Header2

• 14 July 2012 •

Kotak Masa - Prekuel 1

“Ibu, Kak Long nak tanya sikit boleh tak?”

“Nak tanya? Kak Long nak tanya apa?”

“Ibu rasa kan, Kak Long boleh ke jadi penulis novel?”

Mak diam. Sepasang matanya masih lagi terpaku di kaca TV. Sesekali menekan alat kawalan, mencari-cari siaran yang dikehendaki. Mungkin Mak tak sangka aku akan tanya soalan tadi. Atau mungkin Mak fikirkan jawapan yang sesuai agar aku tidak terasa hati.

“Ibu, Kak Long tanya ni.” Kataku lagi bila soalan tadi seakan lama terbiar sepi.

“Kak Long ni betul ke nak tulis novel? Jangan jadi macam dulu pulak. Berkurung bagai nak rak, tapi hasilnya langsung apa pun Ibu tak nampak.”

“Dulu tu kan dah lama. Masa tu Kak Long baru umur tujuh belas.” Balas aku sambil ketawa. “Dulu tak cukup masa. Dengan nak SPM lagi, mana sempat Kak Long nak tulis cerita. Tapi kali ni Kak Long rasa nak cuba menulis semula. Mana tahu kalau-kalau ada rezeki, anak Ibu nanti boleh ada novel sendiri. Hehe..”

Sekali lagi remote control ditekan-tekan. Kali ini membuatkan lontaran suara pembaca berita tampak jadi semakin perlahan. Mak mula mengalih pandang. Tidak lagi terpaku pada Saluran 103. “Kak Long ada blog kan? Kak Long cuba la publish, bagi kawan-kawan Kak Long baca. Manalah tahu kalau-kalau kawan Kak Long suka.”

“Eh segan lah. Kak Long tulis entah apa-apa lepas tu nak bagi kawan-kawan baca.”

“Kalau nak belajar memanglah macam tu. Tak ada orang yang tulis-tulis terus berjaya. Kak Long kena biarkan orang komen, kena biarkan orang baca. Daripada situ baru Kak Long tahu apa yang orang suka, apa yang orang tak suka.”

Giliran aku pula terdiam. Apa yang Mak kata tadi memang betul ada benarnya. Kalau sungguh aku nak cuba, bermakna aku perlu sedia untuk jadi bahan ketawa. Sekurang-kurangnya bila mereka kritik, bermaksud cerita aku telah ada yang sudi baca.

“Kak Long dengar tak apa yang Ibu cakap?”

“Dengar. Ibu kata Kak Long kena biar kawan-kawan Kak Long baca. Hehe..Eh, Ibu tak nak baca apa yang Kak Long tulis ke? ” Tanya aku sekadar cuba untuk menduga.

“Ibu dah puas baca tulisan Kak Long. Sejak tadika lagi. Bukannya cantik pun.” Balas Mak lantas volume TV dikuatkan semula. Ya, aku faham. Mak sebenarnya nak tengok Buletin Utama.


74 comments:

  1. Replies
    1. err..tahniah..anda busuk..kahkahkah

      Delete
    2. busuk dgn minyak wangi yg berlebihan.. :P

      Delete
  2. Ni kisah benar ke? err, H kalo nk jadi penulis novel, sesuai!ho3

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..copy paste je nih..bukan H yg tulis..:|

      Delete
    2. errr, ingtkn H yg tulis..mne lah tau dlu cta2 nk jd penulis novel *____*

      Delete
    3. err.. bleh caye ke? kan misteri.. hahhaa

      Delete
    4. err..nak menyampuk sini jap..
      boleh je nak jd penulis novel..
      ramlee awang mursyid lelaki what..hehe..

      Delete
    5. Ramlee Awang Mursyid tu novel dia berat sangat..x larat nak bawak..:D

      Delete
    6. hoi hoi .. aku suka la Ramlee Awang Mursyid tuu !

