Header2

• 27 March 2013 •

Wordless Wednesday #5 - Menongkah Arus

Pehhh!! Gua ni hitam jugak rupanya..kahkahkah
Seperkara lagi yang aku nak kongsikan sepemergiannya aku ke KL tempohari. Aku beli jam. Pehhh..nampak macam angkuh gila kan? Beli jam pun nak kabor kat korang..hahaha. Maap la kalau ada yang rasa aku menunjuk ke, show off ke, berlagak ke. Itu bukan motif aku taip entry ni. Not a bit. Not any.

Apa yang aku nak cerita ialah tentang motif pembelian jam. Dan feel aku masa pakai jam ni.

Sebenarnya aku memang dah lama cari jam ni. Since beberapa bulan yang lepas. Tahun lepas la senang cerita. Beberapa kedai jugak aku jengah kat Kuantan, tapi tak ada satu pun yang menjual jam macam ni. So masa jalan-jalan kat Times Square, aku terfikir pulak nak singgah kat salah satu kedai jam yang ada kat situ. Honestly, it was the one and only kedai jam yang aku singgah sepanjang window shopping dengan kawan-kawan aku. And luckily, kedai tu ada jual jam yang aku mahu.

Tak. Aku tak fikir panjang. Walaupun jam ni tak ada tunjuk day and date macam jam lama aku, tapi aku tetap terasa nak beli satu. Awal jangkaan aku, jam ni mungkin berharga RM250. Atau paling murah pun aku bajet dalam RM200. Sebab? Sebab aku dah Google sebelum ni, dan harganya paling murah pun ialah RM350. Kalau jam dinding, paling murah RM250.

Tapi aku terkejut. Jam ni dijual dengan harga RM45. Sahaja.

Aku tak nak cerita pasal kebaikan jam ni. Sebab kalau korang nak tau, for sure korang boleh Google sendiri. Apa yang aku tau, jam ni anticlockwise. Sama macam tawaf dalam ibadah umrah atau haji. Sama macam bumi berputar pada paksi. Sama macam bulan berputar mengelilingi bumi. Dan sama macam planet-planet yang berputar dalam galaksi bimasakti.

Berbalik tentang perasaan bila pakai jam ni. Aku rasa bila tengok jam ni, otak aku macam betul-betul tengah bergerak. Rasa macam cuba berfikir secara kreatif, cuba berfikir di luar kotak. Rasa macam setiap detik jarum jam tu buatkan aku rasa jantung aku berdetak. Rasa macam lebih menghargai nyawa sendiri. Rasa macam, entah la. Susah nak explain. Perasaan tu buatkan aku rasa tenang, rasa selesa.

As if persepsi aku terhadap banyak benda, dah jadi tak sama macam persepsi yang sebelumnya. Itu jer.

Tahniah kalau ada yang habis baca..:D

p/s: dalam Wreck This Journal tulis, "Leave This Page BLANK On Purpose".


132 comments:

  1. Replies
    1. Nur lambat 2 saat..
      Hahaha...

      Delete
    2. hahaha..both of u memang fantastic la..tak expect pun pembaca yg awal2 dapat baca entry ni sampai habis..:D

      Delete
    3. jadi, mana hadiah kami..?
      Hahaha.. :p

      Delete
    4. tuntut la..kalau x tuntut camne nak dapat..hahaha

      Delete
    5. Haa..Nak tuntut la ni..
      Bak laa..Bak laa...
      Hahaha....

      Delete
    6. ehehehe first time kot I dapat first kat sini. hawow!!!!

      Delete
    7. hawow!! hawow!! hahahahaha

      Delete
    8. Apalagi kakak cantik, tuntut hadiah laaa...

      Hahaha...

      Delete
    9. Kaunter H fliss..hahaha

      Delete
    10. tgh tunggu giliran la ni...
      grrr....

      Delete
    11. dah jumpa ke Kaunter H kat mana? hahaha

      Delete
    12. Masih mencari..
      Mohon sediakan peta..
      -_-

      Delete
    13. tanya Liyaa Mf..hahaha

      Delete
    14. Liyaa pun lama menyepi....
      nak tnya mcm mana...
      -_-

      Delete
    15. pegi blog dia..tanya dia..paksa dia keluar daripada tempat persembunyian..hahaha

      Delete
  2. H Kidal ke..?

    Biar betul RM45..?? murah giler..!
    kalau cakap RM200 keatas pun orang percayakan..!

