Header2

• 12 July 2012 •

Demi Rasa

Dengan nama Yang Maha Karim.

Terasa sukar untuk mulakan frasa pertama. Bagai jenuh berteleku memandang kosong, mencari ilham tulis cerita. Apa sebenarnya yang aku rasa, adalah apa yang aku terpaksa rasa. Kompleks. Kosong. Mati tak bernyawa. Hanya membiar fikiran menerawang jauh mencari dusta, yang mungkin bisa buat jiwa aku agar kembali bernafas lega.

Andai aku punya tunas rasa, maka kamu harus punya turas cerita. Hikayatkan apa yang perlu aku tahu, agar aku tidak tertanya. Paksikan aku pada dunia metafora yang kamu cipta, tanam aku dalam-dalam, biar aku berdiam menelan hadam butir bahasa. Teruskan berkata dengan lafaz kata yang kamu suka, bukan lagi isyarat bisu sebagai medium bual bicara.

Jika apa yang aku pinta nilainya lebih besar dari dunia, maka aku pinta kamu. Agar kamu kelak bisa jadi besar sebesar dunia. Namun jika tulisan takdir berlawanan dari apa yang kita sangka, maka aku harapkan takdir kamu adalah terindah dari Yang Maha Kuasa.

Aku tak ingin memaksa, kamu boleh lari sejauh mana yang kamu suka.


72 comments:

  1. Jap. Ngah pikir nak komen apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hahaha..tabik la kalau kau boleh komen pjg2..:D

      Delete
    2. Saje je cakap camtu td. Sebenanye aku tak pikir pun. Sbb taktau nak komen apa. Hehe. Err tp ayat kau tu agak mencabar aku. Hmm kena pikir ni.

      Delete
    3. erkk..takyah2..hahaha..komen xleh terpaksa..kehkeh

      Delete
    4. tahap sastera phD :| Maaf, budak sains yang bergelumang dengan mayat mcm aku tak paham sebab aku hanya bersandarkan pada fakta yang jelas :|

      Delete
    5. wahhhh...untunglah kau tak faham..hahahaha

      Delete
  2. contoh ayat2 pelik, spt di atas. rasa kosong kot. hihi..

    err rasa cam pelik lak dapat updates dr capital H. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkkk...rasa kosong tu x pelik la Na..x caya tnya Najwa Latif..=))

      Delete
    2. H ni sepupu kot ngn ahmad fedtri. :)

      Delete
  3. 1st !

    simpulan yang menjerut leherku ini tidak mungkin dapat dirungkaikan melalui tinta batin yang terpendam.. erk ..

    segala curahanmu membuat neuron otak ku bersimpul menjadi satu dan mengakibatkan parallaxx error yang tidak mencapai equilibrium yang dinginkan dan mungkin akan terjadi inelastic collision seterusnya inersia..

    aku terfikir mungkinkah velocity didalam pikiran mu terlalu laju dibandingkan dengan displacement nya ?

    otak tepu sudaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah!! Ko 1st kali ni..hahaha..bahasa sains tulen ko ni tinggi sgt la payeh...:))

      Delete
    2. ekekkeke.. aku 1st. hoyeah !! goyang kiri goyang kanan..

      manada tinggi.. tu baru fizik. aku nak + ngan bio and kimia tapi akuu sendiri rasa nak muntah dengan segalanya :))

      Delete
    3. Jgn muntah sini, Payeh. Muntah kat blog Apple.

      Apple, mohon maaf :P

      Delete
    4. apple, izinkan aku ? kekeke...

      takpe , tuan rumah kat sini baek hati.. dia x marah kalo aku mumtah pon

      Delete
    5. Jangan goyang2 kat sini..gegar tau..susah nak menulis..

      Jangan muntah kat sini, sila ikut arahan Liyaa..muntah kat blog Apple..kahkahkah

      Delete
    6. wow payeh..sastera convert sains..

      Delete
  4. Apa sebenarnya yang aku rasa, adalah apa yang aku terpaksa rasa.. *suka ngan ayat nih* ho3..

    paraghraph ke 3 tu best laa.. hahaa.. redha dan pasrah pn ad jgak.. hmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..at the end, Allah juga yg menentukan..:D

      Delete
    2. tu la.. kta hanya merancang H, Allah jga menentukan.. hmm..

