Header2

• 12 March 2013 •

Mungkin Boleh Menjadi

Sekarang aku ditimbang pada piring neraca minda.
Sama ada bersikap tamak.
Atau terus lambat bertindak.

Jauh imaginasi jelajah untuk tiga tahun mendatang.
Sama ada harta beriban.
Atau terus hidup terbeban.

Baiklah. Aku nak buat entry singkat. Yang orang boleh baca. Yang orang boleh faham. Tapi cuma boleh baca. Bukannya betul-betul faham.

Aku guna konsep tamsilan. Biar kamu tak tahu, apa sebenar aku fikirkan.

Bayangkan kamu ada Bihun Segera PAMA. Tarikh Luput ialah 15 Februari 2016. Itu adalah stok kecemasan. Kalau-kalau keadaan darurat, kamu tiada bahan makanan. Sebenarnya kamu tak berapa suka pun bihun segera PAMA. Tapi kamu tak boleh buang sebab tak ada justifikasi sahih yang membenarkan kamu untuk membuang.

Bayangkan juga kamu ada Mee Segera Maggi. Memang makanan feveret kamu. Hari-hari kamu makan Maggi, dah macam ketagihan makanan tu. Jadi untuk kes ini, Tarikh Luput mee segera tak jadi isu. Benda yang kamu suka, sehari sebelum expired date pun tentu kamu belasah saja. Malah tak pernah terniat pun untuk membuang stok makanan sedia ada.

Bayangkan lagi bahawa tiba-tiba PA kamu memperkenalkan kamu dengan Mee Segera Ruski. Secara automatik kamu suka Ruski sama macam kamu suka Maggi. Semakin lama, keinginan untuk membeli stok Ruski tu kian bergolak di sanubari. Cewah, sanubari konon. Pendek kata, mee segera Ruski ni pun kamu suka. Jadi isu Tarikh Luput dah terkeluar daripada permasalahan utama.


Masalahnya sekarang, bayangkan pula bahawa kerja kamu ialah penggali kubur. Dan bayangkan gaji kamu selesa untuk beli satu jenis mee segera sahaja. Selesa yer, diulangi, selesa. Bermakna, kamu sebenarnya boleh beli kedua-dua jenis mee segera. Tapi jika keadaan itu berlaku, kos hidup kamu akan meningkat sekali ganda. Dan itu akan membuatkan kamu rasa sedikit kurang selesa.

Bagi mengembalikan keselesaan, kamu bercadang untuk berniaga mee segera. Sekurang-kurangnya keuntungan itu mengimbangi kos perbelanjaan kamu terhadap kedua-dua mee segera. Itu pun kalau untung la. Sebab pada kamu, balik modal pun dah cukup sebenarnya. Tapi kalau ditakdirkan untung, lagi la kamu suka yer tak? Hahaha..

Tapi bila namanya berniaga, dah tentu-tentu risiko perniagaan pun akan ada. Risiko ini menimbang kamu pada neraca minda baris pertama. Nun jauh kat atas sana. Malas nak scroll kan? So jauh la agaknya..hahaha. Kamu terfikir sama ada kamu boleh berjaya. Kamu terfikir kalau perancangan kamu tu tak membawa kamu ke mana-mana. Jadi pertimbangan itu menggugat keyakinan kamu sama ada perlu cuba atau terus lupakan saja.

At the end, kamu pilih untuk mencuba, kamu pilih untuk berani. Sebab kamu fikir, tak salah kalau penggali kubur cuba untuk berniaga sendiri. InsyaAllah, kamu masih boleh makan Ruski walaupun setiap hari kamu tetap melantak Maggi. Lagipun kamu kan cuma merancang, Allah jua yang permudahkan rezeki.

Sekian entry singkat untuk kali ini.

p/s: masalahnya, entry ni pasal aku ke pasal kamu? hahaha


93 comments:

  1. Replies
    1. haaa..bak la hadiah!!

      Delete
    2. entry ni pasal PAMA, MAGGI, RUSKI dan PENGGALI KUBUR...
      kesimpulannya, biar lambat asalkan tak terbeban...

