Header2

• 28 March 2013 •

Mana Cik Salmah?

Assalamualaikum. 10 minit jugak kot aku fikir macam mana nak buat intro untuk mulakan entry ni. Tapi aku blur. Aku tak tahu dari mana nak mula, dan aku tak tahu nak cerita macam mana. Cuma aku teruskan jer menaip, dengan harapan, penceritaan aku akan berjalan bersama masa. Okey, siap dah seperenggan intro tanpa disangka.

Aku nak cerita pasal masalah. Semua orang ada masalah. Tak kira la masalah kecik ke, masalah besar ke, kita masing-masing tetap ada macam-macam masalah. Bukan kita jer, kucing pun ada masalah. Kambing pun ada masalah. Ikan jerung pun ada masalah. Hatta orang yang takde masalah tu pun sebenarnya ada masalah. Masalah "takde masalah"..hahaha.

Aku pernah baca kat mana entah, dia tulis lebih kurang macam ni taipnya, "masalah tu takkan jadi masalah selagi kita tak anggap ia sebagai suatu masalah". Means, apa yang penting bukannya beban dan nilai masalah, tapi cara kita masing-masing untuk overcome sesuatu masalah.

Ahaa..aku tau. Cakap memang senang kan? Tapi bila sendiri yang kena, belum tentu kita boleh advise diri kita macam mana kita advise kawan-kawan kita. Tak payah tuding kat orang lain, aku sendiri pun sama. Sometimes bila something happen kat aku, aku sendiri boleh nampak yang hidup aku betul-betul huru hara. Rasa macam susah hati, letih, penat dan hiba. Terkial-kial cari jalan macam mana nak selesaikan semua masalah.

Atas sebab tu la bila aku cuba untuk comfortkan someone, aku lebih senang guna perkataan kita. Kita tu seolah-olah aku berpesan kat diri sendiri, seolah-olah aku cuba rasa benda yang sama. Yup, cuba rasa. Sebab aku tau aku takkan betul-betul dapat rasa apa yang orang lain rasa. Even aku bayangkan diri aku ada kat tempat mereka, tetap jugak aku tak dapat alami situasi yang sama.

Aku teringat kan cerita Gokusen. Entah dalam episod mana entah, ada ayat lebih kurang macam ni, "kebolehan seseorang untuk berubah, bergantung sama ada dia jumpa atau tidak seseorang yang boleh percayakan dia". Nampak macam takde kaitan kan? Ya, nampak MACAM takde kaitan. Tapi pada aku ada jer. Dalam konteks sesuatu masalah, aku rasa seseorang tu boleh overcome masalah dia bila dia jumpa orang yang boleh percayakan dia.

Amik contoh yang mudah la. Bila kita ada masalah, biasanya kita akan cari someone yang selesa untuk kita bercerita. Bukan sebab kita nak dia sekolahkan kita, tidak. Dia tak advise apa-apa pun takpe. Cukup sekadar dia dengar dan angguk-angguk kepala. Atau paling keji pun, dia buat lawak bodoh bila dengar cerita kita. Its okey, tak apa. Tak kisah apa yang dia buat selagi mampu bikin kita rasa selesa. And indirectly dia jugak buat kita rasa yang dia percaya kemampuan kita.

Amboi, kemain aku cuba buat setiap perenggan entry ni bermula dengan Huruf A. Apa motif pun aku tak tau..hahaha. Berbalik pada entry ni, aku rasa orang yang ada masalah biasanya bukan cerita sangat pasal masalah dia. Tapi lebih kepada nak cari teman untuk lawan bicara. Nak rasa keberadaan dan kewujudan dia. Nak rasa yang dia sebenarnya ada kawan yang boleh percaya dia, dan ada kawan untuk dia letak rasa percaya.

Amik kata MatLuthfi pulak, "kita sebenarnya bukan takut kegelapan, tapi kita takut akan ketiadaan cahaya". Agak-agak ada tak kena mengena? Hahaha. Dah, cukup la entry setakat ni. Aku pelik la, entah kenapa kebelakangan ni entry aku semuanya panjang berjela. Lama-lama nanti orang boleh muak agaknya.

