Header2

• 10 June 2013 •

Jadi Deejay

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Idea untuk entry ni aku dapat kat Kopitiam. Untuk makluman, Kopitiam ni ialah group kat WeChat yang diasaskan oleh Ym Bundle. Siapa nak join, boleh inform direct kat dia. Untuk makluman lagi, kebelakangan ni Kopitiam memang aktif dengan sesi karaoke. Banyak jugak lagu yang disumbangkan dan di'sumbang'kan. Err..rasa macam mendatar jer intro kali ni. Dah, tak tau nak taip apa lagi..hahaha.

Okey, korang percaya tak kalau aku kata yang aku pernah jadi deejay?

Percaya la, sebab aku memang pernah jadi deejay. Ini deejay radio tau, bukannya untuk majlis kenduri kahwin. Dan radio ni pulak bukan radio popular macam HotFM, EraFM, SuriaFM apatah lagi SinarFM. Aku jadi deejay radio online jer. Sasaran pendengar adalah dikalangan internet user.

Stesen radio pertama tempat aku keudara ialah ChatzFM. First time test suara, memang gugup yang amat. Nak cakap benda-benda biasa pun tergagap-gagap. Padahal owner radio sorang jer yang tengah dengar. Tapi aku tetap gugup jugak. Maklum la, kali pertama. Then bila dia rasa setting mic semua dah okey, baru aku on air bagi orang dengar. Pun sama jugak. Aku tetap gugup dan kekok. Tempoh 2 jam mengendalikan radio tu aku rasa cukup lama. Dok bercakap sorang-sorang macam orang gila.

Platform mendeejay kali pertama.

Masa awal-awal, aku on air guna Shoutcast jer. Shoutcast ni aplikasi yang membolehkan kita on air daripada Winamp. Macam gambar kat bawah ni la. Tekan 'push to talk', then membebel la sesuka hati. Lepas membebel, sambung main lagu macam biasa. Antara yang kurang pasal Shoutcast ni, bila kita bercakap tak ada background music. Then interchange antara dua lagu tu tak smooth. Kasar jer jahitan dia. Masa ni jugak aku belajar deejay secara berduet. Call deejay lain dan on air sama-sama.

Noob lagi masa ni..tak tau apa-apa.

Kemudian baru la aku beralih gunakan SAM Broadcaster. Yang ni memang best. Memang syok. Bila cakap ada background music. Interchange antara dua lagu pun smooth jer. Then ada graf untuk tunjukkan statistik pendengar. And salah satu part yang aku suka, boleh ubah-ubah suara aku as if ada lebih daripada sorang penyampai yang tengah keudara. Itu pun kalau tak ada deejay lain yang available nak on air dengan aku la. Masa ni 2 jam tak cukup dah. At least kena 4 jam. Angkuh..hahaha.

Lagu ada 5000 pun bukannya aku dengar semua..hahaha.

Setahun kot aku kat ChatzFM. Then ChatzFM dihentikan seketika. Sampai sekarang belum sambung balik. Lepas tu aku ada la on off kat 2-3 radio lain. Aku pun dah tak ingat radio apa. Sampai la satu hari tu, aku dengan sorang member decide untuk buat radio sendiri. Nama radio aku, MemberFM. Pendengar pun dikalangan member-member sendiri jer. And kebanyakannya ialah kelompok asal pendengar-pendengar ChatzFM jugak.

Radio sendiri yang entah pehape.

Radio MemberFM pun tak bertahan lama. Genap setahun, aku bubarkan sebab aku dah tak rasa nak achieve apa-apa. Aku nak stop. Aku nak cuci tangan. So diorang tubuhkan radio baru, TemanFM.

Lebih setahun jugak kot aku tak involve mendeejay ni. Sehingga la suatu hari tu dalam group Kapasitor Fanpage, aku nampak sorang mamat promote Fewett Radio. Aku datang la singgah, menyemak kat situ. Bersembang-sembang macam aku kenal diorang. Dan akhirnya, Fewett Radio berjaya buatkan perasaan nak mendeejay tu datang semula. Dan akhirnya lagi, aku diterima jadi deejay kat situ, habis cerita.

Buat comeback lebih setahun yang lepas.

Radio tu masih wujud, masih ada. Cuma kebelakangan ni, semua deejay masing-masing dah sibuk dan tak ada masa. Aku secara teori masih lagi deejay kat sana. Ya, secara teori masih deejay kat sana. Tapi practically, aku rasa dah lebih 6 bulan kot suara aku tak keudara. The question is, if they don't care, then why should i care? Buat apa aku nak jaga kalau owner dan deejay-deejay lain rasa macam langsung tak ada effort nak jaga..hahaha.

Aku ni sembang panjang-panjang pun kesimpulannya tetap pendek jer. So kesimpulannya, Kopitiam buatkan aku gian nak mendeejay semula..:D

p/s: deejay radio online pun ada peminat beb..sampaikan suara aku yang tak sedap ni pun tetap ada jugak terpikat..kenot brain aku..hahaha.


47 comments:

  1. kalo ko kenot brain..

    aku lagi lah..!

    ya Allah, komen aku pasal ayat last je..?
    haha..tapi aku bc semua tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..siap nak berkenalan lagi tu..lawak pulak bila ingat2 balik..:D

      Delete
    2. ko tak bersuara dlm blog ni pn ramai nk berkenalan..
      lagilah pulak lepas dgr suara..

      asl pls..? kahkah..