      Eh..bila sebut terbeban, ingat lagu satu bintang..!

      Delete
    3. lepaskanlah~ seandainya~ terbeban hatimu~

      cewah..

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Hujan H...Hujan..!
      Hahaha....

      Eh..bak la hadiah...
      :p

      Delete
    6. 'hadiaj' takde..'hadiaj' dah habis..kahkah

      Delete
    7. ingat H xnmpk la..hahaha

      Delete
    8. 'Hadiah' laa H...!

      H typo ehh... ^__^

      Delete
    9. hahahahaha
      mesti Nur ingt H xdan nmpk dia pnya typoi kan..tu la dia cepat2 delete..kahkahkah

      Delete
    10. ala...typo xikit jer, korang ni. pikul korang kang. (^,^)

      Delete
    11. hahaha
      xikit pun boleh jadi entry kan mama Jj..
      mcm entry mama Jj arini.muahahaha

      Delete
    12. Ehh..apa ni..apa ni..??

      Ai, tgk betul2..H yg typo..
      Bukan Nur...

      Hahaha...

      Delete
    13. hoh..ratu typo xnak mengaku..hahaha

      Delete
    14. Semua pun boleh (>,^)

      Delete
    15. Mana ada typo...
      Ilusi je tu...
      (>.<)V

      Delete
    16. owh..Nur taip dalam ilusi ea? patut la typo..hahaha

      Delete
    17. owh..takde ea? takde ea? hahahahahhaa

      Delete
    18. mmg xde kan..
      jd takde laa..
      kan..kan..kan..
      =_="

      Delete
  2. agaknya entri ni pasal kamu bukan aku...entah,bhahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. jap aku fikir dulu entry ni pasal apa..hahaha

      Delete
    2. pehhhhhhhhhhhhhh..... kau yang taipkan entry ni,hahha

      Delete
    3. aku copy paste jer..:p

      Delete
  3. pasal AKU, DIA dan PENGGALI KUBUR barangkali =P

    ReplyDelete
  4. apa daa citer mee..buat aku lapa jer tgh2 malam ni..cuba ko mkan mee udang harmie pulak..yang holiau tu..letak udang banyak2, sedak woo..aku pon dalam perancangan jugak nak buat entri resepi mee udang tu..takde masa je lagi..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..aku xpernah makan kot mee udang harmie tu..jgn kata makan, beli pun xpernah..biasa maggi jer..hahaha

      Delete
  5. hahaha apa kaitan mee megi ngn kubur ni?? mesti nak kata megi ni tak berkhasiat ye?? hahahaha memandai je ena ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu contoh jer la..hahaha..lagipun mmg xbrpa berkhasiat sbnrnya..kenyang sekejap jer..

      Delete
  6. err..ini cerita tentang kereta haritu ke..? kereta bersusutnilai. jgn beli klu xda keperluan. (klu xda kaitan, abaikan komen ini)

    ReplyDelete
  7. oh..ai suka mee Ruski tomyam..sedapp :)

    kesimpulan yg dpt di simpulkan di sini ialah "keselesaan" tu penting tuk kesejahteraan masa hadapan.ngeee :)

    jgn amalkan ye H..x baek tuk kesihatan.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbnrnya H baru tau ada mee Ruski tu..sebelum ni xpernah tau pun..hahaha

      Delete
  8. Aku payah nak paham cerita kau kali ni sebab mata aku asyik duk meleret ke gambar2 sebelah ha. Distraction la H, aku sini makan mee siam jer. sedap weh megi siam, pernah rasa? Takyah risau, halal. Sebab masa kat MAlaysia dulu pun selalu minta mak aku tapau megi tersebut dari Siam. Sekali rasa, tak pandang megi lagi dah, unless kamu golongan sufi la :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku plak malas nak pahamkan...dah citer pasal makan aku takleh fokus benda lain..hahaha..adekah aku macam JJ..hahah..

      wei..ade ke mee siam segera..aku biase makan yang mee siam celup2 tu je kat gerai..memang sedap la..tp yang segera tak penah lak tau..kene try ni..