    Pernah tgk jam dinding berbentuk macam ni tahun lepas..dan di kedai tu mmg jual semua benda yg terbalik macam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nope..memang biasa pakai jam tangan kiri..

      tu la..H pun terkejut bila dia kata RM45..
      3-4 kali gak H tanya confirmkan kat dia..kot2 la H salah dengar ke apa ke..

      Delete
    2. Nur pun pakai tangan kiri juga,
      jam ke , gelang ke, galas beg semua belah kiri,
      tp bila keduduakan jam mcm ni,
      mmg sekali gus buat otak kita bfikir setiap kali melihat kan.?

      Delete
    3. *kedudukan

      yup..dia jadi macam lambat sikit..sbb sebelum ni kita dah terbiasa bertahun2 dgn jam yg biasa..

      Delete
    4. Err...Terima kaseh cikgu.. -_-"

      Delete
    5. sama2..sila tingkatkan prestasi..zzzz

      Delete
    6. kroh..krohh...krohhh...

      Delete
    7. tingkat prestasi tuk kecemerlangan ms depan..type hati2 kot takut ada typo.kahkahkah

      ada x org pakai jam tgn kanan?
      ai xdo geng la mcm ni :)

      Delete
    8. janganlah hati2 sgt ai..
      Buat biasa2 je..
      ada geng..
      Hahaha

      Delete
    9. geng typo ke? dua2 sama jer..hahaha

      Delete
    10. ciknur aq pakai jam kat tgn kanan pon org akan anggab aq kidal.. kbaii.. ntah larii topik kut..

      Delete
    11. sebab kau memang kidal ke Lina?

      Delete
    12. Ehh..Lina, org kidal kebanyakkannya pakai jam tangan kanan tau...

      Adik, kazen Nur, diorg mmg pakai jam belah kanan..

      agaknya tu sebab org anggap Lina kidal..

      Delete
    13. mybe la jgk... dah terbiasa pakai jam belah kanan.. so org akan anggab mcm tu..

      makcik aq ckp kn,org pakai jam kat tgn kanan ni jimat masa.. jimat kat mna pun aq tatauu..aq pun ye2 je.. muahahaha

      Delete
    14. aku tau jimat masa kat mana..ni mesti time nak pergi toilet..kalau pakai jam tgn kiri, kita nak kena bukak jam..tapi bila pakai tgn kanan, jimat masa..tak payah bukak jam sebelum masuk toilet..hahaha

      Delete
    15. Tak boleh belah jawapan H...Hahaha.

      Tapi mmg betul pun, orang yang pakai apa2 belah tgn kiri, mesti kena buka kalau nak ke toilet,

      Tambah2 tandas awam, bila dah buka, fikir nak simpan pulak...letak dalam pkoet tak pasal jatuh dalam tandas...

      Mungkin itulah yg jimat masa...hehehe

      Delete
    16. kesimpulannya..mari kita ramai2 pakai jam kat tangan kanan untuk menjimatkan masa..:p

      Delete
  3. rm45? menarik. anti clockwise pulak tu. yg penting kau puas hati, kalau jumpa aku pun beli ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..puas hati la..cuma kalau ada day dgn date kat jam tu, maybe aku lagi puas hati kot..sebab sebelum ni dah biasa tengok date kat jam..hahaha

      Delete
    2. Kalau day ngan date lagu mana kira? dia mengundur la yer, muahahaa (abaikan soalan borbodos ni).
      tetiba aku tingat si bread pitt the benjamin tu (typo intended).

      Delete
    3. hahaha..kalau makin mengundur, umur kita pun makin muda la agaknya..

      Delete
    4. ha..kalo umur pun makin muda ai pun nk satu lah.kehkehkeh

      Delete
    5. Kalau macam tu, Nur pun nak satulah..!

      Delete
    6. erkk..lama2 nanti jadi bayi tau..kena hisap botol..

      Delete
    7. okay gak tu...
      boleh teriak hari2...
      uwekkk...uwekkk...!
      hahaha

      Delete
    8. pastu xde la asyik typo jer kan kan kan? hahaha

      Delete
    9. H, tak baek oo buli Nur...
      kang jangkit typo baru tahu...
      "moalan mumah" <--kan dah jangkit..