Akhir kata, aku harap terbitan ini memenuhi halwa dan sudut bukaan mata. Andai suatu masa nanti kita rasa down ke apa ke, ingat bahawa kita bukannya hidup sorang-sorang dalam dunia. Don't burden yourself with everything. When it gets tough, lean to others. Cewah, speaking konon. Padahal ayat salin semula..hahaha.

p/s: cik salmah takde..sudah tido agaknya..


130 comments:

  1. Panjang pun gigih Nur baca dari awal sampai habis... senyum je bila jumpa perkataan 'Amboi' punya nak 'A' jugak tu..!

    yup..! mmg tak dinafikan, bila diri sendiri ada masalah, mmg akan nampaklah kemerosotan diri sendiri tu. itu mmg tak dinafikan...

    dan tak dinafikan juga, tgh kita ada masalah tu, tiba2 ada org dtg ceritakan masalah dia, dan jgn tkejut kalau kita mampu bercakap atau mberi semangat yg baek buat dia..padahal diri sendiri pun ada masalah nih...!

    Sebab, bercakap mmg mudah...nak lalui, nak hadap beratt...

    err..entah apalah yg NUr komen ni, H fahang dok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..alang2 dah start perenggan dgn huruf A, tu yg guna perkataan Amboi, biar tetap start dengan huruf A..:D

      kalau sendiri ada masalah tu, memang kusut jugak..biasa la, manusia kan..xdenya boleh kuat sepanjang masa..tapi bila time kita tgh ada masalah, then org lain cerita or kongsi masalah diorang, kita still boleh advise something yg baik..:D

      itu takpe, sebab pada H, tolong org tu indirectly kita tolong diri kita sendiri..buka jalan untuk org lain pulak yg tolong kita..:)

      H memang duduk Pahang..zzzz

      Delete
    2. Disaat kita menasihati org ketika kita pun dilanda masalah yg sama, terasa macam tak percaya apa yg kita nasihatkan...

      Dan scara tak langsung buat kita bfikir..sebab nasihat tu, berbalik pada kita..

      Dengan itu saja nak kabo, komen ni bermula dgn huruf "D" hahaha...

      Dan lupa,Nur duk Perak..kroh..krohh..krohhh..

      Dan-dan kita akan rasa bsemangat dan mcm rasa masalah tu dah selesai..

      Delete
    3. Errr...kenapa perenggan komentar kat ats tu boleh btukar...

      Grrr...

      Delete
    4. dan2 jer dia komen start huruf D..hahaha

      Delete
    5. Kehkehkeh..ikut konsep..

      Sebenarnya, yg kroh2 tu last skali tau, entah mcm mana boleh duk tang situ..

      Rasa mcm nak lempang je hp ni ooo...

      Delete
    6. x pyh lempang la Nur..
      byk kot jasa tepon tu kat Nur..bkn sng nk dpt title ratu tau Nur..hehehe

      Delete
    7. Ehh..mana ada Nur typo..Nur cuma salah perenggan je...

      Delete
    8. ai x kata dlm entry ni..ai kata tepon Nur tu.hehehehe

      Delete
    9. betul kata Ai..tepon tu byk berjasa tau..sebab tepon tu la yg Nur dapat gelaran Ratu..hahaha

      Delete
    10. Err..Pandai2 je depa ni tau..!
      Grrrr....!

      Delete
  2. Ala...ingatkan boleh dapat first. ok jap nak baca jap :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku percaya kau. Ate semua orang ada masalah, astalavista jer la. Apa yg aku selalu buat, atak (tak) perlu cerita masalah kat semua orang, alih topik borak perkara ringan2 so tak beban otak, api (tapi) mana yg boleh luah, aduh luah kan sahaja.

      Delete
    2. haaa..yup, aku pun camtu jugak..jarang aku nak citer masalah aku secara direct kalau masalah tu mmg buat aku rasa terbeban..sbb tu aku taip "orang yang ada masalah biasanya bukan cerita sangat pasal masalah dia"..biasa borak kosong jer..aku la tu..hahaha

      Delete
    3. kakak cantik!
      skang ko pun dh jangkit nur kan..nk komen 1st jugak..tgk ai rileksss je selalu komen last.muahahha mohon lps ni H tukar hadiah ke tmp last plak ye :)

      jgn jgkit typo sudah..huru hara nti.kehkehkeh

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Kompem ada typo ni,sbb tu ai delete..

