Header2

• 26 June 2013 •

Jarak 154 Purnama

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Okey, berbalik kepada entry semalam, kali ni aku cuba jugak nak cerita apa yang termampu untuk aku cerita. Kalau diikutkan, semalam, hari ni, sekarang, aku boleh jer taip entry berbunga-bunga. Jenis yang senggama minda. Tapi tu la, masalahnya aku tetap tak tau macam mana nak mula. Plus kalau aku tulis entry macam tu, kompem orang akan ingat entry aku pasal frust, pasal cinta. Or pasal aku setidak-tidaknya.

Tapi bukan. Apa yang aku nak taip bukannya pasal aku. Apa yang aku nak taip ialah something yang melibatkan ahli keluarga aku. Sebab tu aku cuba untuk taknak nak cerita secara direct. Taknak nak straightforward sangat. Takut-takut kalau cerita ni nampak macam memburukkan ahli keluarga sendiri. And secara tak langsung sama la jugak macam aku tengah memburukkan diri sendiri.


Basically, cerita ni pasal adik bongsu aku. Perempuan. Muda. Dia dah bertunang, dengan tunang dia. Dah nak kahwin, tapi entah tak tahu bila.

Standard la kan kalau budak-budak baru nak up ni. Kita pun masing-masing pernah muda, so aku rasa kita sendiri tau macam mana huru-haranya kehidupan masa muda. Tak kira la bajet matang macam mana pun kita masa tu, hakikatnya kita tetap budak-budak yang baru belajar nak kenal dunia.

Adik aku pun macam tu jugak. Banyak kot cerita yang aku dengar pasal dia. Tapi bukan dalam terma kehidupan sosial la. Cuma aku nampak dia macam lost. Macam bersendirian. Macam sebatang kara. Macam tak tau apa yang dia nak dalam hidup dia. Macam..haaa..macam tu la.

Aku kesian sebenarnya dengan budak ni. Sejak arwah mak meninggal masa umur dia 12 tahun, aku nampak dia betul-betul macam someone yang hilang arah. Belum puas dapat kasih sayang emak, tau-tau dah jadi anak yatim. Sampaikan kadang-kadang, dia senyap-senyap pergi melawat kat hospital. Jenguk makcik-makcik yang ada kat situ walaupun langsung dia tak kenal. Motifnya semata-mata sebab dia nak rasa yang dia ada emak. Dalam diari takyah cerita la. Aku pernah curi-curi baca, and dalam tu pulak memang penuh dengan luahan dia untuk arwah emak.

Sebenarnya bila tengok adik aku ni, rasa macam nampak diri aku kat dalam diri dia. Maksud aku bukan jantina la, tapi sikap. Jenis yang suka pendam sorang-sorang. Banyak berahsia. Taknak cerita masalah. Buat hal sendiri. Macam mana aku masa dulu (dan sekarang), macam tu la dia masa sekarang.


Terbaru kebelakangan ni, aku dengar cerita yang dia taknak kahwin. Then dengar pulak yang dia bukan taknak kahwin. Entah macam mana ntah. Sekejap nak kahwin, sekejap taknak kahwin. Sekejap nak bertunang, sekejap taknak bertunang. Tensen aku. Rasa macam sekejap nak lempang, sekejap taknak lempang. Tapi tu la, nak terus marah dia pun tak boleh. Sebab cerita-cerita tu aku dengar daripada adik beradik yang lain. At least aku kena jugak dengar cerita versi dia, dan versi tunang dia. Tak adil kot kalau aku nak terus salahkan siapa-siapa.

Lagipun aku bukan la jenis yang nak garang dengan adik beradik. Kalau time kecik-kecik takpe lagi. Tapi bila masing-masing dah besar ni, aku rasa tak sampai hati nak marah. Dulu dengan adik-adik lelaki, boleh la aku hulur rokok sebatang, then slow talk man to man. Benda boleh bincang. Tapi sekarang dengan adik perempuan yang ni, entah la. Jarak yang jauh membuatkan aku susah nak slow talk dengan dia. Even dalam telefon pun susah sebab conversation tu bukan betul-betul depan mata.