      Aku tak ingin memaksa, kamu boleh lari sejauh mana yang kamu suka.

      suka jga ngn ayat atas nih! haha.. kalo bleh xyah lari, jalan cepat2 memadai.. ho3

      Delete
    3. X pandai nak halang2 orang kot..hehe

      Delete
  5. kau berpantun ke ni H?boleh aku jawab serangkap dua?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku bersyair..hahaha..silakan jawab..:))

      Delete
  6. kenapa mesti wujud perkataan terpaksa rasa ?
    kan best , kalau rasa tuu lahir dari jiwa . huhuu
    *tiba2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab aku taaknak rasa macam tu..kot..mungkin aku terpaksa rasa..atau mungkin aku dipaksa untuk rasa..hehehe

      Delete
    2. ooo . faham2x . hehee
      tapi , yang baik itu memang kadangkala sifatnya terpaksa

      *ntah apa yg aku merapu niey :)

      Delete
    3. wahhh...best ayat tu..yg baik memang kadangkala sifatnya terpaksa..boleh guna dalam entry akan dtg ni..:D

      Delete
  7. terpaksa rasa kerana itu yang tertulis untuk anda..terima dengan redha bole x?

    ReplyDelete
  8. mengharap balasan rasa yang sama tak boleh dipaksa-paksa kelak terseksa jiwa raga. ouchhh!! sakit H.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tu la..xleh nak mengharap balasan yg sama..cuma harap ruang kefahaman tu ada..

      Delete
    2. ruang kefahaman yang sempit selalunya kita rasa.

      Delete
    3. ruang yg cukup sempit..ditutup dengan pasir, dikambus dengan tanah, dialas dengan papan, dan diduduk seekor gajah diatasnya..

      Delete
    4. umpan gajah tu dengan kacang, alihkan papan, gali semula tanah, bersihkan pasir yang menutup supaya ruang yang sempit bercahaya...jangan putus harapan H.

      Delete
  9. pagi nie mampu membaca dengan rasa tanpa mengerti..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila baca waktu malam, mungkin malam bisa mencerna akal untuk mengerti..:D

      Delete
  10. penulisan kau sangat kompleks, ia seolah aku membuka kulit kacang bukan pada pengunaan tangan tapi melalui pengunaan mulut.ia lebih nikmat untuk dinikmati sebenarnya.:)

    aku suka penulisan yang sukar dihadam macam kau..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sebenarnya lagi suka baca kau punya cerita..perlu dinikmati dengan daya faham yg tinggi..

      yang menariknya, kadang2 aku tak dapat nak faham keseluruhan cerita..tapi aku still ulang baca sebab aku suka..

      Delete
  11. pergilah ke mana kau nk pergi, aku takkan kejar kau lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejar la...kejar la...hakhakhak..

      Delete
    2. dh berulang kali aku baca tp msh ssh nk faham..ke aku yg lembab..

      xpe, ni keje tgh byk xdpt pk..
      jap g aku fahamkan..

      Delete
    3. hahaha..xyah fahamkan pun x apa..terbitan kosong jer nih..:D

      Delete
    4. tetiba nk nyanyi lagu najwa latip...kosong..kosong....

      Delete
  12. Bunyinya seperti sedang kecewa, atau sedang memahami erti kecewa. Jadi pelakon di pentas dunia, memang banyak yang kita terpaksa rasa. Kerna kita hanya menurut apa yang sudah ditakdir oleh Yang Maha Kuasa.

    Suka atau tidak suka, pahit atau manis intinya, harus ditelan jua andai itu yang ditakdir untuk kita. Untuk aku, untuk kau, untuk dea, jua untuk mereka. Secara normalnya, yang nyata itu memang ketara pahitnya. Namun aku ulang, suka tak suka kita harus telan jua.

    Tempat indah itu mungkin sudah ditakdir bukan untuk kalian berdua. Keindahannya menyimpan segala rasa kecewa dan air mata yang kalian sebenarnya sembunyikan. Andai takdir memang berlawanan daripada yang kalian sangka, teruskan mencari dusta kerna cuma itu bisa buat kau bernafas lega. Meskipun kenyataan yang kau terima, sangat membuat kau ingin butakan mata, pekakkan telinga, seolah-olah sudah mati jiwa.