      Mooo...Muuuuu... :p

      Delete
    10. Moalan Mumah kira typo jugak ke? hahaha

      Delete
    11. A'ah.....Typo la..
      Typo disengajakan..
      :)

      Delete
    12. haaa tu xpe..kira bukan typo tu..hahaha

      Delete
  4. ingatkan bakal first. tapi berjela dah T_T penat berlari

    ReplyDelete
  5. time square tingkat bape?..aku nak beli gak seko..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tingkat 3 kalau x silap..

      masa aku beli tu, ada 2 jer..satu putih, satu hitam..
      then masa otw balik kuantan, aku terfikir ruginya x beli dua2..sebab kalau beli dua2, aku boleh jual salah satu dgn harga yg mahal..hahahaha

      Delete
    2. lepas komen tadi aku tak puas hati terus google..hambik ko, baik punye marketing satu syarikat yang jual jam camni..kahkahkah..terasa nak troll lak..


      KELEBIHAN-KELEBIHAN DAN KHASIAT JAM TANGAN ANTICLOCKWISE (JAM TAWAF):

      Jam tangan arah ke kanan (anticlockwise) ini asalnya digunakan bagi tujuan terapi dan perubatan alternatif. Prof. Dr. Norhisham Wahab merupakan antara individu yang bertanggung jawab dalam mempelopori kaedah terapi melalui penggunaan jam arah ke kanan (anticlockwise) di negara ini di bawah nama Color Vibration Therapy.

      Jam ini sebenarnya direka dengan mengambil kira hukum alam semulajadi yang tanpa kita sedari kebanyakannya juga sebenarnya bergerak dalam arah lawan jam .

      Menyedari akan kepentingan jam ini, beberapa pihak juga telah turut tampil untuk membantu memperkembangkan penggunaan jam anticlockwise ini seperti Aura Life dan HPA.

      Namun demikian, kekangan harga menyebabkan kebanyakan pengguna mengalami masalah dalam memperolehi jam tangan anticlockwise. Menyedari hakikat ini, kami, tampil untuk membantu lebih ramai pengguna memiliki jam tangan anticlockwise pada harga mampu milik di samping membantu lebih ramai pengguna untuk kembali kepada sunnatullah / kembali kepada fitrah melalui pemakaian jam tangan anticlockwise / jam tangan tawaf yang bergerak selari dengan alam ciptaanNya.

      Walaupun berbeza daripada segi material yang digunakan, ujian kinesiologi ke atas jam-jam anticlockwise kami membuktikan bahawa jam-jam kami tetap mempunyai kesan yang segera (instant effect) terutamanya ke atas kestabilan dan kekuatan badan pengguna walaupun baru beberapa saat jam dipakai.


      LULZ....

      Delete
    3. SAMBUNG LAGI....


      Secara umumnya, jam anticlockwise ini mempunyai khasiat-khasiat yang berikut:

      * sebagai pengimbang semulajadi setiap detik/saat
      * menjadikn fikiran lebih tenang dgn penghantaran mesej tenaga secara tetap & sekata
      * membantu mengawal rentak jantung serta memulihkan kembali sel-sel saraf dlm badan
      * mengharmonikn sistem kelenjar dgn rangsangan sistem deria dlm mengesan berbagai bentuk maklumat dari luar
      * membantu yg bermasaalah Halusinasi (kerohanian)
      * meningkatkn tekanan disekitar tubuh bg mengawal & mengimbangi aura/cahaya
      * merangsang daya tumpuan serta mengekalkn potensi diri yg optima
      * gerakan jam yg mengikut arus fitrah akan mengubah persepsi pengguna utk menempatkn sesuatu di bawah kawalan, membantu meringankn penyakit & bertindak sebagai pencegahan terhadap gangguan radiasi tercemar.


      KEHKEHKEH.....

      Delete
    4. hahaha..ko jumpa kat mana ni? aku ada baca jgk sikit2 pasal kelebihan dgn khasiat dia..tapi xnak tulis sbb benda tu aku sendiri pun tak pasti..

      kang aku tulis kebaikan dia pastu org yg beli tiba2 sakit ke apa, tak pasal2 aku pulak yg kena..so sape nk tau google jer sendiri..senang cerita..kehkeh

      Delete
    5. hahahaha..ko tau lawak tak orang yang jual barang2 tapi over sangat camni..macam gelang AC dah..kehkehkeh..yang paling kelakar ade yang jual cincin sakti sinar biru ni

      http://blogserius.blogspot.com/2013/03/serius-lol-cincin-sinar-biru-satu-lagi.html

      syarikat jual jam ni pon lebih kurang la sama dengan gelang dengan cincin tu..hahahhaa...

      btw aku suka jam tu, cuma lawak gila bila dapat info gila babeng camtu..kehkehkeh..jam je kot..lulz..

