Header2

• 30 November 2013 •

North Star

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Entry ni agak basi. Sebenarnya dah lama nak taip tapi hari ni baru cuba rajinkan diri.





Sebelum aku pergi kenduri kahwin Syida hari tu, aku memang dah terfikir nak buat satu entry pasal perjalanan ke Kedah. Konon nak buat entry tajuk yang ini dan nak letak lagu yang ni. Pesona Bintang Utara - one of my favorite song. Tapi tu la, tunda punya tunda, last-last dah sampai penghujung November.

Tak banyak sebenarnya yang aku boleh cerita. Majlis Syida hari tu, adalah kali ketiga aku jejakkan kaki ke Kedah. Kali pertama rasanya pada tahun 2002. Betul-betul lepas program Khemah Ukur kat Lumut, Perak. Kebetulan, destinasinya adalah Pendang. Rumah kawan aku, Abdullah Talib yang kitorang panggil Pak Lah.

Aku sampai ke Pendang waktu tu lebih kurang pukul 8.00 malam. Dah gelap. Aku tak sempat nak tengok bendang. Dan Hazati punya pasal, malam tu jugak - pukul 10.00 rasanya, aku bergegas balik ke JB. Alasan jer nak balik ke JB tu. Padahal sebenarnya aku ada hal nak jumpa Hazati kat KL, tak ingat hal apa. Dia kat PPUM masa tu. So, itu la yang pertama. Kenangan ke Kedah untuk kali pertama. Kosong. Tak ada pengisian apa-apa.

Kali kedua, rasanya pada Februari 2010. Berjalan ke Penang punya pasal. Aku tak ingat sebab apa, tapi aku drive sampai ke Penang. Nak jumpa Auni rasanya. Habis lepak-lepak kat Penang, malam tu aku hantar Auni balik ke Sungai Petani. Then aku check in kat Hotel Casa Lagenda. Esoknya, kereta aku hilang dan dijumpai semula kat Tikam Batu. Aku pernah cerita kat entry YANG INI.

So kali kedua pun sama. perjalanan yang sia-sia. Aku tak dapat simpan apa-apa moment berkaitan dengan Kedah. Tak ada. Yer la, dah kereta hilang, takkan ada mood nak berjalan. Lepas dapat kereta, aku terus drive balik Tg. Malim. Auni selalu anggap itu salah dia. Sebab aku hantar dia ke SP, sebab dia rekmen aku stay kat Casa Lagenda, tak pasal-pasal kereta aku hilang. Padahal bukan salah dia pun..hahaha.

Dan kali ketiga, hari tu. Dengan Ema and the geng. Sepanjang sebelum pergi, hari-hari aku google maps, nak cari kat mana ada bendang. Maklum la, sebelum-sebelumnya aku sampai dah malam. Memang tak nampak keberadaan bendang. Tapi hari tu, baru aku tahu yang bendang ada kat mana-mana. Mujur aku dah agak lewat untuk sampai ke majlis Syida. Kalau tidak, memang aku singgah dulu ambil gambar kat bendang.

Ema tanya aku, apa yang best sangat nak tengok bendang? Tak pernah tengok ke? Kat Johor tak ada ke? Dia rasa biasa jer, takde apa-apa yang istimewa. Kecik jugak hati aku masa tu, sebab aku memang bersungguh nak pergi bendang..hahaha. Tapi aku faham la, penilaian seseorang terhadap sesuatu tu tak semestinya sama yer tak?

Dipendekkan cerita, masa daripada Lostaq ke SP, aku ikut Yan. Sesak pulak tu sebab esoknya ada PRK kat Sungai Limau. Tapi tak apa. Sebab view bendang kat situ memang cantik gila. Kalau aku sorang masa tu, maybe aku dah berhenti lama-lama. Nikmati setiap pemandangan yang aku jumpa.


And to be honest, aku tak puas nak datang ke Kedah. Kalau ada masa, InsyaAllah aku nak datang lagi. Kali ni maybe sorang-sorang. Sebab banyak lagi tempat yang aku nak pergi, tapi sebelum ni aku tak sempat nak pergi. Contohnya, Pantai Merdeka, sambil-sambil nyanyi lagu Cinta Pantai Merdeka..pehhh.

Oh ya, masa kat Kedah hari tu, sempat jugak jumpa Husna Zahidi. Naik kat Sungai Sedim Tree Top Walk tu. Quite okey la. Tapi honestly, kalau compare dengan Hot Spring Poring, Sabah - Poring much better. Sebab goyang-goyang. Rasa cuak sikit bila jalan kat Poring tu. Kat Sungai Sedim, kukuh sangat. Boleh jalan sambil makan kuaci. Aku tengok Husna dengan Ema, diorang masing-masing jalan macam takde perasaan dah..hahaha.

Kesimpulannya, Kedah memang best walaupun aku tak berapa reti nak makan laksa. Best sebab aku boleh berbual dengan orang Kedah. Rasa feel kat Kedah. Suasana kat Kedah. Siap cuba-cuba lagi nak cakap Kedah dengan Encik Zahidi, walaupun pada hakikatnya koi ni ore nogori. Tapi sungguh, memang seronok.

Eh dah la. Aku sebenarnya benci start tulis entry pukul 11 malam ni. Sebab sedar-sedar jer dah dekat pukul 12 tengahmalam. Dah lebih pun. Laju bebenor masa berjalan sekarang ni kan? Kalau aku backdated entry ni tarikh semalam (30/11/2013) boleh tak? Ada sape-sape kisah? Tak ada kan? Haaa..bagos!! Kahkahkah.

Sekian, terima kasih.

p/s: err..lagu ni takde kaitan pun dengan entry..


9 comments:

  1. otw dr yan ke sp tu ko msti lalu bkit yg bole nmpak laut tu kan...tp aku tak ingat apa nama tmpat tu...hahaha...

    ReplyDelete
  2. laaaaa.. sensitip la mu ni h.. ak penah naek jmbtn kat tamparuli yg dasat, goyang dia adoyai.. kalo pestime naek mmg kna zikir byk2 r.. seramm weh

    ReplyDelete
  3. ewah! dah sampai kedah dah pun. jangan lupa mai lagi.

    ReplyDelete
  4. Encik H . bolat orang kedah . H cerita pasal Pendang dah dekat sikit dengan tempat bolat "Langgar" namanya .

    kalau datang lagi dengan terbukanya bolat jemput ke rumah ke kampung dan boleh tengok view sawah dengan matahari terbenam . Oh ya Perlis pun tak kurangnya . cantik :)

    ReplyDelete
  5. Apa kaitan Laksa dgn kedah? eh

    ReplyDelete
  6. Teman orang perak bukan kedah...tapi teman selalu gak le ke Kedah umah Cik Ai..!
    Hekhekhek

    ReplyDelete
  7. lepas keluar tol tu bukan sepanjang jalan tu ada bendang ke H....hehe cam orang bandor sangat nak tengok bendang hehe

    ReplyDelete
  8. Tak p[ernah pula ke Kedah namun loghat mereka kedengarannya indah belaka. Lol. Kat Sabah banyak je bendang tapi Kedah terkenal dengan keluasan, jika ke Kedah, mungkin jadi gila cam H juga kot. Lol.

    ReplyDelete
  9. sapa cakap husna selamba je jln kat titi tu?? gayat kot.. rasa mcm nak cepat je turun..tp rasa mcm rugi plak kalau tak hayati bebetul..hehehe..

    tak rugi pon kalau dtg lagi.. bnyak je kwan2 H kat sini.. =)

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top