. satu ja nak cakap. jangan nangis :)

    ReplyDelete
  3. kahkahkah....at least ko belajar ssuatu H. blaja mcm mana nk install ssuatu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal..bljr kenal and tau kewujudan dua2 software tu..hahaha

      Delete
  4. kelah demo H.. hahahahahaha...

    aq tgk kesusahan kepayahan ko bro... suka2.. ekekeke.. jgn nyesal la install tu barang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..menyesal tu tidak la..sebab tu semua effort aku utk overcome malware ni..kalau x cuba camne nak jumpa jalan penyelesaian..yer tak? hahaha

      Delete
    2. betul jgk.. bila blog aq ade malware buli la ko tlg ajar aq kn?? huhuhuhu

      Delete
    3. buli bha kalau kau..buli kau pun buli kalau kau mau..

      Delete
    4. apa yg ko merepek ni H?? mohon bg aq cklat patrick ko tu.. wkwkwkwkw

      Delete
    5. dah habis..kalau ada lagi pun aku xnak bagi..:D

      Delete
    6. ok.. nnt aq nak buat dgn chicna jgk.. xnak bg ko.. hahahaha

      Delete
    7. erkk..harap2 masa tu chic na bizi..zzzzz

      Delete
  5. hebakkk H.. tapi kan bila tengok banyak2 kali gambar pencuri kat warning malware tu comel jugak. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu la pasal..comel pulak bila tengok gambar pencuri tu..rasa macam nak letak dalam entry..kehkeh

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry tak reply.
      sy tulis ni, "kan dah pesan, cari link yg sy beri tu dan remove link tu."

      Delete
    2. tau..masalahnya x jumpa pun link tu kat comments dgn chatbox..mmg xjumpa..dah check kat comments, dah check kat history..tp still xjumpa..

      Delete
  7. yang penting usaha tu. bagus la xde melarat penyakit malware tu. kalau x susah nak baca..

    rasa2 kalau pasni kena malware lagi, berguna lagikah kedua2 software tu...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..at least usaha jugak nak remove malware tu..so kalau pasni malware tu dtg lagi, dah ada idea la sikit2 nak buat macam mana..:D

      Delete
  8. janganlah hendaknya akak yg terkena. Konpom malas nak repair dah... hahaha...

    tahniah di atas mentabah itu.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer nak repair kak..tapi kena check satu2 la..tu yg leceh tu..:D

      Delete
  9. Kelas kelas! Klau saya memang giveup tatau nak buat ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau giveup, memang habis kena tutup terus la blog ni agaknya..:D

      Delete
  10. Satu tepukkan gemuruh untuk H..!
    Tahniah, sebab dah putuskan hubungan dengan Cik Malware.

    Tapi, pasaipa yang tang TYPO tu bukan TYPO..?
    itu semua TYPO laaa...
    hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu TYPO yg disedari..yg disengajakan,ditekan sekali lagi..disengajakan.hahaha

      erkk H biasa dgr x "ikan aku hitam?"
      ai kalo ikan kayu hitam tahu lah.kahkahkahkah

      Delete
    2. Errr..apa ni Ai...
      Hebah2 sampai sini...
      Grrrrrrrrr..!
      "_"

      Delete
    3. ikan aku hitam? wahahahhaa..teruk bebenor typo tu..

      Delete
    4. Kesilapan teknikal tu..
      Sbb tu jd typo pelikk...
      Grrrr...!

      =_="

      Delete
    5. ohoo..'kesialapan' teknikal ea? hahaha

      Delete
    6. Ohh..H typo ye...
      Hahaha..

      Delete
    7. nak H print screen ke komen yg kat blog Chic Na? :p

      Delete
    8. Rasanya dah delete..
      hahaha..

      Eh..Nur gurau je..
      jgn print screen tau..
      hehehe..
      :p

      Delete
    9. haaa..tau takut..hahaha

      Delete
    10. mana ada takut..
      kahkahkah..

      Delete
    11. okey, H pegi print screen skg jugak..