      Hahaha...

      Delete
    6. Hahahaa dulu takder la teruja sangat nak dapat first, tapi sejak nampak ada orang komen tanya "kenapa nak berebut first", terus rasa nak buat dan buat dan buat, walau dapat last pun, still nak tanya "first tak?" hahhaha

      Delete
    7. erkk..dpt komen last pun still tanya first ea..betul2 mengedog tu..hahaha

      Delete
  3. ok,, aku dah baca habis,, aduss,, nape la citer pasal masalah time aku ada masalah besar ni,, masalah aku adalah kemalasan yang berlipat kali ganda bila aku sekarang ni dok di rumah dengan ada 6 assignments kena siapkan,, urghhh!!!! masalah problem betul la,, rasa tak sabar nak kawin, jadi suri rumah, dok rumah belajar masak jaga family,,, lalalala,, kalau masalah jaga dorang tu,, maybe akan jadi masalah yang menggembirakan,, who knows,, haha,, aku berangan,, kbai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku cadangkan kau kawen cepat2, pastu suruh laki kau tolong buatkan assignment..suami isteri kan kena saling membantu..hahaha

      Delete
  4. Cakap pasal masalah, bleh aku hamburkan masalah aku kat cni?
    Aku ada masalah besar, kadang-kadang bila aku ada masalah, aku takkan anggap tu masalah, bila efek kepada mslh tu muncul secara tiba2, maka mulalah aku menggelabah dan baru lah aku rasa itu mslh...

    Aku tak faham apa kaitan cik salmah dalam entri mslh nih? *__*

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hambur kat sini, abis la semua org baca masalah kau..hahaha

      kaitan cik salmah dengan entry ni? refer komen yang aku reply kat bawah..:D

      Delete
  5. 1- patutnya esok kau update new entry.. kenape hari ni ye? kau akan update selang sehari.. kau ada masalah ke H ? alahai..concern kan aku ni.. ekekeke

    2- "Bila kita ada masalah, biasanya kita akan cari someone yang selesa untuk kita bercerita." kalau aku, susah nak cari org yg selesa untuk bercerita.. ada,tapi jauh.. ada tapi aku takut ganggu dia.. takut dia terbeban.. akhirnya, pendam-ing jugak yg aku pilih.. 'takpelah,aku simpan sorang2 je'.. kalau dah takleh nak pendam sangat, aku cite jugak kat membe2.. tapi mula laa nak berair mata.. tak biasa cite masalah, tibe2 nak luahkan perasaan,mana tak berair,.. haishh,, tak suka betul part leleh air mata ni...

    3-entry panjang sedepa pun tak muak aihh.. aku baca je.. kau tahu, karangan kau ni boleh bawak masuk SPM.. lepas ni, untuk perenggan baru yg start huruf A, guna nama aku.. hahahaha..(kau mention nama aku kat sini, aku gocoh mung)

    4- since bila ada cik salmah dalam blog kau? ke someone yg aku x kenal? hiks. klasik kemain nama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. yup..biasanya aku update 2 hari sekali..tapi semalam lepas balik main badminton, aku check message kat page fb Capital H..someone request supaya aku buat entry yg boleh motivate dia..

      2. hahaha..kau cengeng ke payeh? suka nangis ea? :p

      3. karangan aku ni dah guna bahasa pasar jer TM..bawak masuk SPM kompem gagal serta merta..

      4. cik salmah? refer komen yg aku reply kat atas..=))

      Delete
    2. waduhh.. kalau aku yg request, nak ke kau tolong buat? aku nak entry yg boleh buat aku happy.. kacang je tu.. hahahahaha

      cengeng? nehi... aku ni dawai besi..

      TM? what the..

      cik salmah kat tepi rumah aku kirim salam kat hang :)

      Delete
    3. kau nak request apa? entry happy? aku bizi la..zzzz

      TM is TM la..nak aku mention ke? kahkah

      Delete
  6. betul sangat. time nasihatkan org mmg dah mcm pakar motivasi. tp bila kena kat diri sendiri langsung tak boleh nk fikir apa, blur2. <-- chic na la tu. kihkih..

    tu sbb kita perlukan kawan rapat. tp biarla kawan tu boleh dipercayai, saling mendengar & saling membantu. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan Chic Na jer..kadang2 H pun sama..hahaha

      tapi Alhamdulillah la..setakat ni H still boleh percaya diri sendiri..boleh try utk handle masalah tu sendiri..