      Delete
    6. aku ingatkan Bundle beralih arah jual jam pulak skang ni. hahahah
      tapi betul wei, kalau beriya sangat info nyer, ala extravaganza, terus jadi tawar hati.

      Delete
    7. kehkeh..aku tak tertarik sgt pun pasal kelebihan or khasiat dia..apatah lagi nk percaya..aku nak beli pun sbb aku rasa jam ni rare..unik..belum tentu aku boleh jumpa kat mana2..

      tapi info2 tu mmg lawak la..yakin jer buat strategi pemasaran..hahaha

      Delete
    8. jam anticlockwise ni jepun dah lama gunakan rasanya.. aku pernah tengok waktu awal 90-an dulu. tapi takde pulak dorang keluarkan apa2 fakta @ info kesihatan pasal jam anticlockwise. tapi apapun Allahu a'lam la kan..

      Delete
    9. yg aku baca pulak..dia tulis jam anti clockwise ni memang dah ada sejak beratus2 tahun dulu..betul ke tidak aku xtau la..

      Delete
  6. menarik :) baru first time dengar pasal jam anti clockwise... <--oookay. hehe. Tahniah da dapat jam baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik sbb dia anti clockwise jer..dia unik..:D

      Delete
  7. dah tau taktik2 ww H. haha..

    anti clockwise? rare. bila nak tengok jam tu mesti ambil masa lebih beberapa second berbanding tgk jam biasa. ada tak H perasan kesan2 pakai jam tu mcm dlm komen bundle kat atas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..dia jadi lambat beberapa second sbb kita nak fikir waktu tu pukul berapa..:D

      kesan macam yg bundle komen? jap nak copy paste..

      * sebagai pengimbang semulajadi setiap detik/saat
      - tak rasa apa pun yg ni..

      * menjadikn fikiran lebih tenang dgn penghantaran mesej tenaga secara tetap & sekata
      - tenang tu rasa la jugak kot..sebab ralit..dok fokus
      kat jarum jam jer..hahaha
      - penghantaraan mesej tenaga? apa tu? kehkeh

      * membantu mengawal rentak jantung serta memulihkan kembali sel-sel saraf dlm badan
      - nope..rasa macam biasa jer..

      * mengharmonikn sistem kelenjar dgn rangsangan sistem deria dlm mengesan berbagai bentuk maklumat dari luar
      - pun sama..takde rasa apa2..

      * membantu yg bermasaalah Halusinasi (kerohanian)
      - pehh..halusinasi..jauh peginya tu..hahaha

      * meningkatkn tekanan disekitar tubuh bg mengawal & mengimbangi aura/cahaya
      - tak kira la tekanan ke, aura cahaya ke, tetap tak
      rasa apa2..

      * merangsang daya tumpuan serta mengekalkn potensi diri yg optima
      - meransang tumpuan tu betul..sbb nak kena fikir jam
      tu pukul berapa..hahaha
      - mengekalkan potensi diri? H pun xtau potensi diri
      sendiri..:D

      * gerakan jam yg mengikut arus fitrah akan mengubah persepsi pengguna utk menempatkn sesuatu di bawah kawalan, membantu meringankn penyakit & bertindak sebagai pencegahan terhadap gangguan radiasi tercemar.
      - mengubah persepsi tu rasanya ada sikit2..daripada
      segi apa tu susah nak explain..
      - meletakkan sesuatu bawah kawalan? under control ke?
      yg tu x pasti..
      - membantu ringankan penyakit? entah yer..takde kot..
      mencegah ganguan radiasi? pun takde..hahaha

      Delete
    2. H,
      * membantu yg bermasaalah Halusinasi (kerohanian)
      -mungkin sebab dok ralit pikir pasal jarum jam sampai lupa untuk berhalusinasi kot..
      * merangsang daya tumpuan
      -sebab setiap kali tengok jam kena pikir dulu dah pukul berapa.
      * gerakan jam yg mengikut arus fitrah akan mengubah persepsi pengguna
      -ubah persepsi tu aku buleh terima.. sebab biasa clockwise kan?

      lawak gilak kot orang2 camni. rasa cam baik kau takyah jaga kesihatan.. xyah jaga pemakanan. beli n pakai je segala macam benda tu.

