Header2

• 05 June 2013 •

Jenis-Jenis Pemandu

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mula-mula aku nak tanya, siapa kat sini yang boleh memandu? Tak kira la ada lesen ke tidak, mahir memandu ke tidak, ada kereta ke tidak, yang penting boleh memandu. Satu. Dua. Tiga. Empat. Lima. Enam. Tujuh. Tujuh orang jer? Yang lain? Takkan malu nak angkat tangan kot..hahaha.

Okey, serius ni. Serius. Secara ilmiahnya, tahukah korang bahawa terdapat dua jenis pemandu kat Malaysia, or even kat serata dunia. Dua jenis pemandu ni ialah pemandu aktif dan pemandu pasif.

Pemandu aktif ni adalah kategori pemandu yang sering kita nampak kat Malaysia. Jenis yang aktif bila ada kat atas jalanraya. Sering buat movement. Either memotong, menukar lorong dan sebagainya. Pemandu aggresif adalah contoh pemandu yang aktif. Tapi korang jangan salah faham pulak. Pemandu aggresif memang aktif, tapi pemandu aktif tak semestinya aggresif. Kita yang memandu dengan cermat, memotong dalam keadaan perlu dan selamat pun dikira pemandu aktif jugak.

Pemandu pasif pulak, berlawanan dengan pemandu aktif tadi. Jenis yang laid back, penyabar, calm, relaxed, unhurried, memandu kat lorong kiri, dengan kelajuan dan jarak yang dirasakan cukup selamat. Walaupun boleh memotong, tapi prefer untuk tidak memotong. Pemandu jenis ni biasa dilabelkan sebagai lembs atau bercinta masa bawak kereta. Kena maki, kena kutuk dan kena hon walaupun diorang langsung tak ada buat salah apa-apa.

Aku? Aku kategorikan diri aku sebagai pemandu aktif, dan kadang-kadang aggresif..kehkeh. Aku beli kereta pertama pada waktu aku langsung belum ada lesen memandu. Dengan kereta tu, aku belajar untuk faham teori jarak dan ruang. Belajar daripada pengalaman sendiri, memandu sorang-sorang, tanpa pemerhatian dan pengawasan siapa-siapa. Alhamdulillah, mujur tak pernah eksiden. Kalau tidak, memang masak la..

Kereta ni, kalau ada orang nak jual, aku memang teringin nak beli.
Berbalik kepada driving behavior tadi. Rasanya cara pemanduan aku diinfluentasikan daripada cara pemanduan ayah aku. Abaikan perkataan influentasi tu sebab memang tak ada dalam kamus dewan. Ayah aku kategori pemandu yang aggresif. Tak kira la double line ke apa ke, dia akan memotong kalau dia rasa sempat untuk memotong. Arwah mak selalu bising, "ada kereta kat depan", "ada lori kat depan". Tapi dia buat tak tau jer.

Dan sekarang ni cara pemanduan tu macam berjangkit kat anak dia. Aku mengaku yang aku akan memotong jugak kat double line kalau aku rasa jarak dan ruang tu ada. Bosan kot duduk kat belakang pemandu yang tengah bercinta ni. Kalau satu lane tengah mengikut lori trailer tu takpe. Yang tu aku boleh terima. Tapi kalau kat jalan tiga lane pun nak bercinta, yang tu aku memang tak tau nak cakap apa.

Satu perkara yang aku puji pasal diri aku ni, aku jarang sangat nak hon pemandu-pemandu yang ada kat depan aku. Tak kira la dia masuk tak bagi signal ke, dia memandu kat garis putus-putus antara dua lane ke, aku takkan hon. Kereta aku ada brek, so aku brek jer la. Prefer untuk tunggu sampai ruang tu ada untuk aku drive macam biasa. Yang tu memang aku puji sangat-sangat kat diri sendiri..hahaha. Aku rasa tak perlu kot nak hon diorang. Rileks jer sudah. Bukannya aku sorang yang ada kereta. Dan jalan tu pulak bukannya ayah aku yang punya.

So apa fungsi hon aku? Fungsinya kalau aku nampak anjing kat tepi jalan ke, kucing kat tepi jalan ke, aku akan tekan hon kuat-kuat. Biar diorang terkejut..hahaha. Satu lagi kalau aku nampak awek tengah berjalan ke, budak-budak tengah tunggu bas ke, orang tengah repair jalan ke, aku akan bagi hon pendek, then angkat tangan. Pastu terus jalan macam biasa. Buat-buat macam aku ni kenalan diorang..kahkahkah.