      Delete
    2. erkk..mee siam segera? ada jual kat Malaysia x? ke kalau nk beli kena pegi Siam?

      Delete
    3. mee segera la..macam megi tapi dari Siam, lebih banyak pilihan dan perisa. nak beli kena pegi Siam la. awek siam cun cun wooo.

      Delete
    4. hoh..awek siam cun ke? wahh..kalau camtu tiap2 hari makan mee siam pun aku sanggup..hahaha

      Delete
  9. sy makan megi cap tesco semalam.. er.. saje singgah dn bgtau.. boleh tahan lah rase.. ok.. xde kena mengena ngn entri. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk lagi sekali..megi cap tesco? yg ni pun xpernah makan..hahaha

      Delete
  10. entry pasal megi dan si penggali kubur la..bukan pasal aku bukan juga pasal kamu. mcm tu kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan inche hlovate...
      bukan pasal aku bukan juga pasal kau...

      Delete
    2. haaa setuju jugak la kalau camtu..entry ni pasal mee dgn nasir bilal khan..hahaha

      Delete
  11. Hadoiiii...berbelit-belit nak memahamkan hehe...cubalah pula maggi Chef...diaorang kata sedap H.... hoho
    orang kata.... kalau kita gagal selepas mencuba tulah orang yg betul2 berjaya....orang katalah..... akakkk memang pengecut! takut gagal, lagi2 melibatkan duit simpanan yg tak seberapa tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..maggi Chef pulak..produk maggi jugak ke kak nom?

      aku harap2 aku berjaya la..tp kdg2 aku risau jugak..sbb org tamak kan selalu rugi..:D

      Delete
  12. eh H,

    15 Feb besday aku.. harap bila kau makan pama tu, aku ade dlm ingatanmu.. gittew..! kakaka..

    beli byk2 mee segera nak buat bisnes..rasa tak jadi, makan sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya kan, aku sebenarnya takde lgsung stok pama kat umah ni..dah habis agaknya..hahaha

      Delete
  13. kalo tak de sape yg nak, bak sini megi PAMA tu, same je tarikh luput die dengan besday aku yg ke 33 kang ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama aku tak nampak komen2 leeya mf ..

      Delete
    2. erkk..kau lahir 15 feb sama macam org kat atas tu ke? hahaha..PAMA tu contoh jer la..bukan betul2 ada pun..

      Liyaa Mf? errr..dia jadi silent reader jer kot..

      Delete
  14. Replies
    1. haaa..x jogging mmg la ngantuk..grrr

      Delete
  15. Err tak tau nak komen ape ._.
    Haha sebenarnya tak paham sgt.
    Yg bihun pama tu apa kaitan sebenarnya huhu. Okbai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..yg bihun pama tu sebenarnya contoh jer..entry ni xde kaitan dgn pama ataupun penggali kubur..:p

      Delete
  16. baca sambey buat keja, x dapat nak pokus, masuk kali ni dah dua kali baca, tggu balik keja kang nak baca dalam keadaan yg tenang haha, baru leh pokus :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi..sampai camtu sekali ke? hahaha..xyah pokus sgt pun xpe..sbb entry ni sbnrnya xde apa2..:D

      Delete
  17. hahaha nampaknye ko nk cite sal risko

    hidup ni risiko

    nk xnk ko kene ambik langkah

    kalo x ko aku ditindas

    sekian

    #spp tu suruhanjaya perkhidmatan pelajaran.. mmg aku blaja bertahun utk jdi cikgu. ni last step utk tggu panggilan keje. paham?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah start amik risiko dah..planning utk 3 tahun yg akan dtg..:D

      paham..paham..spp tu ialah suruhanjaya perkhidmatan pelajaran..:D

      Delete
    2. confirm..tiada kompromi..

      Delete
  18. Mohon entry singkat lagi dan lagi. aku busyyyy tak sempat nak bace entry panjang2. eh aku tengah busy ni. kbye!

    *err aku suke megi Sedap.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kau sejak2 dah keje ni, busy bebenor yer..

      Delete
    2. busy tu propa je lebihhhh. kahkahkah..

