Header2

• 23 March 2013 •

Musnahkan Buku Ini

Assalamualaikum. Ini adalah lanjutan kepada kisah Kinokuniya yang telah aku cerita dalam entry yang sebelumnya.

Ada yang bertanya tentang 5 buah buku yang dibeli oleh someone yang quite berkira macam aku. Eh berapa banyak perkataan 'yang' daa..hahaha. Okey, abaikan jer kosa kata yang entah hapa-hapa tu. Malas nak fikir ayat yang betul. Kali ni aku nak cerita sikit (sikit jer kot) pasal buku yang pertama. Sila rujuk gambar di bawah.


Tajuk buku ni ialah Wreck This Journal (ceh macam la korang takleh baca sendiri..kahkah). Bermakna, kau akan spend duit kau untuk sebuah buku yang akan dimusnahkan, dirosakkan, diporakperandakan, diharubirukan, dan di-entahapahapa-kan lagi. And at the end of this journey, kau cuma akan ada sebuah buku lusuh, buruk dan kotor. Tapi masa tu kau sayang nak buang. Sebab segala kejahanaman yang berlaku terhadap buku tu adalah hasil tangan kau sendiri. Konon itu adalah sinopsis untuk buku ini.

Sesetengah orang mungkin anggap membazir. Membazir keluarkan sekeping not lima puluh hengget, semata-mata untuk tengok sesuatu benda tu jahanam. Tapi tidak pada aku. Instead of aku beli satu buku yang aku cuma baca sekali pastu simpan bertahun dalam almari, better aku beli satu buku yang aku tak baca sangat tapi setiap kali tengok aku akan rasa happy. Gila tak happy bila tengok setiap kemusnahan tu dilakukan dengan tangan sendiri.

Faham kan? Thats why dalam entry lepas, aku bagitau yang buku tu tak nampak macam buku, dan tak boleh dibaca banyak-banyak macam buku. Dan aku jugak bagitau yang aku tak sure berapa lama masa yang akan diambil untuk habiskan sebuah buku tu.

Oh ya, buku tu kena letak mukasurat sendiri. Oleh sebab aku suka nombor 7, jadi aku mulakan la page yang pertama tu dengan mukasurat 7. Dan sekarang ni aku stuck kat mukasurat ke-10. Lambat? Yup, memang lambat. Tapi aku cukup seronok. InsyaAllah aku akan complete setiap task yang ada dalam buku tu, without skip any pages, sebelum aku mulakan explore buku yang ke-2. Harap-harap aku lebih berdisiplin.


Kalau perlu, aku akan update cerita pasal buku tu dari masa ke semasa. Sekian entry tentang buku yang dah buat aku gila..hahaha.

p/s: to create is to destroy..yeahhhh!!!


124 comments:

  1. first kah

    ReplyDelete
  2. wow..interesting giler buku ni..okay nk dapatkan jugak lah..

    btw, setiap kali entri kau kenapa ada org yg berlumba nk jd first bagai..annoying jugak.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada aku mmg cukup interesting la buku ni..boleh jadi gila kot..hahaha

      berlumba nk jadi 1st tu main2 jer..saja suka2..:D

      Delete
    2. hahaha.. serius plak zuno pasal 1st.. nak bgurau pon xboleh.. apapon tak boleh... pasni nak jd yang terakhir la plak.. klu yg tu d katakan annoying.. tak tahu laa... kikikiki..

      cauuuu... nak p komen kat kotak komen lain... :P

      Delete
    3. hahaha..jgn la marah lina..meh komen last meh..:D

      Delete
    4. sentap 2 saat aku dgn statement 'first' dgn 'annoyin'... *main2 jer pun, fuuu*

      Delete
    5. Nur sentap 5saat okay..!
      Hahaha... :p

      Delete
    6. jeles la tu..hahahaha..

      Delete
    7. jgn la serius sgt... huhuhu

      Delete
    8. mujur aku x sentap..hahaha

      Delete
  3. Memang cukup interesting.. Ayat "to create is to destroy" pun dah bunyi macam sedikit gila..

    =_="

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..creative destruction everywhere..:p

      Delete
    2. Err..subtitle fliss..
      Hahaha...

      Delete
    3. subtitle tu apa? :|

      sarikata fliss..:p

      Delete
    4. Grrr..!!
      H memang suka buli-bulikan..

      Delete
    5. hahaha..bila lagi nak buli Nur..sekali sekala jer tau H buli2 nih..:p

      Delete
    6. H, sgt interesting la kan, smpai kena kunyah bagai..!
      Nanti jgn lupa tayang hasil eyh...
      hehehehe...