Errr..macam dah lari topik jer. Kesimpulannya, korang pulak pemandu yang macam mana? Aktif ke? Pasif ke?

p/s: biar aktif, jangan aggresif..


70 comments:

  1. first! hahahahahaha AKU NAK HADIAH BETUL

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku jenis pemandu aggresif dalam memandu basikal~ hahahaha

      Delete
    2. kaunter H dah tutup la calie..hahaha

      aku kalau bawak basikal, terus jadi pasif..:D

      Delete
    3. awat jadi pasif?? aloooo

      aloooo~ time aku terus tutup ek.. wuwuwuwu (ce ko buat mulut jap bunyi wuwu tu) hahahahahahaha :P

      Delete
    4. wuwuwuwu..aku jadi pasif sebab bawak basikal bukannya boleh laju2 pun..hahaha

      Delete
  2. sya pemandu yang sedang menggantung lesennya haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa x frame jer? hahaha

      Delete
    2. tu la..ingt lepas hidupkan lesen tu nak frame la..buat perhiasan..cntik jugak kan

      Delete
    3. hihi..sebenrnya kan H, kawe baru nak baca entry ni. Kekangang masa kat office membuatkan tidak ade masa nak baca.

      cara H bawak kereta sama macam ayah and abg sya. Ikut dan je nak potong asalkan rasa selamt. Double line semua balon haha.

      Delete
    4. erkk..baru baca ke? hahaha..biasanya lelaki memang camtu la kot..berani x bertempat..-_-"

      Delete
  3. haha baik nya part x hon org yg x bg signal bagai tu, :D bunyi kan hon tanda sokong, opss ! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu hon time PRU13..hahahaha :P

      Delete
    2. hahaha..sy xnak hon org, sbb sy xnak org hon sy..:D

      Delete
    3. bgus bgus H, what u give u get back, so kalau x nak org hon kita, kita jgn hon org, semua nya bmula dengan diri kita. :)

      Delete
    4. yup2..dia macam bila setiap kali kita nak hon tu, kita rasa macam, "eyyyy sabo jer la"..so kita tak hon..:D

      Delete
  4. aku pemandu pasif...

    akulah orang yang paling malas nak memotong.

    kalau ada lori bawak besi baru aku beriya nak potong...

    haha!

    pasangan aku takde makne akfit, terus kepada aggresiff.

    cilok sana sini... akan mengantok bile bawak kereta lambat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rajin memotong..reason sama macam Encik L la, rasa ngantuk kalau bawak kereta lambat2..

      tapi kalau mood aku nak bersantai, contoh bawak kereta sambil nak tengok2 tmpat org ke, yg tu aku memang jadi pemandu pasif..

      Delete
  5. ena pemandu aktif.. hahahaha... kadang2 pasif bila time traffic jam.. XD ketaq sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. time traffic jam tu mmg xleh nak kata apa la ena..even bawak ferrari pun bukannya boleh memotong..hahaha

      Delete
  6. sejak kedewasaan ini aku pemandu normal dan teragak agak sikit . mase zaman sekolah bawak macam kilat,loklaq . sekrang rasa takut nak bawak . tetambah bagi pemandu yg acah nak acah nak keluar dari simpang . aku tengah laju gelabah dah . dem -,-

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..dah matang la tu maknanya..hahaha..

      salah satu yg aku belajar, bawak kereta ke moto ke, jgn teragak2 kalau nak kuar simpang..kalau teragak2, better jgn kuar, tunggu jer sampai line clear..:D

      Delete
  7. lesen keta kena gantung -_-"

    samalah kita H. kahkah.

    pensil akan hon bila jumpa posmen, polis, kambing, lembu, kawan, ayah bila selisih kat tgh jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..best apa hon org yg kita x kenal..then tgk kat cermin pndang blkg, nampak diorang toleh sbb nak tau siapa sbnrnya yg hon tu..:D

      Delete
    2. ITS MR H... :P (aku pun macam lambai balek kat orang yang hon tu) kunun~ :P

      Delete
    3. hahaha..aku ni kalau bosan2 driving, memang aku buat perangai camtu..:D

      Delete
  8. Honestly aku tak boleh drive, memang tak boleh. Berjalan atas dua kaki sendiri pun aku boleh langgar dinding langgar tiang, inikan kereta. Plus aku confius kiri kanan dan aku pening tengok cermin. Cikgu memandu aku dulu siap menangis masa aku ambik kelas. (kukuh tak alasan aku tak reti drive?)

    Eh first time tengok gambar H ;);)

    Aku tak suka orang yg sikit2 hon, walau bukan hon kat aku. (jenis hon as courtesy tu takper).