      Delete
    3. hahaha..yg halusinasi tu aku x tau la..dah macam kena rasuk pulak bunyinya..meransang daya tumpuan tu sebab kena fikir..yg mengubah persepsi tu, maybe sbb tengok jam pusing terbalik, so otak aku pun tergerak nak fikir pasal macam2 benda yg selama ni aku x fikir..kehkeh

      tapi pasal kesihatan, pasal kestabilan or kekuatan badan tu aku xtau la..x rasa apa kot..macam bundle cakap la, jam jer pun..hahaha

      Delete
    4. oooo.. merangsang daya tumpuan tu mmg logik tp yg membantu ringankan penyakit paling tak logik. hehe..

      kalau chic na la kan, lama jugak agaknya nak tengok jam tu sbb mcm konfius dengan nombor & gerakan jarum. mungkin berminit2. hikkk..

      Delete
    5. mula2 H camtu jugak..dok fikir jam sebenarnya pukul brpa..11.30 ke 10.30 hahaha

      Delete
  8. hebat juga penerangan Bundle tu .. nanti nak cuba pakai satu di tangan kanan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..pakai jam kanan kiri ke? hehehe

      Delete
    2. hahaha..troll je tu pak ngah..saya manetau apa2..tegelak baca ade la..sangat lulz cara marketing tu..bagi saya cukup la kalau cakap just balik ke fitrah asal..ni over betul..dah macam rawatan alternatif dah gayanye..kehkehkeh..

      tora datang lagi dengan jam berteknologi nano..

      Delete
    3. hahaha..tapi aku syak ada jer yg percaya jam ni boleh alternatif untuk rawat penyakit..

      Delete
  9. mula2 tengok ingatkan tu jam dinding. tu yang aku konfius.. kenapa jam dinding ada tombol kat tepi pulak?

    sekali rupa2nya... tangan kau yang jadi background tu. sori bro.. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. err.. sama. terfikir mcmtu juga.
      flash kamera punya effect kot. sorry juga, tuan blog.

      Delete
    2. kehkeh..aku memang la gelap..tapi xde la sampai gelap camtu..in fact jam tu sebenarnya jenis yg stainless steel..tali dia pun yg stainless steel jugak..tapi masa amik gambar, keliling tu jadi gelap pulak..

      tapi bagus jugak la, xnampak tangan aku..fokus kat jam jer terus..:D

      Delete
    3. kau dengan salim, mana gelap?

      Delete
    4. H gelap lagi. Eh, lupa nak tanya pasal salim tadi. patutla ada rasa macam tertinggal soalan T_T

      Delete
    5. haaa..aku lagi gelap..Salim cerah sikit..nk kenal? :p

      Delete
  10. aku konfius kjap nk tafsirkn jam tu pukul bape. lambat! btw nice sbb rare..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku cari jam ni pun sebab dia rare..cuma fungsi dia memang betul2 sekadar jam jer la..xde nak tengok hari dgn tarikh..kat situ rugi sikit pada aku..

      Delete
    2. jam pon dah cukup kalau aku., salu tarikh or hari tgk kt tepon hihi

      Delete
    3. aku selalu tgk tarikh dgn hari kat jam..tu yg asyik terkena jer time nak tengok tarikh..

      Delete
  11. aku nak aku nak!Aku nak jam dinding, meja, tangan dan semua. biar kompius di merata tempat. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli Len..beli 5 terus..bagi 1 buat hadiah kat aku :D

      Delete
  12. sanggup tu nak cari jam tu, wahh semangat... mahal juga ye... hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau compare dgn harga2 yg H baca, RM45 tu agak murah kot..cuma fungsi dia terhad..