      Delete
    7. Aku tak pandai nak tulis macam Ramlee Awang Mursyid..:((

      Delete
    8. then tulis macam hlovate :]
      kau ade bakat tau tak.. just kena kembangkan ...

      biar jadi macam megi yg kembang pom takpe.. ade gak hasil nya

      Delete
    9. aku x suka la makan megi kembang..xsedap...:(

      Delete
  3. Replies
    1. errr...no. 2 pun busuk jugak..hahaha

      Delete
  4. Kau guna tips aku bg semalam ya? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tips semalam? tips apa? :-?

      Delete
    2. Cerita tentang diri sendiri tp olah macam bukan cerita diri sendiri. Kau cuba sembunyi di sebalek watak Kak Long kan? Baek mengaku cepat! :))

      Err sebenarnya bkn tips pun. Maksud aku, perbincangan kita semalam je :P

      Delete
    3. Nope..aku x pernah cakap pun pada arwah mak yg aku nak tulis novel..in fact aku sebenarnya malas belajar..aku amik course komputer pun masa aku umur 18 tahun..

      Apa yang aku nak cuba tulis kali ni cuma imaginasi..:D

      p/s: aku panggil arwah mak aku, "Mak"..

      Delete
    4. Alaaa. Apsal tetiba aku jadi sedih pulak ni? Terasa bersalah pulak aku cakap camtu tadi. Sorry ya :|

      Sebenarnya, aku taktau nak terangkan apa yg aku maksudkan olah tu. Contohnya kau ada cita2 nak jadik novelis. Realitinya, situasi kat atas tu mmg tak wujud. Tp kau gunakan kewujudan cita2 kau tu & kau imagine apa yg selebihnya. Itu lah maksud aku olah cerita diri sendiri. Nak diikutkan, contohnya macam cerita kat atas tu. Itu pun kalau betul kau nak jadik novelis la. Hehe.

      Delete
    5. Hahaha..sebenarnya ada sebab kenapa aku buat prekuel ni..aku cuba nak lari dari novel2 yg pernah aku baca..so kau anggap jer prekuel ni sebahagian drpd cerita..:D

      Niat nak tulis novel tu memang ada..tapi aku tau apa yg aku tulis takkan ke mana..setakat dalam blog jer..

      Delete
    6. Cuba je lah tulis. Nanti aku boleh komen 1st. Bwahaha!

      Delete
    7. Grrrrrr...xnak tulis la..kahkah

      Delete
  5. last! huhu..

    Kak long tu H kot? ngeee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan la..Kak Long tu pompuan..H lelaki..:D

      Delete
    2. err.. keep on writing bro. (^_^)V

      Delete
    3. InsyaAllah..if God will..:)

      Delete
  6. Encik H! bakat yang ada jangan disia-siakan. Ini serius :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya takkan ke mana Chuu..setakat dalam blog ni jer...:D

      Delete
    2. jangan rasa2..cuba dulu H. sekarang banyak ruang cuba masuk dulu baru cakap "rasanya tak kemana Chuu..."

      Delete
    3. Hahaha..I'm down to earth..:p

      Delete
    4. so try to fly to the skyyyyyyy :D

      Delete
  7. seronok tgk org yg ada ilham nak menulis niee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hahaha..part 1 pun belum Husna..

      Delete
  8. kalau kaklong nak jadi penulis, mohon kaklong tulis bagi orang mudah paham..utamakan pembaca kaklong..

    kalau tulis untuk diri sendiri, orang tak paham takpa..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la masalahnya..takut2 apa yg Kak Long tulis tu nanti orang tak faham..hahaha

      Delete
  9. eh, hai 'kak long"

    kau aku rasa kalau jadik novelis pun ok apa...
    penulisan kau penuh dgn identiti..apapun,cuba ja dulu.
    kalau tak cuba mana kita nak tau hasilnya..org suka ka xsuka ka kan..

    xpun,,,kau cuba buat zine macam M buat tuh..hehehe..:)

