Header2

• 31 July 2012 •

Kenihilan

Tadi, bila aku baca semula terbitan-terbitan lama, aku setuju bahawa naskah itu adalah antara risalah yang paling sukar untuk dicerna. Dan secara jujur, naskah yang sukar dicerna itu juga adalah antara risalah yang betul-betul aku suka. Suka yang aku maksudkan ialah dalam konteks mengadaptasikan sesuatu yang kompleks menjadi suatu rasa, menjadi suatu bahasa, dan menjadi suatu cerita.

Pada aku, tajuk itu sendiri adalah self explanatory. Aku cuba definisikan suatu situasi di mana logik akal sendiri seakan tak mampu untuk mengerti. Aku cuba gambarkan sebuah kotak, berbentuk segitiga, berbucu lima, dalam animasi 3 dimensi. Nyatanya aku gagal, dan imaginasi ini menerawang jauh, meninggalkan kekusutan aku terus digantung tidak bertali.

Jika perlu ditanya maksud entri apa adanya, maka aku memilih untuk pesongkan segala tanda ke arah bawah sedikit daripada paksi utara. Maksudnya, kamu masih disogokkan dengan skema jawapan mencolok mata. Tapi dalam masa yang sama, jawapan pada helaian kertas putih itu aku tulis dengan pena tidak berwarna.

Ia ada. Ia adalah kombinasi pecahan daripada cerita kehidupan beratus-ratus purnama. Ia akan tetap ada. Sehingga tertakdir bahawa ia akan kekal menjadi tiada. Itu sahaja.


37 comments:

  1. kotak segi tiga berbucu lima??
    0.o? boleh ke??

    kenihilan?? apakah??
    *maaf lar..lemah sikit dlm bhasa nie..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..kenihilan la..maksudnya kenihilan..:D

      Delete
  2. kenihilan?

    tau pun kan susah nak faham. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..kamus DBP ada..:p

      Delete
    2. kekosongan @ kehampaan. baru jek gugel. hihi..

      ayat aneh2 sokmo. :)

      Delete
    3. hehe..tahniah, anda berjaya!! :D

      Delete
  3. kenihilan ? nanti aku nak cek kat kamus. thanks for the vocab bro :)

    ohh btw, entry ni lebih senang nak dicerna. bijak bermain bahasa bererti kau bijak meluahkan perasaan tanpa diketahui oleh yg lain2. luahan rasa yg cukup untuk meringankan apa yg ada, tidak perlu untuk disampaikan terus pada si empunya diri yg berkenaan.

    kadang2 tak perlu pun untuk jawab situasi yg sebenar pada mereka yg bertanya kerana ada penulisan bahasa yg lebih selesa dijadikan naskhah peribadi.

    cewahh. komen aku bunyi nak mantap je padahal aku pun blur blur apebenda yg taip ni. hahaha

    psst ; aku ada komen kat entry segitiga berbucu lima kau tu. hek hek hek. pi tgk sana. hahahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xpe2..situasi sebenar tu cuma ikut apa yg aku faham jer..:D

      Delete
  4. terus terang la aku ckp h..aku baca ayat sastera ni aku blank..maaf la, ni sekadar pandangan aku la.ko jgn kecik hati plak..kadang2 aku rasa takda isi sgt pon dengan bahasa ni..cuma ayat je lebih nak bunga2 dan belit2 sikit..pening baca tak masuk otak..

    seriusly masa aku sekolah dulu tak amik sains tulin atau add maths..kelas aku sastera je..tp sastera la paling aku bosan dan lepas tu aku selalu ponteng kelas dan SPM aku paper sastera fail..haha..

    *tp takda hal la kalau ko terus tulis cmni..dah minat ko ye dak..kira penah menang tulis cerpen tu bebaloi apa..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde hal la bro..pendapat masing2 kan..hahaha..kadang2 pun aku rasa apa yg aku tulis tu macam tak ada isi sgt..atau mungkin sebenarnya aku jer faham kenapa aku belit2kan ayat jadi camtu..

      banyak benda yg bila aku tulis, aku rasa macam release something yg aku xnak rasa..macam release la.. sebenarnya tak release apa2 pun..lega sikit jer..

      yg cerpen tu, aku x tulis camni pun..aku tulis benda2 bodoh jer..hahaha

      Delete
  5. sastera habis..fuhh.... :)

    ReplyDelete
  6. Otak aku terkehelan baca entri ko...hahaaha.

    ReplyDelete
  7. Aku cuba imagine kotak berbentuk segitiga berbucu lima tu. Belum imagine lg aku cam dah tau aku akan gagal. Sbb subjek LK aku dulu tak kredit masa SPM. Nampak kan aku tak pandai imagine? Haha.

    Tp aku ni sometyme positif orangnya. So, aku cuba imagine lagi dan lagi dan lagi. Mana tahu untung2 berjaya. Jap ngah amek jangka lukis jap :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut kau kena bukak autocad.. mungkin kau akan berjaya.. mungkin.. agaknya..

      Delete
  8. otak aku blank2 bca ayat2 tinggi ni.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn kata camtu..takde yg tinggi pun..:)

      Delete
  9. sy rse boleh je bygkan kotak bntuk triangle n ade 5 bucu. 3D kan? kalau sy sy bygkan 2 cone bercantum kt base dy. ,then base dy bukan bulat cm bese. tp base tu la yg bntuk 3 segi. ujung cones tu laa jadi 2 bucu extra. so kire blek skang da ade 5 bucu laa. tp kotak tu da bukan bntuk kotak normal la.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..itu dah bukan kotak segitiga..itu dah kira dua bongkah piramid dengan tapak bentuk segitiga..:D

      Delete
  10. tak nak bayangkan.....errmmm

    ReplyDelete
  11. kotak segitiga berbucu lima 3D sukar nak dibayangkan H. pakai pena berwarna H...mudah aku nak baca. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pakai liquid paper jer Aien..:p

      Delete
  12. kenapaaa ?? aku fail sastera untuk kesekian kalinya wahai encik H... dan aku tak mampu nak terjemahkan apa yang aku baca nie. besenye kalo entry ko jenis yg bersastera sakan ni , aku kena repeat baca 2-3 minggu or bulan lepas ni.. baru aku paham... macam kotak tiga segi bucu lima tu , and satu lagi entry yang tidak ku engat tajuk nya. at least , after dah baca banyak kali boleh tafsir sikit-2

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..rajinnya kau baca..kahkahkah

      Delete
    2. memang ahh. banyak membaca luas pengetahuan

      Delete
    3. nanti tolong bacakan buku sebelum aku tido..:|

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top