Header2

• 10 March 2013 •

Memberi Dan Menerima

"Pak Ramli selalu cakap, kebahagian yang sebenar datang daripada memberi, bukan menerima."
Kalau korang pernah tengok filem Setem, korang mesti pernah dengar ayat kat atas tu. Itu dialog Rashidi Ishak time hujung-hujung cerita. Dan itu jugak antara petikan-petikan dialog yang aku ingat dan aku suka.

Bercerita tentang memberi dan menerima ni, aku sebenarnya baru jer menerima 2 hadiah daripada 2 orang blogger. Yang pertama ialah 4feet8, pemilik blog A Letter For Him. Yang kedua pulak ialah Chic Na, owner untuk TheCoklatBlog. So entry kali ni kira nak cerita pasal hadiah-hadiah yang aku dapat la..kehkeh.

Yang atas daripada Cik Ha, yang bawah pulak daripada Chic Na..
Eh dalam Bahasa Jepun, Hana ada 2 makna tau..bunga dengan hidung..kehkehkeh
Yang pertama ialah 4feet8, atau lebih dikenali sebagai Ha. Ha untuk Hahaha. Sebenarnya sebelum ni Ha memang pernah hantar hadiah kat aku, masa dia pergi Bali kalau tak silap. So yang latest ni kira kali kedua la dia hantar. Sehelai baju yang dia beli masa pergi Langkawi.

Kronologi cerita ni mengambil masa yang agak lama. Pada 16 Januari 2013, Ha ada buat entry ini, di mana dia berminat nak bagi cenderahati kepada 10 orang yang terawal menjawab puzzle yang dia bagi. Kebetulan pulak aku memang suka benda-benda yang berkaitan dengan nombor. So bila Farah bagitau pasal puzzle tu, aku terus join tanpa belas kasihan. Alhamdulillah, jawapan aku tu betul.

Then Ha hantar la cenderahati yang dia dah beli. Liyaa pun dapat jugak. Hadiah dia sampai pada 30 Januari 2013. Tapi aku musykil pulak sebab yang untuk aku tak sampai-sampai. So aku tanya Ha apa nombor untuk track parcel, dan kemudian suruh Puan R call posline. Hasil siasatan beliau, didapati parcel tu stuck kat PJ, atas sebab-sebab teknikal.

Jadi Ha terpaksa amik balik parcel tu, kemudian hantar balik untuk kali kedua. Nampak kan effort orang yang memberi? Dah la beli guna duit sendiri, kos penghantaran lagi, kena reject lagi, kos hantar sekali lagi, aku syak kos-kos penghantaran tu lebih tinggi berbanding kos beli. Obviously, itu memang Hadiah Dari Hati.

Yang kedua pulak ialah Chic Na. Bila saja dia buatkan coklat Hello Kitty untuk nana, aku terus komen nak coklat untuk besday aku. Seriously, aku sebenarnya main-main jer. Aku mintak pun tak beragak. Either coklat Patrick Starfish or coklat Shin Chan. Sebab aku tau nak buat benda tu susah, plus takde mold. So aku tak expect yang Chic Na akan buatkan coklat untuk aku.

Tapi, ada tapinya. Wah lama tak guna ayat tapi tu. Tapi tanpa disangka, rupanya Chic Na buatkan betul-betul Patrick untuk aku. Memang unsangkarable. Dalam greeting card tu, Chic Na ada pesan supaya aku jangan komen apa-apa walaupun buruk. Sebab penat dia buat. Kesian dia.

Well, it doesn't matter sama ada coklat tu cantik ataupun buruk. It's all about your effort. Penat membuat walaupun takde mold, penat menghias, siap kaler badan warna pink, pastu buat seluar hijau purple. Kira comel la tu. H tetap makan kepala Patrick tu walaupun keras. Maklum la, coklat baru dikeluarkan daripada peti ais..hahaha.

So, thanks to both of you. Aku rasa bila hadiah-hadiah tu sampai kat tangan penerima, yang happy bukan cuma penerima jer. Tapi yang memberi tu pun happy sama. Silap-silap yang memberi tu sebenarnya lebih happy daripada yang menerima. Just macam apa yang Pak Ramli kata.

Sekian, terima kasih. Korang beri, aku terima tangan terbuka.

p/s: kebahagian yang sebenar datang dari memberi, bukan menerima..:)


107 comments:

  1. Replies
    1. yeah..dah lama dah xdapat 1st place nih..hahaha...


      bestnya H dapat hadiah...coklat lagi tuh,,yummy...

      mohon H bagi hadiah kat SKl sama..

      memberi itukan satu kebahagian..ehem..~

      Delete
    2. erkk..tahniah..sila tuntut hadiah kat tmpat biasa..:p

      kami mana reti buat coklat..makan tau la..so xdpt nk bagi kat ampa..hahaha

      Delete
    3. ni kami tengah tuntutlah nih..
      mintak hadiah coklat..


      mohon pegi belajar buat kat Chic na.. :P

      Delete
    4. erkk..xleh2..nnti bisnes chic na ada saingan pulak..:p

      Delete
  2. fuyoh, tahniah2! jangan sejukkan seluar Patrick pulak ye.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah abis dah..selamat masuk dlm perut..hahaha

      Delete
  3. wahhhhhdpt hadiah ! bestnye H ! hehe
    memang unsangkarable la !! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..dpt Patrick tu mmg unsangkarable..