    ReplyDelete
  10. eh.,,kau xkenal ke..
    teenager housemaid blog dia..
    aku ingat kau tau,-_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana aku nak tau..bak link...(d)

      Delete
    2. nah hambek...

      http://teenagerhousemaid.blogspot.com/

      Delete
    3. wohoooo...memang tidak la..aku tak pernah terfikir nak terbitkan kisah sendiri..kisah sendiri tu maksud aku, kisah yg mana watak aku ada disertakan sekali..:D

      Delete
    4. bukan selama nih dlam blog kau buat terbitan perihal diri kau jgak..

      walaupun kau guna macam2 watak tapi hakikatnya itu adalah kau..:)

      Delete
    5. tapi aku tak jual..kalau aku nak jual pun, aku akan jual cerita org lain..cerita pasal SKL ke..hahaha..

      maksud aku, jual cerita rekaan..

      Delete
    6. alah...hawatnya..??
      err..oke...kisah kau mahal ea....0_o

      Delete
    7. tak la..kisah aku x best...:|

      Delete
    8. kalau kisah kau xbest..kau xkan ada pembaca..

      tapi,,,ada ja org2 mai mlawat kat blog kau nak baca kisah kau...tetap membaca walaupun sebenaqnya xbrapa nak faham apa yg kau taipkan sebenarnya..:D

      Delete
  11. kau punya cerita pun best wei :P

    ReplyDelete
  12. H? kak long tu kau je ke?

    kak long, nak jadi novelis, nampak gaya mak cam support je..publish je semua stok2 cite kak long, bak sini biar aku komen..hehe

    H, kau kak long tu kan..kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Long bukan aku la...aku H...grrrrr

      Delete
  13. adik tak cantik15/7/12 9:09 PM

    hurm. okey. kne cube kn klo nk ape2. yakin diri. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..ya..insyaAllah..

      Delete
    2. adik tak cantik17/7/12 11:55 PM

      dlu kakak cantik. skang kak long pulak! grrrr. ehhee

      Delete
    3. xpe2..esok kita tulis tcer pulak yer...hahaha

      Delete
  14. Aku percaya Kak Long tu bukan kau, H. Saje je nak komen lagi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..bukan aku..cuma satu watak rekaan jer..kot..hahaha

      Delete
  15. xkesahla kaklong ke abang long ke, keep doing what u think is the best for u..kak H.#eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak H? Hahaha..bila aku tukar jantina nih..:p

      Delete
  16. Saya baca post ni sekali dengan komen2 yang ada H. Saya rasa, penulis adalah seorang yang berbakat dalam penulisan. Huhu. Jika orangnya H, saya akan kata saya tak sangka lak sbb sngt berbeda denagn pembawaan H dalam blog ni. Hoho..
    Tapi jika betul, teruskanlah. Kot2 rezeki ada kat situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erks..rasa susah pulak nak reply komen Apple nih..komen mcm tricky jer..hahaha

      Delete
    2. haha.. jika H adalah penulis sebenar post kat atas nun, saya mengakui bakat H. Lol.

      Delete
  17. serius la aku cakap , ko memang ade bakat jadi penulis tau tak.. aku ni jarang nak puji orang , so bila aku puji , do believe it ...

    dah beribu kot yang komen kat atas tu , kak long ialah kau .. aku pon terasa nak cakap kak long tu sebenarnya kau kan ? kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku lelaki la..tak mungkin aku jadi Kak Long..hahaha

      Delete
  18. yes .. memang ko takkan jadi kaklong .. tapi ko ni dah mcm kak long tahu x.. macam .. bukannya kak long teros .. and aku tetiba terasa something pelik .. betol ke kau laki :-?
    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suspek yang aku ni lelaki..:|

      Delete
    2. baru suspek jer..belum ada bukti nak sabitkan kes..:|

      Delete
    3. rasa pelik jugak..err..haha

      Delete
    4. errr....errr....errr....

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top