      Delete
    7. haaaa..Nur dah google ke? hahaha..insyaAllah nanti2 H tayang hasil dia..

      Delete
    8. A'ah..Nur google,hehehe...byk part yg Nur rasa, mcm ohsem sgt..!

      Err..rasanya mcm dah tkena la virus ni..grrr...

      Delete
    9. haaa..beli la Nur..beli la..beli la..hahaha

      Delete
    10. Nur dah paksa adik dah suh pegi KLCC hari minggu ni...tp entah la dia nak ke tak..huihuihui

      Semua ini akibat virus....!

      Delete
    11. bagus..bagus..kalau termasuk Nur, dah 2 org la yg beli 'wreck this journal' ni..

      itu setakat yg H tau la..:D

      Delete
    12. selagi belum ada dalam tgn tak boleh iktiraf Nur sebagai 'pembeli' lagi...

      tunggu betu2 dalam dalam tangan...
      hehehehe

      Delete
    13. sbb tu H taip 'kalau termasuk Nur'..'kalau'..:D

      Delete
    14. cop..betu2 tu apa? hahahahaha

      Delete
    15. "Betu2" tu satu ayat yg menerangkan tentang kepastian sesuatu..ayt tepat untuk "Betu2" tu ialah "Betul2"...
      Hahaha...

      Tapikan, mcm mana huruf 'L' pada ayat tu boleh hilang..?
      Ada org curi ni....hehehe

      Delete
  4. It is not a self-destroy book aite. Interesting.
    Tadi baru aku jenguk muka buka selepas sekian lama, omg dah lain giler and syiok aku menggodek bahagian buku-buku and rasa oh so windu kat buku itu huhuhu (jauh nyer simpang).

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..dah lama x jenguk muka buku ke? teringat zaman2 fesbuk sebelum ada timeline macam skg ni..

      Delete
  5. Kena letak muka surat sendiri? Bestnya... Nak pijam h? Poskan bagi akak pijam bila dh abis baca?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..nanti bila dah habis, H letak gambar cover blkg dia..xtau la masa tu akak sudi baca ke tidak..sbb dah lunyai..:D

      Delete
  6. lain orang lain tafsiran tentang buku. tapi dari cara kau cerita, memang macam menarik je buku tu. makanya, selamat me'musnah'kan buku tersebut.. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah menarik..aku akan try musnahkan buku tu dgn penuh kasih sayang..cewah.

      Delete
  7. macam teringin nak beli..

    wah! suku pertama tahun ni sudah rajin beli buku. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..beli la..beli la..aku sebarkan virus ni..:D

      Delete
  8. sila share isi dalamnya :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi dalamnya aku akan share dari masa ke semasa..:p

      Delete
  9. aq harap buku ni x membuatkan kau lebih gila ... muahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku harap aku lebih gila dgn buku ni..hahaha

      Delete
    2. hahahaha.. ko minta lebih gila?? baiklahh aq aminkan.. muahahahaha

      Delete
    3. kau igt senang ke nak jadi gila ikut instruction yg ada dalam buku tu..susah tau..hahaha

      Delete
    4. baiklah.. bila ko dh berjaya jd gila sepenuhnya..mohon ajari aq.. konsi seikit sebanyak kemahiran yg ko ada.. kikikii

      Delete
    5. eh mana boleh kongsi2..gila tu hak milik setiap insan tau..hahaha

      Delete
  10. menarik betul buku tu...selamat memusnahkan ya H. hati2 ya semasa memusnahkan...jangan sampai tercedera nanti Izzah risau. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak memasal aku dok ralit google wreck this journal....tengok youtube lagi. perghh...ini buku memang ohsem nak-nak bila hasilnya nanti memang tak sama. dah idea berbeza kan walaupun ikut arahan yang sama.


      aku nak ngecek baucer buku adik aku la...dia dok merungut tak tahu nak habiskan beli apa. meh belikan aku buku ni...ada faedahnya. haha

      Delete
    2. hahaha..aku xleh tengok video tu..sebab nanti dah x syok pulak..rasa macam nak buat apa yang org lain buat..so baik aku nak buat dulu ikut apa yang aku nak..walaupun x best and x sama macam org lain, at least aku puas hati..:D

      Delete
    3. aku tengok sebab nak tahu je...perasaan ingin tahu tu menebal. haha. ko jangan tengok la bimbang terpengaruh...rosak idea sendiri nanti.


      selamat maju jaya memusnahkan H!!!