      Delete
  4. untungnya gitu... betul ni, klau dah rezki kita akan kita dapat juga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..ada jugak org yg sudi bagi..:D

      Delete
  5. kerana tangan memberi itu lebih baik daripada menerima :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..tgn yg memberi tu lebih baik drpd yg menerima :)

      Delete
  6. Kebahagian sebenar dtg dr memberi, dan memberi itu bukan sekadar memberi barang ja kan. Ia datang dalam pelbagai bentuk, cara, dll kan. Tapi x ke kalau tlalu memberi akhir nya kita sendiri yg akan di khianati ? Hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah tidak..kalau kita ikhlas memberi, insyaAllah ada org lain pulak yg memberi kat kita, walaupun tak dibalas oleh org yg sama..:)

      Delete
  7. wah, bestnya dapat hadiah..hehe, unsangkarable? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer la..unsangkarable sbb dpt hadiah..kehkeh

      Delete
  8. entah..tibe2 tingat mcm2..bila tingat adiah tingat org yg aku xnk ingat pon.. :'(

    ReplyDelete
  9. Berani komen coklat cikna buruk,
    Nur tumbuk H baru tahu...!
    hahaha...

    Err..mana pic Patrick tu..
    nak tgkkk..!

    dan errr..ade typo laa..
    Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah lah..
      tunjuk lah pic patrick tu..nk nengok jugak :)

      **mohon Chikna wat Sin Chan kat ai flissss :)

      Delete
    2. totally not about how its look la..Chic Na sudi buat pun sebenarnya dah cukup baik..:D

      Patrick? dah ngap kepala dia..so xsmpt nk amik gambar badan and lain2..:p

      Delete
    3. Huh..! H mkn smua? Hari tu kata nak share..tak aci.. Tak aci..

      'Hana' makna dalam bahasa korea, satu..

      Delete
    4. Chic Na bagi kat H..so kena la makan semua..kalau x nnti Chic Na marah..:'(

      ni mesti pengaruh Hana-Kimi :p

      Delete
    5. abang angkat kita panggil kita Hana tau. ;)

      Delete
    6. owh..hai hidung..lalalala~

      Delete
    7. nope. kata beliau Hana is flower.. >_<

      Delete
    8. Hai satu...
      Hehehe.. ^__^

      Delete
    9. tak2..Hana is hidung..hahahaha

      Delete
    10. Satu Bunga laa...
      Hidung xsesuai..

      Delete
    11. ooo ini ke yg nur cakap komen 11:11.. nice. ;)

      Delete
    12. hidung la..sbb hidung Nur dgn Chic Na kan kemek..haha

      Delete
    13. Err...mana ada..
      pandai2 jee..
      Grrr..!

      Delete
    14. betul...cuba tengok kat gambar masing2..:p

      Delete
    15. haaa..kan? kahkahkah

      Delete
    16. <-- Tak kann... (^^,)

      Delete
  10. dah sampai? fuh lega. punyalah risau tak sampai lagi. lagi seorang belum beri feedback. takut tersangkut lagi mcm haritu.

    by the way. saya offer utk 10 org hadiah tu.
    yg respon jawapan 5 terawal yang dapat tshirt.
    lagi 5 orang yang lewat dapat fridge magnet dan keychain.

    harap entry awk nih, takde org kecilhati sbb bukan semua dapat tshirt.. ;) 5 org terawal yg beri jawapan sahaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah selamat sampai..sebulan lebih jugak kan?

      Delete
  11. wahhh tahniah2.. betul tu, org yg mmberi ni lebih byk rezekinya Allah bagi.. hehehe... untuk ena tak ada ke?? ngeeeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah rezeki diorang akan dipermudah..:)

      untuk ena? kena tunggu masa besday la agaknya..hahaha

      Delete
  12. Aku selalu doakan kegembiraan kau H, apa kata kau mula memberi kat aku. Aku bukan apa, nak tolong kawan2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa..aaa..aaa..aku bagi senyuman jer la..senyuman yg paling ikhlas..:)

      boleh gitu? hahaha

      Delete
    2. kau senyum?? aku ingat kau sesak napas tadi.

      Delete
    3. kalau aku sesak napas, aku terus nangis jer..xde nak senyum2 dah..hahaha

      Delete
  13. mohon Ha dengan chicna jgn lupa bagi hadiah untuk aku jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon diorang bagi lagi hadiah kat aku..kehkeh

      Delete
  14. weh,, nape tak amik gmbar patrick sekali???? grrr,, aku pun nk tengok gak,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah ngap Patrick tu..sedap weh..hahaha

      Delete
  15. nanti ko bagi lah hadiah kat aku.. aku akan terima dgn hati yg terbuka.. muahaha

    ReplyDelete
  16. Cikgu pulak bila nak bagi bagi hadiah ni? :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu tunggu cik nin bagi hadiah dulu..hahaha

      Delete
  17. aku jenis spesis yg tak beragak nak meminta dan agak beragak nak memberi. so, bila nak post hadiah besday aku..? esok dah ni besdaynya..


    aku agak ko jenis yang tak beragak nak memberi..