      Delete
  7. baik punya entri.. ehh...

    aq slalu mcm ni.. dalam masa yg sama bila aq ada masalah, org tu pn ada masalah jgk.. siap crita dgn aq lg.. tp xpe, aq boleh hndle lg.. siap bg nasihat baik punya .. kaw2 lg.. ehh.. tp ntah kadang nasihat aq tu boleh pakai ke tidak.. sebab aq xpernah nak praktikkan .just pndai ckp je... contoh 1 situasi.. "baik ko solat istikharah" tp aq xpena buat pon.. lebih2 g klu buat solat tu soal jodoh.. aq tkut, kot2 dpt salim ko tu ka(xde kena mnegena). muahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku xde la sampai tahap nasihat2..aku just bagi pendapat jer..kalau aku ada kat tempat dia, aku fikir apa agaknya yg aku akan buat..dia boleh cuba kalau dia nak cuba, tapi kalau dia rasa tak membantu, itu pun terpulang jugak kat dia..:D

      eh kalau dah ditakdirkan jodoh kau dgn Salim, kena la terima yer tak? kahkahkah

      Delete
    2. hahhaah.. semua tu dr dia la kan, kalau dia boleh trima atau x..

      errrkkkkk... H xmau aq.. aq nak laki blogger jgk.. muahahahaha... salah2 lg..

      aq ade add, tp x kena approve.. sedih.. :P

      Delete
    3. kau nak aku suruh Salim buat blog x? :p

      Delete
    4. Ehh..Lina dah sngkut dgn salim ke?hehehe..

      Tetibe je Nur mencelah.. Maafkan saya.. -_-

      Delete
    5. hahaha..aq nampak kekejaman ko H...

      ciknur... hahha xdelaa.. H je ni ngade2..

      Delete
    6. Hehehe..kalau betul pesalahnya..boleh pegi kenduri kat myanmar...hahaha...

      Lina, jgn marah ye, Nur gegurau jee..haha.. :p

      Delete
    7. hahahaah.. jauh gila.. nnt xpepsal aq mati kat sna.. muahahaha..

      xperlu p mynmarr.. meh tgk aq nyer knduri kwen kat sabah ni haha.. xlama je lg.. ehehehhehe

      Delete
    8. Ohh..patut dah ada bau2 nasik minyakk.. *lapo tetibe..kehkehkeh

      Delete
    9. hahaahah.. jmput datang mkn nasi mnyak.. ekekek

      Delete
    10. erkk..kalau Lina kawen dengan Salim, buat kenduri kat Malaysia jer la..sebab Salim still xleh balik Myanmar lagi..means Lina xdapat la jumpa bapak mertua..kahkah

      Delete
    11. H jadi pengapit Salim..
      >_<

      Delete
    12. Nur jadi pengapit Lina?

      Delete
    13. Haa..tu kena tnya Lina..
      Jadi ke dia?
      hahahaha...

      Delete
    14. Haaaa..ada sorang lagi, nama Ilias..Nur nak kenal? :p

      Delete
    15. Err..kenapa pula Nur...
      Cukuplah H je yg kenal2 dia..
      Hahaha....

      Delete
    16. mana tau, Lina dah dapat Salim..so bagi chance pulak kat Nur utk dapat Ilias..kahkahkah

      Delete
    17. Ehh..Bagi Lina je dah la...
      Mana Lina ni, senyap jee.
      Org kata, diam tandanya setuju..
      Kan..kan..kan..?

      Delete
    18. setuju la tu..kira jadi la tu..untung Salim dpt kawen dgn org Malaysia..hahaha

      Delete
    19. grrrrrr.. ngumpat ye.. aq xmuncul sebab hari ni sabah cuti,

      ceeettttt.. aq xmau dgn salimmm..... aq nak kwen org warga msia sahaja...

      menci2....

      Delete
    20. nov ni aq g sana.. nak cr korang... aq geget korang smpai lumat... ngaaaaaaaaaaaaaaaappp

      Delete
    21. Err..kalau takmo salin, cuba Ilias lak...
      mana tau ada keserasian...
      kahkahkah...

