Header2

• 12 June 2013 •

Justifikasi Kolot Dan Kuno

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebenarnya aku nampak benda ni dah agak lama. Kat facebook la biasanya. Dan aku syak korang masing-masing pun selalu jugak nampak benda-benda macam ni. Situasi di mana pages tertentu atau individu-individu tertentu share something yang sangat common. Sangat biasa. Contoh seperti keratan-keratan printscreen kat bawah ni.

Salute pada orang kurang upaya, bukannya based pada sharing semata-mata.

This will be ignored by those who doesn't have a heart? Amboi..

Berapa ribu LIKE yang IKHLAS? Hanya sebab berdiri? Hahaha

Saya tau awak comel, tapi jangan sampai saya lempang! Grrr..

Ayat suka pada 5 ayat pertama, tapi hampa pada 1 ayat terakhir.

Jawapan tu ada kat dalam diri kita, tak semestinya dizahirkan sebagai "SUKA".

Aku tak kata benda-benda ni salah. Cuma aku rasa justifikasi untuk share benda-benda ni kadang-kadang terlalu kolot dan kuno. Rasa macam bagi instruction pada orang lain untuk buat apa yang dia nak orang tu buat. Suruh orang like, suruh orang share dan suruh orang comment gambar-gambar atau status-status dia. As if sorang awek yang hot, post gambar seksi kat facebook, then tulis kat caption, "like kalau rasa gambar ni cantik". Bodoh gila kot aku rasa..hahaha.

Kita masing-masing bukannya orang yang takde otak, bukannya orang yang takde akal. Kita tahu bahawa kadang-kadang ada informasi yang berguna untuk kita kongsikan dengan orang lain. Sharing is caring ye tak? Aku sendiri, kadang-kadang ada jugak benda yang aku nak share dengan kawan-kawan kat facebook. Tapi bila nampak ada tulis "share jika bla bla bla", terus niat aku nak share tu jadi terbantut. Dalam kepala aku rasa macam, "apa jadah pulak aku nak kena ikut instruction ko?" Grrrr.

Kesimpulannya, tak perlu nak jadi typical person sangat untuk harapkan orang lain support apa yang kita buat. Tak perlu nak KOC KOF (kawal orang chat facebook, bak kata Chuu dengan Liyaa). Macam mana kita harap kebebasan dan keselesaan untuk buat apa yang kita nak, macam tu jugak orang lain harap kebebasan dan keselesaan untuk buat apa yang diorang nak. Tak perlu sampai tahap nak instruct.

I guess we already knew how to share something worth sharing..


p/s: like kalau korang rasa Emma Ma'embong ni lawa..kahkahkah.


53 comments:

  1. emma memang lawa. tapi ara lagi comel ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi Ara kalau merajuk2 x comel tau..hahaha

      Delete
  2. ko rasa sama cam aku rasa h..kalau suka tekan button share,tekan like, tekan close..wadepap la..kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tu la pasal..kalau like byk pun macam la dapat imbuhan apa2..

      Delete
  3. adesss,,, dia buat kita rasa bersalah kalau tak like and share,, sangat tidak mnyenangkan,, grrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi2 kalau bab yg berkaitan agama..as if macam kita ni jahil sgt jer kalau x share benda2 tu..hahaha

      Delete
  4. hal mcm tu yg selalu buat kita jadi TAK IKHLAS nak like or share.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..teringat 1 ayat ni..

      "tak ikhlas takpe, yg penting boleh kowtim"

      hahahaha

      Delete
  5. like2! haha emma mmg lawa pon.

    ak slalu ignore je bnde2 cmni. suke hati aku lah nak like ke nak share ke hape. sbb aku bkn manusia yg kerja juz hadap FB sampai sempat nak share dan like semua bnde yg aku jumpe.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku mula2 nk letak nora danish..tapi dah janda, terus tukar emma ma'embong..:D

      Delete
  6. Kalau something tu mmg bagus, orang akan share or like walau tanpa diminta atau disuruh.
    Sila like komen aku kalau kau suka :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..org maybe akan share kalau something tu worth sharing..xpayah suruh pun xpe..hahaha

      errr..camne nak like comment ni? grrrr

      Delete
  7. Nur akui la..mula2 buka akaun fb dulukan..mmg tersangatlah teruja dgn menda2 kat atas tu...pantang nampak..mesti nak share/like...kononnya prihatin la kann....

    Tp skrang ni mmg buat dekk je la...kadang2 tu siap berdengus "ishhh...tahulah org...!" Haa..lebih kurang gitulah dengusan tu..hehehe...

