Header2

• 22 June 2013 •

Jerebu Di Hati Aien

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Nama aku Hazin (bukan nama sebenar). Dan aku adalah watak utama dalam sebuah kisah yang tidak benar.

* * * * *

"Eh Zain, kau ni angin tak ada, ribut tak ada, tiba-tiba sampai kad jemputan ni apa cerita?"

"Oit! Gelojoh bebenor. Kot yer pun jawab la salam tu dulu..hahaha."

"Eh, lupa pulak. Wa'alaikumsalam Warahmatullah. Haa..apa cer?"

"Errr..aaaa..jodoh dah sampai la Liyaa. Benda baik ni takkan la aku nak tangguh-tangguh pulak."

"Memang la jodoh dah sampai. Tapi....." dialog Liyaa terhenti kat situ. Lama. Ada la dalam 5 saat.

"Tapi apa? Heh..kau takyah nak drama swasta sangat boleh tak? Lempang karang baru tau."

"Kahkah..biar la. Ni aku tengok kad jemputan kau ni, Hazin dan Suraya? Tapi Suraya ni siapa pulak Zain? Aku tak pernah tau pun."

"Owh, Suraya tu adik kepada kawan aku. Aku sendiri pun tak sangka berjodoh dengan dia."

"Habis tu Aien camne? Aku mati-mati ingat selama ni kau dengan Aien."

"Eh aku dengan Aien kan kawan jer la."

"Waklu! Kawan konon. Bukan kau memang suka kat Aien ke? Eh aku rasa Aien pun suka kat kau jugak tau. Aku rasa la."

"Hahaha..memey la aku suka dia. Tapi susah kot main tarik tali ni Liyaa. Masing-masing tak pernah confess apa-apa. Cuma anggap sendiri-sendiri jer yang hubungan tu ada."

"Hahaha..kau tu yang lembs. Mana bo.."

Tut..tut..tut..talian terputus dengan tiba-tiba. Hazin syak kredit Liyaa dah habis agaknya.

* * * * *

"Awak, saya dah bertunang tau." Bicara Hazin kat Aien pada pertemuan diorang malam tu. Hazin syak itu adalah pertemuan terakhir diorang. Maklum la, dia dah bertunang. Niat jumpa Aien pun untuk bagitau yang dia dah bertunang. Lepas daripada malam tu, mungkin takkan jumpa dah. Masing-masing akan bawa haluan masing-masing.

"Ye ke? Yoyoan jer awak ni." Aien jawab dengan tenang. Padahal debaran dalam hati tu, Allah jer la yang tahu.

"Eh sungguh la. Saya dah bertunang minggu lepas."

"Tak percaya la. Meh nak tengok cincin tunang."

"Mengada awak ni. Takkan la lelaki nak pakai cincin tunang. Kan cincin tunang tu perempuan jer yang pakai."

"Eh apa pulak. Lelaki boleh la pakai cincin bertunang. Takkan awak tak tau kot. Yang penting bukan emas la."

"Boleh ke? Hahaha..mana la saya tau. Biasa kan orang lelaki memang tak pakai cincin tunang."

"Tapi..."

"..." Hazin diam.

"Tapi..."

"..." Hazin tetap diam.

"Tapiiiii....." Panjang pulak tapi Aien kali ni.

"Yer la, yer la, tapi apa? Cekik jugak awak ni karang."

"Heee..tapi betul ke awak dah bertunang? Yoyoan jer."

"Betul la. Buat apa saya nak tipu. Nanti bila saya dah kahwin, awak jangan kacau rumahtangga saya tau."

"Eeee..perasan. Awak tu nanti kahwin jangan lupa bagi kad."

"Eh awak nak datang ke?"

"Tak la. Saya nak simpan jer kad tu buat kenangan. Lagipun kalau saya datang nanti takut awak tak jadi kahwin pulak..hehe."

"Elleh, cakap orang perasan. Padahal dia pun sama..hahaha."

* * * * *

Aien membelek kad undangan perkahwinan Hazin. Tiga bulan dah berlalu. Tiga bulan Hazin dah sah jadi suami orang. Tak apa la. Aien redha. Mungkin owner blog ni, Encik H, cuma menunggu hampir 2 tahun. Tapi dia sendiri, telah menunggu Hazin hampir 10 tahun. Sejak dari zaman sekolah lagi. Cuma masing-masing tak pernah suarakan isi hati. Buat-buat konfiden jer dengan perasaan sendiri.