Contoh macam 2-3 hari lepas la. Walau seelok mana pun aku cuba comfort dia, tapi kalau dia nak terasa, aku tetap tak boleh nak buat apa-apa. Sudahnya, dia kata semua orang cuma tau nak salahkan dia. Takde pun yang cuba nak tanya kenapa dan mengapa. Takde pun yang cuba faham keadaan dia. Heh, dah kalau dia taknak cerita, aku ni nak faham macam mana? Grrrr..

Hahaha..sebenarnya aku tak kisah sangat dengan statement tu. Biasa la, statement budak-budak awal remaja. Aku dulu pun macam tu jugak. Cuma yang jadi masalah sekarang ni, aku risau. Aku stress bila fikir pasal dia. Walaupun dia kahwin ke tak kahwin ke bukan masalah aku, atau dalam bahasa kasarnya aku boleh kata "suka hati kau la nak kahwin ke tidak, aku pedulik hapa", tapi bila melibatkan keluarga, aku tau yang aku kena tolong dia. Kalau orang lain aku boleh cuba nak tolong, takkan la dengan adik sendiri aku nak biarkan jer.

So camtu la. Akak dengan adik beradik aku kalau boleh nak aku balik. Slow talk dengan dia. And aku pun memang ada rasa nak balik, cuma tak tau bila. Buat masa sekarang ni, aku stalk jer facebook diorang berdua. Mujur dua-dua facebook tu public, bukan private. Jadi aku pantau jer la daripada jauh. Maybe kalau keadaan dah betul-betul huru-hara, baru aku balik. Entah, tengok la nanti situasi tu macam mana.

Ending, entah lagi..aku sendiri tak tau nak tulis apa. And aku tak tau nak harap macam mana. Aku tak kisah pun kalau adik aku tak hargai aku sebagai abang dia. Itu tak apa. Cuma aku harap, suatu hari nanti, adik aku akan lebih menghargai diri dia, lebih menghargai kehidupan dia. Teringat kata adik lelaki aku. Hilang mak dah macam hilang separuh nyawa. Hilang restu. Hilang doa. Hilang macam-macam. Itu jer.


p/s 1: aku tulis entry yang macam ni, aku sendiri pun rasa tak suka..


11 comments:

  1. dia melawat dekat hospital org yg dia tak kenal.. :') baiknya dia..

    kesian dia H, ni izati ka? baliklah cepat2

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum Encik H,

    dah mcm kisah adik saya ye dah.. masa arwah mak saya meninggal, dia pon berusia 12 tahun. terumbang-ambing dlm hidup. kawan dgn bebudak nakal. sempat la jadi hot stuff kat sekolah & masa naik form 4, abah saya tukarkan dia ke sekolah bandar, tinggal plak dgn abang tiri.

    itupon tak cukup lagi. kena dera kena buli, sampai jadi sosial giler hazabkebedah. macam-macam lah perihal diikutkan.

    saya tahu dia baik, dia jadi mcm tu sebabnya; dah takde sebab lain dah. sebenarnya, perempuan mcm ni, mereka kurang kasih sayang. bunyi mcm klishe kan. tapi itu lah hakikatnya. hilang mak memang hilang separuh nyawa sebab maklah yg berperanan nak letak kasih sayang ini sepenuhnya dlm hati anak-anak. bila kurang kasih sayang... macam-macam hal boleh berlaku, salah satunyer seperti yg Encik H cerita di atas.

    kalau nak citer pasal adik saya, mmg panjang la komen saya ni nanti. baik saya tulis entri saya sendiri ye dop? haha.

    cuma mungkin disebabkan saya ni perempuan & adik saya pon perempuan, so saya senang nak berkomunikasi HATI KE HATI dgn dia, selami masalah dia & letakkan diri saya dalam tapak 'kasut' dia.

    satu benda yg saya perhatikan tentang adik saya (mcm saya kata, dia lebih kurang sama dgn adik Encik H), lepas bertunang & kahwin & sekarang sedang menanti kelahiran anak sulong, dia makin slow & sudah semakin matang. sebab sekarang baru dia rasa, ramai sebenarnya orang sayang kat dia. :')

    ReplyDelete
  3. Erm..nampak mcm ringan, tapi tak ringan. Nampak macam senang, tapi tak senang.