    HAHAHA

    ReplyDelete
  18. Mane Chic Na?? nak coklat juga!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chic Na dah tido..dia penat buat ceklat..-_-"

      Delete
    2. H la ni minta ceklet yg susah2

      Delete
    3. bukannya apa..nak tgk kreativiti chic na jer..hahaha

      Delete
  19. Untungla kann... Bila pula nak memberi? Tangan dah gatal nak menerima nih

    ReplyDelete
  20. Nak tgk gak gambar cekelat berbentuk patrick the stoner tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..aku dah makan abis la lyd..tunggu Chic Na jer letak gambar..hahaha

      Delete
  21. Replies
    1. pic ceklat kena mintak kat Chic Na..hehehe

      Delete
  22. untung naa dpt hadiah. hadiah untuk kite? :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak hadiah apa? voucher buku boleh? hahaha

      Delete
  23. bila pulak turn ko nk memberi ni incek H...??

    ReplyDelete
  24. Sungguh, aku jealous... Lama seyh tak pegang oven~~~ huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ni xpernah pun pegang oven..hahaha

      Delete
  25. patutla chic na tak kenal pak cik Ramli tu. huhu..

    eh chic na buat patrick tu comel tau sebijik cam muka H. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon hagemaru cikna...
      Hahaha.... >_<

      Delete
    2. comel kam? sebijik macam muka H kan?

      ya, saya memang comel..terima kasih..#_#

      Delete
    3. comot!!

      Hagemaru tak boleh, potet punya. ;)

      Delete
    4. eh chic na buat patrick tu comel tau sebijik cam muka H. :p

      haa..so H comel la..hahaha

      Delete
    5. Ferasannn..sann..sann...sann..!

      Delete
    6. chic na yg taip camtu..H sokong jer..kahkah

      Delete
  26. eh pakcik ramli ade ckp cmtu eh? ayh haz tu tp die mcm x pernh lak ckp mcm tu. hahaha. lol. btw tahniahhh ! untung die dpt sekali 2 hadiah. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mungkin masa tu haz tengah main kejar2 kot, tu yg haz xdgr..:p

      Delete
  27. eh, hadiah apa ko dapat ni incik H? x buka pon...

    sekarang amat malas nak update blog....letih sangat setiap hari skolah...hari minggu pk nak rest, n mo pk2 apa...jadi blog terbiar...bleh tak amcam tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadiah baju dgn ceklat..tapi ceklat tu dah habis dimakan la..hahaha

      sama la..lately ni agak letih nk update blog..idea tu ada cuma kerajinan tu yg xbrpa nk ada..

      Delete
  28. nak coklat jugakkkkk.. bentuk spongebob. huhu

    ReplyDelete
  29. untung orang tu dapat hadiah.... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..untung ada org nk bagi sebenarnya..kehkeh

      Delete
  30. Laaa.... mana gambaunya teringin jugak nak tengok....Apa kes bro tunjuk sampul surat coklat tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceklatnya aku dah makan la kak nom..yg baju tu pulak aku simpan elok2, takut hilang..:p

      Delete
  31. errrr aku suke coklat ..aku dulu rajin nak join ga seme, tapi tak pernah dpt hadiah, pastu sekarang aku malas nak join mane ga ag ..hoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suka jgk ceklat..tp ceklat yg x suka kat aku..grrr

      Delete
  32. hahaha gile sweet mereka ni

    ada ape ngn ko sampai dorng beria kasi hadiah

    ce ko explen kat aku h hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab aku ni baik Iffah..maklum la, kalau baik kan ramai org syg..kahkahkah

      Delete
  33. cessss dapat jugak patrick. gedik ah kau pakcik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..harus la dpt..x aci kalau kau dpt hello kitty tp aku xdapat apa2..:p

      Delete
    2. aku comel wajib lah dapat. lalalala :p

      Delete
    3. err..aci tak kalau aku delete jer komen kau? hahaha

      Delete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. laju betul.. sempat je dia baca... ke ada sistem alert untuk komen? haishhhh

      Delete
    2. alert system tu xde la..tapi instinct tu ada..rasa mcm payeh nak komen, tu cpt2 standby nk baca..:p

      Delete
  35. aku pun suka jugak ayat dalam setem tuh.. bila memberi lagi best sebenarnya.. lagi2 kalau org menerima suka..

    untung ah dpt patrick.. =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku mmg suka menerima patrick tu..so aku harap2 chic na pun suka..:D

      Delete
  36. bapak best dpt hadiah!

    aku ni gedik nak macam2 hadiah, tapi nak join contest blogger lain mmg malas. padahal terang2 org bukak rezeki dpn mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..nak hadiah x? nak hadiah x? :)

      Delete
  37. serius wa cakap sama lu, kalau hati tuh benar2 ikhlas nak bg, si pemberi akan buat/beli hadiah jgak dgn seikhlas hati..=)

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top