Pada Aien, Hazin ni dah macam jerebu. Dah nama pun Hazin. Hazin, Haze. Haze, Hazin. Haze tu maknanya jerebu. Dan sebab itu jugak Hazin ni dah jadi macam jerebu. Jerebu yang ada kat dalam hati dia. Jerebu yang menyelubungi kehidupan dia.

Masih mengharap? Tidak. Aien dah tak harapkan apa-apa. Dia tau yang dia kena move on. Dia tau yang dia kena teruskan hidup dia. Even kalau dia menunggu 100 tahun pun, tapi dah tertulis yang itu bukan jodoh dia, ia tetap tak akan jadi jodoh dia. Mungkin dah bukan takdir untuk dia kahwin dengan lelaki impian dia. Aien teringat ayat yang dia baca kat facebook, lebih kurang 2 hari yang lepas.

Sumber: Google gigirl..

Aien redha. Senyum sendiri. Kenapa dia senyum? Entah, aku pun tak tahu. Anggap jer la itu ending untuk tamatkan cerita ni..hahaha.

* * * * *

Phew..siap jugak entry mengarut aku. Panjang gila kot. Padahal dialog jer lebih..hahaha. Okey biar aku cerita sikit. Sebenarnya kebolehwujudan entry ni memang secara tak sengaja. Semalam Aien post gambar jerebu kat facebook. So komen punya komen, last-last Liyaa bagi tajuk ni untuk aku buat entry. Quite a difficult task sebenarnya. Sebab bila dapat tajuk, aku kena fikir macam mana nak jadikan sebuah cerita. Sama macam entry Hikayat Cengkerik, Tikus, Buaya Dan Mentadak tu la. Masing-masing request binatang, tak pasal-pasal jadi cerita rakyat.

Sumber: Pesbuk ler..

So berbalik kepada entry, aku cuba create satu cerita yang berkait dengan tajuk ni. Untuk makluman, ni cerita rekaan tau. Cuma kalau terkait dengan siapa-siapa, mungkin dengan secara kebetulan jer..hehehe. Untuk makluman lagi, Aien dah bertunang dah. Hazin tu pulak aku pilih sebab Haze, nak kaitkan dengan jerebu.

Kesimpulan entry ni ada banyak kot..

1. Memberi salam tu hukumnya sunat. Tapi menjawab salam tu hukumnya wajib. Itu apa yang aku belajar la. Ni bukannya aku nak sekolahkan korang tau..hehehe. Cuma sekadar berpesan jer. Sebab kadang-kadang kita terlepas pandang pada perkara-perkara yang mudah.

2. Lelaki boleh pakai cincin tunang. Cuma kebiasaan kita kat Malaysia ni, cincin tunang orang perempuan jer yang pakai. Kebiasaan ni jugak la yang menyebabkan sesetengah orang lelaki buat-buat lupa yang dia sebenarnya tunangan orang. Tapi tak semua la, cuma sesetengah orang lelaki jer.

3. Kalau suka, cakap la suka, confess perasaan kau kat dia. Kalau nak faham-faham sendiri, kalau nak main kompiden sendiri, memang melepas la. Yang ni, better lelaki mulakan. Kalau perempuan nak start approach, pun boleh. Tapi jangan nampak ketara sangat. Bagi hint sudah, biar lelaki jugak mulakan. Kecuali kalau lelaki tu lembs, takleh buat apa la..hahaha.

4. Nak tunggu atau nak move on, yang tu terpulang pada diri sendiri. Kita jer yang tahu bila masa kita nak lari, bila masa kita nak berhenti. Jangan anggap penantian tu sesuatu yang bodoh. Okey fine, maybe penantian tu kadang-kadang sesuatu yang bodoh. Tapi rasanya takde la bodoh sangat yer tak? Anggap jer itu effort untuk kita puaskan hati sendiri.

5. Tak kira la kau kahwin dengan orang yang kau cinta, atau kau kahwin dengan orang yang tak dijangka, kedua-dua tu tetap dipanggil jodoh. Jodoh tu ketentuan Allah, tak kira la kau cinta atau tak sangka, atau even kau sendiri pun tak suka. Oh ya, tapi jodoh tu kena usaha. Bukan tunggu jer.