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey, nampak la alasan tu kukuh menyebabkan kau x boleh drive..hahaha

      smart kan aku? masa tu penggambaran filem, aku jadi main cast..:p

      yup..sikit2 nk tekan hon tu memang quite annoying..kalau benda yg boleh menyebabkan eksiden tu xpe la..sbb memang patut tekan hon..ini hal2 kecik pun sibuk nak hon..

      Delete
  9. hahahaha. encik H ni kelakar orangnya.

    saya pun pemandu aktif sebab rimas kalau ada kereta lembs kat depan tak pun lori/treler yang sepatutnya duduk lane kiri tapi nak jugak kat lane tengah untuk tempoh lama. cilok mencilok memang kegemaran sampaikan mak dengan adik jagi gelabah.

    bukan nak tunjuk hebat, tapi tu semua sebab ramai cakap pemandu wanita ni cara pemanduan teruk. Ini kira nak buktikan bukan semua macam tu la. eheh eheh. *eh dah macam boleh buat entri je komen ni.keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..tu cuma nak hiburkan diri sendiri jer..:D

      org selalu cakap pemandu wanita ni teruk, lembs, xcekap, teragak2 dan sebagainya..kebiasaannya memang camtu, tapi x semua la..sebab ada jer pemandu wanita yg mmg cekap memandu, mengalahkan org lelaki..

      and to be honest, kebanyakan yg bawak kereta macam tengah bercinta ni ialah pemandu lelaki..itu apa yg sy biasa nmpk la..

      Delete
  10. aku lak kengkadang aggressive, jarang-jarang aktif, banyaknya pasif,, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pulak jarang2 pasif..banyak yg aktif..and kadang2 jer aggresif..:D

      Delete
  11. err..tak sure la pulak aktif ke pasif. sbbnya, err..dlm stahun dpt lesen baru 2 or 3 kali bawak. tu pun dgn pengawasan ibubapa.hehe. tp bbudak kt blakang semua pakai seatbelt, nyawa trancam katanya.ceitt

    ReplyDelete
  12. pasif..ada lesen tp husna dah letak dlm frame balut kemaih2..=D

    apalar H..klau ada yg masuk lane sesuka hati x pon belok kiri kanan tnpa kasi signal patotnya H kena hon kan je diorang kasi sedar sikit salah diorang tuh..kalau husna jumpa org mcm tu rasa nak belasah je..kalau accidennt kan susah..x pepasal libatkan org yg x salah..hishhh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mmg dah biasa xtekan hon..kecuali kalau keadaan tu betul2 bahaya..kalau setakat masuk x bagi signal, biasa H memang biarkan jer..just kawal kereta sendiri biar tak eksiden..:D

      Delete
    2. kalau boleh kawal xpaa..klau kita x sempat kawal cena?? =O

      Delete
    3. kalau x sempat kawal, kita langgar jer la..hahaha

      Delete
  13. pemandu aktif.. kadang2 je jadi agresif. jadi agresif pon bila ada pemandu pasif kat depan. x suka gak main hon2. suka main lampu je. etlis kurang pencemaran bunyi kan? ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa..lampu pun aku jarang main..kecuali utk balas dendam..hahaha..contoh kalau drive malam2, pastu pemandu belakang pulak x reti nak guna lampu rendah..

      aku akan biar dia potong..then just after dia potong, aku pulak guna lampu tinggi..balas balik..hahaha

      Delete
    2. Hahahahaha....sama..!

      Memang taram je orang belakang yg tak reti guna lampu rendah...

      Delete
    3. erkk..xbaik tau Nur buat camtu..hahaha

      Delete
    4. Haaa....lagi satukan...kalau kete depan Nur lembab gile padahal xde ape2 depan kete dia....

      Nur akan potong..n akan bw lembab dari dia bawa...bila dia gaya2 nak potong....

      Nur pecut kaw2...hahahaha.....

      Jahat kan....!

      Delete
    5. hahaha..sama la..H pun selalu buat camtu..tgk kereta dpn lembs sgt, H potong pastu bawak slow depan dia..:p

      Delete
    6. H pun pernah buat mcm tu ehh...
      Hahahahaha.....

      Jahat jugak eh H ni....hahah
      Nur kalau buat mcm tu mak n abah mesti bising...

      Delete
  14. Nur?

    Lebih kurang macam H jugak kot,pemandu aktif dan kadang-kadang aggresif. Dan sememang sangat-sangat letih + mengantuk ikut belakang kereta yg sedang bercinta. huhuhu.