      Delete
  13. banyak giler khasiat die, cam makan ubat sehat lak ..tapi lambat siket ar nak tau kol brape ..6 suku ea? eh tak 5.46, ishk 5.44 ar ... :D

    hitam ke ko H? hari tu ko kate ko ni chinese look ..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kau jgn percaya sgt khasiat tu..baca jer boleh la..sbb xde bukti2 saintifik pun yg menyokong kesahihan khasiat2 dia..

      waktu jam ni 17:44:11

      Delete
  14. Tetiba rasa mcm tertarik plak..nak jugak la jam mcm ni..bila baca cite hang pasal jam ni ceq pun rasa mcm entah la..tetiba ras lain..murah je erk 45 hingget..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia lain sebab anti clockwise jer..buat kita fikir waktu skg sebenarnya pukul berapa..hahaha

      Delete
    2. tak kira..nak cari gak..pastu nak update kat blog jugak :P haha

      Delete
    3. hahaha..gi cari kat times square..:D

      Delete
    4. nama je dok KL. nak p time square pun den tak ghoti hahaha

      Delete
    5. haishhh..naik LRT la..:D

      Delete
  15. tak minat pakai jam tangan dan tak minat nak letak jam dinding dekat rumah. tak tahu kenapa. mungkin sebab aku jenis tengok jam dekat handphone je. hehe.

    tapi jam hang tu memang cantik walaupun simple je aku tengok. menarik sebab anticlockwisezzzzzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik sbb anti clockwise..tapi fungsi tetap terhad :D

      Delete
  16. uniknya! yeke kreatif berfikir? ke pening nak pusing2 tengok pkul berapa, haha. tp kalau dekat2 dateline xleh pakai jam ni, bahaya. takut tersilap pandang

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk aku, rasa macam menjana kreativiti la..buat aku fikir nak buat macam2 benda yg pelik..hehehe

      Delete
  17. wah.. tak lah mahal sangat kan jam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. murah jer bro..ko boleh beli 10 kot..hahaha

      Delete
  18. rajin pulak kau ye nak pikir 4,5 jenak nak tgk jam tu pukul berapa. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku kan rajin..dah la rajin, pemalu pulak tu..hahaha

      Delete
    2. kau rajin aku taknak komen, kau pemalu lagi lah aku taknak komen. hahaha.

      seketul 45 hengget apesal tak beli 4,5 ketul? nanti aku boleh tolong jualkan aku amik komisen sikit. kahkahkah :p

      Delete
    3. aku dah on the way balik kuantan baru terfikir la kak ana..kalau tidak aku beli jer semua, buat bisnes..:D

      Delete
  19. kalo ada date lg bagus kot sbb ai kalo beli jam mmg cari yg ada date.maklom lerr selalu lupa ari n tarikh.x la ssh2 nk tnya org soblah arini bapa aribulan eh?hehehe

    bayangkan tetiba ada satu mcik tu tnya time pkul bapa,pastu H plak tgk smbil mngira sbb ambik ms skit kan..mesti makcik tu pikir "apa pnya lembap la budak ni nk bgtau pkul bapa pun tgk pnya lama..kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..H pun kalau boleh mmg nak cari yg ada date..tp xtau la bila agaknya akan jumpa..:D

      kalau org tnya jam kul brpa, H tunjuk jer tangan..biar diorg baca sendiri..malas nk tolong bacakan..hahaha

      Delete
    2. hahhhaha
      skali org yg tgk tu pun biul..mesti tgk jam tgk H..tgk jam tgk H lagi..betul ke tdk jam budak ni.hahahhaa

      Delete
    3. hahaha..mesti time pukul 9 pagi tu, dia ingat dah pukul 3 petang..:p

      Delete
  20. sila hadiahkan i satu,, i nak pakai,, tetiba separa melayu separa mat saleh aku bila baca entry ni,, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. u nak skg ke, atau masuk skali dlm hantaran? -_-"

      Delete
  21. Aku penah terpikir gak nak beli jam ni. Dari tahun lepas pagi aku dengar pasal jam anticlockwise ni haa.. Tapi malas ouhh nak cari. Tambah lagi, tahun lepas dah 4 ketul jam tangan aku rosakkan. Gila ganas. I dont think that my Mem will allow me to buy another watch. Even guna duit sendiri..

    Yang touchscreen antara yang paling lama aku guna dalam tempoh setahun yang lepas. Pastu beralih pulak jam Levis cap KBMall.. Agak lama juga. Dan sudah putus talinya. Balik kepada touchscreen jugak akhirnya.

    Aku takleh hidup takde jam. Tapi aku lagi takleh hidup takde gelang kat tgn kanan. Nasib baik aku ni tak cerewet mintak gelang emas. Aku taruk je gelang tali2 tu. Eheh.