    P/s: mohon jgn dilempang kucing tu..sian dia..hahaha... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh..kuatnya dengusan tu..hahaha

      p/s: sape suruh kucing tu buat muka comel, mintak like pulak tu..memang xpasal2 jer kena lempang..:p

      Delete
    2. xbaek oo tetibe nak lempang kucing yng tak berdosa tu...
      =_=

      Delete
    3. dia buat muka camtu, pastu mintak like..memang nak kena lempang la tu..hahaha

      Delete
    4. Rasa macam nak belasah H laa...
      Grrrr..... >:(

      Delete
    5. apa pulak..kucing tu yg salah!!

      Delete
  8. aku kalau orang suruh like ke share ke memang aku takkan buat benda tu.. sebabnye jiwa rebellious aku tetiba activate. hahaha~

    ye la, kalau aku rasa benda tu beri manfaat untuk aku.. baik aku amalkan je. xyah sibuk2 nak kejar 'LIKE' tu..kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sama la macam aku..baik2 rasa nak share, terus x jadi dah..

      Delete
  9. sedihnyaaa tengok org yg kurang upaya tu, tapi gigih buat kerja.. subhanaAllah

    ReplyDelete
  10. alaaa..xde button like la sini H..

    husna kalau jumpak status ceni 100% buat x peduli..boleh centu??
    bukan x pedulik erti kata sebenar tp kalau like apa je bleh buat mlainkan tlong sesungguhnya mereka tuu kan..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aik? xde button like ke? hahaha

      H nak buat la kat facebook, pastu suruh husna like..:p

      Delete
    2. -..- buatlaa..lepas tuh husna buat tak pedulik je kat H..

      Delete
    3. alaaa..like la dulu!! hahaha

      Delete
  11. Aah, i pun tak suka kalau ada instruction suruh like or share, tp kalau benda yg baik ok lagi laa. Tp kalau yg mengarut tuh kbai jela jwbnye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tu la pasal..kalau boleh semua benda nak suruh share..apa motif pun xtau..

      Delete
  12. Salam.

    Kolot dan kuno..urmm, ak lagi suka labelkan mengarut dan terdesak? hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..

      aku ada terfikir gak nak letak terdesak tu..tapi x jadi pulak..last2 letak kolot dan kuno..:D

      Delete
  13. Tu desperate like dengan share namanya...K,bye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni kira mcm adik beradik dgn desperate housewife kan?

      Delete
  14. aku suka share2 bnd2 kat fb tu.. tapi kalo nmpak mcm kt dlm gmbar tu, rsa meluat plk tba2 dekat org yg post tu.. haihhh

    -Chips-

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kau meluat dgn Emma Ma'embong x? :p

      Delete
  15. Oke2 sy like emma . Haha . Same la kite tak suke jugakk la .

    ReplyDelete
  16. mmg tak pernah amek pot pun dgn post2 mcm tu.. tak masuk akai kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..diorang dapat duit tau bila byk dpt like dengan share kat fesbuk..:p

      Delete
  17. aku nak komen bab kucing tu...

    sebab biarkan kucing tido atas kerusi pun ikhlas?

    aku memang pelik tgk gmbr ni. haha!

    tak semestinya kalau kucing tu tido atas lantai kucing tu tak boleh lena kan?

    tak semestinya orang berdiri tu sebab nak bagi kucing tu duduk, ntah-ntah tengah resah tggu orang dalam tu. tu pasal tak dan duduk.

    macam-macam persepsi kot... walau kite diminta bersangka baik kan??

    hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..entah2 punggung dia ada bisul ke..entah2 dia takut mamat 2org tu pukul dia kot..or entah2 dia tumbuk kucing tu sampai pengsan ke, pastu buat2 macam kucing tu tgh tido..kita mana tau kan..hehehe

      Delete
    2. imaginasi terlampau

      :P

      Delete
    3. hahaha..betul la..kemungkinan tu ada..:D

      Delete
  18. fynn jamal pernah buat status mcm ni.. hahaha..aku suke!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fynn jamal buat? yg mana satu? bak link, aku nak baca jugak..hehehe

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. kita memang tak boleh nak lari kot dari benda2 mcm ni kalo bukak fb.. selalunya Sya akan baca je. Nak like2 and share ni mals. button like dengan share selalu hilang haha

    Emma memang lawa sama macam Sya hahahaha. lariiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..errr..speechless terus kot bila baca ayat yg last tu..hahaha

      Delete
    2. tu la..xmenahan baca typo tu..hahaha

      Delete
    3. tu la..tak tahu la sape yg komen tadi. Paksu kot H..

      Delete
    4. nak kena paksu ni..grrrr

      Delete
    5. geram betul kan..bila dah jadi mcm ni spe yg susah ish ish ish

      Delete
    6. tu la pasal..kot yer pun jgn la samakan Sya dgn Emma kat dalam blog ni..timbangrasa la sikit!! >:[

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top