    Bab hon pula, Nur pun sama jugak macam H. memang Nur jarang bunyikan hon. Sampai kadang2 tu org sebelah yang tolong picitkan hon.

    Pasal hon jugaklah Nur selalu kena marah dengan mak, sebab org depan buat salah Nur tak picit hon..Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana aci main tiru2 ni..hahaha

      pasal hon tu, H selalu jugak kena bebel..diorg kata H mcm xde perasaan bawak kereta..diorg yg tolong tekan..

      p/s: tapi kalau H duduk sebelah, H suka pulak tolong tekan hon org lain..sebab bkn kereta sendiri..hahaha

      Delete
    2. Nur baik baik motor atau kereta mmg jaranglah bunyikan hon..

      bak kata mak, simpan buat perhiasan..hehehe.

      nak bunyikan hon kereta sendiri syg ye dok...hahaha

      Delete
    3. chopp..!

      H kecilkan ruangkan blog ke??

      Delete
    4. eh mana ada kecilkan 'ruangkan' blog..biasa jer ni..

      Delete
    5. Ruangan yea tu....
      Nur silap taip tahu... =_=
      Hohoho....

      Pasal ruangan tu...silap Nur...tertekan apa tah hari tu...sekarang dah okay..

      Tq H...-_-"

      Delete
    6. ohoo..means Nur tertekan la ni..hahaha..jgn tertekan sgt Nur..buat macam biasa jer..:p

      Delete
    7. Errr....bukan tekanan perasaan ehh..
      Tertekan button ape tah kat lappy ritu...
      Mu fahe dok...?
      Grrr...

      Delete
    8. xpe..H anggap Nur tertekan jer..kahkahkah

      Delete
    9. Eee.....Tertekan button je laa....

      Delete
  15. Aku pemandu pasif, jenis bercinta ketika memandu dan jenis bersiar-siar...Unhurriedl, sit back, relax..
    K,bye!

    ReplyDelete
  16. takde kereta & takde lesen & tak ngethi drive. sal tu sy tak boleh angkat tgn. tapi kalau ade satu ari nanti (inshaAllah) kompom2 la sy ni jenis kategori yg bercinta dgn kereta jugek..

    hehehehe.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau nak bercinta kena gantung L tau..:p

      Delete
  17. tengok mood... kalau tengah ber'angin' memang aktif sangat la...siap cucuk2 orang lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa sama la aku TK..kalau time tgh ada mood, memang layan la bawak kereta..

      Delete
  18. Aku pemandu yang baik hati. boleh? haha..aku selalu bagi peluang kenderaan lain potong aku. Sibuk bawak laju laju nak pegi mane? Kahkahkah. Kemain memotong nak lajuuuu je jap lagi kat depan trafic light merah berenti jugekkkk. puiii. bhahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kau kena tau mkcik, diorang bawak laju2 tu sebab nak pegi toilet..dah x tahan sangat tu..kahkahkah

      Delete
  19. aku penumpang. pemandu aku belum gaji. aku beli kereta tapi tersadai kat rumah -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..kenapa kau tak upah towing jer..zzzz

      Delete
  20. of kos lah aktif! wlaupon lady drizer. wlaupon viva manual 660 je. haha.

    aku xlah jns berani sgt nak memotong sbb kete aku lmbt pikap. aku drive pon takat 90-100 je. kalau kat jln bsr, aku xleh bwk slow or below than 70-80, sbb nnti aku akan mengantuk.

    aku pon xkan hon org sesuke hati. tp, aku pnh hmpir2 eksiden dan mnyebabkan aku hon kuat dna pnjg sbb aku trlampau trkejut. not my bad actually. sbb tu aku brni hon. haha

    habit aku mse bwk kete, suka drive sblh tgn. letak siku kanan kat peha, dan ibu jari yg akn control strereng. makin lama, badan senget ke kiri. dunno y. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa citer pasal habit, aku kalau memandu, aku suka bawak keta sebelah tangan gak..then tangan kanan tu menongkat dagu, ala2 macam Initial D..hahaha

      Delete
  21. H dah salah guna hon tu. :p

    kalo chicna tengok keadaan & mood jugak la. kdg2 boleh jd org paling cool di dunia, kdg2 boleh jd nasty. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh bukan memang itu ke gunanya hon? O.o

      H jarang jadi cool..kecuali bila malas, memang pasif jer bawak keta..hahaha

      Delete
  22. Bgus nya.sy pn x suka hon.takut org trkjut.tp pns je ble orang hon saya.hopefully trlgr tiang kat depan.

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top