    Kenape ye komen ni macam review pasal kisah Aku dan Jam? Hmm..

    kesimpulan, mohon kau belikan jam utk aku. Dari semalam lagi aku mintak :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. pehhh..best la kau ada jam touch screen..aku sebelum ni pakai jam biasa jer..jenama ALBA..lgsung xleh nk touch screen..hukhuk

      belikan utk kau? dpt special ke? hahaha

      Delete
    2. best kalau time aku boring..boleh aku tekan2 screen tu haa.. first time aku beli, yg quite mahal.. skali aku baling atas lantai, retak seribu.. huhuhu.. dahla jam tu boleh keluar macam2 pattern bila nak tengok day,date and time tu.. ralit je aku main ngan jam tu.. tinggal kenangan je la.. jam kat tangan sekarang ni, yg murah2 aja.. ALBA sounds like peti sejuk je ..

      nak special ke? sape suh lambat reply semalam..

      Delete
    3. special mmg la kena lambat2..kahkahkah

      Delete
  22. aku dah ketinggalan ke pasal entri ni?? byk sgt dah yang komen.. maluu rasanya.. ehhh.. xpe aq nak komen jgk...

    aq ada jgk baca sal jam ni.. aq mmg nak beli.. dan jam ni mmg menarik hati jgk.. ehh.. tp klu ko nak betul2 otak ko bergerak ce pakai yg ade number tp dalam jawi punya, kompom lg bergerak otak.. ekekee... aq nak beli yg number jawi la.. ceh.. tp yg aq tgk tu punya mahal gila babun... xsggub ai nak beli.. kurang duit lg.. tggu la kn nak buat hntaran baru suh beli.. ekeke...

    pena aq jln2 kat kuantan .. aq tersesat gara2 nak cr kedai jam... ceett...

    ReplyDelete
    Replies
    1. peh..kalau ada nombor dalam tulisan jawi, bukan otak aku jer bergerak..silap2 kepala aku pun bergerak2, sbb nak pastikan jam tu pukul brpa..hahaha

      erkk..cari kedai jam pun boleh sesat? -_-"

      Delete
    2. yela.. masa tu kn pestime pijak kaki ke kuantan sebagai seorang pelajar.. haha

      haha.. kalau ada mmg aq nak beli jam tulisan jawi tu.. aq nak tgk betapa cerdik tak aq tgk dlm jawi.. muahahaha

      Delete
    3. tapi kan, kalau jam tu clockwise macam biasa, letak tulisan cina or tulisan india pun takpe kot..tetap jer boleh tau pukul berapa..hahaha

      Delete
    4. hala.. tu yg istimewa... klu tulisan cina or tamil pnjang sgt.. xsesuai kot.. muahahahaa

      Delete
    5. eh nombor2 dalam tulisan cina mana ada panjang2..:D

      Delete
  23. aku baca komen baru aku perasan jam nih terbalik la.. err.. bukan terbalik.. tapi.. nombor dia.. waaaa... aku nk jam cmnih jugak.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..gi beli kat times square..hahaha

      Delete
  24. uniklah jam kau ni.... ^_^

    ReplyDelete
  25. H saiko...

    tapi jam tu chantek

    :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. chantek tu tidak la..tapi lebih kepada unik..:D

      Delete
  26. bapak unik!! nak satu!! haha..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 jer? cukup? hahaha

      Delete
    2. syukur dah kalau dpt satu pon..
      nk pakai tang mana la bnyak2 haa?? =P

      Delete
    3. pakai la kat tangan kanan, tangan kiri, kaki kanan dgn kaki kiri..hehehe

      Delete
  27. Kepada yang menggunakan jam terbalik ni, kesannya lebih kepada subconcious ( minda bawah sedar )yang biasanya memakan masa yang tak semestinya lama tapi selalunya begitu . Sebab minda concious yang lebih analytical ni akan sentiasa mencari logika dalam setiap kejadian.
    Cuma yang boleh dijelaskan disini dalam hukum tenaga apabila pergerakan bermula dari kanan dan berpusing kembali ke paksi kanan, tahap gelombang elektromagnetik naik dan tahap tekanan turun. Itu sebabnya tawaf di Kaabah gerakannya sebegitu. Bagai satu penyucian menurunkan tahap tekanan kecintaan pada keduniaan
    dan meningkatkan tawakal dan penyerahan kepada yang Esa. Bukan satu kebetulan tapi satu hakikat kebenaran bukti kebijaksanaan Allah dalam penciptaanNya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku beli jam ni sebab dia unik..hehehe

      kelebihan2 tu, Wallahualam..:D

      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top