      *larikkkkk...~!

      Delete
    22. ilias tu sape plak.?? aq xkenal la cik nur.. kah2..

      mohon kenal kn org yg setampan aron ajiss ka.. farid kamil.. sedap sikit mata memandang...

      mna mau larikkk??? hahhhh

      Delete
    23. Nanti Nur suruh H kenalkan Ilias dekat Lina tau...
      Ilias tu, iras-iras aron ajis la kot..hot..
      kehkehkeh.. :p

      Delete
    24. ahhhh.. xmo2... mesti geng2 salim kn??? aq tak mo...

      Delete
    25. hahahahaha..Ilias tinggi tau..badan sasa..rambut kemas ja..nda mau kenal sama dia ka? :p

      Delete
    26. kenalkan la pada Lina ni, semalam tak habis2 tanya kat cbox Nur siapa Ilias...

      Lina, betul2 nak kenal tu...
      hahaha...

      Delete
    27. grrrr.. nur yg knl sgt kn... aq tnya je sape ilias tu.... kakakakaka,kompom2 rmbut ilias tu belah tepi yg melekat gilaaa,kn3?

      Delete
    28. rambut Ilias belah tengah tau..hensemmmm..:p

      Delete
  8. cik salmah tidur awal semalam :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..agaknya cik salmah tido awal semalam..

      p/s: ni mak ke? :D

      Delete
    2. rupa cik salmah ada rupa mak-mak ke? -_-"

      Delete
    3. salmah tu nama mak aku,mmg rupa mak-mak la. takkan rupa lisa suri rumah lak.

      Delete
    4. erkk..ramainya anon..hahaha

      Delete
    5. nah. ramainya peminat :3 haha

      Delete
    6. erkk..diorang bukan peminat, diorang cuma citer pasal cik salmah jer..hahaha

      Delete
    7. yelah. pensil maksudkan peminat cik salmah.

      Delete
    8. erkk..ampa men2 na..men2 na..grrrr

      Delete
  9. Thanks H.. Betul tu. Ada teman yg prcayakn n dengar msalah kta pn dah cukup tau. Kalau tak.. rasa sesak je dada ni, naik stress. Mulalah nak hangin kat orang sana sini. Akula tu..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mujur aku tak hangin sana sini..:D

      Delete
  10. masalah dengan manusia bagaikan isi dengan kuku....kami takkan terpisah. hehehe.

    kuku panjang dan kotor tu ibarat masalah, jadi sila amek ketip kuku...pastu ketip dan buang kuku tu. singkirkan ia dari jari jemari kau supaya rasa bersih dan tenang. setiap masalah ada jalan penyelesaiaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..macam tau2 jer arini aku nak potong kuku kaki..:D

      Delete
    2. kuku jari tangan nak suruh sapa potong H? biawak depan rumah? potong kuku beliau sekali. good luck!

      Delete
    3. kuku tgn bela jer..buat cakar org..zzzz

      Delete
  11. ermm..
    bab masalah ni rsnya kalo yg boleh handle sdiri tu try buat sdiri lah.bkn sbb x percayakan kwn2 tp kekadang *segang la plak..malu pun hado.malah kalo bgtau pun dh konpom2 nasihat2 percuma yg diberi tu sgt la berguna..boleh diterima pakai.rs mcm eh kwn2 aku ni hebat lah..asal aku x pikir mcm tu? haha sbb kita yg bermasalah tu x boleh pikiorr waras tokk..otak tgh biul.hahaha

    tp kalo depa plak yg ada masalah..wahh kemain kita boleh nasihat itu ini mcm hebat la plak sbb otak kita tgh waras..so kita akan bpikir secara logikal.masa tgh bermasalah otak x sempat nk main peranan sbb dikawal ketat oleh emosi.kehkehkeh betul x Nur? tetiba kuar nama ratu kat sini.muahahha

    wahh..pnjgnya ai mngomen hari ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah..tetiba ada nama Nur..patut tsedak tadi...grrr...!!

      Delete
    2. erkkk tersedak eh..
      jom Nur lps ni kalo ada masalah kita cari H nak..muhun H wat entry gak lah..kehkehkeh

      psst ! Cik Salmah dh ok?ngeeeee

      Delete
    3. erkk..beta tak terlibat dengan sebarang masalah cik2 sekalian..hahaha

      Delete
    4. H macam mana nak hilangkan Typo..?
      Kahkahkah....