6. Dah..takde kesimpulan. Ingat aku tengah buat esei ke apa? Grrrrr!!

p/s: aku syak ini entry paling panjang dalam sejarah Capital H..:p


62 comments:

  1. Ehem..!
    Perak xde jerebu lagi... :p

    walaupun mmg panjang tak hengatt..!
    Tp best baca... :)

    kesimpulannya, kalau bukan jodoh ikut mana pun tetap bukan jodohkan. macam tu jugak dengan rezeki, kalau bukan rezeki dari dalam mulut pun boleh tpelanting keluar..kan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuantan dah start jerebu sikit2..cuma tak berapa teruk sgt la macam kat tmpat lain..:D

      kesimpulannya, 10 tahun pun belum tentu ada jodoh kalau tanpa dengan izinNya..kita cuma usaha jer, merancang yg termampu..tapi Dia yang tentukan..

      Delete
    2. Betul..betul..betul...
      Kalau dah bukan jodoh...
      Nak buat mcm mana ye dak....

      Sebagai manusia biasa...kenalah tabah...
      Yakin indahhh....!

      Delete
    3. yup..yakin indah..xpayah nak ingat sgt kat perkara2 yg sudah2..hehehe

      Delete
    4. Haaa....betullah tu....
      Hehehe....
      :)

      Delete
  2. ingat citer pasal ko tadi.. tapi nice gak baca.
    jodoh.. salah satu dari rahsia2 Tuhan. walau kita diberi pilihan untuk berusaha mencari & memilih, tapi ketentuan tetap terletak dalam kekuasaan Tuhan.

    semoga tabahlah berusaha mencarinya.. ya inshe H. hahahaha~ ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..bukan pasal aku la..saja jer reka2 cerita..:D

      Delete
  3. watak dalam semua tu aku budget kenal...

    jerebu yang menyelubungi benak hati...

    lame kelamaan membinasakan diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..Liyaa dgn Aien memang la kau kenal..:D

      Delete
  4. best la baca. ringkas tapi padat dgn maksud.

    capital H tu stand for Haze jgk ke?

    ahaha ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ringkas ke? hahaha..ni entry yg paling x ringkas kot dalam blog ni..:p

      btw, Capital H bukan stand for Haze..hehehe

      Delete
    2. agak la ringkas.. sedar2 je dah abes baca.. hehe :)

      Delete
    3. erkk..hahaha..kena taip lagi pjg la kalau camni..:p

      Delete
    4. pendek je la encik H.. skjap je dah habis baca.. ;P

      Delete
  5. lelaki jangan lembs sangat. kalau rasa suka, confess je. kena reject ke kena approve ke, belakang kira. kalau berani, buat solat istikharah. Allah pasti tunjuk jalan. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..aku rasa itu la ayat yg betul..lembs xpe..tapi jgn la lembs sangat..hahaha

      Delete
  6. saya kan. nanti bila dah tunang, saya nak tunang saya pakai cincin tu bila dia kat luar rumah. wajibbbbbbbb!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepanjang2 entry mengarut saya ni, awk cuma komen pasal cincin jer? hahahaha

      Delete
    2. suka hati saya la nak komen pasal apa dulu pun. hahahah. oke sekarang ni komen menyeluruh.

      1) pasal salam. memang betul jawab salam wajib. tapi tapi tapi..katakanlah kita macam tengah tidur kan, then ada orang kol..orang bagi salam..tapi masa tu kita mamai, kita macam lupa nak jawab salam tu. apa hukum?

      2)saya nak tunang saya pakai cincin tunang di luar rumah, wwajibbbb!! kalau tak pakai, saya merajuk patblas hari. biarlah dia takde depan mata saya pun. sebabnya banyak kemungkinan akan berlaku kalau dia tak pakai cincin. kemungkinan untuk pmpuan lain ngorat dia dengan memikirkan dia masih single sebab tak ada apa2 tanda di tangan dia. ingat orang prempuan jeke kena ada tanda? laki pun kena ada tau!