      Delete
    3. dorang musti teringat kat lagu hanya di radio nyanyian headwind tu. kan dengar suara je dah terpikat.. siap buleh bayang lagi rupa deejay tu. hahaha~

      Delete
    4. hahaha..hanya di radio ea..lawak pulak bila diingat sebab lagu tu memang pernah ada org request, tujukan kat aku..hahahaha

      Delete
  2. huhuhu...

    betul ke jd deejay...

    aku rasa ko pandai tuju lagu je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh betul ni punzel..tapi tuju lagu pun aku pandai jugak la..hahaha..

      p/s: kau xnak offer aku jadi dj kenduri kahwin ke? :D

      Delete
    2. serius ko nak jadi??

      aku alu-alukan...

      hehe...

      :)

      Delete
    3. boleh ke? tapi ko kena sediakan internet masa kenduri kawen ko tu nanti..aku xnak bercakap depan2 khayalak ramai..hehehe

      Delete
  3. Ko lagi banyak dengarkan lagu ker, lagi banyak bebel. DJH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. seimbang kot..nk bebel sgt pun xleh..takut nnti diorang bosan..tapi kalau asyik pasang lagu jer pun xleh jugak, baik diorang dengar mp3 sendiri..hahaha

      Delete
  4. Dj H....nak tuju lagu bolehh...? Hehehe.

    Kalau H tanya percaya atau tidak tanpa bercerita panjang macam ni....memang macam susah nak percayalah H pernah jadi Dj....hehehe.

    P/s: Mohon record suara Dj H...boh kat sini..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh xleh2..sebab suara H skrg ni cuma ekslusif kat dalam Kopitiam jer..hahaha

      Delete
    2. meh la join kopitiam nur..kompom sampai ko boring dengr sore H..hahaha..

      Delete
    3. H kedekuy....! Grrr....

      Bundle : minta id wechat plzzz....hahaha... :p

      Delete
    4. xnak add H ke? hahaha

      Delete
    5. Bak ID wechat H plzzz....hahaha...
      :p

      Delete
    6. haaaa..nanti H bagi..:D

      Delete
    7. Mana..mana..??
      Hahaha...

      Delete
    8. errrr...nanti la..esok or lusa..:p

      Delete
    9. Hokeyyy.....
      Grrrrrr......

      Delete
    10. haaa..dah ada tu..add la cepat..:p

      Delete
    11. Dahh..
      Tapi...tapiiii...tapiiiii...
      H tak approve pun... :(

      Delete
    12. memang H xnak approve pun..sombong..hahaha

      Delete
    13. A'ah kannn....H memey sombong....
      Huhuhuhu....
      T_T

      Delete
    14. H sejuk ehh....
      Hahahahaha....
      :p

      Delete
    15. ha'ah..kat moscow ni memang sejuk..lalalala~

      Delete
    16. Moscow la sangattt....!
      Grrr...

      Delete
  5. kahkahkahkah...aku tgelak dah bila ingat semalam aku poyo2 macam dj..tak bleh blah betul..kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blah la DJ Bundle. Sume lagu yg aku request takde dalam list. Aku sentiasa di-anak-tiri-kan :-w

      Delete
    2. poyo2 kat kopitiam tu xpe bundle..yg dengar pun cuma kitorang jer..hahaha

      Delete
  6. So kesimpulannya radio apa yang kau still mendeejay skang? Takde dah la kan? Kopitiam.fm menunggu kut. Hahaha


    Boleh tuju lagu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikutkan logik, aku sebenarnya still dj kat fewett radio tu..sebab nama aku masih ada kat sana..:D

      Delete
  7. ada blogger seorang tu,,, kalau kau kenal la H, nama dia fatin. dia mendejay merata riti kot,, promote ikut blog je,, cer try,, mana tahu masyuk,, rezeki ada di mana mana kan,, :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..fatin ea? x kenal kot..hahaha

      aku jadi dj bukan sebab duit la muja..saje jer utk nak seronok2 dgn kawan2..:D

      Delete
  8. nak tuju lagu boleh ? hihi, pas tu layan ke tidak org yg nak bkenalan nya ? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..lagu apa? :D

      layan jer la kalau ada org yg nk berkenalan..dah jadi public figure kan, so kena la jaga hati peminat..

      cewah, kompiden jer ayat..hahaha

      Delete
  9. biasanya yang jadi DJ ni sora best2... hohoho.. dlu kn aku jatuh cinta ngn sora kieran, haihhh.. best betul lah sora dia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..suara best2? hahaha..suara aku memang x best la Emma..dengan pelat huruf R lagi, kelakar ada la..:p

      Delete
  10. tak ku sangka ya. dulu teringin jugak jadi deejay, tapi jenis tak tahu nak cakap apa. merepek meraban ke laut boleh la.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la, saya pun merepek jer kat dalam radio..mujur yg dgr pun cuma kawan2 sendiri..so xde la segan sgt..:D

      Delete
  11. Aku tuju lagu birthday kat aku sampai sekarang pun tak dapat2 lagi..Grrr!

    ReplyDelete
  12. H jd deejay? ok nak percaya dgn tak nak percaya 50-50.. is this for real?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh this is for real la chic na..x caya tengok gambar yg ketiga tu..:D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top