      Delete
    5. macam yg Nur biasa buat la, delete comment..hahaha

      Delete
    6. ohh...senang jew..!
      Grrr...

      Delete
  12. Dial nombor mak. Ha, luah lah apa nak luah. Nak nangis pun tak pe, mak faham. Sebab naluri seorang ibu itu kuat. Nasihat ibu lah yang terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku kalau dgn arwah mak, aku x reti nak bohong..:)

      Delete
  13. listen listen listen listen listen 600x...

    aku tak setuju ayat masalah takkan jadi masalah kalau anggap dia bukan masalah...

    power betul orang tu kalau boleh anggap semua masalah bukan masalah..so orang camni tak pernah wujud dalam dunia kecuali orang gila..orang gila pon tau dia ada masalah aku rasa..

    tapi boleh jadi jugak orang yang bermasalah tu cuba lari dari masalah dia..bukan selesaikan, cuma lari..so masalah tetap ada..kesimpulannya jadilah orang yang bertanggungjawab..hidup tak mencabar tanpa masalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah ni.. banyak betul perkataan masalah dalam komen kau...

      Delete
    2. bengong aku baca ayat bandel. hahaha

      Delete
    3. hahaha..aku sokong jgk la ayat tu..sbb pada aku, ayat "masalah takkan jadi masalah selagi kita tak anggap ia sebagai suatu masalah" tu cuma utk tingkatkan self confidence jer..

      even kita anggap benda tu bukan masalah, tapi kalau dlm kepala dah set yg itu mmg masalah, tetap xleh buat apa yer tak? cuma bila aku baca ayat tu, aku rasa otak aku positif la sikit..xde la kusut sgt..kehkeh

      Delete
  14. dulu suka luahkan macam2 masalah dekat beberapa orang kawan, tapi sejak2 kes kawan tak boleh dipercayai ni, lebih suka diam dan tak luah dekat sesiapa even dengan mak ayah sebab tak nak diorang risau. hee. susahlah nak cari orang yang boleh dipercayai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pulak normally mmg jarang la citer masalah aku kat sape2..kalau aku citer pun, aku takkan citer semua..byk benda yg akan jadi tanda tanya..dan org yg mendengar tu xkan dapat betul2 faham apa yg aku cerita..:D

      Delete
  15. minggu lepas kami (pengawas) buat perjumpaan. dalam perjumpaan tu kami suruh junior2 tulis masalah depa atas kertas. ada budak cakap, "kak saya takda masalah la." pensil balas sapa yang takda masalah tu org gila. org gila ja yg tak 'akan' masalah. satu page budak tu boleh tulis masalah dia. haha. ok tipu

    sakit hati pulak bila baca apa yg budak2 tu tulis memang ikhlas dari hati hoho

    nak request Encik H buat entri, apa yang perlu ditanya apabila kol org. supaya perbualan akan menjadi lebih panjang dan lama. kah3

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. salah orang ni kalau tanya H

      Delete
    3. yelah, payed. akak sokong payed. hihi

      Delete
    4. Tapi H byk idea. mungkin dia boleh share.

      Delete
    5. errr..nak kena buat entry jugak ke? balas kat sini jer xleh? hahaha..

      Delete
    6. tak payah jawab. kah2

      Delete
  16. ena ni jenis ada sesetengah masalah je share dengan kengkawan.. sbb ena susah nk percayakan kawan2.. kdg2 depan je baik, blkg who knows dia p cerita kat org lain mslh kita... malas

    ReplyDelete
    Replies
    1. H jarang nk citer problem dgn sape2..tp bila H citer something kat org, means org tu adalah org yg H boleh percaya..H yakin 100%..sikit pun tak rasa yg kawan tu akan khianati kepercayaan kita..:D

      Delete
  17. saya pernah terbaca kat mana ntah,tak ingat. bertulis mcmni.
    "Biasanya, hanya org yg ada masalah yg boleh selesaikan masalah org lain"

    tak taulah betul ke tak dan ada juga terbaca di satu majalah ni,

    majalah ni pula bertulis lebih kurang begini;
    "Perbaikilah masalah/hubungan kamu dgn Allah SWT, dan kemudian, barulah masalah/hubungan dgn manusia selesai.." (Majalah Solusi, Isu 53)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suka komen ni.