      Delete
    4. eh takpe2..org lain boleh jer tgk kalau nak tau pasal buku ni..tapi aku xleh tgk skg..takut tertiru..:D

      Delete
    5. iklan sebentar boleh ya H :D


      kalau ada yang minat nak beli & musnahkan buku ni tapi Kinokuniya jauh dari mata....boleh la rajinkan diri terjah mphonline.com. taip nama buku dan cari dan ikut step by step...dan siap. tunggu je buku sampai rumah pastu musnahkan cepat2. :D

      dan sekian...aku yang dah terbeli. kehkehkeh

      Delete
    6. hahaha..bagus Izzah..bagus..berjaya jugak aku sebarkan virus ni kat org lain..hahaha

      selamat menjadi makhluk perosak yer..:D

      Delete
  11. menarik buku ni.beli kat mane yer ?

    ReplyDelete
  12. macam menarik je buku ni H..

    mak pun suka nombor 7 gak.. myb sebab mak lahir bulan julai hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ni mak..buku ni memang menarik..:D

      Delete
  13. Sedang mencari mood untuk membaca buku....

    ReplyDelete
    Replies
    1. google la..kot2 boleh jumpa mood tu..kehkeh

      Delete
    2. tak nak. saya bukan professor Google.

      Delete
    3. cuba la..kot2 Google boleh tolong carikan..hahaha

      Delete
  14. nak tengok intipati dalamnya sikit.. boleh tak? macam best. macam nak try jugak. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. intipati dlm tu, akan dtg nanti baru boleh reveal..:D

      Delete
    2. kosong....kosong....hehe

      Delete
    3. haaa betul tu..intipati dalam buku tu kosong..:D

      Delete
  15. oh, aku igtkan ko nak ceritakan pasal manga eechi tadi..ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suci tau..naive & innocent..mana reti eechi2 semua nih..hahaha

      Delete
  16. aku bercita-cita jadi first,, tak penah tercapai takat ni,, grrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. usaha tangga kejayaan yer muja..hahaha

      Delete
  17. aku baru ingat nk habiskan baucer bku aku bila bca entry ni. but bile google baru tahu buku jenis apa dia ni.haha. but, worth la to try smthing new."hasil kerja sendiri", simpan dlm frame tahan tak agak2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. task akhir nanti kau kena tape & post buku tu kat diri sendiri..hehehe

      Delete
  18. nak pnjm buku tu h.. :D BI dia mudah x? kalo susah payah nk hadam.. -__-

    ReplyDelete
    Replies
    1. haishh..mana boleh pinjam..hahaha

      BI dia tak susah pun..cuma kadang2 kau kena guna google translator la..itu jer..

      Delete
    2. kedekut lah H nihh.. :P

      Delete
    3. hahaha..mana boleh..kalau aku bagi kau pinjam, means aku kena bagi kau terus...:D

      Delete
  19. buku yang membenarkan kite conteng-conteng ke H??

    menarik kot, sebab tak suruh conteng pun aku dah conteng :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..buku ni membenarkan kita buat apa jer yg terlintas kat dalam kepala kita..:D

      Delete
    2. mane nak dapat ni...

      aku nak satu, kalo la H boleh hadiah kan :P

      Delete
    3. pegi beli sendiri kat Kinokuniya..tapi kalo sebut nama Encik L tiga kali, insyaAllah dapat free..hahaha

      Delete
    4. alah...

      ape pekdah seru nama die 2 3 kali...

      belum tentu dalam akaun ada sejuta...

      kihkih.

      Delete
  20. Replies
    1. yup..musnahkan..

      eh wreck tu musnahkan kan? ke salah?

      Delete
  21. hai pakcik ulat bukuuu! aku suke baca majalah hijabista jeee.hahaha :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku tak suka baca majalah hijabista..sebab aku memang xnak pakai hijab..hahaha

      Delete
    2. musykil pulak aku kalau kau baca hijabista. wakaka. :p

      Delete
    3. eh biar la..mana tau kot2 aku nak cari tudung hana tajima ke apa ke..nk buat hadiah kat gelpren ke, calon isteri ke..kahkahkah

      Delete
    4. murni nye niat kauuuu! Hahaha. kau pegi je pasor malam. berlambak tudung takyah gedik baca hijabista. kahkahkah

      Delete
    5. xnak2..aku nak baca hijabista jugak..muhun kau buat tutorial berhijab..kahkahkah

      Delete
    6. untuk tidak mengecewakan kau nanti aku buat tuto upload kat youtube. kahkahkah

      Delete
    7. yeyyy..go kak ana!! go kak ana!!