      Delete
    12. Err..Nur gurau je laaa...
      Grrrr....
      -_-

      Delete
    13. hahaha..takut lettew..:p

      Delete
  11. lama tak singgah sini.. huuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hai leeza..sama la..lama x singgah sana..:D

      Delete
  12. semangat ko H layan malware.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bistu xkan aku nak giveup pulak..sooner or later aku tetap kena solve jugak problem ni..:)

      Delete
  13. kalau mek,tak senang duduk dengan natan malware ni,haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang x senang duduk pun..asyik terfikir apa cara nak buang malware tu..:D

      Delete
  14. Hahaha... biasa la tu.. dunia internet ni macam2.. tapi pakai Malwarebytes Anti-Malware nie memang best.. wa pakai sejak dari dulu lagi.. pakai tu je.. anti virus x yah pakai pon x pa.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau betul teknik nak bukak external drive, xyah pakai antivirus pun xpe..sebab kebiasaannya kena virus bila kita double klik jer..:D

      pasal malware tu, aku sendiri xsangka dia sembunyi kat icon smiley..nates sungguh..

      Delete
  15. wahhhh
    kelah demo..kelah,hebak pong hebak gak nih.hahahaha
    nasib selama berbloging ni malware x singgah,kalo x...conpom haru biru nih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn cakap, kang dia serang Ai baru tahu...

      Delete
    2. haaaa..pasni malware tu mmg nk serang blog Ai..:D

      Delete
  16. aku bleh je masuk entri ko..lepas aku install malware bytes dengam MSE terus ok sampai sekarang..masa ko scan yang lepas ade 144 detected virus.. so kesimpulanya virus ko makin membiak la tu..kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorang kata kalau pakai mozilla boleh jer masuk..tapi kalau pakai chrome, dia akan keluar warning..

      aku try guna super anti spyware tu, terus kagum tengok jumlah threats detected..makin membiak agaknya..hahaha

      Delete
  17. kalau blaku mcm ni cari kau lah. boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh..tp kena pagi email dgn password la..hahaha

      Delete
    2. ooo kau mmg dari dulu mntak emel n pw aku kan!

      Delete
    3. yer la..kau yg xnak bagi..gawang betul..grrrr

      Delete
  18. camne boleh kena sedangkan H guna domain... hurmmmmm.... nasib baik dah pulih dah.. kalau tak habis merebak ke blog ena juga sebab ena letak blog H sebagai bloglist ena.. huuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena sebab icon kat smiley tu amik direct daripada web hacksantana.com :D

      Delete
  19. saya tu typo jgk ke?
    lepas ni kalau blog aku ada malware, blehla mintak tolong ko kan.. demo kan kelah.. macam dah boleh buat software je ;p

    ReplyDelete
  20. Hahaha..rupanya ko puncanya.. Habis bloglist aku tak boleh bukak, hahahaa. Nasib baik dah setel. Kalau tak, aku dah cemas dah..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh..iyer jer bloglist ko xleh bukak..hahaha

      Delete
  21. tahniah H... u did it...

    ko memang tegar layan kuman :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terpaksa layan jer sebenarnya..sbb dah xde pilihan lain kot..kecuali delete blog la..:D

      Delete
  22. kelah demo.... ^_^

    rupanya virus tu terselit kat smiley... hihihi!!

    mentabah sungguh!!! :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal..jenuh 3-4 hari aku cari malware tu..

      Delete
  23. saja bagi ko ilmu lebih dan beratkan lapotop ko dgn install benda lain kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..aku syak malware tu sengaja nak susahkan aku..

      Delete
  24. saya?hikhikhik cam comels je kau guna Kata Ganti Nama Diri Pertama 'saya'.

    Mentabah? Sejak bila kata dasar 'tabah' boleh diletak dengan imbuhan awal meN-?

    ke mentabah tu mksd lain?

    aishhhhh cikgu bimbang sungguh dgn prestasi BM kamu ni H. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya minta maaf cikgu..saya akan belajar bersungguh2 untuk memperbaiki pencapaian saya dalam Bahasa Melayu..

      Delete
  25. uish..nasib baik jumpa..klau husna x taw dah nak godek tang mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau husna, bagi jer email dgn password kat H, tau la camne H nak settlekan..hahaha

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top