      3) ara kan..kalau suka kat someone tu kan..ara just akan bagi hint je. dia paham ke idok, lantak pi la dia. kalau dah bagi hint berkali2, dia still takde respon, maknanya dia tak berminat nak menggatal ngan ara. kakakakaka. tapi kalau dia jenis y susah nak paham hint kita bagi tu, boleh pegi dekat dia, then cepuk kepala tanya mcm ni.."kau ni bengap ke apa..tak paham aku suka kau?" kakakakakakakakkakkakaa

      4) taknak komen pasal tunggu @ move on. nanti kena kat batang hidung sendiri. lalalala~

      5) saya tak kisah sebenarnya dengan siapa saya akan bercinta/kaweng, as long as biarlah dalam hati dia, hanya ada saya sorang. saya tak sanggup nak terima hakikat yang konon dia sayang saya, tapi dlm masa sama dia suka orang lain. saya lagi rela mengalah, biar saya y undur diri. awak faham kan H? :)

      6) oiii dah leerr. penat otak nak pk. dahla tengah lapar. bai.

      Delete
    3. ah sudah..dia komen pasal kesimpulan pulak..hahaha

      Delete
    4. ara suka semangat aien. bila dia masih mampu buat2 gelak depan si hazin, walaupun dalam hati dia macam nak pecah dah rasa. aien so strong :') and part bila aien sendiri sedar y dia dah tak mengharap apa2 and dia sedar dia kena move-on.

      ara percaya, walaupun hazin tu macam jerebu dlm hati dia, tapi dia takkan lupakan jerebu tu. datanglah ribut taufan pun, jerebu tu tetap ada dalam hati dia, di tempat y istimewa, di satu sudut y orang lain tak tahu..sebab hazin pernah hadir dalam hidup dia dan pernah buat dia rasa happy.

      aien tabah, dia cukup kuat untuk redha. and aien kena belajar untuk terima orang baru dalam hidup dia. y penting, aien kena ikhlaskan hati untk hadap hazin dengan wife dia :D

      ada apa2 lagi encik H?

      Delete
    5. orang perempuan tak wajib jawab salam lelaki yang nak mengorat dia..aku baru dengar ustaz hasan din punye rancangan minggu lepas..

      ko pon dah pandai buat entri berdialog2 bagai ni ye h..hahaha..

      kbai.tak tau nak komen ape..tu saje selit kat sini..hahaha

      Delete
    6. Merujuk kepada komen Ara yg last, buatkan aku ada komen utk entry kau ni. Tp nnt la aku komen kemudian.

      Aku cuma nak selit jap utk komen Bundle. Even just dlm hati pun tak wajib jawab ke? Ustaz aku dulu penah ajar, tp ni maybe lawak2 je kut. Kalau laki bg salam utk mengorat, contohnya "Assalamualaikum. Tak jawab dosa" Maka kita jawablah "Waailaikumsalam. Mengorat dosa". Heheh. Itu je aku nak selit :P

      Delete
    7. H!! liyaa panggil saya "ara". mana bolehhh >.< kakakakaka

      Delete
    8. Ara: sebenarnya saje jer taip camtu biar awak komen byk2..hahaha

      Bundle: yg aku pernah baca, hukum asal memberi salam tu sunat and menjawab salam tu wajib..tapi ada la pecahan2 dia yg lain..contoh salam antara lelaki dgn lelaki, ppuan dgn ppuan, lelaki dgn ppuan, muslim dgn non muslim, salam dalam surat and macam2 lagi..x ingat dah aku..hahaha

      Liyaa: pehh..tu baru selit, belum komen betul2 lagi yer tak? kahkahkah

      Delete
    9. ara tak tahu nak komen apa dah (-__-")

      Delete
    10. hahaha..tunggu next entry pulak ea..:D

      Delete
  7. Tak kan perigi cari timba kn...kalau dah suka sama suka confess jelah. Tak cuba tak tahu...dah cuba baru tahu. Tak payah tunggu sampai hati berjerebu.....hehe. Susah task ni tapi ntah aku rasa ko berjaya buat dengan baik. Aku suka :)

    Berkahwin dengan orang yang tak dijangka itu jodoh....senyum si Aien sambil membelah jerebu yang makin menebal dengan hati yg libang libu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ni jer la idea yg termampu aku buat dgn tajuk tu Aien..:D

      errr..aku x faham part yg nak nasi kerabu tu..O.o

      Delete
    2. Jerebu


      Nasi kerabu



      Susahkan nak faham komen aku.