      Delete
    2. Majalah Solusi ni majalah apa? drpd aritu kot tanya, tapi x ingat tanya kat sape..:D

      Delete
    3. majalah solusi majalah apa? p tanya dekat kedai tgk dia jawab apa :p haha

      Delete
    4. haaa..dia jawab apa?

      Delete
    5. google H. google image dia. lepas tu cari kat kedai. ;)

      Delete
    6. haishhh..jawapan tak membantu langsung..

      Delete
    7. yg pasti majalah solusi bukan macam majalah mangga..
      lebih kurang macam majalah al-islam...

      *tetiba nyampuk..maaf ye.... ^_^

      Delete
    8. alaaa..H suka majalah Mangga..sbb ada gambar posing2 kat kolam renang..hahahahha

      Delete
    9. Hahaha..treadmark mgga,
      mesti ada posing tepi kolam...

      Mangga tu xbest H...
      Jeruk mangga best laa...

      Delete
  18. aku baca smpai habis tapi tak masuk ke hati..skrg aku tgh sedih sebb budak ofis aku diberhentikan keje..aku kesian kat dia..erm nanti la aku dtg baca semula entry ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah..jgn sedih..kesat air mata tu..:|

      Delete
  19. kalau kita ada masalah, kita boleh mengadu kat Allah. sebab kadang-kadang manusia ni takboleh percaya sangat. hihi. eh tapi best la entri ni. nak minta copy satu perenggan boleh? nanti kite kredit balik kat blog ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen ni pun aku suka.

      Delete
    2. errr..boleh2..copy jer..xyah kredit pun xpe..:D

      dalam Gokusen 1, episod pertama, ada ayat ni:
      If u can't trust someone, u can't gain trust from that person in return..

      Delete
  20. makin lama mkin ojg entry H..makin rindu Na kat H..
    woot woot!!!!

    ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. *makin panjang -_-" (selalu typo)

      Delete
    2. hahaha..makin padu ayat Na skg..:p

      Delete
  21. aku ada masalah nak baca entry bermasalah macam ni walaupun sebenarnya bukan masalah sangat pun tapi itu tetap satu masalah walaupun tak nak dianggap masalah, itu juga satu masalah kan?

    ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok. ini memang masalah yg paling besar..hahaha

      Delete
  22. aku tengah menghubungkaitkan antara tajuk entri dengan isi entri...
    masalah sungguh aku ni... suka fikir benda rumit...
    orang dah tulis, aku baca dahlah...
    masalah masalah.... =.='

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..refer pada latest entry..hahaha

      Delete
  23. masalah kot mana pn kena hadap gak...suka x suka...layan je la...hahaa.cuma kalau berkongsi dgn org tu lega sket rasa.tp selalu time ada masalah la mula lg potpet2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..biasa la tu..aku pun sama jer sbnrnya..:D

      Delete
  24. banyak giler kata pujangga yang aku belajar hari ni H... hahaha.

    tunang aku cakap, orang yg kerja dalam projek or ambil projek tu memang ciri orang yang dah mengambil masalah.

    jadi, bila ko jadi engineer project maksudnya ko adalah pekerja yang sukakan masalah.

    pelik tak tunang aku. sampai skang aku pk...

    haha,

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia bukannya sukakan masalah punzel..tapi lebih kepada sukakan cabaran..:D

      Delete
  25. satu masalah tu takkn menjadi satu masalah selagi kita tak anggap ia sebagai satu masalah. Stuju2..kadg2 tu benda kecil pun kita boleh jadikan satu masalah.Contohnya macam sekarang ni, ceq nak basuh baju tapi ampaian dah penuh. Macam mana nak jemur baju tu kalau dibasuh? ni pun masalah juga ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. uik..berat masalah tu..apa kata bakar jer baju tu, then beli yg baru..kira mcm beli stok yg pakai buang la..:p

      Delete
  26. H..mna cik salmahnye??

    husna akan lampiaskan smua msalah kpada satu2nya cinta hati..Mama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..memang takde cik salmah dalam ni..hahaha

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top