      Delete
    3. kau memang..sombong skg..grrr

      Delete
  19. singkatnya entri. sampai tak faham chic na baca. -_-

    moral of the story: pilih yg selesa jelah. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya H mmg sengaja buat entry ni supaya chic na xfaham..hahaha

      Delete
  20. dulu mak takut ambik resiko.. suka dlm zon selesa. Tapi baru-baru ni belajar teknik langgar batu keh..keh..keh..

    selalu Dia akan beri jln.. satu tahap mungkin akan sesak sikit.. tapi tak semena-mena Dia hulur rezeki yg tak si sangka-sangka.. dan jln yg sempit itu lapang pula..

    jaga kebajikan org tua kita.. ia akan buka rezeki kita lebih luas.. In Sha Allah :)

    Mak komen main gaka-agak saja. tapi mak memang suka makan maggie hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen mak ni buat aku berfikir byk benda..:)

      aku xnak takut amik risiko..sbb dalam life ni mmg aku selalu kena amik risiko..cuma aku still belum prnah la belajar teknik langgar batu tu..

      aku percaya and yakin yang Dia akan permudahkan jalan, insyaAllah..

      psl kebajikan org tua..yg ni buat aku fikir byk benda..

      Delete
  21. aku tak suka megi..
    aku tengah mencari stok PAMA untuk dibawa ke hostel..

    sekian ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku takde stok PAMA..aku ada stok Maggi jer..:D

      Delete
  22. ni dah kali ketiga baca. tapi masih tak dapat hadam. :/

    tp megi ruski tomyam sedappp :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa kan? megi Ruski tomyam tu memang sedap..

      Delete
  23. Tak paham nie tak paham. tapi fie suka Maggi Ruski. yeayyyy

    ReplyDelete
  24. serious tak faham.. yang pasti kau punya pasal la nak merapu pasal apa. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tak faham takpe..boleh jer skip ke entry yang seterusnya..:D

      Delete
  25. kisah cinta si penggali kubur yang suka makan maggie. :D

    ReplyDelete
  26. ko nak berniaga apa H??

    aku rasa aku pun mcm tu... disebabkan untuk menjadi lebih senang satu hari, aku pilih untuk berniaga mee ruski.

    tp sebenarnye berniaga mee ruski ni susah. last-last la ni, aku beli meggi pun bercatu.

    ooh. skadar contoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku nak berniaga mee ruski la..tapi macam xjadi..:D

      Delete
  27. oh maggi kari memang kegemaran sampaikan dibawa masuk beberapa bungkus ke ofis semata2 takut kelaparan di petang hari. makan secara berjemaah bersama dua tiga staf a.k.a geng memang feel.

    tapi sayang...kena makan curi2 je sebab bini bos tak bagi makan dalam ofis. katanya tak hormat orang lain sebab bau terlalu kuat.kuihkuihkuih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kat ofis kitorang boleh jer makan..cuma yg jadi masalah ialah xde sapa rajin nk tlg masakkan maggi..:D

      Delete
  28. disebabkan harini hari ahad.. aku mcm nak bersantai je.. aku rasa terbeban dgn entri berat ko ni.. mee segera, penggali kubur.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xpe atil..bahan bacaan dalam entry ni mmg agak berat pun..:D

      Delete
  29. ape ni? ape ni? alaaaaaa dah mcm karya A Samad Said pulak entry kau ni kne bce smbil fikir dlm2.

    hmm. dah lme xmakan megi. so, xnak msuk cmpur lah urusan di atas. kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh tetibe aku rse mcm kasar sgt je komen aku. pnt2 kau tulis, aku komen cenggitu. harap maaf.

      aku kasar di luar, lembut di dalam. arghhh mengarut lagi!

      Delete
    2. hahaha..xpe2..aku x kisah pun..no big deal..:D

      Delete
  30. hurmm..agak berat utk kepala otak ni nak hadam..tp kalau dr segi tersuratnya husna fhamlar..x slah kalau nk mncuba walau tahu ada effect baik dan buruk..tp kalau dr segi tersiratnya maaf..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..xpe husna..at least husna still sudi nak baca..:D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top