      Huhuhuuuuu

      Delete
    3. haaa..susah kot nak faham part nasi kerabu tu..:D

      Delete
  8. Hazin dah kawin. Aien dah tunang. Kita macam mane H?? haha

    KL pun dah mula nak teruk jerebu ni..rimas2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita macam mana? sijil nikah tu belum ada lagi, so kira single and available la kan? hahaha

      Delete
    2. kena ulang balik ke ni? leceh la cm ni haha :P

      Delete
    3. rutin memang la kena camtu..berulang2..hahaha

      Delete
    4. sejak bila pula perkara ni dah jadi rutin H?? haha

      Delete
    5. sejak..sejak..errr..sejak kita sama2 single..#_#

      Delete
    6. nak cc kat spe ni erk? :p

      Delete
    7. errr..cc kat paksu pls..hahaha

      Delete
    8. tak aci betul..mohon di pihak H nak CC kat spe?

      Delete
    9. Cc kat Sya jer dah la..:p

      Delete
    10. haha penuh la email cm ni :p

      Delete
  9. aku belum pergi kursus kawin. jerebu bermula di kelantan. ini fakta. bai

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..aku pun belum pergi kursus kahwin..ini fakta jugak..hahaha

      Delete
  10. awak cerita pasal saya ke ni?? :)
    ermm, susahnya kalau nak cerita pasal jodoh ni. pasal jerebu mintak la cepat2 dia lari jauh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ada part yg terkait dgn awak ke? hahaha..tu cuma kebetulan jer kot..:D

      Delete
  11. H bila lagi nak langsung nya, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..insyaAllah bulan 12..:)

      Delete
    2. serius ka ni? wahh barakallah

      Delete
    3. errr..tak la serius sangat..hahaha

      Delete
    4. erkk..apa salah saya? :D

      Delete
  12. aq teringat akan nama hazin ni d suatu ketika FB aq Apple Merah tu.. llalalalalalala.. xpela lupakan la tu kn??

    jerebu kat tawau bebas.. xde jerebu alhamdulillah udara segar still boleh d sedut.. xperlula aq nak pakai mask ala2 naruto tu...

    betul la kata2 tu, dan aq suka kata ni jgk.. "MENCINTAI XSEMESTINYA MEMILIKI" .. kann..

    H aq nak ambik ayat ko yang 4 dan 5 k.. tergerak hati plak nak buat entri pasal tu... hahahahaha.. boleh?? boleh la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sape Hazin tu? bopren lama ke? :p

      aku pun ada kawan nama Hazin gak..tapi ppuan la..

      ayat 4 dgn 5? amik la Lina..:)

      Delete
  13. Dah agak dah aien tu adalah aien not alien. Boleh tahan la ko berbakar tulis novel. Buat novel terus la lepas ni. Buat flash back pasal percintaan Aien dgn Hazin tu 10 tahun lepas. Then apa terjadi pada Aien lepas tu. Bleh jual novel tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ko imagine jauh sgt ni Lyd..hahaha

      ni sebenarnya saja jer nak melayan Liyaa..:D

      Delete
  14. saya bukan setakat tak dapat kad jemputan H, tak tau pun yg dia dah kahwin. Tapi percaya, semua telah tertulis dari awal yg dia bukan jodoh saya. sedang move on. ;)

    pada pendapat saya pula, sebenarnya, tak perlu tunggu-tunggu, nanti terlepas. Kalau nak, bagitau awal-awal. soal kena reject, kena sedia terima sebab tak cuba, memang sampai bila-bila takkan tau dan menanggung rasa.

    Yg diver(kaki selam) yg baru saja jumpa gila direct;
    "Umur berapa, dah ada berpunya ke belum dan last soalan dia, jiwa kosong ya?"
    tersangat berterus terang.. =.='

    ReplyDelete
    Replies
    1. pehhh..direct sgt tu..kompem rasa segan gila nak jawab bila kena tnya direct camtu..hahaha

      so Ha buat camne? tumbuk x perut dia? :D

      Delete
  15. kenapa name aku ade dlm cerita ni..? -.-

    ReplyDelete
  16. ohh ok.. ini ke Hazin? -_-

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top