      Delete
  22. traslate pleasessssssss.. ceq tak pandai BI :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. translate tu apa? den pun xpandai BI..hahaha

      Delete
  23. ha weiii, ak dok google ni ha,hahaha, looks like very interesting la H!

    Macam boleh conteng2, di akhirnya, buku tu melambangkan diri kita. Nmpk mcmtu lah pas ak google skit ni,hehehe

    #kenapa ko mintak maap H pasal header tu. Ko jgn risau, terlebih pkir k.. :) kalau ak kecik hati, mungkin ak dah berhenti dsgn header. Tapi tak, ak buat sebab ak suka. Smpai skrg pun ak masih suka. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..tu la..buku tu melambangkan siapa kita..bila kita tengok balik halaman2 lama, kita akan nampak apa yg kita buat dgn penuh perasaan terhadap buku tu..

      macam kita suntik DNA sendiri la kat dalam buku..:D

      Delete
  24. perghh.. mcm menarik weyh.. itu je mampun aku ckp.. takjub sgt lah ni kiranya

    ReplyDelete
  25. buku ni lain dari yang lain. menarik! agak2 ada dekat sabah tak? nanti boleh update lagi pasal ni ok. nak juga tau perkembangannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kinokuniya xde kat sabah kot..tapi kalau nak, boleh cuba dapatkan kat mphonline.com

      refer pada komen Aien Alien kat atas tu..

      Delete
  26. kalau aku mintak kau belanja buku ni sebijik, confirm tak dapat kan....

    esok jugak aku pegi cari buku ni. baucer masih berbaki.. lalalala~

    ReplyDelete
    Replies
    1. konfem x dapat..konfem..

      dpt baucer? belikan aku 1 lagi buku ni boleh x? :|

      Delete
    2. bukan kedekut.. save budget.. hahahaha..
      nanti nak kawen, banyak belanja kan :|

      Delete
    3. ohoii..lepas form 5 kau terus kawen ea? hahaha

      Delete
  27. macam menarik.. nak satu.. sini takde kinokuniya la..

    nur dari ALL IN ONE

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try dapatkan kat mphonline.com :D

      Delete
  28. mohon share serba sedikit tentang isinya..mana tahu ada fakta2 yang menarik dan mampu membuatkan semua orang jadi gila..hehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi dia, akan dtg nanti baru aku cerita..hahaha

      Delete
  29. kalau bab bace buku ni, lambat rase nak habis, nak sampai ke ms 10 tu makan hari ..tapi tengok buku gak, kalau buku tu isi die kene dengan jiwe aku ni, weng, 120 ms tu 2 jam je aku habiskan ..habiskan bace je laa, faham ke idak, tolak sebelah kiri ..bak sini kejap 'wreck this journal' .. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh mana boleh..aku belum habis wreck lagi..hahaha

      Delete
  30. hai Patrick wumbo wumbo! :p

    mcm menarik buku tu. patutla cover & kertas dia ala2 cenggitu je, sesuai la utk dimusnahkan. jangan lupa tunjuk hasil kemusnahan nanti. huhu..

    Yg ikhlas: Chic Na comel

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ni chic na..buku ni mmg menarik..chic na xnak beli ke? hehehe..

      Yang baik, sopan santun dan pemalu: H

      Delete
    2. ahh.. chic na dah blk KL baru baca entry ni. saje je kan H tak nak up pasal buku ni awal2. kalau tau dah beli. -_-

      Yg ikhlas: Chic Na Kiut

      Delete
    3. dah balik KL? haaa..gi beli la kalau camtu..kat KLCC jer..xpun chic na beli online..:D

      yg x suka membuli: H

      Delete
    4. err I mean baru balik dari KL. kesilapan tatabahasa. hehe.. btw, td ada cari kat popular tp takde. tunggu next month la maybe ke key ell lagi. ;)

      Yg rajin membaca: Chic Na

      Delete
    5. try la beli online..kat mphonline.com

      Delete
  31. curious...buku apa ney...kena cari ni,mcm menarik n tertarik je utk ditatap n dibaca...;p

    ReplyDelete
  32. menarik aje bunyinya... cari kat kino...? jauh tu~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa buku ni memang menarik la ruha..:D

      Delete
  33. buku crita english zman budak kecik dulu pon x habis baca lg..-.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..buku apa husna? cinderella ke? :p

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top