    Pahitnya. Dua manusia yang punya rasa yang sama, tidak mesti boleh menyatu dan menyulam indah dua rasa menjadi seharum bunga. Demi rasa. Aku harap kau percaya. Yang pahit akan kekal pahit. Kemanisan nanti mungkin tiba dari bentuk berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thumbs up la Liyaa..secara dasarnya aku boleh anggap kau faham pada setiap lenggok cerita..hinggakan aku rasa komen ini seakan datang dari orang yg berbeza, bukan Liyaa Mf yang biasa-biasa..:)

      Delete
    2. Saje je sahut cabaran kau walaupun kau takde cabar apa2 pun sebenarnya. Hehe. Aku taktau komen aku menjwb tak apa yg kau cerita. Cuma aku cuba teka2 dgn meletak diri aku dlm cerita tu. Cewwah! :P

      Err last sekali tu kau senyum lembu. Kahkah!

      Delete
    3. Bezanya bila bahasa yang kau guna tu buat aku rasa suka nak baca..hahaha

      Mohon jangan samakan senyuman manis kat blog aku dengan senyuman lembu kat blog bundle..grrrrr

      Delete
    4. Owh, senyuman kau manis tanpa mata berkelip-kelip eyh? Ahaha!

      Err err kalau aku buat betul2 petikan kat atas tu aku rasa banyak lg yang aku nak selitkan. Tp td buat secara spontan kan? Dapatlah pendekkan jadi 4 perenggan. Patutnya ada lg tu isi2 penting yg tertinggal tu :P

      Err cuma, komen aku membantu ke tak menjawab kekalutan jiwa yg kau rasa? Ecewwah. Kahkah!

      Delete
    5. Tadi tu dah cukup okey..panjang2 sgt x sedap..sebab nanti akan rasa mcm terlalu tepu..

      Delete
    6. Aku kan mmg unlimited words. Kahkah! Tu pun aku rasa dah terlebih panjang. Isi pentingnya ada yg aku tak sampaikan, melalut je lebih.

      Err err btw, tu td bukan Liyaa Mf yang jwb. Tu org laen :P

      Delete
    7. Grrrr...siapa yg menyamar jadi Liyaa nih? baek ngaku cpt!! >:[

      Delete
  13. Maha kaya DIA diberikan setiap manusia ada rasa sehingga yg tidak waras pun boleh ada rasa juga...

    ReplyDelete
  14. tiba2 aku rasa nak nyelit sini.. memahami bait2 kata2 incit H. erk.. xpaham... hewww.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkkk...alahai...knpa x faham pulak nih...:|

      Delete
  15. bahasa hang tinggin sgt, xmampu ak nk cerna..aish :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkkk...hahaha..mentang2 la aku x pakai towel putih macam Chuu..=))

      Delete
  16. Dah baca versi Liyaa, terasa kecil lak nak berkata2.
    Jika diberi sesaat untuk bersama, mungkin akan meminta beribu. Jika diberi bisu untuk bicara, mungkin diminta seungkap kata. Jika diberikan nyawa, mungkin dipinta mati bersama bertemu di syurga. Jika dia menunaikan apa dipinta, adakah ia akan seindah dulu.
    H, kali ni saya mengarut. Lol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. karutan diterima..hahaha

      Delete
    2. Takyah nak rasa terlalu kecil sgt, Apple :P

      Delete
  17. err..aku cuba memahami apa yg kau cuba sampaikan
    tapi aku ambil jalan pintas dgn baca komen Liyaa Mf..

    kenapalah kau biarkan dia lari jauh tggalkan kau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu aku nak buat macam mana? Tak perlu kot aku nak depangkan tangan kalau niat dia memang nak berjauhan..

      Delete
  18. aaaaa...nak cakap ape ni H.. wuuu.

    ReplyDelete
  19. err, mungkin juga dia tak rasa apa yang kau rasa? eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin..agak jelas..dan cukup ketara :)

      Delete
  20. aku tidur jap sambil baca..woha! :P

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top