    Bila sesuatu masalah melibatkan ahli keluarga sendiri, mmg boleh sakit kepala fikir. Kadang2 sampai kita yg tlebih susah hati dari diorg.

    Macam H ckp, boleh je taknak pedulikan diorg, Tapi sebagai Kakak/abang kita tak sampai hati ye dak..

    Budak2 remaja zaman skrang ni mmg kena slow talk, lagi2 budak perempuan. sebab bila apa yg kita ckp, diorg akan salahkan kita balik. ade je alasan diorg. padahal kita cuba nak membantu ni.

    Nak slowtalk dari jarak jauh mmg susah H, kena face to face baru okay. cuma sekarang ni, H pantau je la dari jauh. Mana tak okay, H tegur pelan2. jgan marah tak tentu hala. Sian dia.

    ReplyDelete
  4. aku bongsu. walaupun aku masih ada mak, aku rasa aku faham ape adik kau rasa.

    bongsu suka pendam masalah sebab dr kecik mind set org tua yang bg diorang manja tu ibrt mereka takley g jauh. even semua benda nk pantau dan tegur dan si bongsu kena absorb.

    diorang pun ada ego nak berdikari.

    gaduh waktu tunang smpai nk putus tu std bg aku. lg org tkatu lagi bagus kot...

    sebab; selagi tak libatkan mslah besar. mereka ada cara sendiri utk convince hati masing-masing.

    bagi aku la...

    ReplyDelete
  5. dari segi pantauan di FB tu, ada terjumpa sebab kenapa dia taknak kahwin? sindrom bakal pengantin baru ke atau ada sebab yg lebih konkrit?

    kalau anak perempuan kehilangan ayah diwaktu muda, dia boleh bermanja dgn abg dia.. kalau anak perempuan kehilangan ibu di waktu muda, mungkin kakak dia boleh manjakan dia. Kakak awk, tindakan dia..? bahu dia..?

    ReplyDelete
  6. biase lah abg ngan adik pempuan, ssh nak talk talk kakao talk ni. xpe la. ok la tu ko pantau dr jauh. girl ni, lembut mcmane pun ayat ko guna, last2 point yg dia dpt smua org xfaham dia. aku tau sbb aku pun gegel jgk dulu -.-

    ReplyDelete
  7. "Takde pun yang cuba nak tanya kenapa dan mengapa.."

    lepas dia kata gitu, ko ada tanya tak..?

    ReplyDelete
  8. berapa umur adik H?

    Sya pun pernah rasa lost suatu ketika dahulu. Hidup rasa kosong. Selalu menangis bila nak tido. Memberontak tu pasti. Kurang ajar dengan org tua pun ada. Tapi alhamdulillah sebab ada kawan yang banyak nasihatkan supaya banyak2 kan bersabar. Cuba la H slow talk dengan dia. Cuba dalami isi hati dia. Mungkin sekarang ni dia rasa takde orang amik kisah pasal hidup dia..

    ReplyDelete
  9. pernah jumpa macam ni. orang tu nakkan perhatian. tapi adik hang ni tak tahu lah. kena cuba dekati and tanya apa masalahnya

    ReplyDelete
  10. kesian dia tau.. tp kan dia ada dua orang kakak.. kenapa kakak2 tak take care pasal dia dah tau dia macam tu? kalau adik perempuan mesti lg selesa nak bercerita dgn kakak melainkan dia memang btul2 rapat dgn H.. hmmm.. ini serius..

    -org Scotland-

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top